Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ-kysymys & vastaus

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 115
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

BJJ-kysymys & vastaus

#1201

Viesti Benu »

Ei sillä ole käytännössä mitään väliä jos kuristus tulee henkitorveen tai kaulalle, niin kauan kun se tulee myös kaulaan. Suoraan henkitorveen tarttuminen (sormilla) on kiellettyä. Naamalukko nenän päältä varmaan johtaa diskaukseen tai varoitukseen jos tuomari näkee sen, mutta aika huoletta tuolla saa runnoa.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
enska_a
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12
Lauteille: Tammikuu 2011

BJJ-kysymys & vastaus

#1202

Viesti enska_a »

Tuosta kuristamiseta tuli mieleen, että onkohan minulla jotenkin erityisen herkkä kurkunpää, koska tuntuu, että suurin osa kuristuksista tuntuu lähinnä kurkunpäässä tai ainakin taputan lähinnä sen takia, että kuristaminen aiheuttaa yleensä kovan yskänrefleksin. Toki vasta peruskurssilla olen eli tekniikkaongelmista voi olla kyse suurimmaksi osaksi. Tottuuko kurkunpää jotenkin kuristamiseen?
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

BJJ-kysymys & vastaus

#1203

Viesti Presenter »

Oikeaoppisestihan kuristukset eivät tule henkitorvelle, vaan kaulan verisuonille. Toki kurkunpäästäkin kuristamalla voi saada taputuksen irti, mutta se perustuu enemmän kipuun tai epämukavaan oloon.

Itse en ole huomannut tottumista henkitorvikuristuksiin, vaan kyllä ne aiheuttavat saman yskärefleksin edelleen. Voihan se toki olla, että niihin ei reagoi enää niin herkästi, en ole tehnyt vertailua. Hyvä tapa estää tämä yskimisrefleksi on se, että välttää kuristuksiin joutumista.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: BJJ-kysymys & vastaus

#1204

Viesti Vanhakankea »

Onko näin, että bjjssä on yleisesti "filosofiana" pyrkiä verisuonikuristuksiin?
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Re: BJJ-kysymys & vastaus

#1205

Viesti Presenter »

Vanhakankea kirjoitti: Onko näin, että bjjssä on yleisesti "filosofiana" pyrkiä verisuonikuristuksiin?
Kyllä.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: BJJ-kysymys & vastaus

#1206

Viesti Vanhakankea »

Tämä sitten avaa uuden oppimisikkunan minulle, kun oletin että tarkoitus on lukottaa sieltä mistä saa eli pyrkiä yleensä lukottamaan eikä erityisesti verisuonikuristuksiin.

Niin, onhan mulla nyt jo kahdet pukupainit takana ja toisella kertaa sain kuulla, että "kyllä huomaa, että et ole puvulla paininut."

Tässä mitään alkeiskursseja viitti pungertaa, suoraan vaan tielle normitreeneihin lukkopainipohjilla. :-D
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Re: BJJ-kysymys & vastaus

#1207

Viesti Presenter »

Vanhakankea kirjoitti: Tämä sitten avaa uuden oppimisikkunan minulle, kun oletin että tarkoitus on lukottaa sieltä mistä saa eli pyrkiä yleensä lukottamaan eikä erityisesti verisuonikuristuksiin.

Niin, onhan mulla nyt jo kahdet pukupainit takana ja toisella kertaa sain kuulla, että "kyllä huomaa, että et ole puvulla paininut."

Tässä mitään alkeiskursseja viitti pungertaa, suoraan vaan tielle normitreeneihin lukkopainipohjilla. :-D
Jaa, tarkoitit siis että onko tarkoitus suosia verisuonikuristuksia ohi kaikkien muiden lopetusten? Ei ole. Tarkoitin edellisellä viestillä sitä, että verisuonikuristukset laitetaan henkitorvikuristusten edelle.

Lukkopaini ainakin ADCC- ja IBJJF-säännöillä on BJJ:tä ilman pukua (ja BJJ on lukkopainia puvulla). Itse en niitä erottele, saman lajin eri muotoja.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 115
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

BJJ-kysymys & vastaus

#1208

Viesti Benu »

Kuten pressu jo tossa sanokin. Hommahan ei välttämättä toimi jos sä vedät kaveria täysiä leukaan jos vastassa on pirun sinnikäs heppu joka ei piittaa kivusta ja retuuttaa vaan vastaan. Tällöin verisuoniin osuva kuristus vetää älyn ämpäriin. Taikkapa sitten siellä vaarallisella teh str33tillä, pirinisti riehuu ja meet selkään. Ei varmaan ainakaan rauhotu lisää kun väännät leuasta, vaan tajun poistaminen kuristamalla on mielestäni paras vaihtoehto.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: BJJ-kysymys & vastaus

#1209

Viesti Vanhakankea »

Ahaa, niin tietty. Veri menee ilman edelle, kun kaulaa halitaan. :-)

Ilman kulkemisen keskeytys tosiaan aiheuttaa epämääräistä sätkintää ja veren osalta siirtymä tajuttomuuteen on miellyttävämpi. :-D

Oma henkitorvi on varmaan luokkaa "kana", tekniikoita tehdessäkin saa kakoa jo pienestä kosketuksesta. Hyvä puolihan tässä on, se että RNCta yms. ei enää kaiveta multa heittämällä. :-)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

BJJ-kysymys & vastaus

#1210

Viesti porky »

enska_a kirjoitti: Tuosta kuristamiseta tuli mieleen, että onkohan minulla jotenkin erityisen herkkä kurkunpää, koska tuntuu, että suurin osa kuristuksista tuntuu lähinnä kurkunpäässä tai ainakin taputan lähinnä sen takia, että kuristaminen aiheuttaa yleensä kovan yskänrefleksin. Toki vasta peruskurssilla olen eli tekniikkaongelmista voi olla kyse suurimmaksi osaksi. Tottuuko kurkunpää jotenkin kuristamiseen?
Useimmiten kuristukseen joutuessaan on mahdollista ihan vapaaehtoisesti kääntää päätään niin, että se kuristus tulee sen kurkkutorven sijasta sinne verisuonille. Se on jopa ihan suositeltavaa, sillä se pilli ei oikein kestä runnomista. Huonolla tuurilla ja kovilla voimilla voi saada aikaan ikäviä vammoja.
Saija Tarvainen
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 115
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

BJJ-kysymys & vastaus

#1211

Viesti Benu »

porky kirjoitti:
enska_a kirjoitti: Tuosta kuristamiseta tuli mieleen, että onkohan minulla jotenkin erityisen herkkä kurkunpää, koska tuntuu, että suurin osa kuristuksista tuntuu lähinnä kurkunpäässä tai ainakin taputan lähinnä sen takia, että kuristaminen aiheuttaa yleensä kovan yskänrefleksin. Toki vasta peruskurssilla olen eli tekniikkaongelmista voi olla kyse suurimmaksi osaksi. Tottuuko kurkunpää jotenkin kuristamiseen?
Useimmiten kuristukseen joutuessaan on mahdollista ihan vapaaehtoisesti kääntää päätään niin, että se kuristus tulee sen kurkkutorven sijasta sinne verisuonille. Se on jopa ihan suositeltavaa, sillä se pilli ei oikein kestä runnomista. Huonolla tuurilla ja kovilla voimilla voi saada aikaan ikäviä vammoja.
Vai että antais ilmasen kuristuksen TREENEISSÄ? Eiei, hamaan loppuun asti :smt003
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: BJJ-kysymys & vastaus

#1212

Viesti Vanhakankea »

Benu kirjoitti:
porky kirjoitti:
enska_a kirjoitti: Tuosta kuristamiseta tuli mieleen, että onkohan minulla jotenkin erityisen herkkä kurkunpää, koska tuntuu, että suurin osa kuristuksista tuntuu lähinnä kurkunpäässä tai ainakin taputan lähinnä sen takia, että kuristaminen aiheuttaa yleensä kovan yskänrefleksin. Toki vasta peruskurssilla olen eli tekniikkaongelmista voi olla kyse suurimmaksi osaksi. Tottuuko kurkunpää jotenkin kuristamiseen?
Useimmiten kuristukseen joutuessaan on mahdollista ihan vapaaehtoisesti kääntää päätään niin, että se kuristus tulee sen kurkkutorven sijasta sinne verisuonille. Se on jopa ihan suositeltavaa, sillä se pilli ei oikein kestä runnomista. Huonolla tuurilla ja kovilla voimilla voi saada aikaan ikäviä vammoja.
Vai että antais ilmasen kuristuksen TREENEISSÄ? Eiei, hamaan loppuun asti :smt003
Ilmankos noi sätkii vastaan, kun opettaja näyttää tekniikkaa. Ja tokihan sitä sätkitään itsekkin vastaan, kun paritekniikkaa tehdään. :-D
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
TommyV
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 362
Lauteille: Marraskuu 2009

BJJ-kysymys & vastaus

#1213

Viesti TommyV »

Itse olen kyllä pyrkinyt giljotinin kohdistamaan kurkun päähän painamalla rintalihaksella takaraivosta ja tuomalla yhden käden suoraan leuan alle ja toisella kädellä vaan työnnän tätä kuristavaa kättä kohti kurkkua ja ihan hyvin on toiminut ainakin oma tasoisia kavereita vastaan. Kyllä kai siitäkin voi saada valot sammumaan?
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

BJJ-kysymys & vastaus

#1214

Viesti Totte »

TommyV kirjoitti: Itse olen kyllä pyrkinyt giljotinin kohdistamaan kurkun päähän painamalla rintalihaksella takaraivosta ja tuomalla yhden käden suoraan leuan alle ja toisella kädellä vaan työnnän tätä kuristavaa kättä kohti kurkkua ja ihan hyvin on toiminut ainakin oma tasoisia kavereita vastaan. Kyllä kai siitäkin voi saada valot sammumaan?
Voihan henkitorvesta varmaan saada valot sammumaan, mutta siinä menee kai yhtä kauan kun että pidättelisi hengitystä niin kauan että happi loppuu sa sammuu siihen.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 115
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

BJJ-kysymys & vastaus

#1215

Viesti Benu »

TommyV kirjoitti: Itse olen kyllä pyrkinyt giljotinin kohdistamaan kurkun päähän painamalla rintalihaksella takaraivosta ja tuomalla yhden käden suoraan leuan alle ja toisella kädellä vaan työnnän tätä kuristavaa kättä kohti kurkkua ja ihan hyvin on toiminut ainakin oma tasoisia kavereita vastaan. Kyllä kai siitäkin voi saada valot sammumaan?
Älä valehtele! Rintalihaksella tarkotit varmaan rintakehällä... ;) No ei, ihan tosi. Giljotiini onkin hieman poikkeava kuristus. Tosin riippuen hieman mistä tilanteesta sen saa kiinni, koska ihmisellä on aika spontaaneja reaktioita kun pää taipuu linkkuun. Eli jos mulla on lantio/alakroppa kontrollissa niin voin ihan hyvin tempasta vähä vauhdilla kiinni gillen (ja kohdistaa sen kurkkuun). Mutta jos en ole vielä saanut kontrollia, niin kiristelen verisuonin kohdilta enemmin, koska muuten kaveri lähtee aika nopeasti heittämään kuperkeikkaa ja karkaa.
Lazy jiu-jitsu
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa