Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

bokken???

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

bokken???

#1

Viesti tabitha »

Löytyiskö keneltäkään mitään vinkkiä, mistä sais hyvälaatuisen ja KESTÄVÄN bokkenin? Itselläni sellaisen käyttöikä on ollut keskimäärin 3-6 kk, kun aina saan ne hajotettua. Uusin miekka (ostettu 2 kk sitten) ei ole nyt vielä ihan irti-poikki-kunnossa, mutta siinä on teräpuolella sellaisia pienen pieniä lohkeamia ja irtonaisia tikkuja, minkä takia en voi käyttää omaa bokkenia tietyissä tekniikoissa. En mielestäni ole tehnyt sillä mitään erikoista :?

Olen vain todella väsynyt niihin surkeisiin hammastikkuihin, joilla olen tähän asti treenannut... menevät kahtia kun niihin kerran lyö kunnolla... surkeaa! Ne taas, jotka eivät katkeile, tuntuvat suorastaan erittävän halkeamia ja tikkuja. Minulla on myös ollut bokken, joka käyristyi ja lohkeili (Ni-danin myyjän mukaan siksi että se oli valmistettu Taiwanissa, jossa on erilainen ilmankosteus kuin Suomessa) kunnes lopulta katkesi, yhdestä ainoasta kesagiristä.

Sen pitäisi kestää kohtuullisen voimakkaita iskuja, myös 90 asteen kulmassa tulevia jotka kai on tuhoisimpia. Eikä tikkuja sais irrota. Saako mistään tällaisia unelmabokkeneita...?
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

#2

Viesti Mänzy »

http://tinyurl.com/ak7v8" onclick="window.open(this.href);return false;

Minulla on bokken, joka tuon linkin sivun kuvasta löytyy, ja se kyllä kestää. Mutta tavalliseen bokkeniin nähden se on raskaampi ja pidempi.


Mänzy
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti tabitha »

Ok, kiitti vihjeestä. Painavuus sinänsä ei haittaa, kestävyyttä ja kevyyttä lienee turha yrittää samalta aseelta vaatiakaan. Mun kaikki aiemmat bokkenit ovat olleet kevyitä ja heikkoja, kun (taas) tuijotin pelkkää hintaa... Tulee pitkän päälle kalliimmaksi ostaa monta halpaa asetta ja hajottaa ne, kuin ostaa yksi vähän hintavampi, joka kestää...
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

#4

Viesti Mänzy »

Olepa hyvä. Laatuun kannattaa tosiaan panostaa. Tuo Ed Martin kertoi minulle, kun hänen kanssaan kasvokkain juttelin, että tuolla tekemällään bokkenilla rikkoo 10 tavallista hajottamatta omaansa. Ei ole tullut vielä testattua :) , mutta käytettyäni puoli vuotta kyseistä "halkoa" en epäile yhtään hänen sanojaan.


Mänzy
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

#5

Viesti Korppi »

Aikidoliitosta tilasin viime vuonna bokkenin ja se on kestänyt aikas hyvin.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#6

Viesti AriJ »

Puumiekan valinnassa kannattaa tarkastella kuinka puun syyt menevät - väärässä linjassa menevät heikentävät rakennetta. Tietty, usein halvemmat puumiekat on juuri enemmän poikkisyisemmin kuin pitkittäissyisemmin :( (eli juuri tuo 90 asteen kulmassa tuleva isku on kohtalokas).

PS. Eräs Shihan kertoi kerran Japanissa kummastelleensa Hatsumi-sôken tapaa muuttaa opettamaansa miekkamuotoa yhden treenin aikana. Huomasi sitten, että Sôke otti aina eri puumiekan ja silloin muuttui tapakin. Meni sitten Shihan tarkastelemaan käytettyjä miekkoja, ja huomasi että puun syyt menivät eri tavoin ja tällä oli selvä yhteys siihen miten muoto oli muuttunut (vai olikos se silloin jo Henka :D).
______________________
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

#7

Viesti ka1 »

Korppi kirjoitti: Aikidoliitosta tilasin viime vuonna bokkenin ja se on kestänyt aikas hyvin.
Miten aikidoliitosta voi tilata bokkenin?
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Re: bokken???

#8

Viesti Ronin »

tabitha kirjoitti: Minulla on myös ollut bokken, joka käyristyi ja lohkeili (Ni-danin myyjän mukaan siksi että se oli valmistettu Taiwanissa, jossa on erilainen ilmankosteus kuin Suomessa) kunnes lopulta katkesi, yhdestä ainoasta kesagiristä.
Ni-Danissa myydään nykyään kanadalaista bokkenia, joka kuulemma soveltuu hyvin Suomen ilmastoon. Oma on ainakin kestänyt ihan hyvin tähän mennessä.

http://www.nidan.fi/catalog/product_inf" onclick="window.open(this.href);return false; ... ts_id=1261
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

#9

Viesti Korppi »

ka1 kirjoitti: Miten aikidoliitosta voi tilata bokkenin?
Aikidoliitto tilaa seuroille aseita Japanista, tosin kun sinne soittaa ja kysyy niin saa suoraankin, mutta sinne jää aina silloin tällöin ylimääräisiä aseita jos ei tilauksiin ole osallistunut joita voi myös kysellä.
Ennen tilauksia tuli noin 1-2 kertaa vuodessa kun niistä tehdään mahdollisimman iso että kuljetuskulut olis pienemmät.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#10

Viesti mronkain »

Mikäs puulaji noin yleisesti ottaen on paras materiaali bokkeniin? Itselläni on valkotamminen bokken, joka tuntuu aika köykäiseltä ja muutenkin heppoiselta, en ole varsinaiseen kolistelutestiin sitä laittanut. Mutta entäs varsinaiset kovapuumateriaalit?

- Marko
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti tabitha »

Mun eka bokken oli punatammea. Kesti kolmet asetreenit :?
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

#12

Viesti Korppi »

Tammesta olen yleensä niitä nähnyt. Nykyinen on valkotammea ja edelline punatammea, edellinen halkesi sisältä.
Joitan Eben-puisia (tai jotain sellaista mustaa puuta) olen nähnyt. Raskaita kuin mitkä mutta niitä ei voi kuulemma käyttää treenatessa kun se murenee osumista.
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#13

Viesti Ronin »

tabitha kirjoitti: Mun eka bokken oli punatammea. Kesti kolmet asetreenit :?
Ehkä sun sit kannattais vilkaista tätä:
Cold Steel Bokken CS-92BK

Löytyy mm. Teräasekeskuksesta
Hinta 29€
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#14

Viesti mronkain »

Ronin kirjoitti:
tabitha kirjoitti:Mun eka bokken oli punatammea. Kesti kolmet asetreenit :?
Ehkä sun sit kannattais vilkaista tätä:
Cold Steel Bokken CS-92BK

Löytyy mm. Teräasekeskuksesta
Hinta 29€
Kabbaswaan, enpä ole tuollaista huomannutkaan. Onko sinulla käyttökokemuksia?
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#15

Viesti tabitha »

Korppi kirjoitti: Tammesta olen yleensä niitä nähnyt. Nykyinen on valkotammea ja edelline punatammea, edellinen halkesi sisältä.


Niih, mullakin on sellanen käsitys että ainakin ne punatammiset on tosi heikkoa kamaa. Eikä ne valkotammisetkaan kai ihan sitä huippulaatua oo (kestävyyden osalta?)

Pitäis sen olla jotain painavampaa puuta.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa