Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kaunein/hienoin ase

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Serpent
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 167
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: vapaa
Takalajit: senshido, defendo, bjj, lukkopaini, tang lang kung-fu, choy lee fut kung fu

#16

Viesti Serpent »

A-10 "Warthog" aka tank-killer on yksi meikän suosikeista, kun puhutaan aseista.

Kuva koneesta.
Kuva koneen gatling-tykistä.

Kuvaus "aseesta":
"The A-10 "Warthog" tank-killer. The pilot sits in a titanium armored bathtub. 20mm gatling-gun cannon in the nose. The recoil of the cannon will stop the plane if you don't hit the gas at the same time. Shoots uranium bullets. They melt on impact and blast a hole in the tank's armor, squirting burning uranium inside."

- Serpent -
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#17

Viesti Miklu »

AN/GAU-8a on kylläkin 30mm...
Bruce Lee elää!
potku mekosta
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9
Lauteille: Helmikuu 2005

Kaunein ase...

#18

Viesti potku mekosta »

No mun mielestä yleisesti suora miekka on kaunis ase. Onhan se vähän neitimäinen, ainakin useat sillä tehtävät liikkeet..Myös kahden käden suora miekka on kaunis, tosin vaatii käytössä varmasti paljon papua, siitä en tietäisi mitään :) Tuplalevymiekoista pidän, molemmissa käsissä siis miekka. Ja keihäs on kiehtova..hyvin vaikeasti hallittava ase, kuten suora miekka myös.
Hello Kitty on kisumaisin
Kuvake
Ari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3050
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaunein ase...

#19

Viesti Ari »

potku mekosta kirjoitti: No mun mielestä yleisesti suora miekka on kaunis ase. Onhan se vähän neitimäinen, ainakin useat sillä tehtävät liikkeet.
:?: Tuota noin... Minkälainen miekka sinun mielestäsi ei ole neitimäinen? Sapeli? Vai pitäisikö olla jokin "barbaarimiekka", jolla voisi tehdä miehekkäitä hakkausliikkeitä? Ei vaan olihan se Arnoldin miekka Conan-elokuvissa suora miekka. Taisi sitten olla Conan-elokuvienkin miekankäsittely vähän neitimäistä?

Minkähänlaisista aseista sinä oikein puhut? Voisitko laittaa vaikkapa kuvia?

Miksi muuten keihäs on mielestäsi hyvin vaikeasti hallittava ase? Itse en ole paljoa keihäänkäyttöä harjoitellut, mutta kyllä se suhteellisen yksinkertaiselta on vaikuttanut, kun ei ole edes pitänyt olla huolissaan siitä, että menee viiltämään itseään aseellaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sanoja suuhun

#20

Viesti Mika »

Luulenpa että potku mekosta tarkoitti tuolla neitimäisyydellä sitä, että itse on neiti, ja täten siis hyviin suomalaisiin tapoihin kuuluen vähätteli itseään huumorin sävyttämänä. Tai näin minä sen luin :)

Ja sitä, että kyseisen aseen liikkeet ovat hyvin tarkkoja ja "hienosteltuja". Suora miekka, päinvastoin kuin sapeli, oli aikoinaan upseerien ase Kiinassa.

Keihäs on riivatun vaikea ase opetella käsittelemään hallitusti ja tehokkaasti. Kuka tahansa pystyy liikuttelemaan mitä tahansa asetta, mutta aseiden hyvä hallinta on aina vaikeaa - eikä vähiten juuri isojen aseiden.

Niitä pyytämiäsi kuvia:


Kuva


Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3050
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#21

Viesti Ari »

Ai että tässä puhuttiin nimenomaan kiinalaisista aseista.

Tietenkin aseiden hyvä hallinta on vaikeaa. Ihmiset huitovat veitsilläkin aluksi kuin pesäpallomailalla konsanaan. En kyllä vieläkään ymmärrä miksi keihäs on hyvin vaikea oppia hallitsemaan verrattuna muihin aseisiin. Luulisi että keihästä oppii käyttämään melko nopeasti suhteellisen tehokkaasti. Eri asia on tietenkin kuinka pitkälle taitoa voi vielä kehittää eteenpäin. Kyllähän veitsenkäytössäkin vielä riittää opettelua sen jälkeen kun on päästy pois "pesäpallomailalyönneistä".

Huomattavasti enemmän minulta löytyy kokemusta yhdellä kädellä käsiteltävistä aseista, mutta kyllä minusta vaikuttaa siltä, että pitkän varren päässä olevalla terällä on kymmenen kertaa helpompaa tökkiä ihmisiä tappavasti kuin esim. käyttää tehokkaasti kahdella kädellä käsiteltävää keppiä. Vai olenko ihan hakoteillä?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aseet

#22

Viesti Mika »

No, kai se tietenkin riippuu henkilöstä, mutta itse olen sitä mieltä, että usein juuri nuo pitkät aseet ovat julmetun vaikeita käsitellä. Mulle tää on jotenkin aika selkeä kuvio. Iso ase vaatii enemmän keholta. Se painaa enemmän. Sen kontrollointi on vaikeampaa. Sitä on hitaampi liikutella.

Mutta varmasti monella on taas aivan päinvastaisia kokemuksia.

Tuu joskus Tampereelle, niin kokeillaan keihäsjuttuja. Voit sittenkin ainakin sanoa kokemuksen perusteella, oliko se nyt niin vaikeaa :)

PS. En todellakaan ole ase-ekspertti (enkä mikään muukaan ekspertti).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#23

Viesti premier »

Eniten olen pitänyt metallikepistä, keihäästä, suorasta miekasta ja tuplasapeleista. En osaa pistää noita mihinkään järjestykseen. Metallikeppi ja tuplasapelit ovat hienoja helposti virtaavan liikkeen takia. Liikkeet tuntuvat tulevan luonnostaan. Keihäs ja suora miekka kerää cooliuspisteet ja niissä on sopivaa haastetta.

Kuriositeetteja olisi narutikka ja viuhka.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Kaunein ase...

#24

Viesti Miklu »

potku mekosta kirjoitti: Myös kahden käden suora miekka on kaunis, tosin vaatii käytössä varmasti paljon papua
Tuossa vähän tietoa kahden käden miekkojen painoista:
The Two-Handed Great Sword - Making lite of the issue of weight
'A club with an edge'
Bruce Lee elää!
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

#25

Viesti Tapani »

Moi!
Ari kirjoitti: Huomattavasti enemmän minulta löytyy kokemusta yhdellä kädellä käsiteltävistä aseista, mutta kyllä minusta vaikuttaa siltä, että pitkän varren päässä olevalla terällä on kymmenen kertaa helpompaa tökkiä ihmisiä tappavasti kuin esim. käyttää tehokkaasti kahdella kädellä käsiteltävää keppiä. Vai olenko ihan hakoteillä?
No ei se keihäs minunkaan mielestäni ole mitenkään kaikkein vaikein ase. Asiaa voi lähestyä myös käytännön kaannalta ja ajatella niin, että pitkää asetta on helppo käyttää, koska sillä vastustaja pysyy kaukana. Lyhyellä aseella pitää päästä lähelle, lähellä vaatii taitoa, ettei saa itse osumia.

Keihäshän on tosiaankin aseena suht simppeli. Vaikka varttakin ainakin kiinalaisessa perinteessä käytetään myös, pääpaino on terän kärjessä. Vaikeaksi aseen tekee toisaalta se, että keihään käyttö on vähän kuin veitsen käyttöä varren kanssa. Siis pienempiä liikkeitä on vaikea hallita.

Tämä siis oman kokemukseni pohjalta.

Kiinalainen suora miekka menee minulla aika korkealle aseiden missi/misterkisassa, mutta jos puhutaaan käytön kauneudesta, niin kyllähän tuo keihäs on aika siisti ase. Mikan postittaman kuvan perhosveitset ovat myös hienot käytössä, ainakin niinkuin niitä käytetään Choy Lee Futissa.

Tapani


Tapani
Kuvake
Ari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3050
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aseet

#26

Viesti Ari »

Mika kirjoitti: No, kai se tietenkin riippuu henkilöstä, mutta itse olen sitä mieltä, että usein juuri nuo pitkät aseet ovat julmetun vaikeita käsitellä. Mulle tää on jotenkin aika selkeä kuvio. Iso ase vaatii enemmän keholta. Se painaa enemmän. Sen kontrollointi on vaikeampaa. Sitä on hitaampi liikutella.

Mutta varmasti monella on taas aivan päinvastaisia kokemuksia.

Tuu joskus Tampereelle, niin kokeillaan keihäsjuttuja. Voit sittenkin ainakin sanoa kokemuksen perusteella, oliko se nyt niin vaikeaa :)
Ehkäpä meillä on hieman eri ajatus aseiden hallittavuudesta. Omasta mielestäni aseenkäyttö on jo kohtuu hyvin hallinnassa, jos aseella onnistuu laittamaan toisen ihmisen hengiltä ilman että menee telomaan itsensä siinä samalla omalla aseellaan. Vieläkin parempi taito aseenkäytössä on sitten ihan mukavaa plussaa.

Enköhän minä ole jossakin vaiheessa tulossa käymään Tampereella. Ilmoittelen siitä sinulle hyvissä ajoin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Aseet

#27

Viesti Mika »

Ari kirjoitti: Ehkäpä meillä on hieman eri ajatus aseiden hallittavuudesta. Omasta mielestäni aseenkäyttö on jo kohtuu hyvin hallinnassa, jos aseella onnistuu laittamaan toisen ihmisen hengiltä ilman että menee telomaan itsensä siinä samalla omalla aseellaan. Vieläkin parempi taito aseenkäytössä on sitten ihan mukavaa plussaa.

Enköhän minä ole jossakin vaiheessa tulossa käymään Tampereella. Ilmoittelen siitä sinulle hyvissä ajoin.
Okei, joo, no siinä tapauksessa olet tietenkin aivan oikeassa. Itse ajattelin minkä tahansa aseen käyttämistä toista samaa asetta käsittelevää vastaan. Tosin, jos molemmat ovat aloittelijoita, niin samahan se sitten on :lol:

Mutta ihan hieman olen eri mieltä Tapanin kanssa, vaikka hänellä onkin enemmän asekokemusta kuin minulla. Keihästä pitää opetella käyttämään tietyllä tavalla, vaikka monet liikkeet ovatkin enemmän tai vähemmän verrannollisia paljaan käden tekniikoihin, mutta vaikkapa tikaria voi käyttää paljolti hyvin samankaltaisesti kuin nyrkkiä, joskin siinäkin on omat erikoistekniikkansa, tietenkin. Ja edelleen iso ase on hankala ja hidas käyttää verrattuna pieneen aseeseen.
Puolustustarkoituksessa iso ase toki antaa enemmän etäisyyttä (paitsi jos se riistetään, mikä on helpompaa tehdä ison kuin pienen aseen kanssa), jos asiaa katsotaan tältä kannalta. Kuten Tapani sanoi, pienten aseiden kanssa on oltava tarkkana, koska niiden käyttöetäisyys edellyttää toimintaa molemmilta tahoilta.

Ari, jos tuon kriteerin mukaan tarkastellaan asiaa, niin sitten vaikka köysitikka on vaikea ase ;)

Käytännöllisyydestä tai mahdollisuudesta oikeassa elämässä todella käyttää jotakin asetta ei edes puhuttu. Puukko (tai tikari, sama se) olisi sitten aika vahvoilla.

Ari, tervetuloa muutenkin treenaamaan. Tang Langissa ovet ovat aina auki tiedonvaihtoa varten. Tämä foorumi on muutenkin herättänyt mielenkiintoni FMA:ta kohtaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
potku mekosta
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9
Lauteille: Helmikuu 2005

Hei

#28

Viesti potku mekosta »

Puhuin oman kokemuksen pohjalta, mikä tosin on verrattaen vähäinen ja Mika ymmärsi mun pointin,, :lol:
Ja puhuin myöskin sen pohjalta, mitä olen itseäni ylemmältä taholta joskus oppinut...
No, toi on aika yleinen käsitys että esim. "keihäs on tai keppi on helppo ase hallita, koska sillä voi pitää vastustajan kaukana..." Mä ajattelen asiaa hieman pintaa syvemmältä. Ehkä joskus liiankin syvältä :x
Hello Kitty on kisumaisin
potku mekosta
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Kaunein ase...

#29

Viesti potku mekosta »

Ari sanoi::?: Tuota noin... Minkälainen miekka sinun mielestäsi ei ole neitimäinen? Sapeli? Vai pitäisikö olla jokin "barbaarimiekka", jolla voisi tehdä miehekkäitä hakkausliikkeitä? Ei vaan olihan se Arnoldin miekka Conan-elokuvissa suora miekka. Taisi sitten olla Conan-elokuvienkin miekankäsittely vähän neitimäistä?

Minkähänlaisista aseista sinä oikein puhut? Voisitko laittaa vaikkapa kuvia?

No esimerkiksi vaikka kiinalaisista aseista Kau Wan Dahn Do ja Gwan Do
eivät ole kovin naisellisia aseita. Ne ovat hyvin raskaita, järeitä aseita.
Ja mielestäni keihäs on kärkensä takia vaikea hallita, sekä pituutensa. Lyhyenä ihmisenä oikeastaan minulle ovat kaikki aseet melko vaikeita... :?
Hello Kitty on kisumaisin
Kuvake
froggy
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 54
Lauteille: Joulukuu 2004

#30

Viesti froggy »

katana
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa