Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Savate

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#46

Viesti Jutoka »

Kehäraakki kirjoitti:
Jutoka kirjoitti:
Andy kirjoitti: EDIT: Olen siinä vakaumuksessa, että hyvin harvoille kamppailu-urheilijoille on merkitystä millään lajitraditioilla. Onhan vapaaottelukin tullut nopeasti suosituksi, vaikkei se olekaan selkeästi osa minkään maan kulttuuria.
Tässä uskossa minäkin olen. Valtaosa kamppailu-urheilijoista olisi valmis harrastamaan miltä tahansa pohjalta lähtenyttä lajia, kunhan siinä täyttyisi ne piirteet joista kyseinen henkilö pitää. Eli tässä tilanteessa saa nyrkittää ja potkia toista sen minkä ehtii.
Unohtui mainita...

Eihän kukaan, tai aika harva, valitsee lajin traditioiden perusteella, mutta kun ihminen kasvaa lajinsa myötä, tulee siitä elämäntapa ja tässä vaiheessa ne lajitraditiot, lajin juuret ja lajin alkuperämaa alkavat kiinnostamaan.
Mutta tässä puhutaan siitä, miksi ylipäätään aloittaisi kyseisen lajin.
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

#47

Viesti Kehäraakki »

Saanko vastata?

-Savate kiinnostaa
-Sali on lähellä
-Seuran ilmapiiri on mukava

jne, jne...
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#48

Viesti mronkain »

Andy kirjoitti: Öö. Mikä oli mielestäsi 80-luvun alussa Suomessa se laji, jossa sai potkia ja lyödä täysillä nyrkkeilyhanskat käsissä. Siis potku- ja thainyrkkeilyn lisäksi.

Aivan niin, ei mikään ja siksi sellaista haluavien oli tuotava laji maahan.
Shaolin Kung-Fu taisi rantautua 80-luvun alkupuolella. Ja olihan sitä ennen kontaktikarate (mikä nyt kyllä oli aika lähellä potkunyrkkeilyä).
Andy kirjoitti: Mutta nyt on tilanne ihan eri, kun samaan rakoon sopivia lajeja on jo kaksin kappalein ja näillä vakiintunut toiminta.
Onhan nuo kriteerit (potkitaan ja lyödään täysillä nyrkkeilyhanskat kädessä) täyttäviä toki useampikin.

- Marko
Olento
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 99
Lauteille: Toukokuu 2005

Re: savate

#49

Viesti Olento »

zambo kirjoitti: Vuoden verran kokemusta lajista; Esteettisesti viehättävä ja silti tehokas, noi ominaisuudet kun ei aina kulje käsi kädessä . Niin ja treenashan sitä professori Tuhatkaunokin..
Myös Tintti taitaa Savaten. Muistaakseni Mustan saaren salaisuudessa(vai oliko se mustan linnan?) Tintti tulee rosmon toimesta heitetyksi ja rosvo tokaisee: "se oli jiu-jitsua". Tintti vastaa: "Tämä taas on Savatea!", ja täräyttää potkun rosmon kuuppaan.
Kuvake
kati.hovi
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 17
Lauteille: Elokuu 2016

#50

Viesti kati.hovi »

Täällä yksi savate-harrastaja.

Se, joka ei näe savaten eroja vs kickboxing tai MT, tarvitsee joko vahvemmat silmälasit tai vähän nöyryyttä tutustuakseen lajiin paremmin.

Silmiinpistävintä lienee, että savatessa käytetään kenkiä, joiden myötä myös potkut ja potkutekniikka ovat erilaiset kuin edellä mainituissa lajeissa. Savatessa hyödynnetään jalkaterää ja kengän kärkeä. Eikös toisessa ketjussa todettukin osuvasti, että savate on kuin vasaralla löisi ja MT kuin halossa humauttaisi. Osuva kohta jalasta on ihan eri. Liikkuminen savatessa on myös potenssiin sata verrattuna vaikkapa MT:hin. On yksinkertaisesti liikuttava paljon vapaita paikkoja löytääkseen, koska potkun on oltava äärettömän tarkka. Savate on jalkapainotteinen, mutta kyllä siinä bokratakin saa.

Totta, savatessa ei ole kansallisia kilpailuja ollut. Harrastajamassaa lienee vielä kasvatettava, jotta sellaisia kannattaisi järjestää. Ei lajin pienuudesta pidä lannistua vaan yrittää entistä enemmän saada harrastajia. Vähän pioneerihenkeä, pliis. En edes ajatellut hylkääväni lajia sillä perusteella, että en heti pääsisi pokaaleja jahtaamaan. Kyllä lajia harkitessaan kannattaa miettiä ihan vaan sitä, miten mielekkääksi sen itselleen kokee.

Valitsin savaten vertailtuani sitä, kickboxingia ja MT:tä. Se vain yksinkertaisesti sopii omalle mentaliteetilleni parhaiten. Ja kyllä, valitsin lajin osittain myös sen eurooppalaisten juurten vuoksi. Itämaiset lajit eivät vain ole ikinä kolahtaneet, joten savate oli kiinnostava vaihtoehto.

Itse olen vielä aloittelija, joten mahdolliset salikisatkin ovat vasta joskus hamassa tulevaisuudessa. Enkä edes asu salin lähellä. Laji kiinnostaa sen verran, että salille tulee mielellään monta kertaa viikossa kauempaakin.

Mielestäni lajirikkaus on juuri sitä, rikkautta. :respect:
Kuvake
Haapasalo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 712
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Joensuu

#51

Viesti Haapasalo »

Hyvää tekstiä Katielta.
Kiva kuulla ihan näiltä savaten harrastajilta mielipiteitä ja kokemuksia.

Kirjoittelehan lisääkin.
Thaiboxing since 31.8.2006
Joensuun Thaiboxing Club
Hit55
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 139
Lauteille: Huhtikuu 2006

#52

Viesti Hit55 »

Jutoka kirjoitti:
Kehäraakki kirjoitti: Mikä oli NHB:n tilanne vajaa 10vee sitten?
Mutta silloin ei ollut olemassa mitään lajia, jossa olisi voinut kilpailla niin vapailla säännöillä.
Ja nyt niitä on???
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#53

Viesti Polvi »

katie kirjoitti: En edes ajatellut hylkääväni lajia sillä perusteella, että en heti pääsisi pokaaleja jahtaamaan. Kyllä lajia harkitessaan kannattaa miettiä ihan vaan sitä, miten mielekkääksi sen itselleen kokee.
Ehdottomasti samaa mieltä. Täällä vain lähestyttiin asiaa siltä kannalta, että savate ei välttämättä ole paras vaihtoehto, jos haluaa otella.
katie kirjoitti: Valitsin savaten vertailtuani sitä, kickboxingia ja MT:tä. Se vain yksinkertaisesti sopii omalle mentaliteetilleni parhaiten. Ja kyllä, valitsin lajin osittain myös sen eurooppalaisten juurten vuoksi. Itämaiset lajit eivät vain ole ikinä kolahtaneet, joten savate oli kiinnostava vaihtoehto.
Tämä on minua aina ihmetyttänyt, kun moni pitää thaikkua itämaisena lajina. Siis totta kai se sitä on, mutta eipä se itse reenauksessa näy mitenkään. Vähän sama, kuin ajattelisi nyrkkeilyn englantilaisena lajina. :) Matseissa joutuu kuuntelemaan norsujen piereskelyä ja mahdollisesti hieman teutaroimaan kehässä ennen ottelua, mutta eipä tämä mitenkään valtava kynnys kenellekään voi olla. Ero on valtava, jos verrataan esimerkiksi itämaisiin "lakanalajeihin". :)

Tuleeko savaten reenauksessa lajin juuret esille? Tekniikkojen nimet ranskaksi tai jotain muuta vastaavaa?
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

#54

Viesti Kehäraakki »

Savateurit voivat otella potkunyrkkeilyliiton ja käsittääkseni nyrkkeilyliiton alaisissa kisoissa.

Ranskalaisuus tulee esille termistössä, komennoissa ja käyttäytymisessä.

Itse aloitin savaten aikoinaan juuri sen eurooppalaisen taustan vuoksi "hei, meilläkin potkitaan, ei vain Japanissa ja Jenkeissä". Enkä ole koskaan katunut. Tosin jouduin lopettamaan muutettuani länsirannikolle, jossa sitten menestyksekkäästi jatkoin paikallisessa KB-seurassa.

Joskus 80-luvun puolivälin jälkeen aloitettuani potkunyrkkeilyn, olin potkunyrkkeily sitä, potkunyrkkeily tätä. Vain ja ainoastaan potkunyrkkeily.

Nyt vanhempana sitä tajuaa, kuinka rikasta on hakea kokemuksia eri lajeista. Tai edes saman lajin eri seuroista.
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
Fouette
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 74
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#55

Viesti Fouette »

Yksi savatööri lisää ilmoittautuu remmiin. Olen varmaan tässä seurassa hiukan outo lintu, mutta en varmaan harrastaisi mitään "lyödään ja potkitaan kehässä" -lajia, jos silmiin ei olisi taannoin osunut tuo Savate Clubin ilmoitus. Savate oli tuttu totta kai Tintistä, ja kai tuo Tuhatkauno-yhteys teki lajista sen verran "harmittoman" tuntuisen, että uskaltauduin kokeilemaan. Laji kolahti, osasyynä ehkä sekin että toisin kuin pelkäsin, alkeiskurssilla ei ollutkaan yhtään mävedänteitäkaikkiaturpaan-vatipäätä. Ei olisi varmaan ollut minkään muunkaan lajin peruskurssilla, mutta ne ennakkoluulot, ne ennakkoluulot...

Onhan noita lajin perinteitä tullut tutkittua netistä sen verran kuin niitä sivistyskielillä on tarjolla. Vaikka lajin eurooppalaisuus olikin yksi kiinnostava tekijä, niin kyllähän nuo vain sellaisia lisämausteita ovat. Ei kai kukaan kovin pitkään viitsi turpaansa ottaa ihan vaan ollakseen osa vuosisataista perinnettä. Ranskankielisten komentojen ja termien lisäksi konkreettisin viittaus eurooppalaisuuteen taitaa olla tuo kenkien käyttö, joka tekee potkuista erilaisia kuin paljasjalkalajeissa.

On ihan hyvä pointti, että jos on kiinnostunut nimenomaan kilpailemisesta ja sillä saralla menestymisestä, Savaten harrastaminen Suomessa voi kyllä olla turhauttavaa. Ehkä osittain siitä johtuen Savate Suomessa tuntuu suuntautuneen joidenkin mielestä ehkä liikaakin kuntoilupuolelle. Itse kun olen tällainen yli kolmevitosena harrastuksen aloittanut peruslaiska lötjäke, niin realismi estää suuremmat henk. koht. ambitiot kilpailumenestyksen suhteen. Joten itseäni kovien kisojen puute ei haittaa, mutta lajin tulevaisuuden kannalta kannattaisi varmaan satsata kilpailutoimintaan ja lajin maantieteellisen levinneisyyden parantamiseen. Onhan Savatea kuitenkin harrastettu Suomessa jo sentään pitkälti toistakymmentä vuotta.

Ja jos nyt pilkkua viilataan, se Tintin Mustan saaren salaisuudessa esittelemä potku ei muuten ole BF:ää, vaan kuuluu nykytermein pikemminkin Savate Defensen piiriin.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#56

Viesti Kari Aittomäki »

Olen tutustunut danse de rue-maailmaan mutten ranskalaiseen nyrkkeilyyn, jota siis savateksi kutsutaan.

Itse jaan Fred Royersin mielipiteen siitä, että savate on kaunein kehässä oteltava ottelumuoto.
Royers itse kävi savatematseja ja karatekana kykeni lajiliikkumista toteuttamaan.
Puhuttiinhan siitä kovinkin, että savate olisi se varsinainen looginen jatke pistematsaajille juuri sen fluiditeetin ja sulavuuden takia. Jostain syystä se markkinointi jäi vähälle, mutta elementit oli kyllä olemassa.

Ja sitte tulikin hollantilaiset Roikale-Gordeau etunenässä ja päästeli kaikkia tauluun. Eli muistutan että Gerard G. esiintyi UFC ykkösessä nimenomaan savateurina.

Fantastinen laji aivan kaikkineen.


Muuten, se Tintin savate-sympatia taisi olla ihan nationalismia, belgit ja ranskalaiset oli hyvin ylpeitä savatesta; Alex Dumas oli ankara savateur ja haki siitä maailmasta katutappelijoittensa (athor-porthos-aramis) esikuvat ja Georges Carpentier oli (aiheesta) kansansankari, savateur alunperin.
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

#57

Viesti riku »

Tervetuloa Fouettellekin 8) - ja kiitoksia tyylikkäästä ensimmäisestä postauksesta.

Riku Ylönen
Kuvake
kati.hovi
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 17
Lauteille: Elokuu 2016

#58

Viesti kati.hovi »

Polvelle:
sori, kirjoitin epäselvästi: en pidä thaikkua itämaisena lajina. Viittasin lakanalajeihin.
:)
siipeilijä
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 134
Lauteille: Heinäkuu 2005

#59

Viesti siipeilijä »

Kari Aittomäki kirjoitti: Ja sitte tulikin hollantilaiset Roikale-Gordeau etunenässä ja päästeli kaikkia tauluun. Eli muistutan että Gerard G. esiintyi UFC ykkösessä nimenomaan savateurina.
Tuotapa en tiennytkään. Aina sitä oppii 8)

Ilman muutahan savaten olemassaolo on positiivinen juttu. Kaikkialle ei vain valitettavasti voi löytyä harrastajia. Voisin veikata että savatea aletaan harrastaan sen takia, että se on nimenomaan savatea, tai sitten sen takia, että on tuumannut aloittaa jonkun lajin, ja satutaan näkemään mainos savatesta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#60

Viesti Mika »

Gerardin pari matsivideota voi nähdä täällä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa