Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kuntonyrkkeily

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

Kuntonyrkkeily

#1

Viesti Manki »

Laitan tämän nyt tänne enkä tuonne varsinaiseen nyrkkeilyosioon...

Onko kellään kokemuksia kuntonyrkkeilystä? Olen antanut itseni ymmärtää, että kuntonyrkkeily on jotenkin naisille suunnattu "vesitetty" versio nyrkkeilystä. Onko näin? Ja miten rankkaa kuntonyrkkeily on - onko liian kevyttä? :boxing:
tma
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Kuntonyrkkeily

#2

Viesti tma »

Manki kirjoitti: Onko kellään kokemuksia kuntonyrkkeilystä?
Joo, olen yhden sellaisen 3 x 2 tuntia kestäneen "kurssin" tai jakson, miksikä tuota sitten pitäisikään kutsua, kokeillut.
Manki kirjoitti: Olen antanut itseni ymmärtää, että kuntonyrkkeily on jotenkin naisille suunnattu "vesitetty" versio nyrkkeilystä. Onko näin?
"Vesitetty" on varsin lievästi sanottu sikäli, että toisin kuin nyrkkeilyssä yms. lajeissa, tuossahan ei lyödä ketään.

Tunnit käsittivät lähinnä lihaskuntoliikkeitä, jonkin verran aerobistä harjoittelua ja venytyksiä sekä tietysti lyöntiharjoitteita.
Suurin osa lyöntiharjoitteista oli "tyhjän ilman lyömistä", osa tehtiin iskutyynyihin.
Manki kirjoitti: Ja miten rankkaa kuntonyrkkeily on - onko liian kevyttä? :boxing:
Fyysisesti oli hyvinkin rankkaa, meillä oli joka äijä hyvinkin puhki treenien jälkeen. (Osallistujina sekalainen sakki työpaikasta, työpaikan järkkäämä kurssi kun oli kyseessä) Vaan eipä tuo okein minun juttuni ollut, sellaista jumppaa / punnertamista kun lähinnä oli.
Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

Kiitokset!

#3

Viesti Manki »

Sitä vähän "pelkäsinkin", että paino on jumppaamisella. Tosin toisaalta, kunhan kunnon hiki tulee ja jälkeenpäin väsyttää, niin saattaisi olla ihan kivaakin. Kiitos kun kerroit kokemuksistasi - otan mietintähattuun, josko kävisi jossain kuntonyrkkeilemässä. Mulla kun tahtoo tuo hartia-yläselkäalue olla jumissa ja puntti/BodyPump/venyttelytunnit eivät tarpeeksi aukaise. Lieneekö sitten kiertojen puute?
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#4

Viesti flammee »

Itsekin olen kuntonyrkkeilyssä pari kertaa käynyt. Tais olla tunnin pituiset treenit, alussa lämmittely ja lopussa verryttely (molemmat ~10min), puolet loppuajasta säkkiä ja toinen puoli parin kanssa pistareita. Kyllä siellä lyömään opetettiin, vähän sinnepäin huitominen korjattiin. Ilmaan lyömistä eli varjonyrkkeilyä ei ollut kovin paljoa. Niitä punnerruksia ja muita liahskunto ja jumppaharjoitkusia ei siis ollut kuin alussa ja lopussa, eli vain pieni osa treenistä.

Ei siinä mitään vikaa mun mielestä ollut, kyllä siellä lyömään olisi oppinut, meikäläistä vaan ei tuo nyrkkeily kiinnostanut niin paljoa että olisin viitsinyt sitä erikseen opetella. Eikä se niin halpaakaan ollut.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
turska
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 17
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kuntonyrkkeily

#5

Viesti turska »

Manki kirjoitti: Laitan tämän nyt tänne enkä tuonne varsinaiseen nyrkkeilyosioon...

Onko kellään kokemuksia kuntonyrkkeilystä? Olen antanut itseni ymmärtää, että kuntonyrkkeily on jotenkin naisille suunnattu "vesitetty" versio nyrkkeilystä. Onko näin? Ja miten rankkaa kuntonyrkkeily on - onko liian kevyttä? :boxing:
Nelisen vuotta lajia aikoinaan harrasteneena ei voi muuta sanoa kun suosittelen. Kyseessä ei ole "naisten" lajia, vaan siitä saa ihan niin rankkaa kuin itelleen haluaa ilman mustia silmiä/päähän lyömistä. Normaalia sparria voi tietenkin harrastaa siinä sivussa.

Ihan normaalit varjonyrkkeilyt / tekniikka harjoittelut / pariharjoittelut on 90% lajista. Sitten lisäksi on normaalia "pientä" kuntopiiriä.

Nää hindhousu punttipeilisali kuntonyrkkeilyt oikeata treeniä haluavat voi kiertää kaukaa. Halvin vaihtoehto on ehkä aikuisopistojen kurssit, mutta sitten kamppailulajien seurat järjestää ko. treenejä. Ne on oikeesti hyviä tunteja ja oppii aika nopeasti tuntemaan omissa nahoissaan että miksi lajin nimi on KUNTOnyrkkeily.
-= otoeeepataa =-
tuutikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 87
Lauteille: Tammikuu 2005

kuntonyrkkeilystä

#6

Viesti tuutikki »

sanoisin, että lajin luonne riippuu tässäkin kovasti paljon ohjaajasta ja porukasta. laji kun ei kuulu minkään isomman lajiliiton alle, joka määräisi raamit, niin kuluttajansuoja on siinä mielessä heikoilla; nimen alle kuuluu ihan kaikkea aerobicin mukaisesta huitomisesta kunnon mätkintään ja sparraamiseen. onneksi olen löytänyt hyvän porukan. laji painottuu toki aina nimensä mukaisesti kunnon kohottamiseen ja kukin saa ottaa muun niin vakavasti kuin haluaa.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#7

Viesti YJT »

Treenasin aikanaan puolisen vuotta kuntonyrkkeilyä (olen ajatellut homman jatkamista, sen verran kivaa & hyvää liikuntaa se oli). Yksi vetäjistä oli SM-tasolla kilpaillut nainen, joka kertoi että kaikki harjoitukset olivat samoja kuin mitä hän itse käytti kilpauransa aikana; PL. sparraaminen. Eli pääosa treeneistä oli säkkiin tai pistehanskoihin lyömistä. Jonkin verran oli varjonyrkkeilyä, kuitenkin lähinnä alkulämmittelynä. Treenin raskaus riippuu hyvin paljon siitä, kuinka lujaa lyö sitä säkkiä.

Ymmätääkseni nuo aerobic-salien kuntonyrkkeilyt ovat lähinnä aerobicia nyrkkeilyhanskat käsissä. Itse en ole sellaisissa paikoissa käynyt, eli tämä perustuu kuulopuheeseen.
IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

Kuntonyrkkeily

#8

Viesti IIsakki »

No onkos tässä vajaassa neljässä vuodessa kertynyt uusia kokemuksia?
Potkuholisti
"The Art is in the Person, all we have to do is Bring it Out!"
"Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin." -Mjölnir
"Mora. Kun sanat ei auta ja kädet ei riitä"
Tim0
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 26
Lauteille: Lokakuu 2008
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: Nettininjailu
Takalajit: Krav Maga, Defendo

kuntonyrkkeilystä

#9

Viesti Tim0 »

tuutikki kirjoitti: sanoisin, että lajin luonne riippuu tässäkin kovasti paljon ohjaajasta ja porukasta. laji kun ei kuulu minkään isomman lajiliiton alle, joka määräisi raamit, niin kuluttajansuoja on siinä mielessä heikoilla; nimen alle kuuluu ihan kaikkea aerobicin mukaisesta huitomisesta kunnon mätkintään ja sparraamiseen. onneksi olen löytänyt hyvän porukan. laji painottuu toki aina nimensä mukaisesti kunnon kohottamiseen ja kukin saa ottaa muun niin vakavasti kuin haluaa.
Juu ohjaajasta riippunee hyvin pitkälle. Joillain kuntosaleilla kuntonyrkkeilyä opettaa joko jumppaohjaaja-pimu, jolla ei ole välttämättä oikeaa käsitystä optimaalisesta lyöntitekniikasta, eikä osaa antaa palautetta treenaajille. Eli sellaista säkin mättämistä nuo tunnit pahimmillaan ovat. Sykkeet kyl on tapissa ja hiki lentää, eli tosi hyvää kuntoilua, mutta eivät kehitä lyöntitekniikkaa.

Olen myös ollut ihan oikean nyrkkeilijän vetämissä treeneissä, jossa aluksi hiottiin tekniikkaa hyvin alhaisella temmolla, vetäjä kävi katsomassa kaikkien tekniikkaa ja antoi palautetta. Tunnin lopusta ehkä n. 15 minuuttia oli suoraviivaisempaa säkin hakkaamista, jolloin syke nousi tappiin. Ei ehkä kuntoilumielessä niin tehokasta, mutta opettaa paremmin lyömään.

Pitäispä taas aloittaa ko. harrastus, on tätä fläsää päässyt kertymään, hartiat on jumissa ja kotikutoisessa lyönti'tekniikassakin' on vielä hitusen parannettavaa... :lol:
L.A
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2
Lauteille: Lokakuu 2008

Kuntonyrkkeily

#10

Viesti L.A »

Omassa seurassa (Kehäkarhut) kuntonyrkkeily on ihan kunnon nyrkkeilyä, eikä mitään airobikkiä. Tosin vähän valmentajasta riippuen, välillä on hieman jumppapainotteisempaa/löysempää treenit, mutta yleensä ja kokonaisvaltasesti kunnon vääntöä.

Treeneissä on ollu sparraamista/varjoa/pistareita/hanskoihin lyömistä/tehtäväsparria jne.
Eli monipuolista ja kunnon treeniä se kuntonyrkkeily ainakin täälläpäin on.
Kuvake
whitetiger
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: oulu

Kuntonyrkkeily

#11

Viesti whitetiger »

kannatan kuntonyrkkeilyä harrastuksena:
-halpa, ei tarvi ku säkkihanskat, siteet, ( kunnolliset kengät ois hyvät, jos sparraa hammassuojat) kausi maksu vain60e ainakin itellä oulun tarmolla...
-selkäjumittumat häipy , ei selkävaivoja
-tulee hiki, eka alkulämmittely varjonyrkkeilyy/hyppynaru/palloilu
-sitten säkin mättöö
-välissä lihaskuntoo selät vatsat punnerrukset
-parin kanssa lyönti/väistö hajroituksia välillä
-ohjaaja ohjaa että lyöntitekniikka ja asennot oikeen
-kaikki on itsesät kiinni kuinka raskaasti tekee/mättöö
-sparraamiseen on mahollisuus joka on todella raskasta
-seurassa missä olen on abaut 1/4 osa naisia. ja kaiken ikäisiä tyyppejä sopii kaikille, .. tuon jälkeen tulee erikuntonyrkkeily ryhmä joka on täynnä naisia.
-parasta paineet ja pahan olon saa purettua ja kalorit palaa, mukavat ohjaajat eikä suorituspaineita.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kuntonyrkkeily

#12

Viesti Ile »

Aivan, minunkin mielestäni kannattaa mennä oikealle nyrkkeilysalille. Harjoitukset on toki seurasta riippuen järjestetty hieman eri tavoilla, mutta hyvä lähtökohta kuntoilijallekin on lähteä harrastamaan nimenomaan nyrkkeilyä kuntoilumielessä eikä välttämättä mitään erillistä kuntonyrkkeilyä.

Kuntoilumielessäkin lajista kuin lajista saa enemmän irti kun opettelee sitä tekniikkaa ihan "oikeasti" ja voi nauttia kehittymisestä myös siinä - samalla kun kunto kohoaa. Ja nyrkkeilysalien tunnelma on jo sinänsä tietysti osa kulttuurihistoriaa...:)
Kuvake
Ch_an
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 580
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kuntonyrkkeily

#13

Viesti Ch_an »

Puhun nyt kuntonyrkkeilytunteja saliketjussa vetävänä henkilönä, joten tulokulma on ehkä "hieman" kallellaan. Tim0 sanoi jo sen aika hyvin, että välttämättä se vetäjä ei ole itse lajin harrastaja ja se voi vähän vesittää treeniä, noi niiq teknisesti. Myös tunnin kesto on aika iso miinus, kun se nyt on se n. 60 min, että siinä on erittäin haastavaa lähteä huolella vetämään alkulämpöä, tekniikkaa, hikijumppaa ja vielä kuntopiiriä ja loppulöpinöitä.

Näkisin, että siinä on myös iso ero meneekö kuntosalin tai kamppailuseuran kunto-x tunnille, koska kuntoketjun asiakkaat tuskin menisivät aluksi kamppailuseuran tunnille kokeilemaan uutta lajia. Asiakkaiden sukupuolijakauma on n. 50/50.

Mitä nyt omista tunneista voisin kertoa? Kontakti on ehdottomasti kielletty, eli ei sparria ole eikä tule (ellei sitten tunnilla ole kuin muutama asiakas jotka ovat tuttuja, niin voin antaa heille vähän "realistisempaa" varjonyrkkeilyä toimien itse maalimiehenä. Yritän välttää "jumppailua" ja pitää hyviä, ns. kovia treenejä.

Nyt ei enempää ehdi turista, kun Mentalisti on niin jännässä kohdassa.
-Petri Huiskonen-
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Kuntonyrkkeily

#14

Viesti Lohikäärmepallo »

Suurin ero kuntonyrkkeilyn ja "tavallisen" nyrkeilyn välillä on asenteessa. Tosin olen kuullut tutuilta kunto-ohjaajilta, että varsinkin vanhemmille miehille on melko turhaa sanoa, että lyökää kevyesti ja rennosti :)

Itse en ole kovin kummoinen urheilija tai tappelijakaan sen puoleen, mutta kamppailulajiharrastus on kehittänyt kykyä lukea ihmisten liikkumista ja tietynlaista taktista ymmärrystä, joka pelkkää ilmaa huitomalla olisi tuskin tullut. Kuntonyrkkeily on hyvää kuntoilua, taistelutaito on jotain muuta.
Harri Ylilammi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 260
Lauteille: Syyskuu 2006

Kuntonyrkkeily

#15

Viesti Harri Ylilammi »

Lohikäärmepallo kirjoitti: Kuntonyrkkeily on hyvää kuntoilua, taistelutaito on jotain muuta.
Lisäisin tohon vielä yhden rivin; Nyrkkeily on urheilua, kuntonyrkkeily on kuntoilua ja taistelutaito jotain ihan muuta.

Meillä saa lyödä vartaloon, mutta ei naamaan. Se sitoo kyllä valmentajien käsiä aika paljon. Ei taida olla olemassakaan sellaisia kuntonyrkkeilypiirejä, jossa ei kilpailla, mutta muuten treenataan kuten oikeatkin nyrkkeilijät?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa