Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Veitsen poisotto/aseistariisunta

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#61

Viesti L.K. »

En näe siinä puukon/veitsen mukana kantamisessa mitään väärää sinällään,jos siihen on perusteltu syy ja tietää missä tilanteessa sen käyttö on ok. Mutta uskon,ettei näitä kriteerejä täytä kovinkaan moni steissillä notkuva lökäpöksy tms.

Muistan vartijahommista erään kaverin,joka napattiin kiinni näppäristä ja sitten kun sheriffit tuli paikalle,kaveri ei millään olisi antanut tehdä turvatarkastusta itselleen.Pienen jankkauksen jälkeen poliisen kanssa,antoi hän povitaskustaan noin moran mittaisen hedelmäveitsen.
Ja varsin leppoisa,tosin tiedetty krimi kylläkin, kaveri oli.Poliisien viedessä pois uhkaili tappavansa kollegani,minua taas piti jostain syystä hyvänä tyyppinä.
Pari vkoa myöhemmin kaveri pisti alamaailman kaverinsa kylmäksi kirveellä...
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#62

Viesti carenza »

MikaelF kirjoitti: Rupesin Ronkaisen viestin jälkeen miettimään tarkemmin missä tilanteessa ko haavat on tullut.

Näyttää ensinnäkin siltä että veitsenkäsittelijä olisi suhtkoht selvillä siitä miten veistä käytetään: Tullut sisään etupuolelta viiltänyt rinnan poikki / kyljen poikki (järjestys riippuen siitä onko vastustajan oik käsi ollut ylhäällä vai alhaalla), siirtynyt vastustajan oik käden puolelta taakse ja viimeistellyt tilanteen siellä. Tyypillinen "FMA näytöstekniikka". Näin olisin itse saattanut tehdä (ei mitään johtopäätöksiä siitä että selän viillot muodostavat F:n..)
Viillot ovat sen verran syviä ja pitkiä että ase on ollut todella terävä, ja vauhtia on ollut, ei ole veitsimies paljon epäröinnyt. Ja yhdyn siihen että lähietäisyydellä on toimittu.
Kyllä se valmiiksi viritetty pistooli olisi ollut viisas veto.
Sifu Rister näyttää näitä kuvia aina kun aloittaa uusille seminaariin, siis SWATtilaisille tai poliiseille. Ensin on kuulemma tullut puukkoa tosiaankin edestä kun MikaelF arvailikin, eli ensimmäinen viilto on tullut tuonne kylkeen ja sen jälkeen sitten hyvinkin FMA tyyliin rintakehään. Poliisi on tämän jälkeen panikoinut ja _kääntänyt_ selkänsä hence selän viiltelyt...
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6440
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

#63

Viesti AlexMachine »

Itsekin aiheeseen aikalailla tutustuneena ajattelin kirjoittaa muutaman rivin. Marc "Animal" MacYoung kirjoittaa sivuillaan että yksikään taistelulajien mestari ei ole onnistunut ottamaan häneltä puukkoa haltuun/torjumaan hyökkäystä jos hän tekee sen "vankilatyyliin", eli puukko ja käsi lähellä kehoa ja vartalon edessä. Ryntää täydellä vauhdilla ja (isolla) massalla kohti vastustajaa ja runnoo puukon perille. Tätä voi itse kukin kokeilla vaikka kumiveitsen ja kaverin kanssa.
Ihmisen hyökkäys nopeus, jota aikaisemmin ketjussa jo sivuttiinkin, on noin 7m/s, eli pirun kaukana pitää olla että ehtii tehdä jotain vaikka aseella. Sitten kun otetaan se reaktioaika mukaan.. eli tilanteen havaitseminen -veitsi-, vastareaktio ja aseen esiin vetäminen... jne.. kaveri onkin jo iholla.
"Animal:in" sivut ovat myös mielenkiintoista luettavaa, jos suodattaa ylimääräisen itsekehun pois, vaikka meriittiä kaduilta kaverilla onkin.

http://www.nononsenseselfdefense.com/marcmacyoung.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The beatings will continue until morale improves.
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

#64

Viesti Ale »

AlexMachine kirjoitti: Itsekin aiheeseen aikalailla tutustuneena ajattelin kirjoittaa muutaman rivin. Marc "Animal" MacYoung kirjoittaa sivuillaan että yksikään taistelulajien mestari ei ole onnistunut ottamaan häneltä puukkoa haltuun/torjumaan hyökkäystä jos hän tekee sen "vankilatyyliin", eli puukko ja käsi lähellä kehoa ja vartalon edessä. Ryntää täydellä vauhdilla ja (isolla) massalla kohti vastustajaa ja runnoo puukon perille. Tätä voi itse kukin kokeilla vaikka kumiveitsen ja kaverin kanssa.
Ihmisen hyökkäys nopeus, jota aikaisemmin ketjussa jo sivuttiinkin, on noin 7m/s, eli pirun kaukana pitää olla että ehtii tehdä jotain vaikka aseella. Sitten kun otetaan se reaktioaika mukaan.. eli tilanteen havaitseminen -veitsi-, vastareaktio ja aseen esiin vetäminen... jne.. kaveri onkin jo iholla.
"Animal:in" sivut ovat myös mielenkiintoista luettavaa, jos suodattaa ylimääräisen itsekehun pois, vaikka meriittiä kaduilta kaverilla onkin.

http://www.nononsenseselfdefense.com/marcmacyoung.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Marc "Animal" MacYoung on kovin kyseenalainen auktoriteetti. Itselläni on herran "Surviving a street knife fight" video, eikä herra kyllä siinä isommin tee vakuikutusta osaamisellaan. Markkinoida mies kyllä osaa ja puhua pashaa esim. karatesta, mutta muu osaaminen ei vakuuta.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#65

Viesti bodyguard »

Ale kirjoitti:
AlexMachine kirjoitti:Itsekin aiheeseen aikalailla tutustuneena ajattelin kirjoittaa muutaman rivin. Marc "Animal" MacYoung kirjoittaa sivuillaan että yksikään taistelulajien mestari ei ole onnistunut ottamaan häneltä puukkoa haltuun/torjumaan hyökkäystä jos hän tekee sen "vankilatyyliin", eli puukko ja käsi lähellä kehoa ja vartalon edessä. Ryntää täydellä vauhdilla ja (isolla) massalla kohti vastustajaa ja runnoo puukon perille. Tätä voi itse kukin kokeilla vaikka kumiveitsen ja kaverin kanssa.
Ihmisen hyökkäys nopeus, jota aikaisemmin ketjussa jo sivuttiinkin, on noin 7m/s, eli pirun kaukana pitää olla että ehtii tehdä jotain vaikka aseella. Sitten kun otetaan se reaktioaika mukaan.. eli tilanteen havaitseminen -veitsi-, vastareaktio ja aseen esiin vetäminen... jne.. kaveri onkin jo iholla.
"Animal:in" sivut ovat myös mielenkiintoista luettavaa, jos suodattaa ylimääräisen itsekehun pois, vaikka meriittiä kaduilta kaverilla onkin.

http://www.nononsenseselfdefense.com/marcmacyoung.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Marc "Animal" MacYoung on kovin kyseenalainen auktoriteetti. Itselläni on herran "Surviving a street knife fight" video, eikä herra kyllä siinä isommin tee vakuikutusta osaamisellaan. Markkinoida mies kyllä osaa ja puhua pashaa esim. karatesta, mutta muu osaaminen ei vakuuta.

Jaa? Itse en ole miehen videoita nähnyt mutta kirjoja olen lukenut, ja olen pitänyt niitä aika asiallisina :?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

#66

Viesti Ale »

Jaa? Itse en ole miehen videoita nähnyt mutta kirjoja olen lukenut, ja olen pitänyt niitä aika asiallisina :?
Mies kirjoittaa tyypillisiä RBSD kliseitä. Morkkaa perinteisiä lajeja ja kertoo ettei tosipaikka ole ollenkaan sellainen kuin ihmiset luulevat.



Moderaattori: Lainaukset korjattu.
VKA
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 832
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#67

Viesti VKA »

Marc McYoungista sen verran, että miehestä liikkuu aika vahva huhu, että hänen kirjansa ovat itseasiassa hänen vaimonsa kirjoittamia. Tosin kirjat ovat kyllä erinomaisen hyvää luettavaa, mutta eipä niissä tosiaankaan mitään hirveän ihmeellistä ja uutta ole.
Itse muistan lukiessani "Knive, knife fighting and related hassles" -kirjaa ihmetelleeni, että näyttääkö hän kuvissaan sellaisia tapoja joita EI tule tehdä veistä vastaan koska ne hänen ohjeensa vaikuttivat sen verran maalaisjärkeä vastaan sotivalta.

Kun katsoo miehen videoita ja hänen kirjojensa kuvia niin alkaa kyllä heräämään kysymyksiä:
Jos hän on ex-linnakundi ja ex-prätkäjengiläinen niin missä ovat miehen tatuoinnit? Noh ok, jos hän ei vaan tykkää niistä. Missä sitten ovat satojen tappeluiden ja veitsitaisteluiden arvet ja murtunut nenä? Noh, ehkä hän on vain niin hyvä...

Sammy Franco ja Dimitri tekivät yhden seminaarikiertueen miehen kanssa ja kertoivat, että miehen opetus livenä oli ollut katastrofaalista. Oppilaatkin olivat naureskelleet hänen opettamilleen toimintamalleille ja udelleet Francolta ja Dimitriltä, että onko tämä nyt varmasti SE McYoung. vai joku muu.
Itseasiassa miehen opetus oli ollut sen verran ala-arvoista, että hänet jouduttiin siirtämään vähän "takavasemmalle" loppukiertueen ajaksi. Eikä mies ole sen jälkeen oikeastaan livenä opettanutkaan.

Oli totuus "Animalin" aitoudesta ja kirjojen todellisesta kirjoittajasta mikä tahansa, niin kyllä ne ehdottomasti lukemisen arvoisia ovat.
-------------------------------------------------------
"VKA, et näytä tajunneen kamppailulajien periaatteita alkuunkaan."
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6440
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

#68

Viesti AlexMachine »

Itse en ole "Animalin" teoksiin tutustunut kuin nettisivujen ja yhden kirjan verran. Ihan asiaa vaikutti puhuvan, kun peilaa omiin oppeihin ja kokemuksiiin. Miehen taidoista elävässä elämässä en sitten osaa kommentoida mitään.
Tuo puukon kanssa kohti ryntääminen ja pistäminen on tullut kerran vastaan. Kaveriin oli matkaa lähes 10 metriä ja lähti täysillä kohti. Tilanne tuli todella nopeasti ja pimeässä ei nähnyt teräasetta heti. Onneksi tilanne oli sellainen (erään avoimen messualueen vartioiminen) että oli itsellä mieli valppaana ja kättä pidempää lähellä, sai hemmon pidettyä sopivan etäisyyden päässä.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#69

Viesti Mjölnir »

K.Maga kirjoitti: Tuossa videossa,jossa aseenkäytön etäisyyttä haettiin,niin yksi silmäänpistävä juttu oli se,että aseenkäyttäjä seisoi paikallaan eli hän ei yrittänyt itse liikkua olleenkaan pois alta asetta esiin vetäessään.
Tämä pointti just! Ase ei ole mikään irrallinen juttu kaikesta muusta voimankäytöstä tai kamppailusta. Nää vidopätkät näytti tosi tyhmiltä, kun poliisi vaan seista tönöttää paikallaan, eikä edes seuraa aseellaan hyökkääjää, joka kiertää sivusta, vaan jäpittää suoraa eteenpäin. Tietysti tää oli vaan mainosfilmi.

Ihan samalla tavalla aseenkäyttöön liittyy esim liikkuminen hyökkäyslinjalta syrjään ja mahdollisesti tukikäden käyttö torjumiseen tai tilan tekemiseen jne. Itse olen testaillut useita kertoja simulaatioaseillä näitä etäisyyksiä, ase eri valmiustiloissa, ja ei se aina ihan noin synkkää ole. Esim syrjään väistämisellä saadaan "paljon" lisäaikaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#70

Viesti Kari Aittomäki »

Tässä on kouluttautumisen ja harjoittelun syvin tarkoitus.
Kokemani ja kuulemani perusteella, treenaamaton väkivallantekijä ripustautuu aseeseensä myös asenteellisesti ja jäätyy, räplää vaan sitä astaloaan ja huitoo/rätkii sinnepäin.
Joskus hyvinkin tehokkaasti, useimmiten samalla systeemillä kuin minä pelaan bilistä: Kauhea lämäri ja toivotaan että jokin pallo pussittuisi. Taktiikan nimi on Lyällujaa.

Samalla tavoin astalo toimii huomion kiinnittäjänä, olen lukenut näistä miekkailijoista jotka saattoivat vetää tillikan kesken teräsuistelun. Olenpa itsekin joskus harhauttanut jollain patukalla tai vastaavalla ja vetänyt vasurilla mukavan pikku pommin alapalloon.
Etenki ASpi toimi tässä harhautusmielessä hyvin, näyttävä kohtikävely ja patukan aukilyönti, veto taakke ja ärjäisy ja kas. Pytty on auki. PAM ja ryynit lattialle, jätkä naamalleen tuotokseen, kontrolliin ja uloppäin.

Ainoa mihin aspista oikeesti oli.
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

#71

Viesti riku »

Taas kerran asiaa Mjölniriltä ja Karilta, kiitoksia :bow:

Vähän asian vierestä, mutta tuosta aseeseen ripustautumisesta asenteellisesti/psykologisesti: käykö vastaavaa myös aseettomissa nujuissa, ts. kaveri joka hairaa kiinni kaulukseen jää siihen ajatukseen että nyt on saanut kiinni kauluksesta (vähän onnettomasti ilmaistu, mutta toivottavasti kysymyksen pointti käy ilmi)?


Riku Ylönen
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#72

Viesti Kari Aittomäki »

Tämä on se Vileniuksen ja myös VKA:n ja itteni korostama mindset.
Eli niinhän se menee, että sitä tuppaa reagoimaan treenatulla tavalla.
Eli kun on treenannut niitä tilanteita lajinsa antamilla kikkakkosilla, tulee turvallinen olo heti kun sitä-muistuttava tilanne saadaan aikaiseksi.
Ilkeänä esimerkkinä tuo toisaalla postattu hätäpuhelu, jossa tapettu äiti koki olevansa jotenkin selvillä vesillä kun hätäkeskus vastasi.
Jeeses kun vieläkin puistattaa.

Miksei tämä yhteiskunta ole rakennettu siten, että vahvojen velvollisuus on puolustaa heikkoja? Mulle ja Jukalle myös on tullut näitä "nyt-se-tulee-ja-tappaa"-soittoja. Omatuntoni on puhdas, en ole siirtänyt vastuuta.
Mutta pirunmoinen vaiva on muussa vastuupakoilussa. Eli yhteiskuntapaineessa.

Mutta rikulle, jep. Kyllä käy, miltei aina. Kun treenannut sälli saa haluamansa tilanteen, itsevarmuus kasvaa - kenties huolimattomuus myös. Vaikka pirun vaarallisia koulutetut ovat, omalla alueellaan etenkin.
Siksipä pitää opetella jokaisen lajin mindset.
ja muutenkin treenata. ja treenata. ja treenata. jne.
kristian
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 70
Lauteille: Syyskuu 2005

#73

Viesti kristian »

Mjölnir kirjoitti: Ihan samalla tavalla aseenkäyttöön liittyy esim liikkuminen hyökkäyslinjalta syrjään ja mahdollisesti tukikäden käyttö torjumiseen tai tilan tekemiseen jne. Itse olen testaillut useita kertoja simulaatioaseillä näitä etäisyyksiä, ase eri valmiustiloissa, ja ei se aina ihan noin synkkää ole. Esim syrjään väistämisellä saadaan "paljon" lisäaikaa.
Nimenomaan näin.

Omissa treeneissä kavereille joutuu alleviivaamaan sitä, että ensin pitää ajatella liikkumista pois linjalta, sitten aseenkäyttöä. Muuten ei ehdi alta pois. Lyhyellä matkalla on vielä tehtävä jotain käsillä ensin, että edes saa vedettyä voimankäyttövälineen esille.

Näiden pitäisi olla itsestään selvyyksiä, mutta eivät vaan näytä olevan.

Monilla näyttää olevan ongelmana se, että ovat oppineet toimimaan aseiden kanssa aina (ja ainoastaan) hitaasti ja varovasti sekä paikallaan seisten.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#74

Viesti Mjölnir »

riku kirjoitti: Taas kerran asiaa Mjölniriltä ja Karilta, kiitoksia :bow:

Vähän asian vierestä, mutta tuosta aseeseen ripustautumisesta asenteellisesti/psykologisesti: käykö vastaavaa myös aseettomissa nujuissa, ts. kaveri joka hairaa kiinni kaulukseen jää siihen ajatukseen että nyt on saanut kiinni kauluksesta (vähän onnettomasti ilmaistu, mutta toivottavasti kysymyksen pointti käy ilmi)?


Riku Ylönen
Käy. Mun mielestä käy tosi usein sekä aseettomilla että aseellisilla kinkereillä. Vielä enemmän aseellisilla.

Treenautan itse sellaisen metodin perusteella, että sellainen josta ei ole itselle hyötyä tai siitä luopumisesta ei ole itselle haittaa, niin luovu. Esimerkiksi ollaan pystypainissa, yrität kaivaa vastustajan silmiä, ei onnistu se suojaa, laske mielessäsi satayks, satakaks, satakolme ja jos silmämuna ei ole vielä sormikoukussa, potki perskuleesti sääriin ja nivusille, jos se suojaa niin taas viimeistään kolmen sekunnin kuluttua taas naamaan jne. (Tää esimerkki oli yksinkertaistettu, älkää alkako saivartelemaan, että voishan siinä tehdä sitä ja tätä jne...)

Kun oltiin yhden meidän seuran ohjaajan kanssa Puolassa pelaamassa sotilas-magaa, se (Petri Lähdekorpi) keksi hyvän luopumisharjoitteen, jota ollaan sovellettu treeneissä, tää on ns kassi-Alma-harjoite. Puolustautujalla on muovikassi kädessää, jossa on sisällä esineitä (liikuttelu hankalampaa jne) ja kun tilanne alkaa, mikäli sitä kassia ei voi käyttää lyömiseen tai torjumiseen, se pudotetaan lattialle. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta aloittelevan harrastajan mielestä se ei aina sitä ole.

Lisäksi työtreeneissä olen pistänyt äijät kantamaan esim jotain painavaa salkkua tms. pistooli toisessa kädessä. Kun yllättävä hyökkäys tulee, pitää arvioida ensin, voiko pistoolilla ampua (rules of engagement) ja yhtäaikaisesti luopua salkusta. Eli siis luopumisharjoitus.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#75

Viesti Mjölnir »

kristian kirjoitti: Näiden pitäisi olla itsestään selvyyksiä, mutta eivät vaan näytä olevan.

Monilla näyttää olevan ongelmana se, että ovat oppineet toimimaan aseiden kanssa aina (ja ainoastaan) hitaasti ja varovasti sekä paikallaan seisten.
Naulan kantaan. Simulaatioaseet on hyvät opettamaan tämän asian. Eli pystyt liikkumaan ja ampumaan ja osuma voidaan todentaa myös.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa