Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Savate ja Kickboxing

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#61

Viesti Polvi »

Se tekee kieltämättä aika gutaa, jos potkaisee kaverin torjuvan jalan polveen. Vielä jos osuu niin, että potku miltei menee polven yli, mutta polvi osuu osittain sääreen ja osittain pohjelihakseen.. AUTS!

Jos haluaa potkaista kylkeen, sen potkun voi tehdä hieman "putoavana", eli potku kiertää torjuvan säären yli ja putoaa kylkeen. Tällaiseen potkuun ei kuitenkaan saa voimaa yhtä paljon kuin "suoraan" potkaistaessa.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#62

Viesti Andy »

Kehäraakki kirjoitti: Itse olen ottanut kaikkia matseja, (KB, MT & Savate) luulisin tietäväni mistä puhun.
Missä olet otellut savatematseja? Millainen oli vaikutelma verrattuna KB-matsiin?

Potkunyrkkeilyssä yritetään potkaista alimpien kylkiluiden kohdalle ja hauiksen korkeudelle potkaisemista käytetään lähinnä treenatessa, jos ei tahdota satuttaa kaveria. Olen kyllä nähnyt videon, jossa Samkor potkaisee miehen levyksi rintakehästä. :shock:
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

#63

Viesti Kehäraakki »

Andy kirjoitti:
Kehäraakki kirjoitti: Itse olen ottanut kaikkia matseja, (KB, MT & Savate) luulisin tietäväni mistä puhun.
Missä olet otellut savatematseja? Millainen oli vaikutelma verrattuna KB-matsiin?

Potkunyrkkeilyssä yritetään potkaista alimpien kylkiluiden kohdalle ja hauiksen korkeudelle potkaisemista käytetään lähinnä treenatessa, jos ei tahdota satuttaa kaveria. Olen kyllä nähnyt videon, jossa Samkor potkaisee miehen levyksi rintakehästä. :shock:
Hgissä, salikisat.

Tilanne ja tunnelma on aikalailla sama kaikissa kolmessa lajissa. Kun vaan tiedostaa arvostelun perusteet.

Itse jostain syystä arvostan eniten MT-matseja, vaikka en niissä kovin hyvin koskaan pärjännyt. Savaten ja KB:n välillä ei teknisiä eroja pahemmin ole ja savateurit ovat menestyksekkäästi otelleet KB matsejakin. Ainakin Hgin Savate seura kuuluu (tai ainakin kuului, olen ollut aika pitkään pois scenestä) potkunyrkkeilyliittoon.

Kuriositeettina mainittakoon, että KB matsissa teräväpäinen kehäavustaja käskee potkimaan pommeja juuri haukkareihin, jos vastustaja sattuu olemaan nyrkkeilytaustainen, eli siis nopea ja kova lyömään. Muutama potku haukkareihin ottaa kummasti pois puhtia ja vikassa erässä saattaa jopa kädet roikkua.
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
juha212
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 71
Lauteille: Toukokuu 2005

#64

Viesti juha212 »

ja kun potkaistaan ylemmäs niin se horjuttaa tai pysäyttää paremmin esim.kaverin joka lyönneillä lähtee tulemaan päälle. Itellä menee ainakin tohjoks kyynärvarsi ranteista alaspäin eikä haukkari jos ei nyt joka kerta sääriplokki ehi :? kuihan tuo haukkari potku tehään.. tai otetaan vastaan.. :?:
Kuvake
Matzzku
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Lokakuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#65

Viesti Matzzku »

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#66

Viesti Mika »

Hyvä kooste, tykkäsin. :thumbsup:

Vaikka Savatessa ei keskimäärin lyödäkään yhtä kovaa ja teknisesti hyvin kuin vaikka nyrkkeilyssä, jotenkin pidän Savaten ottelutyylistä todella paljon. Ehkä ne on noi potkut, en tiedä. Tai ne trikoot. :D

Missä muuten kaikki Potkun Savate-harrastajat oikein on?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#67

Viesti L.K. »

Oli hyvä kooste ja harvinainen,koska ei ollut kuin yksi knockdown :D

En ehkä ole todellakaan paras henkilö arvioimaan,mutta äkkiseltään näyttäisi,että Savatessa potkut tehdään aika samankaltaisesti kuin potkunyrkkeilyssä,jos nyt ei jotain noita "kikkapotkuja" lasketa mukaan.Eli kuitenkin selkeästi lähempänä kikkaria kuin thainyrkkeilyä?!
Potkutekniikan osalta nääs.

Varmasti kova laji ja kovia jätkiä,mutta on noi trikoot riskillä rumat! :lol:
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#68

Viesti bodyguard »

Mä en nyt ymmärrä yhtän mitään mistään, mutta mä melkein veikkaisin että kikkariin erona on pidempi etäisyys?
Meinaan oon jonku verran sparraillu savatekoiden(???) kanssa, ja monelle näyttää tuottavan hankaluuksia tuo pitkä etäisyys (minulle erityisesti kun en osaa mitään). Meinaan että aina kun yrittää lähemmäksi, niin napsahtaa potku kintuille, ja itte on niin pitkällä ettei sieltä osaa tehä mitään, masentavaa :(

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#69

Viesti Andy »

Olipa hyviä nuo savateurit. Erityisesti potkujen ajoitus oli ihan napissa. Nämä käyttivät myös enemmän lyöntipotkukomboja kuin aiemman klipin tyypit. Toisalta samasta linkistä löytyy savatematsi, joka näyttää ITF-taekwon-don ja Semi-Contactin risteytykseltä. Äijät pomppii jalka ilmassa jne. Ilmeisesti savatessakin on erilaisia tyylejä.
kuulapaa kirjoitti: Vedä happea kuule välillä ja sit kun tuntuu hyvältä ja kovalta (Big, bad and beautiful!) niin laita yksityisviesti. asun itse pääkaupunki seudulla, mutta reissaan tarpeen mukaan vaikka pohjoseen. käydään kuule sparraamassa muutama erä vaikka vaparia, thaiakkua, kikkaria, drakaa tai sit jollain munapäisillä urposäännöillä niin kuin savaten combatia (kengät jalassa), hardcontact pointfightingia tai pistekaratea fularina, ja jutellaan mukavia ja otetaan vaikka kaljat jossain viihtyisässä paikassa. jookos. t: kuulapää
Joko olet pikkuhiljaa tulossa :?: Ryyppäämisestä en ole niin innostunut, mutta tasokas sparriseura kelpaisi.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
52blocks
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5
Lauteille: Lokakuu 2005

#70

Viesti 52blocks »

Savatea hieman ns. sivusta seuranneena pakko kommentoida. Kuten fuusetsu ensimmäisellä sivulla jo kirjoitti, savaten potkujen idea pohjautuu siihen, että ne on alunperin tarkoitettu kengät jalassa tehtäviksi. Samoin nykyisessä kilpasavatessa tuo liikkuminen ja "kikkapotkuilu" on tätä perua, eli ei todellakaan haluta olla sen kengän tiellä. Asiaa kuvaa varsin hyvin eräältä aiheen sivustolta poimittu lainaus:
Savate's powerful Round kick
"The fouette is savate's kick for all seasons, because it can be used with any technique and from any angle."
Among all the various kicks of savate of French boxing, the fouette is the most popular and widely known. Anyone who has received a fouette to the solar plexus, liver or stomach will never question its efficiency.
But where does its power come from? Many people have asked me the difference between a savate and a Thai boxing round kick? I've often heard martial arts great and seminar favourite Dan Inosanto answer, "Thai boxing is like striking with a baseball bat, and savate will be like striking with a hammer."
This is a perfect explanation, because in Muay Thai the practitioners are bare footed, so they to use the shin, which is the most powerful part of their legs, for striking.
But savate evolved in the streets of Paris, where people wear boots or leather shoes with hard soles and hard tips. Because the shoe is a dangerous weapon, it didn't matter if the opponent had steel abs: if the fouette hit its target, he would drop and ask for oxygen.
[/quote]
JaakkoJ
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 36
Lauteille: Syyskuu 2006

#71

Viesti JaakkoJ »

Mika kirjoitti: Missä muuten kaikki Potkun Savate-harrastajat oikein on?
Yksi ilmoittautuu. Mä olen tosin ihan vasta-alkaja tässä puuhassa.

Kiinnostuneille tiedoksi, nyt lauantaina olisi Myllypurossa (Helsingissä) Savate Clubin näytös, tein itse asiassa aiheesta threadintuonne ilmoitustaulullekin.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#72

Viesti Alioppilas »

Onhan tuo edelleen viihdyttävän näköistä.

Jotenkin tosin vaikuttaa siltä, että potkuja ja lyöntejä ei tehdä aivan samalla voimalla kuin muissa täyskontaktilajeissa, mikä tuntuu huomiona jo aivan absurdilta. Mika jo viittasi lyömisen kovuuteen ja teknisyyteen, lisäksi videon kohdassa 1:27 kaveri torjuu yhdellä (vartalosta irti pitämällään) kädellä toisen kiertopotkun. Täällä kun on näitä potku- ja thainyrkkeilijöitä kuunnellut, niin tuntuu hieman hassulta, että näiden lajien ja savaten iskujen voimassa olisi jotenkin hirveän suurta eroa. Potku on tietysti erilainen mikäli se sihdataan kengän kärjellä eikä sääriluulla, joten se selittänee osaltaan.

Erittäin mielenkiintoinen laji joka tapauksessa.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#73

Viesti Polvi »

Joo. Juuri nuo potkujen voimakkuudet pistivät minullakin silmään. Tai siis se, että sitä voimakkuutta oli vähennetty nopeuden lisäämiseksi. Kompromissi thaikun ja taekwondon väliltä? :)

Jos oikeasti potkitaan kovaa, niin ei kiertopotkua voi/kannata torjua yhdellä, vartalosta irti olevalla, kädellä. Sähäkästi kaverin kyllä liikkuivat ja kädet teki hyvin hommia.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#74

Viesti Andy »

En kyllä ihan heti suosittelisi menemään noiden potkujen tielle. Voi tulla pipi. Yleisesti nuo olivat ns. satuttavia potkuja. Horjutusvoimaa ei ehkä ollut aivan älyttömästi, mutta nuo sattuvat kyllä ja pahasti. Tämä tulee rentoudesta ja vauhdista.

Matsissahan usein käy niin, että potkun voimantuotto jää hieman vajaaksi. Näin oli tuossakin useimmissa tapauksissa, kun se kaveri ei yleensä ole kovin innokas ottamaan täysvoimaisia potkuja vastaan. Muutamassa kohdassa kuitenkin näkyi, että kun avopaikasta päästiin vetämään, niin vartalo oli todella hyvin potkun takana ja tukijalan kierto 180 astetta. Kipeää käy.

Tämä yksi kaveri tosiaan otti potkun yhdellä kädellä, mutta ensinnäkin se käsi jousti ja toiseksi potku otettiin niin aikaisessa vaiheessa, että siinä ei ollut vielä täysi voima takana. Lisäksi potku oli tulossa ylös, jolloin siinä on yleensä vähemmän voimaa kuin vartalopotkuissa. Luulen, että äijä pystyi silti jälkikäteen löytämään potkun osumakohdan kyynärvarrestaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#75

Viesti Polvi »

Kyllähän noi siis napakasti potki, mutta mielestäni nuo käsitekniikat olivat kuitenkin hallitsevina. Toisin kuin esim thaikussa.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa