Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Itse tehdyt harjoitusvälineet

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#31

Viesti Risto R »

Kiitosta vaan Paapalle kehuista. Ei nuo ole käsittämättömän hienoja, Warussepät tekee käsittämättömän hienoja. Tässä vähän lisää. Eilen sain valmiiksi mitä tässä oon parin kuukauden aikana pa$karrellu enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Puu on saarnea ja tarkoitus oli tehdä toimivia harjoitusvälineitä, jotka nyt eivät ihan hirveeltä näyttäisi. Esteettisesti miellyttävillä välineillä on kivempi harjoitella :D Saarikko on ihan oikeassa tuosta pommelin hankinnasta, tosin miun ei tarvinnu tuhlata sitä kossupulloa, ku isukki käy vielä töissä. Yks vaihtoehto on kysellä paikallisilta amiksilta, jos niillä ois aikaa oppilastöinä teetättää. Vielä ois yhteen puumiekkaan tarpeet, mutta tais nyt innostus jo vähän lopahtaa, kun näidenkin tekemiseen meni enemmän aikaa kuin arvasin. Käsityökalut on hitaita.

Puumiekat:
Kuva

Miekkojen kahvat:
Kuva

Puutikarit:
Kuva

PS. Oon mieki tehny ala-asteella puiset naru-nuntsat. :)

EDIT: Pitää vaan kiitellä ettei noista harjoitusvälineistä tarttee tehdä käyriä, hermo menis!
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#32

Viesti saarikko »

Risto R kirjoitti: Puumiekat:
Kuva
Meneekö sulla tossa ylemmässä miekassa syyt terän läpi?
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#33

Viesti Risto R »

saarikko kirjoitti: Meneekö sulla tossa ylemmässä miekassa syyt terän läpi?
Joo, 45 asteen kulmassa noin 40cm matkalla. :oops: Ei ideaalista, mutta ei ollu puutavarassa valinnanvaraa. Kestää sen aikaa kun kestää. :( Toivottavasti pidempään kuin kaupasta ostetut harjanvarret.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#34

Viesti Paappa »

Kiitosta vaan Paapalle kehuista. Ei nuo ole käsittämättömän hienoja,
On ne siihen nähden mitä itse olen saanut aikaiseksi. Kynnys laittaa mitään kuvia itse tehdyistä spadroon-smallsword -kuvatuksista nousi monta metriä :oops: Toiset tekee mitä osaa jne.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#35

Viesti Jussi Häkkinen »

Harmittaa, ettei ole asiallisia työvälineitä. Muuten tekisin abt. kaikki treenivermeet (ja huonekalut) itse.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
asiantuntija mäki
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 40
Lauteille: Syyskuu 2007

Re: Itse tehdyt harjoitusvälineet

#36

Viesti asiantuntija mäki »

Risto R kirjoitti: Mitä juttuja olette itse tehneet ja mitä on suunnitteilla?
Noiden sun juttujen jälkeen en taida kehdata kertoa mitä mä olen tehnyt.
Paitsi ihan ekan: jonkun karateleffan pienenä näin jossa oli nunchat. Piti sitten tuoli selkänojasta irroittaa kaksi paalua jotka sitten paalilangalla liitin yhteen nunchakuiksi.

Hienoa että joku saa tollasta jälkeä aikaan. Grats!
Be a ninja, feel no pain
Kuvake
Nijukun
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 56
Lauteille: Tammikuu 2007

Jänskättää...

#37

Viesti Nijukun »

Itsellä projektin alla harjoitusveitsiä, tanton mallisia. Ideana oli että leikaan vaan muotoon enkä karkaise mitenkään, mutta nälkä kasvaa syödessä ja nyt ne sitten tuli osittain taottua ja tänään pitäisi karkaista. Ajattelin tehdä niihin myös perinteisen (tai vähemmän perinteisen)koshiraen, eli ihan musta tuppi ja punottu kahva. Tänään nähdään miten karkasussa käy.

Kuvia löytyy muuten muutama huono:

http://homes.jamk.fi/~d6307/projects.htm

kuvissa tosin veitsiä ei vielä ole taottu muotoonsa ja ne ovat liian paksuja. Jos karkasut onnistuu niin tänään tulee lisää kuvia.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#38

Viesti Paappa »

No jopas. Hienoja tantoja. Kerro vaan jatkossakin miten projekti etenee.

Itse sain taas Ranskasta paketin, tuo puurokulho siinä itsetehdyssä rapiirissa saa väistyä yksinkertaisen ristikappaleen tieltä johon laitan lisukkeeksi jonkilaisen suojarenkaan sormille. Ponneksi tulee vähän painavampi kiekkoponsi. Tavoitteena on jotain spada de lato -tyylistä.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#39

Viesti Risto R »

Kohtalaisen makeen olosia harjoitusveitsiä. Nälkä kyllä kasvaa tehdessä, mutta mitenkäs tärkeää tommosen harjotusveitsen on olla karkaistu? :D Ilmottele kun saat lisää kuvia, näitä on aina kiva katella. Pistä sieki Paappa kuvia siitä spada da lato viritelmästä.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#40

Viesti Paappa »

Risto R kirjoitti: Kohtalaisen makeen olosia harjoitusveitsiä. Nälkä kyllä kasvaa tehdessä, mutta mitenkäs tärkeää tommosen harjotusveitsen on olla karkaistu? :D Ilmottele kun saat lisää kuvia, näitä on aina kiva katella. Pistä sieki Paappa kuvia siitä spada da lato viritelmästä.
Periaatteessa on tarkoitus tehdä jotain sellaista mitä tuossa kuvassa ensimmäinen hässäkkä vasemmalla, ehkä lisättynä jollain lisäsuojalevyllä noiden sormirenkaiden edessä. Epähistoriallinen kevyt cut & thrust -vehje. Saa nähdä miten äijän käy, hitsausvälineet ja -taito helpottaisi kummasti projektia.

Kuva
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#41

Viesti Jussi Häkkinen »

"Grinded"?

Ground.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Nijukun
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 56
Lauteille: Tammikuu 2007

#42

Viesti Nijukun »

Eihän harjoitteluveitsen tavitse karkaistu olla, mutta lähinnä lähin hakemaan vähän näköä ja testaamaan miten onnistuisi tehdä ns. "clay tempering" Laitan sitten kuvia kun olen saanut terät pohjahiottua ja vähän hivisteltyä niitä.

Yhden teristä ajattelin ihan huvin vuoksi teroittaa, mutta se ei mene harjoitteluun, vaan hyllynpäälle todistamaan tulevaisuudessa että on sitä ainakin jotain tehty nuoruusvuosina.
"Grinded"?

Ground.
Gomenasai, Jussi-san :bow:

Niin, tosin, en ole ikinä tehnyt veitsiä ennen, mutta saa nähdä miten käy, tässä vaiheessa kuitenkin kaikki hyvin. Ei olisi sepäntaidot täälläkään ei-toivotuja vieraita ;)

Onnea myös Paapalle projektiin, itseänikin aina kiehtonut rapier / fencing tyyliset miekat (ei välttämättä oikeat termit, mutta menköön).
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#43

Viesti Paappa »

Vähän suunnitelmia koskien tuota härpätintä. Katsoin Deltinin sivuilta mallia.
Kuva

Huomiotani kiinnitti se, että tuo toinen noista sormien suojakaaren yhdyssilloista on suora. Ajattelin tehdä niin, että teen siihen ristikappaleeseen reiät ja niihin kierteet. Seuraavaksi terästangon pätkä, jonka molemmissa päissä on lyhyt kierre. Tanko toimii toisena yhdyskappaleena (kädessä pitäessä se ylempi). Alapuolelle sitten tehdään teräslistasta vääntäen ja muotoillen lenkki, joka liitetään ristikappaleeseen ruuvikiinnityksellä, ruuvin kanta (kartio) upotetaan teräkseen. Koska en voi hitsata lienee tämä ainoa järkevä vaihtoehto. Tämän tappi ja sormilenkki sitten yhdistetään jollain suojalevyllä.

Miltä kuulostaa?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#44

Viesti Risto R »

En oo spada da latoa treenannu, mutta jos siinä lyödään reippaasti käsille, niin tuon sormilenkin kiinnittäminen ristitankoon ruuvikiinnityksellä vaikuttaa vähän heppoiselta. Kuva ois kiva?
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#45

Viesti Paappa »

Tuon sormilenkin voi tietysti tehdä niinkin, että se puristuu ristikappaleen ja terän ruodin kynnyksen väliin. Ruuvikiinnitys olisi silloin vain varmistus. Voin tehdä piirustuksen ja skannata kuvaksi tänne.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa