Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#121

Viesti Illu »

Nyt on pakko menettää potkuneitsyys tämän kysymyksen takia.

Jonkun aikaa jo tullu mietittyä, että saako järjestyksenvalvoja käyttää tehtävässään nk. sivukahvapatukkaa, siis tällaista "tonfa" -mallista, mitä amerikassa näkee poliiseilla? Onko kukaan nähny tai käyttäny ite?

Kysyin samaa poliisin "keskustelufoorumilta", niin vammalan poliisi ei osannut kunnolla vastata, vaan käski kysella ase- ja arpajaishallintoyksiköltä.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#122

Viesti bodyguard »

Turvallisuusalan valvontayksikön entisen päällikön mukaan sivukahvapatukka on "erityisen kielletty voimankäyttöväline", minulle vaan ei ole selvinnyt että mitä eroa on kielletyllä ja erityisen kielletyllä välineellä.

Valitettavasti mikään laki ei tue tuota näkemystä, sillä missään ei erikseen sanota ettei patukassa voisi olla sivukahvaa. Näinollen länsimaisen oikeusvaltion periaatteiden mukaan se on sallitua koska sitä ei ole kielletty.

Se on taas sitten kokonaan toinen jutu että kuinka järkevää moisen kapistuksen käyttäminen on.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#123

Viesti Mjölnir »

Illu kirjoitti: Nyt on pakko menettää potkuneitsyys tämän kysymyksen takia.

Jonkun aikaa jo tullu mietittyä, että saako järjestyksenvalvoja käyttää tehtävässään nk. sivukahvapatukkaa, siis tällaista "tonfa" -mallista, mitä amerikassa näkee poliiseilla? Onko kukaan nähny tai käyttäny ite?

Kysyin samaa poliisin "keskustelufoorumilta", niin vammalan poliisi ei osannut kunnolla vastata, vaan käski kysella ase- ja arpajaishallintoyksiköltä.
Laki ei kiellä. Mutta en tarkastanut asetuksista, että sanotaanko siellä tarkemmin.

edit: mutta ei sillä sivukahvalla mitään tee

edit2: Bodyguard ehti ensin...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#124

Viesti Illu »

No ainakin ite kokisin sen vähemmän provosoivana, jos sitä pitää kädessä siten, että pitää kahvasta kiinni ja pitempi sivu on kyynärpäätä vasten. Kättä jos pitää alhaalla niin sehän on melkein näkymätön.

Lyönneissähän se toimii melkein kun tavallinen patukka. (vai?) Ainakin mitä itse olen päässyt vähän kokeilemaan.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#125

Viesti Mjölnir »

Illu kirjoitti: No ainakin ite kokisin sen vähemmän provosoivana, jos sitä pitää kädessä siten, että pitää kahvasta kiinni ja pitempi sivu on kyynärpäätä vasten. Kättä jos pitää alhaalla niin sehän on melkein näkymätön.

Lyönneissähän se toimii melkein kun tavallinen patukka. (vai?) Ainakin mitä itse olen päässyt vähän kokeilemaan.
Ei sillä kyllä tilanteessa oikein pysty, ilman mittavaa koulutusta, mitään fiksua tekemään. Suoraa pistoakaan ei saa lyödä...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Gere
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 395
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Kuortane

#126

Viesti Gere »

Illu kirjoitti: No ainakin ite kokisin sen vähemmän provosoivana, jos sitä pitää kädessä siten, että pitää kahvasta kiinni ja pitempi sivu on kyynärpäätä vasten. Kättä jos pitää alhaalla niin sehän on melkein näkymätön.

Lyönneissähän se toimii melkein kun tavallinen patukka. (vai?) Ainakin mitä itse olen päässyt vähän kokeilemaan.
Mie kuulin semmosta, että ei ole laiton, mutta käyttö vaatii paljon treenaamista. Myöskin tuo tyyli, että pitempi sivu on kyynärpäätä vasten, luo houkutuksia tehdä niitä pistäviä lyöntejä, mitä siis ei saisi tehdä.. :)

Edit. Mjölnir oli nopeampi. :lol:
It is what it is.
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#127

Viesti Illu »

Tarkoitinkin sellaista lyöntiä, että otetaan siitä päästä kiinni ja lyödään niinkun normaalilla patukalla. Tämä tietenkin vaatii otteen muuttamista, joka on huono puoli.
Gere
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 395
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Kuortane

#128

Viesti Gere »

No eikö tälleen normaali patukka ois nopeampi, kun ei tartte pyöritellä kädessä? :) Se että vaihtelee otetta patukasta kestää kuitenkin sen sekunnin tai pari, joka taas voi maksaa sen etuaseman.
It is what it is.
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#129

Viesti Illu »

Noniin noniin :D Reeneissä mitä ollaan myllytetty, niin auttaa tuo sivukahva torjumista kovasti ainakin itsellä. Varsinkin torjuessa jotain muita lyömäaseita.

Tosin ehkä kahdesti oon sitä kokeillu, joten en mene ristimään sitä vielä the ultimate weaponiksi :)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#130

Viesti bodyguard »

Kaikki tonfa- temput mitä oon nähny on niin monimutkaisia että epäilen vahvasti niiden käyttökelpoisuutta tositilanteessa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#131

Viesti Mjölnir »

Illu kirjoitti: Noniin noniin :D Reeneissä mitä ollaan myllytetty, niin auttaa tuo sivukahva torjumista kovasti ainakin itsellä. Varsinkin torjuessa jotain muita lyömäaseita.

Tosin ehkä kahdesti oon sitä kokeillu, joten en mene ristimään sitä vielä the ultimate weaponiksi :)
Patukkaa ei pitäisi käyttää (mielestäni) defensiivisenä aseen, eli torjuntaan, vaan hyödyntää "sen" pituutta ja käyttää sitä hyökkäyksellisenä aseena.

Tietysti silloin on ehkä ok torjua, jos toisella on pidempi ase.

Mutta tavallisellakin patukalla vastahyökkäys vastustajan hyökkäystä vastaan on mielestäni parempi kuin torjunta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#132

Viesti Illu »

Joo, sparritilanne on tietysti aina sparritilanne, jossa joutuu väkisin myös torjumaan asellaan. Eikä siinäkään tilanteessa tullut sitä pyöriteltyä tai tehtyä muita tonfatemppuja, vaan lyötyä kuten tavan patukalla.

Mutta saivartelu sikseen. Saako sitä siis käyttää vai ei? :D Jos menisin juhannuksena töihin sellainen mukana ja poliisit tarkistaisivat välineet, niin lähtisikö se pois? Mahdollisuus kuitenkin sellaisen lainaamiseen on, enkä kehtaisi vielä ostaa omaa, kun en töistäkään tiedä kahta viikkoa pitemmälle.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#133

Viesti Kari Aittomäki »

Mulla on kaks kokometallista tonfaa, runko kuusikulmainen littena, pistoterällä. Kahvojen kärjet sellaset häjyt mukilointi-timantit.
Aivan helevatan ilkeitä aseita.
Toisen olen lyönyt auton oven läpi, istujaa tavoitellen.
Hyvä peli on.

Ja kyllä meillä venäjänreissuilla kahvamailat oli käden ulottuvilla nekin.
Huvitti kerran takastullessa, joku hiukan Veli Pontevan näkönen rajamies siinä ratsas takaluukkua, mulla oli tuolloin kalju kuten Slavallakin, molemmilla mustat nahkarotsit ja muutenkin oltiin niin kunnon kansalaisen oloisia.
Aseista se ei voinu mitään nillittää, luvat oli kunnossa ja kutivajaus selittyi ampuratavierailulla josta oli kuittaus.
Oltiin vedetty treeniä sekä Viipurissa että Pietarissa eli gi:t oli mukana, tästä tämä puttepossu yritti jotain naamailla.
- Vai karatemiehiä, ei kuulkaa karatella pärjää nyrkkeilijälle.
Tuijotettiin vaan elottomasti.
Siis ajatelkaa tilannetta, mullakin päällä muualla kuvattu varustus veitsineen tykkeineen, lisäksi autosta löyty pari haulikkoa ja muuta ja muutenkin tilanne oli varsin epäurheilullinen.
Puttepossu vetäs lopulta kahvapatukat esiin:
- Mitäs nämä on?
- Saksalaisia.

Ja mahdollisimman kuivalla äänellä.
Niinku että oletpas muuten tyhmä tapaus.


Tarinan opetus on se että viralliset tahot ei niin aina haldaa.
Kahvapampulla voi survoa paremmin kuin suoralla mallilla ja survominen on päheämpää kuin huitominen.
Kyllä se hyvä peli on.
Gere
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 395
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Kuortane

#134

Viesti Gere »

Illu kirjoitti: Mutta saivartelu sikseen. Saako sitä siis käyttää vai ei? :D Jos menisin juhannuksena töihin sellainen mukana ja poliisit tarkistaisivat välineet, niin lähtisikö se pois? Mahdollisuus kuitenkin sellaisen lainaamiseen on, enkä kehtaisi vielä ostaa omaa, kun en töistäkään tiedä kahta viikkoa pitemmälle.
Ainakin itse tohtisin kantaa, itse tuota vartijakurssilla kysyin ja sanottiin että saa kantaa, mutta ei siitä hyötyä ole. :)
It is what it is.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#135

Viesti Kari Aittomäki »

On siitä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa