Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Metsästyskiväärit

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
yloneha
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 142
Lauteille: Helmikuu 2010

Metsästyskiväärit

#136

Viesti yloneha »

Ale kirjoitti:
yloneha kirjoitti: Minä valitsin aikoinaan kaliiperin 308 win, enkä ole tarvinnut sen jälkeen neuvoja keneltäkään. ;)
Mun 308 on "toistaiseksi" isäukolla lainassa. Siksi käytän pienireikäistä.
Ymmärrän.

Itse en ole kaurista koskaan osoitellut, mutta tuntuisi vähän oudolta lähteä hommaan lintukiväärin kanssa, kun varmempiakin aseita on tarjolla pilvin pimein. Omat kokemukseni sorkkaeläinten pyynnistä rajoittuvat vain kohtuulliseen määrään hirviä sekä yhteen melko kookkaaseen metsäpeuraan. :)
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Metsästyskiväärit

#137

Viesti Ale »

223 rem tehot riittävät kauriille helposti. Ongelma on löytää luoti, joka ei räjähdä osuessaan, mutta silti täytää lain vaatimukset.
Mites toi Sellier&Bellot match patruuna HPBT 69grs. Tarkka ja tehokas, mutta täyttääkö lain vaatimukset, kun on reikäpää eikä puolivaippa?
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
yloneha
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 142
Lauteille: Helmikuu 2010

Metsästyskiväärit

#138

Viesti yloneha »

Ale kirjoitti: Ongelma on löytää luoti, joka ei räjähdä osuessaan, mutta silti täytää lain vaatimukset.
Niinpä.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästyskiväärit

#139

Viesti MtJ »

No niin, kun tässä kuitenkin nuo asiat näyttävät "lutviintuvan uomiinsa yllättäen", niin meinasin päivittää metsästyskivääriäni. Tarkoitus on myös käyttää sitä tarkka-ammunnan harjoitteluun pidemmille matkoille. Ja viimeisin tarkoitus on, että en enää koskaan modifioi sitä uudelleen tämän jälkeen, ellei piippua joudu myöhemmin vaihtamaan. Voi olla, että vaihdan piipun testien jälkeen melko nopeaan tahtiin.

Tarkoitus olisi laittaa kiinni siihen Steiner 5-25x56 MSR-ristikolla. Lisäksi tarvittaneen picatinny-kisko, raudat kiväärissä ovat Remington 700 short action -sarjaa. Ilmeisesti tähän väliin löytyy Finnaccuracylta pikajalka, näin käsitin. Tarvitaanko kiikarin asennukseen muuta?

Sitten toinen asia. Kun vaihdetaan aseeseen piippu, niin tarvitaanko piipun vaihtoon jonkinlaista lupabyrokratiaa? Vanha piippu kun ei tule itselleni enää käyttöön? Mahtaako piipun vaihto olla kuinka kallis? Onko tietoa?
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästyskiväärit

#140

Viesti Mjölnir »

Ale kirjoitti: 223 rem tehot riittävät kauriille helposti. Ongelma on löytää luoti, joka ei räjähdä osuessaan, mutta silti täytää lain vaatimukset.
Mites toi Sellier&Bellot match patruuna HPBT 69grs. Tarkka ja tehokas, mutta täyttääkö lain vaatimukset, kun on reikäpää eikä puolivaippa?
Metsäkauriin metsästykseen käytettävän patruunan luodin ei tarvitse olla laajeneva ensinkään. 800J energia 100m päässä on riittävä.

Lisäksi asetuksessa ei määritellä enää nykyään puolivaippaa, vaan valkohäntäpeuran, hirven ja karhunmetsästyksessä käytettävän luodin tulee olla laajenemaan suunniteltu.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 19

Metsästyskiväärit

#141

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

MtJ kirjoitti: Tarkoitus olisi laittaa kiinni siihen Steiner 5-25x56 MSR-ristikolla.
Aika magee!

Mjölnir kirjoitti: Metsäkauriin metsästykseen käytettävän patruunan luodin ei tarvitse olla laajeneva ensinkään. 800J energia 100m päässä on riittävä.

Eikä TRG/338lapua kombokaan aiheuta täysvaipalla liiallista hävikkiä...
:smt003

edit: IMO metsäkauris on parhaimman makuinen riistaeläin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästyskiväärit

#142

Viesti Mjölnir »

luupää kirjoitti: edit: IMO metsäkauris on parhaimman makuinen riistaeläin.
Olen tästä samaa mieltä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästyskiväärit

#143

Viesti MtJ »

Mutta tartteeko tuo asennus muuta kuin picatinny kiskon, kiikarin ja pikajalat? Loctite:a ruuvikiinnitykseen?
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästyskiväärit

#144

Viesti MtJ »

Elikkä tähän jatkona kysymys Ottaa Pattiin! -ketjusta. Mikä olisi sopiva heti palautteen antava maali 300-400 metrin matkoille? Olisiko jotain sellaista kamaa saatavilla, joka hajoaa osumasta kerralla? Ilmapallot? Jokin muu?

Saviruukut? Kaatuva metallilätkä? Roikkuva metallilätkä? Ja jatkokysymyksenä, että mikä teräs kestää täysvaippaisen osumia?
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästyskiväärit

#145

Viesti Mjölnir »

MtJ kirjoitti: Elikkä tähän jatkona kysymys Ottaa Pattiin! -ketjusta. Mikä olisi sopiva heti palautteen antava maali 300-400 metrin matkoille? Olisiko jotain sellaista kamaa saatavilla, joka hajoaa osumasta kerralla? Ilmapallot? Jokin muu?

Saviruukut? Kaatuva metallilätkä? Roikkuva metallilätkä? Ja jatkokysymyksenä, että mikä teräs kestää täysvaippaisen osumia?
Roikkuva metallilätkä ainakin antaa palautteen osumasta, eikä tarvitse käydä nostelemassa laukausten välillä pystyyn jne.

Kyllä mielestäni pari senttiä rautaa on yleensä kestänyt täysvaipankin osuman, ainakin .308 tai alle
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästyskiväärit

#146

Viesti MtJ »

Ok. Täytynee käydä tänään vähän riittailemassa tuossa naapurifirmassa, eiköhän siellä ole jotain metallilätkiä, joista voisi jalostaa uusiokäyttöä pylväsporakoneen avulla. Joku roikkuva systeemi vielä siihen, niin tuohan on nk. "ikiratkaisu".

Tekisi mieleni harjoitella silleen, että kerran-pari viikossa kävisi lätkäisemässä kerran aina tauluun aamuisin, säästä riippumatta ja mielellään sillä ekalla se osuma. Siinä olisi omasta mielestäni ideaa, ainakin metsästyksen kannalta.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästyskiväärit

#147

Viesti Mjölnir »

MtJ kirjoitti: Ok. Täytynee käydä tänään vähän riittailemassa tuossa naapurifirmassa, eiköhän siellä ole jotain metallilätkiä, joista voisi jalostaa uusiokäyttöä pylväsporakoneen avulla. Joku roikkuva systeemi vielä siihen, niin tuohan on nk. "ikiratkaisu".

Tekisi mieleni harjoitella silleen, että kerran-pari viikossa kävisi lätkäisemässä kerran aina tauluun aamuisin, säästä riippumatta ja mielellään sillä ekalla se osuma. Siinä olisi omasta mielestäni ideaa, ainakin metsästyksen kannalta.
Juu. Tekee eri kokoisia lätkiä ja ampuu vaikka eri asennoista, esim 15 cm pystystä, 10 cm istuen tai polvelta, 5 cm makuulta. Tai rippuu tietysti etäisyydestä.

Joskus tarkka-ampujahommissa ollaan treenattu sellaista, että ensin tehtiin hidas hiivintä ampumaradalle, sitten jostain sen "normaalin" betoniplatan, josta ammutaan, edestä tai sivulta tuliasema, maalien etsintä takavallilta, yksi laukaus jokaiseen ja irtautuminen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Metsästyskiväärit

#148

Viesti MtJ »

Tuo voisi olla just soppelia treeniä. Tietysti vähän siinä rajoittaa se, että näitä mun harjoituksia ei varmaankaan ymmärretä ja niille voi olla jonkinlainen kylähullun mainekin tienattu jo etukäteen.

"Siellä se hiipii taas kohti metallilätkiä, pitäisköhän siitä tehdä ilmoitus jollekin?"
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Metsästyskiväärit

#149

Viesti Aihki »

Mulla on ollut pyöreä sentin paksuinen lätkä pienoiskiväärin ja lintuluodikon maalina iät ja ajat. Pulmana on kiinnitys, piekkarilla ei ongelmia, mutta jo 222 repii naruja irti aika usein ja 243 melkein aina, 30-06 en edes kokeillut. Siinä on ilmeisesti pieni tuotekehityksen paikka.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästyskiväärit

#150

Viesti Mjölnir »

Aihki kirjoitti: Mulla on ollut pyöreä sentin paksuinen lätkä pienoiskiväärin ja lintuluodikon maalina iät ja ajat. Pulmana on kiinnitys, piekkarilla ei ongelmia, mutta jo 222 repii naruja irti aika usein ja 243 melkein aina, 30-06 en edes kokeillut. Siinä on ilmeisesti pieni tuotekehityksen paikka.
Kettinki?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa