Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ ja vyökäytännöt

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#61

Viesti S_L »

Benu kirjoitti: Rupes nyt miettimään sitä että mikä teidän mielestä vaatimus että saa sinisen esimerkiksi?
Tonhan nyt tietää kaikki: pitää pystyä voittamaan kaikkien muiden lajien mustavöiset ja Mike Tyson.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

#62

Viesti Totte »

Benu kirjoitti: No voimahan ei ole yhtä vahvassa roolissa puvullisessa painissa kun puvuttomassa
Argh, tiesin että olisi pitäny selittää. En tarkoittanut lukkopainilla "BJJ:n puvutonta versiota" vaan tarkoitin ylipäätänsä painia lopetuksilla. Jos joku voittaa sinut puvulla tai ilman BJJ:n säännöillä, ei vielä tarkoita sitä että hän välttämättä osaisi BJJ:tä eikä hänelle siten kuulu BJJ:n värivyö pelkästään voittojen perustella. Tätä siis yritin tuoda esille.

Kärjistettynä esimerkkinä joku tulee sumosta ja osaa positioista pelkän "ass-on-face":in ja lopettaa sillä joukon BJJ:n valkovyöitä, niin ei se mun mielestä ole sinisen arvoinen suoritus. Tekniikkavalikoima BJJ:ssä on mielestäni sinäänsä vapaa, mutta kyllä sen taistelun pitää perustua tekniikkaan ennen kun itse olisin valmis myöntämään vöitä.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#63

Viesti Jarppa »

terssi kirjoitti:
Jarppa kirjoitti:Heh, kai niitä variaatioita tekniikoihin saa, kun lasketaan kaikki mahdolliset positiot ja jokaisesta pari samantyyppistä variaatiota tekniikalle, ja vaikka molemmin puolin kehoa (esim. juji polvesta vatsan päälle (2 puolta), juji mountista, juji sivusidonnasta (2 puolta). Siihen pari kuristusvariaatiota eri positioista, kauluksen kanssa ja ilman, niin johan tulee komeita lukuja.
Tulee komeita lukuja joo. Tässä päästäänkin taas siihen, että kuinka moni perus-vuoden-treenannut-sinisen-vyön-kandidaatti OSAA ne kaikki kymmenet variaatiot muutenkin kuin vyökokeessa partneria vastaan, joka ei vastusta ollenkaan. Tulee mieleen se jonkun vanhan Gracien sitaatti, joka kuului jotenkin näin: "You know thousand techniques and suck at each and everyone of them." En ole siis vyökokeiden kannattaja BJJ:ssä.
Tuskin ainakaan kaikkia kovin hyvin. Mäkään en vyökokeista perusta, oikeastaan missään lajissa, mutta onhan se toisaalta ihan hyvä että jonkinlaiset kriteerit on (vaikka vain suuntaa antavat). Kyllä mä väittäisin, että vyön myönnöissä katsotaan muutakin kuin puhdasta suorituskykyä sparrissa, kuten teknistä monipuolisuutta, mitä korkeammalle vyöarvolle mennään.

Heh, jos vaikka tuota Alliancen listaa katsoo, ni kyllähän multa irtoaa noi kaikki, mutta miten hyvin mikäkin toimii ketäkin vastaan, on ihan eri asia. Oon mä esim. lonkkaheitolla heittänyt sparrissa (jopa sinivöisiä), mutta kisoissa ei oo tainnut ikinä onnistua kunnolla. Ja kun teen "väärälle" puolelle, ni hyvä kun onnistuu ees paininukelle tehdä. :D
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#64

Viesti Benu »

Rupesin tossa eilen nukkumaan mennessäni miettimään noita vyökoe-listoja ja sitten Jassen kommentia tosta että mitä se osaaminen lopulta on.

No rupesin sitten miettimään että jos mä määrittelen osaamisen silleen että saan ne tekniikat suht hyvällä prosentilla toteutettua saman kokosta vastustajaa vastaan esim kisoissa. Niin rupes sitten miettimään että monta osasin sillon ku mulle myönnettiin sininen. Mullehan tää on suhteellisen helpoa, koska tää on vielä aika tuoreessa muistissa :)

Yritän tähän listata nyt numeroilla, en rupee luettelemaan tekniikoita erikseen.

Lopetuset
Mountista - 1 (oikeestaan 0)
Sivusidonnasta - 2
Halfguardista - 1
Back mountista - 2
Guardista - 2

Sweepit tai käännöt/escapet (guardiin tjms)
Guardista - 2
Halffista - 1/1
Sidestä - 1/2
Back mountista - 1
Mountista - 2

Alasviennit - 2
Guardin ohitukset - 2
Halffin ohitus - 1

Verrattuna tohon alliancen listaan

Lopetukset
Mount - 3
Side - 3
Selkä - 2
Knee on belly - 2 (mulla oli tasan 0)
Guard - 3

Sweepit tai käännöt/escapet
Mount - 2
Side- 1
Selkä - 1
Guard - 3
Half - 1

Alasvientejä - 4
Guardin ohituksia - 3
Halffin ohituksia - 1


Tulikohan tohon kaikki mukaan? Mutta kumminski, musta tää oli aika mielenkiintosta. Tulipahan vähän orpo olo ku vertaan noita lukuja.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#65

Viesti Mika »

Alliance jujutsuun on tullut vyökoekäytännöt ja kaiken kukkuraksi vyökokeissa pitää osata ip-tekniikoitakin
Täältä

Montaako seuraa ja harrastajaa tämä nyt sitten Suomessa koskettaa?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2908
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#66

Viesti terssi »

Oho.. aika.. mielenkiintoista. Mahtaako koskea sitten tosiaan kaikkia suomalaisia Alliancen seuroja? Niitä meinaan riittää. Nyt turkulaiset ja hesalaiset jujutsuseuralaiset (ja muutkin tämän palstan Alliancen miehet), miten on?
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#67

Viesti JanneM »

Ai saattans. :lol:
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#68

Viesti Benu »

No johan on... menin vähä sanattomaksi. Mitäköhän tuossakin on nyt sitten ajateltu. No, tuohan on alliancen oma juttu, aika mielenkiintosta!
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#69

Viesti sivarinlötkö »

Tässä vähän poikain kanssa spekuloitiin, että tää olisi vain HIPKOn oma juttu. Mulla on meinaa semmonen kutina, että meillä Turussa tai esimerkiksi Helsingissä kaapelilla ei välttämättä IP-tekniikoista ja vyökokeista olla erityisen innoissaan. Tampereen pojillehan oli vähän tullut jotain sanomista kun eivät liiemmin Alliance-yhteyttä mainosta, niin tuskinpa sielläkään hommia muutellaan.

Perusharrastelijan arvauksia siis nämä :)
Kuvake
Honkanen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 63
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Helsinki/Kotka

#70

Viesti Honkanen »

IP-tekniikat, hmm. Missähän kaikkialla näitä nyt on ylipäätään treenattu jatkuvasti? Itse kuulin tuon vyökoeuutisen tuolta Haminan PG:n kautta. En tosin osaa arvailla miten missäkin suhtaudutaan - mielenkiintoista kyllä nähdä millainen käytäntö sitten lopulta tulee/muotoutuu (ja millä aikavälillä). Itse en pidä täysin negatiivisena asiana kuitenkaan. Johtunee varmaan siitä, että olen jo tottunut vyökoeajatukseen lajeissa noin yleensä. :idea: On kuitenkin helppo ymmärtää, että joillekin on aika tervanjuontia ajatuskin vyökokeista, eikä siinä mitään.
Don't be cool - everybody move.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#71

Viesti sivarinlötkö »

Omalla kohdalla homma on aika selvä, jos treenit muuttuvat niin että edes kerran viikossa aletaan treenata jotain IP-tekniikoita niin alkaapi tuo toisen turkulaisen vaihtoehto kuumottaa aika paljon...
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#72

Viesti Benu »

Onko noiden IP-tekniikoiden treenaaminen pakollista, vai treenataanko niitä sitten tietyissä treeneissä tjms? Ei mua ainakaan kiinnostais yhtään treenata BJJ IP tekniikoita, taikka mitään muita puhtaita IP tekniikoita, jos mä haluan treenata alasvientejä lyönneillä höystettynä tai lyönti/potkukomboja ni mä käyn vapaaottelu treeneissä tai potkunyrkkeilyssä.

Ja vyökokeethan on musta harvinaisen teennäinen tapa testata "taitotaso", niin ei kauheesti lämmittäis idea. Onneks ei tarvii murehtia Alliancen tekemisistä :)
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#73

Viesti JanneM »

sivarinlötkö kirjoitti: Tampereen pojillehan oli vähän tullut jotain sanomista kun eivät liiemmin Alliance-yhteyttä mainosta, niin tuskinpa sielläkään hommia muutellaan.
Tamperehhan ei edes kuulu Allianceen vaan ihan toiseen tiimiin.

Aikaisemminhan vyökokeita on ollut ainakin Gracie Barralla ja joillain muilla Gracie perheen lähellä olevilla tiimeillä.
Itse en ole kovin innoissani vyökokeista BJJssa. Minun mielestäni tuo edistyksen mukaan palkitseminen on prempi tapa. Mutta mikäpä minä olen isoja herroja kritisoimaan. TOisaalta. Eipä kosketa minua, niin ei ole niin väliksikään...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
JuusoH
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 293
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#74

Viesti JuusoH »

Nonniin...

Meille ei tästä ole vielä sen tarkempaa tietoa tullut, mutta varmasti sitä Alexin tultua saadaan. Veikkaisin että tässä hommassa (siis Alliance tapauksessa) on kysymys siitä että tuo Allianssin johtoporras tahtoo yhtenäistää tätä linjausta. Kyseessä alkaa kuitenkin olla kohtuullisen iso poppoo joka on levittäytynyt pitkin maailmaa.

Itseäni ei tuollainen tekniikoiden näyttäminen periaatteessa häiritse (varsinkaan kun ei niitä tekniikoita ole tietääkseni nimetty millään lailla vaan ne saa itse valita). Sellainen hyvä puoli siinä on että se saattaa pistää ihmiset hieman miettimään sitä painiaan ja niitä tekemiään tekniikoita. Tuo IP-puoli on sitten se mikä ehkä hieman närästää allekirjoittanutta. Jos olisin tahtonut aloittaa IP-painoitteisin Ju-Jutsun olisin mennyt Hokutoon. Ei sillä etteikö tätä "sportti" BJJ:tä pystyisi soveltamaan IP-tilanteseen jos sellainen kohdalle osuisi...

Ja se että pitää näyttää muutama tekniikka "kokeessa" ei todellakaan tule poistamaan sitä että edistystä sparrissakin pitää tapahtua. Ja sitä opittua tekniikkaa pitää pystyä onnistuneesti sinne sparrin puolelle soveltamaan. Jos/kun tuo käytäntö meille tulee niin ei tarvitse haaveillakaan vyöstä jos vain osaa tehdä ne vaaditut pari tekniikkaa mutta sparri kusee isolla letkulla.

Itse en usko että Fabio/Jacare/whatever on millään lailla tätä BJJ:n vyöjärjestelmää ainakaan vesittämässä. Eiköhän ne vyöt ole sieltä ihan yhtä tiukassa tulevaisuudessakin vaikka jotain pitäisi kokeen muodossa esittääkkin...

Nimim. Jo kohta kuusi vuotta purppuralla vyöllä...
Alliance Helsinki
Kuvake
bantza
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1122
Lauteille: Elokuu 2007

#75

Viesti bantza »

Itse uskallan hyvin vahvasti epäillä homma paljonkaan muutu käytännön tasolla. Kyllähän nuo vöitten myöntäjät jo nytkin katselevat painia ja varmasti osaavat ihan muutaman sparrierän nähneenä arvioida monta mountista poistumista miehellä on. Ja jos ei ole nähnyt niin voi sitten vaikka pyytää näyttämään sen puuttuvan yhden.

Ja mitä tulee ip-tekniikoihin, niin meillä niitä ainakin aletaan tekemään lähinnä alkulämmittelyssä ns. jokerina ja ovat luultavasti hyvinkin samantyylisiä kuin tuo yksi harjoittelemamme eli normi BJJ-tekniikkaa hieman sovellettuna.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa