Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#136

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: On siitä.
juu. Hyvä pahoinpitelyyn. Mutta koska aiot sitä voimankäyttövälineeksi, ja olet vielä kiinnostunut siitä, että onko se laillinen, niin jättäisin itse kantamatta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#137

Viesti Illu »

juu. Hyvä pahoinpitelyyn. Mutta koska aiot sitä voimankäyttövälineeksi, ja olet vielä kiinnostunut siitä, että onko se laillinen, niin jättäisin itse kantamatta
joo, olishan se kiva tehdä näitä töitä jatkossakin. Kiitoksia selvennyksistä :)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#138

Viesti Kari Aittomäki »

Eläköön se pieni ero!
:D

edit.
Ja sitten joku näihin lakeihin oikeastikin uskova ja luottava voisi kertoa silleen mielellään yksiselitteisesti, mikähän siitä kahvapampusta oikeasti laittoman eli oletetusti vaarallisen tekee?
Koska oikeassa maailmassa se kalikka on tasan yhtä vaarallinen kuin se käyttäjä.
Joka taas on tasan yhtä vaarallinen sen suoran patukan kanssa.


Kokkolassa on päästy muuten käyttään jokupäiväsitte etälamautinta!
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#139

Viesti Illu »

Kari Aittomäki kirjoitti: edit.
Ja sitten joku näihin lakeihin oikeastikin uskova ja luottava voisi kertoa silleen mielellään yksiselitteisesti, mikähän siitä kahvapampusta oikeasti laittoman eli oletetusti vaarallisen tekee?
Koska oikeassa maailmassa se kalikka on tasan yhtä vaarallinen kuin se käyttäjä.
Joka taas on tasan yhtä vaarallinen sen suoran patukan kanssa.
Lakihan sitä ei siis kiellä - mikä tulikin esille jo aiemmin - nyt oli vaan kyse siitä, että se ei ole niin soveltuva järjestyksenvalvojan voimankäyttöön kuin suora patukka.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#140

Viesti Kari Aittomäki »

Eli sopimattomuus ei perustu varsinaiseen laittomuuteen vaan jonkun yksittäisen virkamiehen mielipiteeseen asiasta?
Hauskaa jos näin on.

Jos arvioi vaikka yksittäisen voimatoimen kohdalta, sellanen mukava survaisu piruparan persposkeen kahvapampun lyhyellä osalla on verrattomasti näkymättömämpi kuin laajakaarinen huitaisu samaan paikkaan, tehokkaampi myös.
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#141

Viesti Illu »

No tässähän nyt on ollut aika usean mielipiteet asiasta, ja on painotettu sitä, että omasta mielestä se ei ole kätevämpi. Silti, koska se ei ole laiton, niin voishan sitä kokeilla enemmänkin miten se käyttäytyy omassa kädessä, ja jos huomaan, että on parempi miulle, niin käytän sitä.

Mie kuitenkin vielä nojaan noihin lakipykäliin ja ohjeisiin sen verran, että hyökkäävinä tekniikoina käyttäisin niitä huitaisuja reisiin ja olkapäihin niinkun on ohjeistettu, pistävien iskujen sijaan. Näin siis opetettiin uudistetulla JV -kurssilla, johon sisältyy se 8h voimankäyttö.

E:typo
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#142

Viesti Kari Aittomäki »

Noniin.
Kahvapampulla voi tehdä monenmoista vänkää:
- Rynnätä vehjes ränniefektinä (roofblock) pokan iholle tapauksessa jossa tämä huitoop kaarilyöntejä astalolla. Eli suojausfunktio, useita muitakin on.
- Käsikähmässä vehkeellä voi vasaroida ja survoa verrattomasti paremmin kuin sileämailalla.
- Toimi lyöntitehostimena perusiskuissa, siis nyrkiniskun tehoa haettaessa.
- Otevahvistin, olen antanut metallitonfani kahvatimantilla piruparan ristiluuhun hierontahoitoa varsin dramaattisin tuloksin.
- Peruspatukointi käy ihan kuten sileällä mallilla, jenkalyönnit kaupan päälle.

siinä osa.

Jos joku väittää että kahvapampulla ei ole varsinaista hyötykäyttöä niin..
No, kokemattomuus ei ole synti sinänsä mutta asenteitten luuduttaminen on.

JOS kahvapamppu on oikeasti laillinen niin sitä on syytä opetella käyttämään, se nasta vehjes on.
Jos se on laiton vehjes niin siitäkin olisi kiva saada ihan yksiselitteistä infoa.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#143

Viesti J. Suojanen »

Tuohon tonfan käyttämiseen voimankäyttövälineenä. Täällä Turun päässä jotakuinkin melkeinpä 5v sitten poliisin kanta asiaan oli kohtalaisen kielteinen... Juurikin "Vaarallisuutta" korosti, koska sillä voi lyödä pitäen mielikuvituksellisesti kahvasta kiinni jolloin siinä on pieni osumapinta-ala ja kovat vauhdit... Uskalsi jopa väittää, että parhaimmassa tapauksessa lyödessä toimisi pistovälineenä... Tästä väittämästä en ole varma, että miten paikkansa pitävä se on ja mitenkä lakeihin pohjautuva, mutta mokomus ei nähnyt sitä kapulaa pamppuun verrattavissa olevana voimankäyttövälineenä mitenkään päin.

Tällaisia fiiliksiä Turun päässä tuolloin. En tiedä onko käsitykset ja soveltaminen muuttunut, mutta mikäli ei ole niin se pätkylä on turvallisinta jättää kotiin mikäli varman päälle tahtoo ottaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#144

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Eläköön se pieni ero!
:D

edit.
Ja sitten joku näihin lakeihin oikeastikin uskova ja luottava voisi kertoa silleen mielellään yksiselitteisesti, mikähän siitä kahvapampusta oikeasti laittoman eli oletetusti vaarallisen tekee?
Koska oikeassa maailmassa se kalikka on tasan yhtä vaarallinen kuin se käyttäjä.
Joka taas on tasan yhtä vaarallinen sen suoran patukan kanssa.


Kokkolassa on päästy muuten käyttään jokupäiväsitte etälamautinta!
Ei laki kiellä sivukahvapatukkaa. Mutta patukalla pistäminen on ministeriön ohjeen mukaan kielletty.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#145

Viesti saarikko »

Totanoin, kai me nyt puhutaan PR24:sta eikä tonfasta?

Wanha teräaselaki ei kieltänyt ko pamppua -paitsi jos se oli tehty metallista. Nykyinen järjestyslaki ei kiellä ko pamppua. Järjestyksenvalvojilla taitaa olla omat säännökset voimankäyttövälineistä, mutta pampuissa taitaa olla vain pituusrajoitukset. En muista, että kahvasta puhutaan mitään. Poliisin tietämättömyys aiheuttaa haittoja, mutta ei estettä. Kotiin jättämisessä kannattaa arvioida vehkeen käyttöarvoa vs. aiheutuviin haittoihin.

Jotenkin pistää hymyilyttämään nuo toteamat kahvapampun toimimattomuudesta. Jollei treenaa -ei osaa. Miksette käytä sählymailaa?
Gere
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 395
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Kuortane

#146

Viesti Gere »

Joo siis mie olen sitä mieltä että se on äärimmäisen tehokas väline, jos sen käyttöä on harjoitellut. Tarkoitukseni ei missään tapauksessa ollut väittää, että se on hyödytön, mutta voimankäytöllisissä tehtävissä osa sen hyvistä puolista voidaan myös lukea huonoiksi, kuten juuri noista pistoista todettiinkin jo. Varmasti tehokas peli osaavissa käsissä.
It is what it is.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#147

Viesti Kari Aittomäki »

Onko survominen yksiselitteisesti kielletty ja luetaanko siihen hieronta?
Esim ulosvienneissä se kolimoukuli on mitä parhain kirittäjä ja muutenkin se pikku pyörittely on mitä tehokkain suostuttelumetodi.

Eli saako runtata vaikka reiden yläosaan vai onko pokko vedellä längelmäveteläisittäin?
Mitkä on sanktiot jos pukkaa palleasta käppyrään? Jos kovin selittää että tarkoitus oli tehdä paviaani vaarattomaksi mutta ei suinkaan vahingoittaa.

Ai pirkule kun mua rassaa nää aseen maksimivoimaan perustuvat hätäisarvioinnit.
MattiR
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 45
Lauteille: Elokuu 2006

#148

Viesti MattiR »

Lainaus on jv-koulutus materiaalista:

Järjestyksenvalvojan voimankäyttövälineitä ovat ampuma-aselain mukainen
kaasusumutin, käsiraudat, muoviset siteet sekä enintään 70 cm pitkä patukka.
Patukan tulee olla rakenteeltaan kiinteä, kokoon painumaton ja valmistettu muusta
aineesta kuin metallista. Hyväksyttyjä patukoita olisivat näin ollen kumista,
muovista tai puusta valmistetut sileät patukat.


Laissa ei mainita, kuin patukan maksimi pituus.
You are the weapon, everything else is just a tool
-anonymous
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#149

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Onko survominen yksiselitteisesti kielletty ja luetaanko siihen hieronta?
Esim ulosvienneissä se kolimoukuli on mitä parhain kirittäjä ja muutenkin se pikku pyörittely on mitä tehokkain suostuttelumetodi.

Eli saako runtata vaikka reiden yläosaan vai onko pokko vedellä längelmäveteläisittäin?
Mitkä on sanktiot jos pukkaa palleasta käppyrään? Jos kovin selittää että tarkoitus oli tehdä paviaani vaarattomaksi mutta ei suinkaan vahingoittaa.

Ai pirkule kun mua rassaa nää aseen maksimivoimaan perustuvat hätäisarvioinnit.
Kaikki on kiinni siitä, miten asia esitetään. Mutta vaikka olisit painanut patukan kärjellä, niin vastapuoli vetää siitä todistajien tukemana piston. Voimakeinojen käytön liioittelu = luvat hyllylle.

Mitäs sevväliä, paljonko sanktioita saa, tärkeämpää lähinnä on se, saako vai ei. Jos saa, niin = kortti hyllylle, ja laillisesti hommien teko loppu siihen.

Yhteiskunta on sellainen, kuin me olemme sen rakentaneet... Valinneet edustajat, jotka säätävät lait. Ja meidän keskuudestamme nousevat ne virkailijat, jotka laativat sovellusohjeet näihin lakeihin...

Kansa saa sitä, minkä ansaitsee.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#150

Viesti Kari Aittomäki »

No, mun arvomaailmaan sopevia kansan edustajia ei pilvin pimein ole, tämän asian suhteen ainakaan. Tonykin on frendi, olen monenmonesta asiasta vallan erimieltä.

Mutta kiitos vastauksesta, saanko käyttää sitaattina tulevassa Avun haastattelussa?
Näkökulmana juurikin tämä että lakitulkintojen primäärifunktio on aivan toisaalla kuin varsinaisessa asiakas/kansalais-turvallisuudessa.
Tai että lakitulkintojen vaikutuskohdennus on aikalailla pärseellään.

Anonyymisti tietysti, vaikka jos tilanne sen sallii niin tulen livauttamaan Heracleksenkin nimen nuin ohimennen.
Jos sallitte tietenkin, väärään suuntaan leimautuminenkin on mahdollista.

Hullu koira - efekti kun on varsin mahdollinen sekin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa