Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ ja vyökäytännöt

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#511

Viesti HannuL »

Lasse Candé kirjoitti: Ihan noin äkkiseltään ja ulkopuolisena, vaikuttaisi tämän ketjun pohjalta siltä että noista voisi kaikki olla kriteerejä. Taisi olla JanneM ja ehkä pari muutakin, jotka kertoivat miten vyökehitys matsaajalla saattaa erota vähemmän matsaavasta.

Koska mainitsit karaten ja täten puhutaan laajemman kautta BJJ:stä jo valmiiksi, on ihan yleistä että vöihin vaikuttaa kaikki positiivinen ja joissain asioissa vaaditaan minimiä. Jos esim on kuspää, joka ei ole aktiivinen seuratoiminnassa, mutta tekee paljon treenityötä ja kehittyy, saattaa nopealla aikataululla vaatimustaso olla kovempi kuin sellaisella jolla nuo muut täyttyvät ja sanotaan vielä että on vähän ikääkin. Mutta yleensä pitää kuitenkin edes jonkin tason ylittyä myös teknisesti.

Varmaan jotain tällaista BJJ:ssäkin, ainakin tästä ketjusta päätellen. Samaten tästä ketjusta päätellen moiset vaatimukset ja niiden painotukset näyttävät riippuvan myöntäjästä, mikä nyt ei tietenkään ole yllätys, jos kerran myöntäjällä on ketjun mukaan täysi vapaus valita miten myöntelee.
Jep, luettelin kaikki mitä kuvittelin, että saattaa vaikuttaa. Ja savolaisittain, saattaa olla, ettei kaikki vaikuta.

Tietysti luetteloa voi vielä täydentää.

Paras tapa selvittää mikä vaikuttaa on varmaan kysyä omalta graduoijalta :-)
Jos on kyse vyökokeesta, varmaan pitää kysyä, että mitkä ehdot pitää täyttyä, että voi mennä.

Sitä tietysti ei saa kysyä, että milloin saan vyön tai miksi minulle ei ole jo myönnetty vyötä. Vanha budo kulttuuri pitää sitä ohjaajan kritisoimisena.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ ja vyökoekäytännöt

#512

Viesti JanneM »

Valkoiset raidat punaisen alueen päädyissä indikoivat salin pääopettajaa. Meillä esim. Kotiniemellä on valkoiset raidat punaisen slueen päissä vaikka Martin on vanhempi musta vyö ja minä olen ainut liiton BJJ ohjaajakoukutuksen käynyt.
Toki Martinillakin ne raidat voisi olla. Onhan hän varmaan edelleen oman virossa olevan salinsa pääopettaja vaikka ei siellä enään asukkaan. En tiedä miksi ei käytä. Mullakin vois periaatteessa olla ruskeassa punainen pääty ja valkoiset raidat sillä olen Prieliatorin pääopettaja, mutta en ole halunnut lähteä kikkailemaan.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#513

Viesti Andy »

Minulle alkaa tulla noista teidän raitajutuistane mieleen tämä neiti. ;)

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

BJJ ja vyökoekäytännöt

#514

Viesti Invictus »

Tässä ilmeisesti BJJ vyökokeita menossa;

Ylipotkija: Video upotettu eli BBCode poistettu (ilmoitus).
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ ja vyökoekäytännöt

#515

Viesti JanneM »

Jos ei nappaa muiden vyöarvomääritelmät, niin voi kai sen asian hoitaa näinkin...

https://www.jiujitsutimes.com/jiu-jitsu ... rown-belt/'

Tässä päivän aikana rapakon takana on selvinnyt tuosta kaverista muunmuassa se, että hän on saanut kenkää yhdestä tai kahdesta edellisestä BJJ salista missä on treenannut ja sen jälkeen pistänyt oman salinsa pystyyn. Tai siis opettaa jollain paikallisella karatesalilla. Ja siis ilmeisesti saanut oikeasti kenkää salilta koska hän on sekaisin. On myös menettänyt asianajolupansa koska on kavaltanut jotain rahoja ja toiminut vilpillisesti toimesaan ja ilmeisesti valehdellut jostain asiasta.

Vähintäänkin erikoinen kaveri.
Sai purppuran reilu vuosi sitten Carlos LEmos Jr:lta joka on muunmuassa SUomen Gracie BArran vastaava opettaja tai ainakin siis mies joka on myöntänyt mustat vyöt Suomeen.
Kysyin häneltä facebookissa, että kauan kestää ennen kun hän myöntää itselleen mustan vyön, niin vastasi, että ainakin kaksi vuotta. :D ELi mustan vyön myöntäminen itselleen on suunnitelmissa.
Ludacris sanoisin jos tietäisin mitä se tarkoittaa suomeksi..
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#516

Viesti Mika »

Ohhoh. Kaikenlaisten jännien ihmisten kanssa sinäkin juttelet. :D

Miten tuo Joe McCaffery aikoo perustella tulevan mustanvyönsä muille?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

BJJ ja vyökoekäytännöt

#517

Viesti Jorge »

Hänenhän ei nimenomaan tarvitse kysellä muilta, kuinka hyvä hän on :D
HarriN
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 527
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: MMA & BJJ
Yhteystiedot:

Kamppailuonnittelut

#518

Viesti HarriN »

JanneM kirjoitti:What he said.

Eli järjestelmä on uniikki ja täynnä brasilialaiseen tapaan omituisia sääntöjä ja epäloogisuuksia.
Grau arvothan ei tule kenellekkään yllätyksenä vasn ne perustuvat puhtaasti aikaan. Ne voi myös hakea suoraan liitosta ilman omaa opettajaa. On kuitenkin arvostettua ja suotavaa että grau arvot myöntää myös opettaja.
Itsehhän voin siis saada 1.graun 3.12.2019.
Tuo aikaan perustuva automaatio on yksi monista brassijutsua vaivaavista syövistä. Tuo, että raidan vyöhön voi tilata ibjjf:stä on mun mielestä valtaisa häpeä ja laskee suuresti mustien vöiden arvoa. Janne varmaan tietää paremmin, mutta käsittääkseni tuo automaatiokorotus on aika uusi asia ja perustuu aikaisemmin käytössä olleisiin minimiaikoihin, jotka sitten muuttuivat rahastustarpeessa automaattisiksi. Minimiajoilla ymmärtääkseni määriteltiin se, kuinka nopeasti mustavöinen sai alkaa itse myöntää mustia vöitä. Sen yli menevät raita-arvot olivat lähinnä plussaa.

Kun itse sain mustan vyön, ajattelin ekan raidan tulevan sitten joskus kun joku sitä mulle ehdottaa tai Pedro huomaa ajan kuluneen ja toteaa mun tehneen jotain sen raidan eteen. Oma tarkoitukseni esimerkiksi oli yllättää seuramme bjj-vastaava Mäkelä raidalla kun Pedron ja Lucion yhteisleiristä päätettiin. Lähetin Pedrolle meiliä, jossa kerroin ajan täyttyneen reilusti ja vuolain sanoin ylistin Mäkelän taitoa ja tekemistä sekä matolla että yhdistyksen eteen. Melkoinen pettymys oli, kun kuulin ylennysten vain tupsahtavan vyöhön. Vähän fiilistä paransi se, että edes sai sen henkilökohtaisesti leirin päätteeksi.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin puhtaasti kalenteriin perustuvat tasokorotukset ibjjf:ltä vaativat kuitenkin edes jotain aktiivisuutta ibjjf:n suuntaan. Eli onneksi ihan vain makaamalla ei taso sentään nouse. Toivottavasti tuo vaadittu aktiivisuus ei ole pelkkää vuosimaksujen maksamista.

Mutta onnea vielä täältäkin Maunoselle vyöstä, se oli ansaittu ja varmasti mieluisa yllätys. Me muut siitä kyllä tiedettiin etukäteen..

Raitaonnitteluiksi sen sijaan riittää vähempikin ylistys.
Mielipiteet ja möläytykset ovat omiani. Yhdistyksen virallista kantaa edustaessani mainitsen sen kirjoituksessani.

Finnfighters`Gym
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Kamppailuonnittelut

#519

Viesti JanneM »

Kiitos Hatsa.
Tuo amutomaatiovähättely oli tarkoitettu ehkä enemmän juurikin noihin itse anottaviin liittoraitoihin. Ne tosiaan ovat kuin ovatkin vain ouhtaasti aikaan perustuvia ja mielestäni arvoa latistaa se, että sen voi tosiaan itse hakea. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että on käynyt IBJJF:n maksullisen tuomarikoulutuksen ja maksanut lisenssimaksunsa kiltisti IBJJF:lle. Raidan anominenhan voi viivästyä jos välissä on jäänyt vuosi maksamatta esim...Uo raitakulttuuri itsessäänkin on melko uniikki. Ei vain sen takia että on ns. tyhjä musta vyö ensin ja sitten ensimmäisen asteen vyö jne.. Vaan sen vuoksi, että lajikulttuurissa pelkillä vöillä tulee mukanaan tiettyjä vastuita velvollisuuksia ja oikeuksia. Esim. värivöiden mustalla vyöllä. Kuka vaan periaatteessa voi mustalla vyöllä vain myönnellä värivöitä ja rekisteröidä niitä IBJJF:ään. (kunhan omat IBJJF maksut on kunnossa) ja toisen asteen musta vyö tuo automaattisen oikeuden myöntää ja rekissteröidä mustia vöitä.
Itse näen ne enemmänkin semmoisina kunniamerkkeinä suoritetusta palvelusta. Eli kun olet ollut esim kolme vuotta mustalla vyöllä olet varmasti ansainnut raitasi mikäli olet lajin eteen koko ajan jotain tehnyt. Oli se sitten treenaamista, kilpailemista, opettamista, yms.

Onneksi grau arvojen saaminen opettajalta keneltä arvojen saaminen on merkityksellistä on edelleen arvostettua ja itse olen vilpittömästi iloinen, että meidän porukassa noita raitoja ei tarvitse kenenkään hakea liitoilta vaan ne saadaan sitten PEdrolta kun aikaa on kulunut tarpeeksi ja Pedro katsoo aiheelliseksi.
Ja kaikki ketkä sunnuntaina saivat raitoja ansaitsevat ainakin minun vankkumattoman ihailuni oli vöissä raitoja tai tähtiä tai vaikka sydämiä. :D


Mulla tosin saattaa olla melko värittynyt käsitys näistä aste asioista koska muistan jo joskus 90.luvun alussa taekwondomestarini puhuneen, että ensimmäisen asteen musta vyö suoritetaan ja seuraavat tulevat sitten aina kun aika on täynnä. Hänkin käsitteli niitä enemmänkin aikamerkintöinä ja kunniamerkintöinä kun tason mittarina...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Kamppailuonnittelut

#520

Viesti JanneM »

Ai niin ja muuten Pietiläisen ja Hartsan lisäksi uusia grau asteita saivat Hit55 sekä Sami Markkanen jotka ovat myös potkulaisia.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kamppailuonnittelut

#521

Viesti Kari Aittomäki »

Tuo linjailu on ihan looginen minusta.
Bjj:n mustavyö on senverran kovan kaulimisen takana että siihen mennessä tekniikat/taktiikat ovat varmasti imeytyneet. Teknistä kehittymistä ei varmaan enään tapahdu samalla vauhdilla kuin matkalla, eli aktiivinen lajitoiminta natsan ansaitsemiseksi on varmasti oikea peruste.

Karatepuolella puhuttiin korkeampien danien edellytyksissä "sisäisestä varmuudesta", josta mä sain kovasti kehuja tokadanin kokeessa. Kaskun tein vapaassa vastaanotossa eli soveltavassa toiminnassa ylihienouksia ja moni-ilmeisiä konnankoukkuja.
Luulisin että jokin vastaava rakenne on myös bjj:n graupompinnassa? Etenkin kun väki tuntee toisensa läheisestikin.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kamppailuonnittelut

#522

Viesti Andy »

Lajin ulkopuolisen näkökulmana voisi sanoa, että BJJ:n musta vyö on se juttu. Graut tai danit tai asteet ei kauheasti kiinnosta. Jos on musta vyö niin sitten kiinnostaa lähinnä jos on voittanut IBJJF:n (tai Suomessa SBJJL:n) turnauksia.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ ja vyökoekäytännöt

#523

Viesti JanneM »

Siirsin muutaman viestin tuolta kamppailuonnittelut ketjusta koska sopivat tähän BJJ ja vyökoekäytännöt ketjuun paremmin.

Andy on hajulla. Mun mielestä BJJ:ssa se musta vyö on nimen omaan se juttu. Ja sen jälkeinen määre on aika. Kun olen jutellut ihmisten kanssa ja aihe on tullut esille ovat he sanoneet olevansa "vain" jiujitsun mustia vöitä. JOskus tarkennetaan, että ollut mustalla vyöllä niin ja niin kauan.

Turnausvoitot kiinnostavat lähinnä kisaajien kohdalla. Ne kertovat jonkun indikaation millä tasolla on kisaajana kansallisesti tai kansainvälisessti.

GRaut kuitenkin kertovat mielestäni jotain. JOssain vaiheessa tulee ns. coral belt joka on siis puna-musta vyö joka muistaakseni tulee 7.grau kohdalla ja se kertoo kuitenkin sen että on ollut jo melko aktiivinen harrastaja mustalla vyöllä jo vähintään 31 uoden ajan. Itse voisin asettaa tavoiteeksi siis saada coral belt sitten kun olen 68 vuotias. ELi harjoittelen jiujitsua siihen saakka. Sanoisin että se on aika moinen saavutus jo. :D

Grau arvojen minimiajat menevät siis seuraavasti.
1.-3.grau 3 vuotta edellisellä arvolla
4.-6.grau 5 vuotta edellisellä arvolla
7.-8.grau 7 vuotta edellisellä arvolla
9.grau 10 vuotta edellisellä arvolla
10.grau on varattu vain lajin perustajille eli Gracie veljeksille Helio, Carlos, Oswaldo, Gastao Jr ja Jorge.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#524

Viesti Andy »

En ole kovin tarkkaan seurnnut, mutta ilmeisesti Suomessakin on nyt joissain tapauksissa hypitty muutamankin arvon ylitse? Siis niin että henkilö on ollut "vain" musta vyö jo pitkään ja korotettu suoraan jollekin 2.-3.grau arvolle.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ ja vyökoekäytännöt

#525

Viesti JanneM »

Andy kirjoitti:En ole kovin tarkkaan seurnnut, mutta ilmeisesti Suomessakin on nyt joissain tapauksissa hypitty muutamankin arvon ylitse? Siis niin että henkilö on ollut "vain" musta vyö jo pitkään ja korotettu suoraan jollekin 2.-3.grau arvolle.
Juu. Kyllä näin on tehty.
Esim Markku Juntunen korotettiin suoraan kolmannelle graulle kun hän oli ollut 9 vuotta mustalla vyöllä. Nyt Janne-Pekka Pietiläinen, Teemu Launis ja Mikko Palmroth korkotettiin suoraan 2.graulle. Tommy Malmberg haki itselleen IBJJF:ltä suoraan toisen graun kun oli ollut kuusi vuotta mustalla vyöllä.

Nyttenkin esim Teemu Launiksen kohdalla on semmoinen erikoisuus, että hän sai nyt toisen graun ja ensi vuonna tulee 9 vuotta täyteen jolloin hänelle tulisi minimi aika kolmanteen grauhun täyteen. Hänelle myönnettäneen kolmas grau siis ensi vuonna vaikka toisella graulla oloaikaa ei tulekkaan kolmea vuotta vaan se laskettaneen mustan vyön myöntämispäivästä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa