Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ-kysymys & vastaus

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 190
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ-kysymys & vastaus

#901

Viesti JanneM »

Ja HMACillahan vetää treenejä myös Keski-Brasilian mestari Tuomas joka on ollut kohta neljä viikkoa Brasiliassa treenaamassa. Eilen tossa punottiin juonia HMACilaisten pään menoks tulevaisuudessa. ;)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 115
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

BJJ-kysymys & vastaus

#902

Viesti Benu »

MikaR kirjoitti: Saako liepeestä tarttua hampailla? :D

Tämä mahdollistaisi aivan uudenlaista tekniikkaa!
Toki saa. Mutta niinku Jarppa jos sanokin, niin kannattaa vähä mietti jos se on sen arvosta ja missä tilanteessa sitä tekisi. Kyllä mä olen jopa opettanut tekniikkaa missä pistetään lievettä tai vyötä suuhun :D (Pekka ei tykänny, kun samassa tekniikassa läpsin myös vyöllä naamaan provokatiivisesti :lol: )

Mutta itse en siis lähtis pistämään vastustajan liepeitä omaan suuhun juuri sen takia että hampaat lähtee irti. Mutta omaa lievettä olen monesti syöttänyt suuhun ja sitten hakenut kädet asemiin ja voilá, kuriste.

Itsehän käytän monesti omia hiuksia tai suuta tjms RNC:tä tehdessä (enimmäkseen tosin lukkopainissa ja sillon joskus ennenvanhaan vaparissa). Jos kaveri on vahva, minä hikinen ja mahdollisesti myös vaparihanskat kädessä, mikä helpottaa kaverin tarttumista/puolustamista. Niin sillon tarraan omista hiuksista, korvasta tai hammasrivistä kiinni sormilla (siis se kiristävä käsi, ei kuristava) kun kaveri yrittää siis purkaa sitä otetta. Ei ehkä mitään kauheen kaunista katsottavaa tai hyvän makuista :D Mutta jos on pakko kuristaa eikä halua antaa ilmaiseksi periksi, niin suosittelen, omalla vastuulla tosin. Voiman tuottaminen on vaikeeta siinä puolustustilanteessa, joten ei tarvitse hirveesti pelätä että hiustuppo tai hampaat lähtis irti...
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
MikaR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 980
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Pohjanmaa

BJJ-kysymys & vastaus

#903

Viesti MikaR »

Hmm, tuli noista hiuksista mieleen, että saako pitkillä hiuksilla kuristaa vastustajan? Että kannattaisko mun kasvattaa rehuletti takaisin puhtaasti tekniikan takia?
Vasara riivisi
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 190
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ-kysymys & vastaus

#904

Viesti JanneM »

Niin... Periaatteessahan säännöt ei kiellä sua käyttämästä sun omaa tukkaa kuristamiseen. EN tosin ehkä lähtis kokeileen. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

BJJ-kysymys & vastaus

#905

Viesti Huppu »

Judon hyödyllisyys bjj:ssä? Olen aloittanut treenamisen kisoja varten ja pystyottelu on hieman hakusessa. Onko Judon aloittaminen miten hyödyllistä vai onko guardiin veto niin tehokas ase, että pystyotteluun ei kannata tuhlata tunteja viikossa?
Oss!
Janney
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1008
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: ESPOO

BJJ-kysymys & vastaus

#906

Viesti Janney »

Huppu kirjoitti: Judon hyödyllisyys bjj:ssä? Olen aloittanut treenamisen kisoja varten ja pystyottelu on hieman hakusessa. Onko Judon aloittaminen miten hyödyllistä vai onko guardiin veto niin tehokas ase, että pystyotteluun ei kannata tuhlata tunteja viikossa?
Tuohan on nyt täysin riippuvaista siitä että kuinka hyvä guardi sinulla on? Jos sinulla on hyvä top game ja heikompi guardipeli ja haluat pelata päältä niin sitten niitä pystytaitoja tarvitaan... Kun aina ei voi luottaa että kaveri vetää guardiin. Tietenkin tämä nyt on täysin kilpailukannalta. Itse kyllä suosittelen ihan monipuolisuuden vuoksi myös pystyn treenaamista.
------------------------------------------------------
BJJ / Satunnaisesti joskus harvoin nykyään jotain muuta.
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

BJJ-kysymys & vastaus

#907

Viesti Huppu »

Olen alkanut treenaamaan kovaa summer fightingia varten ja haluaisin hieman varmuutta sääntöihin etten tule diskatuksi(joojoo kysytään senseiltä jne, tut ku kysyn nyt täältä). Listaan alle sääntöjä jotka ovat vielä hieman epäselviä.

- Saako brassissa ristiä jalat jujia tehdessä? Lukkopainissa kätevä tapa ainakin.
- Slämmääminen? Tiedän slämmäämisen olevan kiellettyä, mutta mikä määritellään slämmäämiseksi ja onko se sallittua jos toinen nousee itse ylös, eli en nosta häntä maasta.
- Onko brassissa jotain sääntöä joka estää jumittamisen? Eli jos olen pistejohdossa ja keskityn vaan makaamaan toisen päällä tekemättä mitään, niin käskeekö tuomari ylös jos tätä jatkuu pitkään? Voiko tälläinen unaktiivisuus vähentää pisteitä tai jopa johtaa häviämiseen?
-mitä ``rituaaleja`` kuuluu matsin aloittamiseen? Kumarrus, yläfemma, nyrkit yhteen jne? Entä onko jotain sääntöä missä tatamilla kuuluisi seistä kun sinne tullaan.
+ Onko mitään muuta ``hyvätietää`` juttua säännöistä (nilkkalukosta ei tarvitse kertoa)?
Monelle varmasti itsestään selviä asioita, mutta tuskinpa kertaaminen kellekkään pahaa tekee.
Oss!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 190
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ-kysymys & vastaus

#908

Viesti JanneM »

-Jalat saa ristiä jujissa. Sitä ei kielletä säännöissä, mutta se ei alta jujia tehtäessä ole juurikaan järkevää. Päältä tehtäessä joskus ihan aiheellistakin. Nilkkalukkoa tehtäessä jalkoja ei saa ristiä tai ei saa viedä keskilinjajn yli tai siis saa mutta vaan sisältä ulos ja kääntyä ei sa akun lukotettavan jalan puolelle... tai siis unohda nilkkalukot.
-Slämmäämiseksi lasketaan kaikki kaverin ylösnosta ja maahan paiskaaminen. Liikkeen suuruudella ei ole niin merkitystä. Sen vaikutuksella ja tarkoituksella on. Myös jos kaveri hyppää guardiin ja lyöt hänet siitä maahan lasketaan se slämmiksi. ALasvienneissä saa vastustajan tuoda maahan niin kovaa kuin haluaa. Kunhan ei lyö kaveria päälleen. En ymmärtänyt kysymystä ylösnousemisesta... Eikös se ole sillon alasvienti?
-Passiivisuudesta saa huomautuksen, varotuksen, miinuksen ja diskauksen. Jos siis liian kauan pitää vaan paikoillaan.
-Mitään rituaaleja ei kuulu. Vastustajaa on kohteliasta kätellä. Jotkut kumartelee matolle ja kättelee tuomarit ja hlaa puolet yleisöstä ennen matsia. Voihan sitä halutessaan yrmistellä ja mulkoillakkin jos se omiin rituaaleihin kuuluu.
+Pidä hauskaa. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

BJJ-kysymys & vastaus

#909

Viesti Jarppa »

Huppu kirjoitti: Olen alkanut treenaamaan kovaa summer fightingia varten ja haluaisin hieman varmuutta sääntöihin etten tule diskatuksi(joojoo kysytään senseiltä jne, tut ku kysyn nyt täältä). Listaan alle sääntöjä jotka ovat vielä hieman epäselviä.

- Saako brassissa ristiä jalat jujia tehdessä? Lukkopainissa kätevä tapa ainakin.
- Slämmääminen? Tiedän slämmäämisen olevan kiellettyä, mutta mikä määritellään slämmäämiseksi ja onko se sallittua jos toinen nousee itse ylös, eli en nosta häntä maasta.
- Onko brassissa jotain sääntöä joka estää jumittamisen? Eli jos olen pistejohdossa ja keskityn vaan makaamaan toisen päällä tekemättä mitään, niin käskeekö tuomari ylös jos tätä jatkuu pitkään? Voiko tälläinen unaktiivisuus vähentää pisteitä tai jopa johtaa häviämiseen?
-mitä ``rituaaleja`` kuuluu matsin aloittamiseen? Kumarrus, yläfemma, nyrkit yhteen jne? Entä onko jotain sääntöä missä tatamilla kuuluisi seistä kun sinne tullaan.
+ Onko mitään muuta ``hyvätietää`` juttua säännöistä (nilkkalukosta ei tarvitse kertoa)?
Monelle varmasti itsestään selviä asioita, mutta tuskinpa kertaaminen kellekkään pahaa tekee.
Saat ristiä jalat, säännöt ei kiellä.

Saat nousta ylös ja nostaa kaverinkin halutessasi ylös, kunhan et tarkoituksella heitä takas mattoon.

Passiivisuudesta tulee ensin huomautus, sitten varoitus (vastustajalle etu), jos jatkat, tulee toinen varoitus (vastustajalle 2 pistettä), josta nostetaan pystyyn. Kolmannesta varoituksesta voi seurata diskaus.

Kättely on 'rituaalina' suosittu, mutta ei siihen kukaan pakota. On toki suositeltavaa. Itse yleensä kättelytän ottelijat ennen matsin alkamista, samalla kun kättelen ottelijoita. Tuomari ohjaa ottelijat omiin kulmiinsa.
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

BJJ-kysymys & vastaus

#910

Viesti Huppu »

Tarkotin Janne lähinnä guardista tehtävää slämmäämistä, mitä ainakin vaparitouhussa harrastetaan jonki verran. Kysymyksistäni päätellen ei uskoisi, että olen jo kisoissa ollutkin ja voittanut jopa ekan matsin(brag) :D Tuota jalkojen ristimistä ajattelin nimenomaanki mountista lähtevään jujiin. Kiitokset nopeista ja asiallisista vastauksista!
Oss!
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

BJJ-kysymys & vastaus

#911

Viesti Presenter »

Tuli vaan mieleen, että tarkoitatko jalkojen ristimisellä hauislukkoa, jonka voi tehdä kun kaveri puolustaa jujia? Jos tarkoitat, niin se on kielletty BJJ:ssä alle ruskeavöisiltä. Muutenhan jalat saa toki ristiä, vaikka en pidä sitä varsinaisesti järkevänä, varsinkin jos kaveri yrittää nousta päälle jujia tehdessä.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 115
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

BJJ-kysymys & vastaus

#912

Viesti Benu »

Presenter kirjoitti: Tuli vaan mieleen, että tarkoitatko jalkojen ristimisellä hauislukkoa, jonka voi tehdä kun kaveri puolustaa jujia? Jos tarkoitat, niin se on kielletty BJJ:ssä alle ruskeavöisiltä. Muutenhan jalat saa toki ristiä, vaikka en pidä sitä varsinaisesti järkevänä, varsinkin jos kaveri yrittää nousta päälle jujia tehdessä.
On se niin väärin. Odotan päivää kun saan ruskean.. jos saan koskaan. Tosin vaatis varmaan aika paljon vielä että pääsisin kyseiseen positioon ruskeavöisiä vastaan :D Mutta tuo on jostakin syystä niiin mieltänostattava tekniikka että aiai... brushteeth
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

BJJ-kysymys & vastaus

#913

Viesti Huppu »

Presenter kirjoitti: Tuli vaan mieleen, että tarkoitatko jalkojen ristimisellä hauislukkoa, jonka voi tehdä kun kaveri puolustaa jujia? Jos tarkoitat, niin se on kielletty BJJ:ssä alle ruskeavöisiltä. Muutenhan jalat saa toki ristiä, vaikka en pidä sitä varsinaisesti järkevänä, varsinkin jos kaveri yrittää nousta päälle jujia tehdessä.
Tiedän minkälainen on hauislukko, mutta eikai ole kiellettyä potkaista niitä jalkoja auki, tarkoitan tietysti polkaisemista. Noh kyllä te tiedätte mitä meinaan, Jujia tehdessä kaveri koppaseeki toisella kädelle jujissa olevassa kädestä kiinni ja silloin polkaisen sen toisella jalalla auki? Ajattelin vaan, koska hauikseen tämäkin osuu 8-)
Oss!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 190
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ-kysymys & vastaus

#914

Viesti JanneM »

Ei oo kiellettyä jalalla hauiksen päältä polkaseminen jujia aukaistaessa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Poista käyttäjä 6113
Viestit tässä aiheessa: 10

BJJ-kysymys & vastaus

#915

Viesti Poista käyttäjä 6113 »

Presenter kirjoitti: Tuli vaan mieleen, että tarkoitatko jalkojen ristimisellä hauislukkoa, jonka voi tehdä kun kaveri puolustaa jujia? Jos tarkoitat, niin se on kielletty BJJ:ssä alle ruskeavöisiltä.
Mites tuo pohjelukko?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa