Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sparraus, Muay Thai vs ?

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#46

Viesti Jarppa »

saarikko kirjoitti:
Andy kirjoitti:Mittailen tässä työhuoneen lattiaa, jossa on sopivasti 25cm laatat. Perusasennossa vasemman jalan varpaat ovat noin 70cm kohteesta ja oikean jalan varpaat noin 120cm. Nyt pystyn mukavasti potkaisemaan etupotkun vasemmalla jalalla. Kun palautan jalan taakse, ovat oikean jalan varpaat edelleen 120cm kohteesta ja vasemman noin 170cm. Jotten menettäisi tasapainoani, hartia ei voi olla juurikaan edempänä kuin maassa oleva jalka. Minulla pitäisi nyt olla 120 cm pitkä käsi, että kykenisin edes hipaisemaan vastustajaa.
Nyt tuli oikein numerotiedoilla todistettua ettet itse pysty tekemään kyseistä liikesarjaa tehokkaasti. Voiko siitä vetää johtopäätöksen, ettei kukaan pysty sitä tekemään? Edes jotenkin toisin kuin kuvittelet sen menevän?
Itse olen tehnyt tuon kombon mm. niin, että suoralla potkulla kaveri köysiin ja siitä jatko suorilla, kun se ponnahtaa hivenen takaisinpäin. Eli kyllä se hyvinkin mahdollista on. Tietysti jos on hidas liikkumaan ja tekee tekniikat staattisesti paikaltaan, niin sitten se on aika mahdotonta. Liikehän se tässäkin on avain siihen toimivuuteen. Kaikki ei ole ymmärtäneet, että kamppaileminen ei ole matematiikkaa ja mittailua. :D

Tietysti mitä Kari tarkoittaa taakse palauttamisella? Itse ymmärsin että jalka palautetaan etujalka palautetaan takajalan etupuolelle, vaikkakin hivenen normaalia taaemmas. Näin vasemmalle suoralle saa vähän ulottuvuutta lisää. Eli taaemmas kuin normaaliin otteluasentoon, muttei kuitenkaan käänteiseksi.
JarkkoP
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 250
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Mikkeli

#47

Viesti JarkkoP »

Mites tää eroaa siitä, jos vaan tuplais etujalan kiertopotkun, ja siihen perään oikea suora ja vasen koukku? Mielestäni ihan toimivaa.
Samahan se on jos aloittaa etupotkulla ja jatkaa kiertopotkulla. Potkujen etäisyyden pelaamisessa itse ainakin teetän askellusta potkujen kanssa, samoin kuin lyöntien kanssa.

Jalat on se homman juju, käytettiinpä sitten käsiä tai jalkoja.
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#48

Viesti tmm »

Saman tyylisiä komboja on tullut tehtyä monasti: pysäri-etukäsi-takakäsi, pysäri-etukäsi-etukiertari...jne.

Vaatii eeteenpäin menevän liikkeen. Yksi hyvä on kyllä etujalan pysäri-takakoipi päähän-etukäsi. Etukäsi kun tulee tuohon persaatteessa takakätenä, niin hyvin mäjähtää.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#49

Viesti tmm »

Andy kirjoitti: Mittailen tässä työhuoneen lattiaa, jossa on sopivasti 25cm laatat. Perusasennossa vasemman jalan varpaat ovat noin 70cm kohteesta ja oikean jalan varpaat noin 120cm. Nyt pystyn mukavasti potkaisemaan etupotkun vasemmalla jalalla. Kun palautan jalan taakse, ovat oikean jalan varpaat edelleen 120cm kohteesta ja vasemman noin 170cm. Jotten menettäisi tasapainoani, hartia ei voi olla juurikaan edempänä kuin maassa oleva jalka. Minulla pitäisi nyt olla 120 cm pitkä käsi, että kykenisin edes hipaisemaan vastustajaa.
Jujuna vois olla vaikka se, ettet palauta sitä etukoipea sinne taakse, vaan samaan paikkaan eteen, josta pystyt jatkamaan liikettä eteenpäin.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#50

Viesti Andy »

Jos se etujalka palautetaan eteen, niin eihän se sitten ole enää sama yhdistelmä kuin jos etujalka palautetaan taakse.

Innolla odottelen näkeväni, että joku oikeasti tekee tämän tekniikan kehässä. En kuitenkaan ajatellut pidättää henkeäni sitä vartoessani.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
moukari
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 10
Lauteille: Kesäkuu 2006

#51

Viesti moukari »

Maailma on täynnä über kovia tekniikoita, joilla voittaisi kaikki. Yhteistä näille on että ne toimivat hyvin sparrissa sitä Pertti treenaan 2 kertaa viikossa vastaan. Käytännässä niillä ei tee yhtään mitään osaavaa kaveria vastaan. Yleensä sitä toimivaa tavaraa käytetään matseissa.

Etupotkusta, niin minua ei ole oikeastaan koskaan satutettu sillä. Toki olen horjahtanut, mutta ilmoja sillä ei ole koskaan saatu pihalle. Ja kyllä olen otellut.

Nyt haaste kaikille innokkaille terävä potku maksankärkeen tekniikan puolustajille. Etsikää joku matsi joka on oteltu kohtalaisella tasolla ja jossa kaveri on pudotettu etupotkulla tai edes satutettu.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö joku kurkipotku voisi toimia kerran, mutta se ei tee siitä silti mitään voittaja tekniikkaa, ei edes hyvää.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#52

Viesti Andy »

Semmy Schilt on ainakin pudottanut Bonjaskyn maksaan vedetyllä etupotkulla K-1:n finaalissa 2005. Eli se on mahdollista, mutta sangen harvinaista.

Tuon alkuperäisen kombon vika on kuitenkin siinä, että siinä on etäisyys ja ajoitus aivan poskellaan. Toki on mahdollista ottaa erilaisia väli- tai saksausaskelia etäisyyden korjaamiseksi, mutta se ei onnistu siinä ajassa, minkä vastustaja viettää lantio taakse vedettynä. Tällaiset epäloogisuudet ovat tyyppillisiä, kun harrastelijat alkavat keksiä komboja omasta päästään ilman, että niitä on matsissa koeteltu.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
moukari
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 10
Lauteille: Kesäkuu 2006

#53

Viesti moukari »

Kiitos, poikkeus vahvistaa säännön. Linkki videoon " onclick="window.open(this.href);return false; ... re=related

No ei tuo Schilts tuolta olisi yltänyt lyömään kuitenkaan. Ja jos vetoa pitää lyödä, niin löisin sen puolesta että Bonjaskyn kylki oli sökönä ja ennen tuota potkua.Selittelyä, selittelyä :oops:
JarkkoP
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 250
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Mikkeli

#54

Viesti JarkkoP »

Itse ainakin ymmärrän asian niin, että tässä tapauksessa se etupotku vähän "härkkii" kaveria. Kun sillä saadaan haluttu reaktio vastustajassa, niin sitten kelpaa tarjota kiertopotkua (vastaan) ja oikea suora ja vasen koukku perään.

Kyllähän sitä tehokkainta ottelua on hyökkäys-puolustus-hyökkäys sahaaminen. Joskin vaatii paljon taitoa, silmää ja fysiikkaa. Sillä ei ole kauheasti väliä, kuinka sitä toteuttaa. Tosin käytäntö on osoittanut, että se tapahtuu hyvin pitkälti etummaisella suoralla, takimmaisella suoralla ja takajalan kiertopotkulla.
moukari
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 10
Lauteille: Kesäkuu 2006

#55

Viesti moukari »

Ja selvennyksenä vielä, niin minusta etupotku on erittäin käyttökelpoinen potku. Sillä pystyy pitämään etäisyyttä vastustajaan ja voi sitä turhautumista, kun on vetämässä takajalkaa täysillä ja vastustaja tuuppaa pois tasapainosta etujalalla. Ja tiedän, löytyy legendaarisia Thai nyrkkeilypätkiä joissa käytetään pysäriä erittäin tehokkaasti.

Keskustelu lähti rönsyilemään ajatuksesta, että tehdään etujalan potku ja siihen suora perään. En sitten tiedä millainen tuo yhdistelmä on, jos siihen joutuu välissä ottamaan muutaman askeleen, että etukäsi yltää. Minulla ainakin jalat ovat pitemmät kuin kädet.

Toki etujalan voi tehdä väärinkin, siitä 30cm päästä koukistamalla tukijalan ja pudottamalla perseen samalla kun yrittää nostaa koukussa olevaa etujalkaa. Yleensä tuloksena on vain potkaisijan horjahtaminen potkun kohteen sijasta. Tyyli voisi olla lähellä tätä " onclick="window.open(this.href);return false; ... re=related. Tehty takajalalla mutta idea selviää.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#56

Viesti Kari Aittomäki »

Kappas.
Paljo juttuja, ja rähisevästi vielä.

Ottakaas pojat happea välillä, kyllä maailmaan näkemyksiä mahtuu.
Mitä minä sanoin ja mitä minä tarkoitin:
Mulla on noin ylöjään lyhyt ja moukaroiva tyyli. Olen eittämättä voimakas ja rajukin mutten kovin ulottuva, jokaseikka on luonnollisesti muovannut tekniikoista omanlaisiaan. Idolini on Smokin'Joe, jos yhtään antaa kuvaa.
Tuo kyseessäoleva etupotku on sellanen lyhyt räkäisy, jostain mawan ja maegerin välimaastossa, sellanen jonka voi tuikata hyvin läheltä pyttyyn sillä stabbaajien nousevalla linjalla, ashiharajätkillä on muistaakseni vedolle oikeen nimi.

