Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lonkalta ampuminen

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Timpa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1347
Lauteille: Maaliskuu 2012

Lonkalta ampuminen

#1

Viesti Timpa »

Sekin on nyt testattu noudattaen järkähtämätöntä asiallisuutta. Yllättävää oli se, miten pienellä harjoittelulla tulokset paranivat nopeasti.

Jos on yhtään westernien ystävä, tämä kannattaa katsoa, sillä mukana on rankkaa lännenmeininkiä.

Ei hää oo mikään "helevetin idiootti". Hää on Elvis.
Sliipparit/Viemäri TV
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lonkalta ampuminen

#2

Viesti Kari Aittomäki »

Jummi! Hieno viltti ja pössökin pysy kädessä.

Mä olen koettanut jutellut tästä karaten mukanaan tuomasta herkänjykevästä asentohyödystä.
Kun on niin tajuttoman helppoa kiristää kroppa vakaaksi ja lähdettää se projektiili just sinneminne.
Tossa oli aika rentoa se asennon ylläpito, samaa rentoutta näkee ampuamisradoilla kun tilanne on stabiili ja tuttu ja ampujalla hyvä mieli.

Muttta oikeessa paikassa kun jänskättää ja kaikki tuntuu olevan eriparia ja ilma on paksua.. se karatetiukkuus auttaa niin maan helevatasti pitämään keilan kohdallaan, toimii myös hienosti jos se käsikähmä pääsee alkamaan.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lonkalta ampuminen

#3

Viesti Mjölnir »



Tuosta videolta löytyy mun nykyään käyttämä systeemi lonkalta ampumiseen: jos kohde on tarttumaetäisyydellä, piippu vähän alaviistoon, jos vähän kauempana, tukikäsi mukana

Kuvattu Defendo Green -ohjaajakurssin ampumaratapäivänä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Lonkalta ampuminen

#4

Viesti Lowclass »

Hätälaukaus ammattilaisella. 7m sääntö jne. Toki kannattaa treenata.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Lonkalta ampuminen

#5

Viesti Lowclass »

Tukikäsi tietenkin ylempänä tuolloin.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Lonkalta ampuminen

#6

Viesti sinappi »

Lowclass kirjoitti: heinä 4, 2020, 23.09 Hätälaukaus ammattilaisella. 7m sääntö jne. Toki kannattaa treenata.
Mikä tämä 7 m sääntö on?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lonkalta ampuminen

#7

Viesti Mjölnir »

Varmaan se, että jos 7m etäisyydeltä lähtee hyökkääjä juoksemaan veitsen kanssa kimppuun eikä ase ole jo esillä, ei todnäk ehdi ojentaa pitkään ampumaotteeseen
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lonkalta ampuminen

#8

Viesti Mjölnir »

Eli tää idea
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lonkalta ampuminen

#9

Viesti Kari Aittomäki »

Kuriositeetti: Jailhouse rock-artikkelissa kertoivat jenkkivankilassa "gimme 5 feet!" olevan ankaran varoituksen, eli otappas nigga etäisyyttä tai käy niinku Käläviällä.

Tuo seitsemän metriä lie oikeen koeponnistettu eli todeksi havaittu.

Juu, videossa kyse oli lie ratauttavasta harjoituksesta ja intensiteetti painottu kuitenkin ampumarata-varovaisuuteen, mutta silti silmääni pisti se tekemisen rytmin verkkaisuus ja asentojen rentous.
Karatemainen tiukka ja raivokas asentokontrolli antais eväät siihen kimeen, tiukkuuteen ja nopeuteen.

Mulle tota kun opetti niinsanotut ammattilaiset niin.. treenit suju hyvin. Koska kiai.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Lonkalta ampuminen

#10

Viesti sinappi »

Mjölnir kirjoitti: heinä 5, 2020, 02.51 Varmaan se, että jos 7m etäisyydeltä lähtee hyökkääjä juoksemaan veitsen kanssa kimppuun eikä ase ole jo esillä, ei todnäk ehdi ojentaa pitkään ampumaotteeseen
Aivan. Tosin sehän on 21 jalan sääntö eli lähempänä 6 kuin 7 metriä. Videollasi myös hyvin näkyy, miten liikkumalla itse pois hyökkäyksen linjalta saat aseen ojennettua ampumaotteeseen aloitusetäisyyden ollessa noin 3 metriä.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Lonkalta ampuminen

#11

Viesti AlexMachine »

sinappi kirjoitti: heinä 5, 2020, 11.21
Mjölnir kirjoitti: heinä 5, 2020, 02.51 Varmaan se, että jos 7m etäisyydeltä lähtee hyökkääjä juoksemaan veitsen kanssa kimppuun eikä ase ole jo esillä, ei todnäk ehdi ojentaa pitkään ampumaotteeseen
Aivan. Tosin sehän on 21 jalan sääntö eli lähempänä 6 kuin 7 metriä. Videollasi myös hyvin näkyy, miten liikkumalla itse pois hyökkäyksen linjalta saat aseen ojennettua ampumaotteeseen aloitusetäisyyden ollessa noin 3 metriä.
Tuo on kyllä hyvää treeniä. Juurikin sivuttainen/kiertävä liike suhteessa hyökkääjään. Tätä treenattiin MPKn kurssilla muovikuula aseiden kanssa mm siten että 1-3 henkilöä kävelee ympärillä noin 7m päässä ja ampuja keskellä. Kaikkia pitää yrittää tarkkailla ja sitten joku otti harjoitusveitsen esiin ja hyökkäsi. Tästä sitten erilaisia scenariota, mutta aukesi miten nopeasti hyökkääjä on iholla jos ei liiku oikein. Plus että hyökkääjähän ei välttämättä tipu kuin säkki vaikka saisikin yhden tai kaksi laukausta hyökkääjään ja hyökkääjä saattaa silti päästä ns iholle ja miten sitten jatketaan.
The beatings will continue until morale improves.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Lonkalta ampuminen

#12

Viesti sinappi »

AlexMachine kirjoitti: heinä 5, 2020, 12.12[...] Plus että hyökkääjähän ei välttämättä tipu kuin säkki vaikka saisikin yhden tai kaksi laukausta hyökkääjään ja hyökkääjä saattaa silti päästä ns iholle ja miten sitten jatketaan.
Juuri näin. Tähän liittyen kysyisin Mjölniriltä erään asian:
Mjölnir kirjoitti: heinä 5, 2020, 02.52
Videossa minuutin kohdalla aloitetaan ampumalla lyhyen etäisyyden päästä veitsi kohotettuna ryntäävää hyökkääjää selvästi vyötärölinjan alapuolelle. Mikä ajatus tässä on? Onko idea rikkoa lantion luita ja siten pysäyttää liike?
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Lonkalta ampuminen

#13

Viesti Mänzy »

Ennen oli erilaista ja lonkalta ampujat häviäjiä, sanoi Wyatt Earp haastattelussa:

https://americanshootingjournal.com/wya ... hting/amp/

Lainaan alle yhden pätkän:
paljastus:
From personal experience and numerous six-gun battles which I witnessed, I can only support the opinion advanced by the men who gave me my most valuable instruction in fast and accurate shooting, which was that the gun-fanner and hip-shooter stood small chance to live against a man who, as old Jack Gallagher always put it, took his time and pulled the trigger once.
Muistelin linkittäneeni tuon haastattelun vielä paremmassa muodossa aiemmin Potkuun, mutten löytänyt sitä haulla. Linkin takainen sivu on tosiaan vähän ruma ja haastattelun lainaus tökerösti tehty, mutta lähteet löytyvät lopusta.

Nykyään sitten erilaisilla välineillä ja erilaisessa kulttuuriympäristössä eri meiningit. Minuakin on opetettu tietyissä tilanteissa ja tietyillä tavoilla ampumaan lonkalta, ihan tekijätyypin opissa.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lonkalta ampuminen

#14

Viesti Mjölnir »

sinappi kirjoitti: heinä 5, 2020, 11.21
Mjölnir kirjoitti: heinä 5, 2020, 02.51 Varmaan se, että jos 7m etäisyydeltä lähtee hyökkääjä juoksemaan veitsen kanssa kimppuun eikä ase ole jo esillä, ei todnäk ehdi ojentaa pitkään ampumaotteeseen
Aivan. Tosin sehän on 21 jalan sääntö eli lähempänä 6 kuin 7 metriä. Videollasi myös hyvin näkyy, miten liikkumalla itse pois hyökkäyksen linjalta saat aseen ojennettua ampumaotteeseen aloitusetäisyyden ollessa noin 3 metriä.
Joo, tämähän on se pointti: liiku sivuun hyökkäyslinjalta

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lonkalta ampuminen

#15

Viesti Mjölnir »

sinappi kirjoitti: heinä 5, 2020, 12.31
AlexMachine kirjoitti: heinä 5, 2020, 12.12[...] Plus että hyökkääjähän ei välttämättä tipu kuin säkki vaikka saisikin yhden tai kaksi laukausta hyökkääjään ja hyökkääjä saattaa silti päästä ns iholle ja miten sitten jatketaan.
Juuri näin. Tähän liittyen kysyisin Mjölniriltä erään asian:
Mjölnir kirjoitti: heinä 5, 2020, 02.52
Videossa minuutin kohdalla aloitetaan ampumalla lyhyen etäisyyden päästä veitsi kohotettuna ryntäävää hyökkääjää selvästi vyötärölinjan alapuolelle. Mikä ajatus tässä on? Onko idea rikkoa lantion luita ja siten pysäyttää liike?
Itse asiassa tää oli täysin spontaani reaktio, koska koin tilanteessa, että minulla ei ollut hätää, ammuin lantion ”pienimmän haitan periaatteella”, ja varauduin ampumaan tarvittaessa massakeskiöön tai yläkäyttökoteloon jos tällä ei olisi saatu haluttua vaikutusta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa