Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Catch

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#61

Viesti Benu »

Sideissä kun on ni kaikista tärkein on että sun rintalasta leikkaa vastustajan rintalastan 90 asteen kulmassa ja että sun paino on siinä päällä, ei niin että painopisteestä osa on polvilla.
Lazy jiu-jitsu
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#62

Viesti Mars »

Kari Aittomäki kirjoitti: Koukussa ei haeta tuliasemia vaan pyritään saamaan väkevä ote, joka päätetään fightstopperiin.
--
Parhaiten koukku sopii vanhemmille sälleille joille se kamppailun itseisarvo on riittävä treenimotiivi, joilta alfailu on ehtinyt jo kulua pois.
Silloin jaksaa iloitella ja hassutella.
Olenkin elätellyt jonkinlaista ajatusta koukusta kuntopainimuotona, johon siis leimallisesti sisältyis ankara rautajumppa ja karkea, traditionaalinen nyrkkeily.
Mun treeneissä nyt on aina mehevä ilmapiiri mutta koukku on jo itsessään niin vänkää ettei se kummoista kirittäjää tartte.
Päätin just alkaa koukkupainijaksi! Piru vaan kun tietäis koska ja missä.
Kari Aittomäki kirjoitti: --No, kun on saatu sittä kädestä kiinni niin nelsonaihio onki jo valmis, voi nostaa painoa pois päältä ja rullata.
Eli ruhjoa keuhkoja tyhjiks, vartalon liikkeellä. Samalla venytetään käsiä takaviistoon, nelsoninomaisesti.
Pasin ilmekertonee kaiken tarvittavan ja kuten näkyy, jätkä ei ole mikään nurrupoika mitä fysiikkaan tulee, vai mitä hä?
Kuva
Näyttää kuolleellta minusta.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#63

Viesti JanneM »

Enpä tiedä onko asiaa käsitelty, mutta mistä te Kari aikoinans opitte catchin salat? Oliko teillä joku huru-ukko joka reissulla (omallansa tai teitin) opetti perusteet vai vanhasta tiedosta ja kirjoja ja videoita tutkimallako opiskelitte? Vai mikäkö?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

#64

Viesti Invictus »

JanneM kirjoitti:
Mika kirjoitti:Kiitos! Nettisivuja heillä ei taidakaan olla?
Ainakaan pikaisella hakemisella en löytänyt sivuja. Enkä tiedä onko heillä kovinkaan paljoa toimintaa tällä hetkellä. Vai onko Porin vapari ja lukkpainitouhut siirtyneet tyystin Grappling teamin pariin.
Tietääkseni porin pankration on lopettanut ainakin kaiken virallisen toimintansa. Aika monta vuotta on kun muistan nähneeni mitään seuraan liittyvää missään, esim alkeiskurssi mainosta tai vastaavaa. Porissa tosiaan nykyään grappling team joka on bjj/lukkopaini/vapari seura.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

#65

Viesti Invictus »

Invictus kirjoitti:
JanneM kirjoitti:
Mika kirjoitti:Kiitos! Nettisivuja heillä ei taidakaan olla?
Ainakaan pikaisella hakemisella en löytänyt sivuja. Enkä tiedä onko heillä kovinkaan paljoa toimintaa tällä hetkellä. Vai onko Porin vapari ja lukkpainitouhut siirtyneet tyystin Grappling teamin pariin.
Tietääkseni porin pankration on lopettanut ainakin kaiken virallisen toimintansa. Aika monta vuotta on kun muistan nähneeni mitään seuraan liittyvää missään, esim alkeiskurssi mainosta tai vastaavaa. Porissa tosiaan nykyään grappling team joka on bjj/lukkopaini/vapari seura.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 88
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#66

Viesti Kari Aittomäki »

JanneM kysellen kirjoitti: Enpä tiedä onko asiaa käsitelty, mutta mistä te Kari aikoinans opitte catchin salat? Oliko teillä joku huru-ukko joka reissulla (omallansa tai teitin) opetti perusteet vai vanhasta tiedosta ja kirjoja ja videoita tutkimallako opiskelitte? Vai mikäkö?
Kyyllä Suomenmaalla ammattipainitietoa on ollu, Pohjanmaalta lähdettiin Amerikoihin laivalasteittain ja muutama vääntäjätaustainen päätyi ammattilaiseksikin.
Sitäpaitti Hackenschmidtin titteleihin kuuluu myös Suomen mestaruus painissa. Jos kekä ei tiedä kusta on kyse niin googlettakaa, tai wikipediassa on paremmasti tietoa.

Kähmävaikutteita on haettu ihan pitkälläkin juoksulla, painioppaista saa lukea kuinka amerikankävijät kokivat kokeilla myös jäkettipainia mutta jääneet kakkoseksi muutaman pitäjän rinnuspainijoitten kanssa.
Samassa kappaleessa mainittiin myös termi dzhiu-dzhitsu.

Eli kyllä sitä koukuttelutietoa on yhä, Porin seudulla nähdäkseni etenkin.
Se oli aikanaan levotonta seutua josta käytiin merillä ja kaukomailla ja kenties jopa palattiin, osa paini ja osa muutenvaan myllytteli.
Mutta kuten kaspinpuolella sanottu ja todettu, metodeja ei käsitetty samalla lailla kuin ne nykyään käsitetään.
Niin, isäni puolen suku on siis Porin tai itseasiassa Kankaanpään läheltä, alueelta jossa nuorenmiehen kuulu olla atleetti. Äiti on siis pohjalainen ja täälä olen kasvanut - niinku.
Itte kuulin termin ota-kiinni-mistä-saat jo ennen kuin astelin kouluun, ja valllan mainiosti muistan pikkupoikana katelleeni näitä lihaksikkaita atleetteja ja vääntämistään ja voimisteluaan sitenkuten jumalia äimistellään.

Ei kai siinä varsinaisesti ollut kyse mistään catchista, vaan monimuotoisesta painimisesta johon ihan oleellisesti liittyi myös nyrkinantaminen, voimistelu ja painonnosto. Sekä tietyt likaiset temput, jiujitsusta olen samoihinaikoihin ekakertaa kuullut.
Kangasniemet on samalta suunnalta ja joku niistä oli se äijän eli isäukkoni painivalmentaja, hyvin pelätty mies koska oli ollu pahanpainin vaikutuspiirissä.. sekä juovuksissa pahapäinen mies.
Nämä on siis termejä joita muistelen, Äijältä olen tentannu ja kyllä se Sneikpit suusta livahtaa.
Eli aivan ilmeisimmin sillä alueella joku on Wiganissa ainakin käynyt ja äijää veljineen hommaan vokotellut, koska niiltä mä olen nelsonit ja parimuuta semmosta oppinut. Ja muistan kyllä että raakapaini ois ollu sällien vaihtoehto jossain vaiheessa. Ja mikä ettei, Äijä ja kaksosveljensä oli satakilosia 185senttisiä eli tuolle ajalle isoja, hätäsiä ja väkivahvoja.

Eli jos asiat ois menny toisella lailla, olisin kasvanut lajiin suoraan.
Mutta jätkät valitsi rikokset.

Pitkäsepustus mutta olen ittekkin pähkäillyt sitä helppoutta millä metodi mulle uppos.
Sillä muksuna (kotipuolessa) painiessa mulle oli itsestäänselvyys vääntää jätkiä jengoista selälleen ja ihmettelin miksi valmentajat mulle huutaa, monenemonet kerrat niittasin käsiä lukoille eritavoin oikeestaan edes tietämättä mitä tein. Sekä molskilla että koulunpihalla.
Kaikki lie perua siitä, mitä olen aikuisten tai isojen nähnyt tekevän, näin luulen.
Serkutkin vaan sanoo että ainahan me vääntöpainia harrastetettiin kun oikea paini oli liian tylsää, kellään ei ole mitään varsinaista tietoa tai terminologiaa.


Kun -88 tai jotain menin Larry Hartsellin leirille.. se kaikki vaan uppos ku mulukku tuttuun punttiin.
Taustalla oli jo judoa ja jujutsua mutta se Hartsellin tapa tehdä ja näyttää ja se tekniikoitten tuntu ja variointimahdollisuus...
Se oli vähä niinku ois kotiin tullu.
Etenkinsitte kun Hartsell pudotti sen leppeän seminaarivetäjäjutun vek ja näytti mulle kotvasenverran mistä on oikeesti kyse...
En ole juuri koskaan nauttinu kivusta sillai.

Hartsell on siis mun varsinainen opastajani, ja kauttaan juttelee Brucelee<- GeeLeBell<-Strangler Lewis osv.
Mutta ottimet tuli pentuna ja sittemmin olen kaivanut juttuja etenkin LeBellin kirjoista. Ja shootfighting kun tulee aikalailla siltäpuolelta niin mukavaltahan sekin tuntui.

Olen aina miettinyt jotta mitäs jos Äijä&veljekset ois keksiny suunnata sen laivansa Wiganiin. Niillä nimittäin oli laiva. Makaa Tanskansalmen pohjassa.
jep.
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#67

Viesti Kalle Koskinen »

Kiitoksia Kari Nelsonvariantin ja jekutuksen selittämisestä. Ja hienoja kuvia olet laittanut esille. Olisipa todellakin hauska tietää, että miltä muutamat alistavan näköiset lukot tuntuisivat, voisi olla että saattaisi kirpaista...
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#68

Viesti Kyynikko »

Kalle Koskinen kirjoitti: Olisipa todellakin hauska tietää, että miltä muutamat alistavan näköiset lukot tuntuisivat, voisi olla että saattaisi kirpaista...
WWF:än ex-ammattivapaashowpainija(mikälie) Brett Hartista on helvetin hyvä dokkari jonka nimeä en muista :lol:

Siinä kuvataan muunmuassa painin historian parhaimpiin kuuluva kayfabe elikkäs kusetus......dokkarin tekijätkin tais mennä halpaan.

Kaverin isä oli vähän niinku "hooker"..eikä mikään Matkalla Idahoon - tyyppinen kaveri, vaan koukkupainija joka teki elannokseen showpainia.

Brett soittaa dokkarissa ääninauhaa kun isäpappa treenaa nuoria painijoita heijän kellarissaan. Se huuto ja parku on aika karmivaa. Ja isipapan kiukkuinen kommentti väliin :"Have some discipline." :lol:
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 88
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#69

Viesti Kari Aittomäki »

Juu, mull onse "dokkari" muutamallakin kasetilla ja onhan se hieno, vois olla vielä hienompi kyllä.
Hartin painisuvun patriarkka Stu Hart oli juu mitä ilmeisimmin oikea hookeri ja kykeni stretsaamaan jätkiä uusille tajunnan tasoille.

Tässäpä muuten on se suuri ero brassijudon ja koukkupainin välillä.
Stretsit sattuu aivan saatanasti, se on järkky se kivun määrä ja kuitenkin se on semmosta kipua joka vähä niinku houkuttaa kestään lisää.
Kyynärlukot ja muut niveliä repivät jutut sattuu kans mutta kipu on tulehtuneempaa, kohtapäätä uhkaavasta vammasta varoittavaa.

Hartsellin kynsissä vinkuessani mulle lopulta aukes mitä tarkottaa termi kovakourainen.
Ja muutamaa vuotta myöhemmin, Bart Valen ruhjoessa..
Ei mulla ollu hätäpäivääkään, vaikka jätkä osas, oli iso ja vikkeläkin ja puristus kuin hydrauliikkapuristin.
Mutta ei muhun oikeestaan sattunut, olin jo tottunut.
Kun Jusakin oli samoilla leireillä sen oman asenteensa kanssa ja mun jätkät vaan naureskeli ja mulahteli sinnetänne..
Ei ihme että Vale ja Augustus Wallen vaan pyöritteli silmiämunasiaan, "grazy finns".

Etenkin kiun mua oli just edellisenä iltana kopattu vasaralla ottaan ja hammaskin oli poikki. Me vaan käkäteltiin ja veivattiin.

Sääli ettei shootfighting sitte lähteny.
On niin suora jatkumo koukulle ja alku oli niin mehevä ja mun jätkät tosissaan osas jo.
Geezer
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 651
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

#70

Viesti Geezer »

Karin kuvailema "kätsi-paini" sai minutkin luopumaan netti keskustelujen poikuudestani.Poikasena 70-luvun itä-helsingissä tutustuin johonkin samansorttiseen, naapurin poikain opastuksella.Itselläni oli krekosta kokemusta poikapaineista Helsingin-Jyrystä.Rinta kaarella painimaan varmana voitosta.Ihmetys olikin suuri,kun kyyti oli kylmää.Alasviennit tulivat tutuiksi,pinhold=tunne kun nenää väännetään ryybeniin avasi myös silmiä.Selällään painiminen ja sieltä aloitteiden tekeminen oli myös uutta.Pojat olivat olleet kuulemma isän opissa.Opit menivät hedelmälliseen maaperään,molemmat veljeksistä liikunnallisia ja helvetin äkkipikaisia.Molemmat myös kovassa maineessa,osittain näiden "kikkojensa" ansiosta.Nämä kokemukset vaipuvat kuitenkin unholaan,joksikin aikaa.
Nyttemmin harrastettuani BJJ:tä 3 vuotta,olen sieltä löytänyt osittain samoja elementtejä.Karin kuvailut painista ovat,herättäneet deja-vun ja helvetinmoisen epäilyn,liittyisikö kyseisen painin historiaan, jotain mikä välittyykin enemmänkin perimätietona,eikä ainoastaan seuroissa.Kätsi myös varmasti realistisempaa ja soveltuu paremmin totisiin koitoksiin,kuin esim.sporttisempi BJJ.Kaiken kaikiaan todella mielenkiintoinen aihe.Kaiken sorttinen nujuaminen on muutenkin hienoa,jää vähemmän aikaa pahan tekoon.
Huumoria yllä,yrittämistä ei lopeteta ja eiku lisää tårta på tårta housuun!
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#71

Viesti kenttiensankari »

Geezer kirjoitti: Kätsi myös varmasti realistisempaa ja soveltuu paremmin totisiin koitoksiin,kuin esim.sporttisempi BJJ.Kaiken kaikiaan todella mielenkiintoinen aihe.Kaiken sorttinen nujuaminen on muutenkin hienoa,jää vähemmän aikaa pahan tekoon.
:?:

Toinen kehitetty "showpainiksi" ja toinen kehitetty Brasilian kaduille ja Vale Tudo otteluihin, eli millä logiikalla catch on realistisempaa?
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Geezer
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 651
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

#72

Viesti Geezer »

Noh, omaan näppituntumaan perustan edellisen.Itsekkin BJJ:tä aktiivisesti harrastelen,mutta siitä on sporttina niin paljon karsittu kaikkea kivaa "källiä",jota esim.tuosta Karin kuva-sarjasta huokuu.Enkä halunnut arvottaa eri lajeja ip-mielessä.Kätsi ajatuksena tuntuu,vaan jotenkin "maanläheisemmältä",kun ei oo rajoitteita niin paljoo kuin BJJ:ssä.Itsekin saanut toruvia kommentteja,kun olen soveltanut omia kokemuksiani naamasta vääntelemisessä,toki varoen.
Itse ajattelen kyseessä olevan saman asian,mutta toinen on vaan johdettu urheilullisempaan,muotoon.Paini kuin paini,makuasioita mikä kolahtaa,ip-touhuiluihin ja mittelöön varmasti alkujaan kaikki paini kuitenkin perustuu.
Huumoria yllä,yrittämistä ei lopeteta ja eiku lisää tårta på tårta housuun!
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#73

Viesti Jarppa »

Geezer kirjoitti: Noh, omaan näppituntumaan perustan edellisen.Itsekkin BJJ:tä aktiivisesti harrastelen,mutta siitä on sporttina niin paljon karsittu kaikkea kivaa "källiä",jota esim.tuosta Karin kuva-sarjasta huokuu.Enkä halunnut arvottaa eri lajeja ip-mielessä.Kätsi ajatuksena tuntuu,vaan jotenkin "maanläheisemmältä",kun ei oo rajoitteita niin paljoo kuin BJJ:ssä.Itsekin saanut toruvia kommentteja,kun olen soveltanut omia kokemuksiani naamasta vääntelemisessä,toki varoen.
Itse ajattelen kyseessä olevan saman asian,mutta toinen on vaan johdettu urheilullisempaan,muotoon.Paini kuin paini,makuasioita mikä kolahtaa,ip-touhuiluihin ja mittelöön varmasti alkujaan kaikki paini kuitenkin perustuu.
Rajoitteethan ovat lähinnä kilpailuja koskevia rajoitteita, ainakin pääosin, ja treeneissä ei ainakaan yleensä ole niin tarkkaa miten saat porukkaa taputtamaan. Taputus on taputus.

Aika monessa seurassa voi ohella treenata vaparisäännöin ainakin silloin tällöin, hakeakseen vähän realistisempaa tatsia siihen touhuun.

Kun oot jo 3 vuotta treenannut, kannattaa ihan kysellä halukkaita mättöpainiin, jos seurassa ei virallisia treenejä ole. Kyllä sieltä muutama "hullu" löytyy, seurasta kuin seurasta, uskoisin. Realistisuus tulee ihan muualta kuin källeistä, jos on tullakseen.

Olis kyllä kiva tutustua catchiin, tosin täällä olen kuullut väitteen, että luta livre perustuu alkuperältään siihen, mutta on BJJ:n vaikutuksesta muuttunut käytännössä lukkopainiksi. Ei sinällään mahdoton ajatus.
Geezer
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 651
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

#74

Viesti Geezer »

Jep,Jep
Omat mätöt taitaa jo olla mätetty(nimim.tukevasti keski-ikäistyvä).Oma kuolevaisuus valjennut jo ja huomannut jokaiselle ruunalle ohjastajan löytyvän.Näyttämisen tarve aika vähäisen sorttista.BJJ:ssä kisat tietenkin erikseen, joita myös olen kokeillut ja aivan totta taputus on taputus sparrissakin(kuristuksen kohdistuessa henkitorveen on usein vaihtoehtona kääntää hieman päätä,jotta kaveri saa homman kohilleen).Ehkä tuon vain huonosti esiin omaa innostusta ,jonkin uuden ajatuksen löytämisestä tai vanhan uudelleen löytämisestä.Itseä viehättää ajatus mattotouhuilun universaaliudesta,koska löytää Brasilian-jumpasta yhtymäkohtia omiin nuoruuden muistoihin.
Hulluja tietenkin löytyy joka seurasta :D (itse mukaanlukien)
Huumoria yllä,yrittämistä ei lopeteta ja eiku lisää tårta på tårta housuun!
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#75

Viesti S_L »

Catch wrestlingissä on varmasti ihan mielenkiintoisia juttuja, mutta mikä siinä ainakin itseäni häiritsee on se saakutin voimaintensiivisyys. Lopetuksia pyritään tekemään (BJJ-mielessä) epäoptimaalisista positioista, kuten esimerkiksi guardin sisältä, jolloin voimaa tarvitaan ihan eri lailla kuin BJJ:ssä tai lukkopainissa.

Lisäksi Catch on ymmärtääkseni tavallaan väljempää kuin lukkopaini, jolloin kuntotasokin täytyy olla kova tai meno loppuu ensiminuuteilla. Catch-guru Karl Gotch onkin osuvasti todennut että "Conditioning is the Greatest Hold".
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 21 kurkkijaa