Etujalan lyhyt räpsähdys, yhtä kerkeä kuin lyönti.
Nelivitoskulmalla eli suoraan keskilinjaan, winchunilla on sama potku olemassa, olen nähny.
Andy nyt tarkastelee asetelmaa pitkän miehen kiikareilla ja vielä pahantahtoisesti, joka hänelle sallittakoon. Koska synnyttää keskustelua.

Tuo saksaavasta puolenvaihtelusta saatava lisäjenka on sensijaan ihan kiukkariperheen peruskellotusta, opin jutun ensisijaisesti Godhandista, sittemmin Donovanilta (ex-kiukkari), senjälkeen Collinsilta sekä Royersilta. Joka jälkimmäinen vielä kuvaili komboa sanoilla "just like in hardkarate".
Ajalla kun knockdownista ei vielä mitään tiedetty ja Mustoset oli vielä thaimaanreissuillaan.

Eli.
Räpsästään etujalalla kärkkäri jätkää pyttyyn, pikku treenillä jutusta saa räväkän. Eise toki pudota mutta sattuu osuessaan ku fan.
Osuman jälkeen jalka tempastaan TAAKSE, vauhtia ottaan. Samalla annetaan vasenta hanskaa naamaan, enimminin hämäykseksi näkymiä peittämään mutta ihan kivan painon siihenkin saa.
Ja kun se vasen jalka ottaa sen pomppunsa lattiasta on seuraava potku valmis tarjoiltavaksi. Ja ne lyönnit perään on helppoja jos viitsii treenata.

Mutta on tosiaan moukarointietäisyydeltä tapahtuvaa pelaamista ja on helppo nähdä miksei pitkäraajaisella pelitä.
Se ei kuitenkaan kai anna aihetta yleistyksiin, etenkään noin happamansorttisiin.

Mikähän tuota Anttia noin puree?
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#57

Viesti MarkkuT »

Kari Aittomäki kirjoitti: ashiharajätkillä on muistaakseni vedolle oikeen nimi.
Sankaku geri. Kolmiopotku tai jotain. Ite en viiti paljon tuota viljellä, kun vasemman jalan ukkovarvas vihoittelee.
Ain't no one.
Kuvake
PauliT
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 74
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Ylivieska

#58

Viesti PauliT »

Kunnon kenkä vielä jalkaan niin ihan tehokas tekniikka.

" onclick="window.open(this.href);return false; ... re=related

Avojaloin kyllä pelottaa osuma kyynärpäähän potki sitten päkiällä tai pöydällä.

Jos vastustajalla on tapana vetää kilpi päälle heti kun nyrkkiä antaa saa avattua hyvän paikan potkulle läpsäisemällä yhden lyönnin ennen potkua.
Varmemmin sen saa huutamalla täysiä ja avaamalla kädet vastustajan naaman eteen suojaus reaktion saamiseksi.
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#59

Viesti tmm »

Kari Aittomäki kirjoitti: Räpsästään etujalalla kärkkäri jätkää pyttyyn, pikku treenillä jutusta saa räväkän. Eise toki pudota mutta sattuu osuessaan ku fan.
Osuman jälkeen jalka tempastaan TAAKSE, vauhtia ottaan. Samalla annetaan vasenta hanskaa naamaan, enimminin hämäykseksi näkymiä peittämään mutta ihan kivan painon siihenkin saa.
Ja kun se vasen jalka ottaa sen pomppunsa lattiasta on seuraava potku valmis tarjoiltavaksi. Ja ne lyönnit perään on helppoja jos viitsii treenata.
Nythän mä sen vasta hokasin :D Eli tuleeko vasen kätönen tyyliin supermanpunch, johon voima tulee siitä jalan taaksevedosta?
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Lehe
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Saaristo

#60

Viesti Lehe »

Kari: Samaa räkäisyformaattia löytyy ihan osana nykykiukkariakin. Kuten esimerkiksi viittä eri tapaa tehdä kiertopotku. Ja tässä ei puhuta vielä osumapinnoista (esim. sääri, jalkaterä, päkiä, jalan "rystyset" yms). Tai etäisyyksien hakusesta, esim. pitkä lantionojennus ja varpistus.

Eli mulle tuo Aiton esittämä kombo aukesi heti. Pitää seuraavissa päähänlyöntisparreissa koettaa mallata muutamaan otteeseen. Ilmahuiteluna sain sen aika sipakasti menemään. Ja tuntuu ihan hyvältä, vaikkei kimmoisuutta ja räjähtävyyttä enää tällä iällä olekaan.

Asiat voi tehdä monella tavalla. Jotain hyötyä itsetutkiskelusta ja tekniikan soveltamisesta omiin rajoittimiin näyttää vielä olevan.

Kyllä tuossa tekniikan ja etäisyyksien soveltamisessa Aitolla on pointti. Jos siihen haluaa tutustua. Kaiken ei aina tarvitse olla teknisesti puhdasta ja perusteknistä. Avainsana lienee toimivuus.
Viimeksi muokannut Lehe, maalis 6, 2008, 09.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se mikä ei tapa, sattuu s-tanasti..
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa