Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tantot ja katanat

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

meht
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 146
Lauteille: Toukokuu 2008

Tantot ja katanat

#1

Viesti meht »

Onko kenelläkään suosituksia hyvästä tanto veitsestä, hintaluokassa <400€ ?
Nuo cold steelin veitset tuntuvat olevan kovin kehuttuja ja varmasti hyviä mutta itsellä olisi haussa vähän perinteisempi taotulla terällä oleva tanto mikäli tuossa hintaluokassa sellaista hyvää edes löytyy.

Mihin ylipäätänsä kannattaa kiinnittää huomiota tuollaista ostaessa, onko jotain valmistajia joita tulisi ehdottomasti välttää tai vastaavasti suositeltavia valmistajia ?

kuulisin myös mielelläni noista cold steelin tantoista kokemuksia.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 6

Hyvä tanto veitsi

#2

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Vaikka tantoja omistankin niin en uskalla lähteä neuvomaan pelkästään omien juttujen kautta, on tuossa tuo RH keklu kun oikeista veitsistä puhutaan, mutta moisen hankkiminen lienee erittäin vaikeaa, etenkin kun omistajat pitävät niistä visusti kiinni.

Monenlaista tantoa on hypistellyt pika-arvosteluissaan seuraamani KnivesTownin Bob, 'tubesta löytyy ja mielenkiintoista sanottavaa hällä on ollut parista terästä. Katotaas linkki tähän:

http://www.youtube.com/user/wwwknivestowncom

[youtube][/youtube]

Yks tärkeä kysymys ois nyt tän cold steel vs. 'oikea tanto' -vinkkelin selvittämiseksi: Miten tärkeänä pidät terän perinteikkyyttä ja rujoa tekemisen meininkiä? Kalskahti outona tuo taotun hakeminen kun puhut myös Cold Steelistä. Meinaan että jos keittiöveitsissä ei ole mitään vikaa niin Cold Steelin lisäksi löytyy kyllä monenmoista rassivalmistajaa jotka tekee kelpovehkeitä. PS. Mutta missään nimessä Cold Steel ei ole surkeimmasta päästä noita kylmiä tehdessään.
meht
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 146
Lauteille: Toukokuu 2008

Hyvä tanto veitsi

#3

Viesti meht »

Lähinnä kiinnostais juuri tuollainen taottulla terällä oleva "aito" tanto, mikäli tuolla hintaluokalla pääse edes kovin lähelle sitä . Olen yrittänyt kovasti tutkia japanilaisia teräaseita mutta niiden kirjo tuntuu olevan todella laaja.

Näin amatöörinä tuon tyylin teräaseissa on todella vaikea erottaa ja hahmottaa mikä/missä hintaluokassa oikeasti pyöritään kun puhutaan hyvistä "aidoista" tanto veitsistä. Nimenomaan perinteikyyttä ja laatua arvostan, en mitään muovista.
Tuon cold steelin tanton otinkin puheeksi kun se tuntuu olevan vertauskuvana lähinnä kestävyytensä puolesta ainakin moderneille tantoveitsille ja käsittääkseni jonkinlainen legenda sarallaan.

Olen katsellut mm: Kanetsune Seki - Shinobi veistä, liekö tämä hyvä valinta ja miten tuo Kanetsune ylipäätänsä on profiloitunut japanilaisten teräaseiden valmistajana ?
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 6

Hyvä tanto veitsi

#4

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Sun pitää teettää jollain puukkosepällä tanto itelles, kyllä mä uskosin että alle neljän huntin sä ihan kivan vehkeen saat kouraas. Meinaan sarjatuotantojutut on aina sitä itteensä, ne on taottu pikasesti nykyvempaimilla, sanotaan sitten vaa paketissa että käsintehtyjoojoo.

Kuitenkin tunnut haluavan terän jossa on vähä sielua.

Näin minä sen omalle kohdalle ajattelen, on kahenlaista, niitä jotka tulee samalta linjalta leipäveisten kanssa, ja niitä joihin seppä on vuodattanu hikeä ja verta. Jälkimmäinen taistelulajien keklujuttujen oikeaan fiilistelyyn tai mettälle, aiempi hyllylle koristeeksi pölyä keräämään tai kirjotuspöydälle postipakettien avaamiseen.

Jälkimmäistä ei saa terä-asekeskuksesta.
meht
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 146
Lauteille: Toukokuu 2008

Hyvä tanto veitsi

#5

Viesti meht »

Niin tuo taitaa olla juuri kuten sanoit, sarjatuotanto on aina sarjatuotantoa. Harkinnassa on kyllä ollut myös teetättää veitsi sepällä itselle, tosin tuo hinta karkaa aika nopeasti käsistä. Pälikön teokset ainakin ovat jo ennestään tuttuja minulle. Mieluiten tietty joku sepän tekele seki:stä olisi kyllä penteleen hieno.

"Jälkimmäinen taistelulajien keklujuttujen oikeaan fiilistelyyn tai mettälle"
Juuri tähän tarkoitukseen tuo tanto tulisikin, lähinnä hively esineeksi :)
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 6

Hyvä tanto veitsi

#6

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Yks vaihtoehto ois tietty katella joltain asekeräilijältä tms. huutokaupoista kunnollinen terä, ja sitten teettää siihen mieleinen kahva jollain sepällä. Itse tein näin kun halusin semi-japaniaa. Hintaa vehkeelle tuli lopulta joku ~250e, mutta seppä toki on tuttu mies.

Ja kyllähän noita kunnollisia kekluja pyörii jokapuolella, mutta niitä ei yleensä myydä kuin tosiharrastajille, en nyt siis halua mitää vinoilla mutta just ekojen aitojen terien hankkiminen on usein hankalaa tästä syystä kun kukaan ei halua myydä aitoa pölyyntymään tai millekkää ostarininjoille :p

Ja kun se on sitten niin hankalaa lähteä hakemaan syvempää fiilistä Cold Steelin tuotannosta jne.

Kyllähän siinä pitää vähä onnen potkasta jos inhimilliseen hintaan onnistuu aitoa saamaan ilman tuttavasuhteita tai selkeää tosiharrastajataustaa. Jos ei meinaa lykästää niin ei se nyt ihan väärin oo sijottaa vaikka johonkin tommoseen konetaottuun parin huntin tantoon, mulla vaan ei oo mitään oikeaa kokemusta tai neuvoa noiden japanialaisten tuotantoterien suhteen antaa.

Ku statsit on statseja, tuntuman tietää vasta ku se keklu on kourassa, ja laadun sitten ku se on siinä vuoden pyöriny :)
meht
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 146
Lauteille: Toukokuu 2008

Hyvä tanto veitsi

#7

Viesti meht »

"Jos ei meinaa lykästää niin ei se nyt ihan väärin oo sijottaa vaikka johonkin tommoseen konetaottuun parin huntin tantoon"

Toki kunnon aito japanissa tehty perinne keklu todella kiehtoisi, nyt viimeisen vuorokauden asiaa tarkemmin tutkineena täytyy todeta että ei tuo 400€ taida riittää tuollaiseen mitä itse haluan. Toki ei tonnikaan mikään ylitsepääsemätön onglema ole tuollaiseen sijoittaa tosin ei silläkään taida saada vielä mitään mullistavaa.

Kieltämättä tullut noita cold steelin tekeleitä katsottua sillä silmällä, varsinkin tuo tai pan iskee tyyliltään vaikka ei tanto olekkaan. Kenelläkään kokemuksia tuosta ? Ainakin yleisesti ottaen tuntuu olevan hyvin pidetty veitsi markkinoilla. Hinta näyttäisi olevan noin 300€ suomessa
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Hyvä tanto veitsi

#8

Viesti Esa Tyynismaa »

Ne on kyllä laadukkaita,ainakin osa niistä.
Muttaku niissä ei oo sitä oikeaa käsityötä.Oikeasti ilkeän tekijän tekeleen tunnistaa kyllä.Esimerkiksi R.Hannan tekemät rassit tuntuvat huutavan ihmislihaa.Ja sellainen on hyvä käsintaottu terä.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Hyvä tanto veitsi

#9

Viesti Kuhmu »

Mutta eikös Rick hanna tee teränsä nykyään hiomalla? Aikoinaan teki bob Egnath vainaan hiomiin kahvat, jos en väärin muista. Edelleen rick hannan veitset ovat minusta kömpelöitä ja karkeita muodoltaan, mitä viimeksi olen nähnyt.
Mutta varmasti ne toimivat, sillä työkaluasioissa käyttäjän taito ratkaisee. Ja makuja on tietysti monia.
”You must enjoy this”.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 6

Hyvä tanto veitsi

#10

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Kuhmu kirjoitti: Mutta eikös Rick hanna tee teränsä nykyään hiomalla? Aikoinaan teki bob Egnath vainaan hiomiin kahvat, jos en väärin muista. Edelleen rick hannan veitset ovat minusta kömpelöitä ja karkeita muodoltaan, mitä viimeksi olen nähnyt.
Mutta varmasti ne toimivat, sillä työkaluasioissa käyttäjän taito ratkaisee. Ja makuja on tietysti monia.
Kyllä, hiomalla tehty tämä mulla oleva RH tanto, mutta eipä tuo vähennä verenhimoja,
tällänen fiilis on.
Kuva
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Hyvä tanto veitsi

#11

Viesti Lohikäärmepallo »

Nykymenetelmiä moititaan turhaan, esimerkiksi mestariseppä Heimo Sorelli on konevasaroiden puolestapuhuja, vaikka on samaan aikaan niitä harvoja seppiä, joilta ylihiilisistä teräksistä syntyy käyttöön sopivia ja kestäviä teriä. Koneet ovat työkaluja siinä missä vasarat sun muut. Ero tulee siinä, ettei sarjatuotannossa pystytä juuri vaikuttamaan esimerkiksi hiiletysteräkseen väistämättä jäävien karbidisulkeumien suuntaan tai kokoon. Taitava seppä pystyy suuntaamaan teräksen rakenteen virheet niin, että ne kestävät kuormitusta paremmin, sarjatuotannon prosesseista sellainen herkkyys ja materiaalin ymmärtäminen puuttuu.

Ala-arvoinen työkalu pilkkaa ihmisten työtä. Itsekään en kyllä omista kuin keskinkertaista harrastelijakamaa, mutta tämä on osittain myös kustannuskysymys.
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

Hyvä tanto veitsi

#12

Viesti Filipino »

meht kirjoitti: Onko kenelläkään suosituksia hyvästä tanto veitsestä...,
kuulisin myös mielelläni noista cold steelin tantoista kokemuksia.
Itselläni on vain näitä Cold Steelin ja CRKT:n erilaisia veitsiä: taittoveitsiä, KaBareja eri mallisina, Hissatsua, ja tietenkin Applegate Fairbanks jatkokehitelmänä KaBarista + lukuisa määrä eri aseiden pistimiä. (Onpa sukukalleutena myös muutama tositoimissakin ollut sakemanniterä ja yksi "paraatipuukko" kunniapaikalla, terässä syövytettynä "Meine Ehre Heisst Treue")

Mikäli nyt veitsiharrastus ei yllä keräilyasteelle, pärjää mielestäni mainiosti näillä perustuotantovehkeillä normitreeneissä. Olennaista treenikäytössä on se, että terät ovat puhtaat. Mikäli tosissaan treenaa, sitä joskus joutuu kyllä polille paikattavaksi ja silloin on etua, jos kaverin Marttiinilla ei hirveä ole nyljetty. Painesiteen käyttötaito pitää olla hallussa ja suojalasit päässä. Toki ensin hävettää :oops: mutta jälkeenpäin tikit naurattaa :lol:
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 6

Hyvä tanto veitsi

#13

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Lohikäärmepallo kirjoitti: Nykymenetelmiä moititaan turhaan, esimerkiksi mestariseppä Heimo Sorelli on konevasaroiden puolestapuhuja, vaikka on samaan aikaan niitä harvoja seppiä, joilta ylihiilisistä teräksistä syntyy käyttöön sopivia ja kestäviä teriä. Koneet ovat työkaluja siinä missä vasarat sun muut. Ero tulee siinä, ettei sarjatuotannossa pystytä juuri vaikuttamaan esimerkiksi hiiletysteräkseen väistämättä jäävien karbidisulkeumien suuntaan tai kokoon. Taitava seppä pystyy suuntaamaan teräksen rakenteen virheet niin, että ne kestävät kuormitusta paremmin, sarjatuotannon prosesseista sellainen herkkyys ja materiaalin ymmärtäminen puuttuu.

Ala-arvoinen työkalu pilkkaa ihmisten työtä. Itsekään en kyllä omista kuin keskinkertaista harrastelijakamaa, mutta tämä on osittain myös kustannuskysymys.
Totta turiset, mutta teräuskovaisena oikeista vehkeistä hyrinöitä saaneena sitä haluaa sijoittua täysin suosimaan seppien wanhantyylin tekoja. Se on tää juttu, kun mä koen että kiireettömästä tunnollisesta sielunpalosta voi oikea asiakas peilata aivotuksiensa kautta terään sitä samaa sielua, ymmärtää sitä seppää; millä mielellä, verellä ja hiellä se tappoterä on luotu.

Eihän mun juttuja tietenkään liian vakavissaan saa ottaa, kunhan viestitän vain mindsettiä joka pitää perinteistä koska ne tuotokset johtaa siihen mihin itsellä on intohimoa. Ei käy faktoille nauraa, mutta kun se tuntuma. :)
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Hyvä tanto veitsi

#14

Viesti Kuhmu »

Jaawa kirjoitti:
Kuhmu kirjoitti: Mutta eikös Rick hanna tee teränsä nykyään hiomalla? Aikoinaan teki bob Egnath vainaan hiomiin kahvat, jos en väärin muista. Edelleen rick hannan veitset ovat minusta kömpelöitä ja karkeita muodoltaan, mitä viimeksi olen nähnyt.
Mutta varmasti ne toimivat, sillä työkaluasioissa käyttäjän taito ratkaisee. Ja makuja on tietysti monia.
Kyllä, hiomalla tehty tämä mulla oleva RH tanto, mutta eipä tuo vähennä verenhimoja,
tällänen fiilis on.
Kuva
Toi on hieno ja siisti vehes, ei moitittavaa. Kovin erinäköinen, kuin ne mitä olen nähnyt. Vaikuttaisi Eghnathin trään tehdyltä vekottimelta.
”You must enjoy this”.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Hyvä tanto-veitsi

#15

Viesti Lowclass »

Itseä himottais myös aito tanto, silloin kun ostin recon tanton 15 v takaperin niin aito oli liian kallis, nyt voin sanoa että käyttöpuukoksi lähinnä halkojen pienenemiseen olen käyttänyt jenkkiversiota kertaakaan terottamatta ja vielä iskussa. Tässä ajassa vajaa neljä vuotta metsässä joka metsäleiri halkoja tällä hakanneena.

Mitä siis olisi aito.. :) Lottovoiton jälkeen tanto miekka ja kumppanimiekka...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa