Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nunchakuista

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Nunchakuista

#16

Viesti Kyynikko »

Snake-Master kirjoitti:
TimoS kirjoitti:
Snake-Master kirjoitti:Ne, jotka eivät nunchakua omista, mutta sellaisen haluavat, suosittelen ensin hommaamaan pehmeän nunchakun. Kun on sillä harjoitellut riittävästi ja tuntee olevansa valmis, voi siirtyä kovaan nunchakuun.
Täysin eri mieltä. Pehmeällä nunchakulla on minusta erittäin vaikea tehdä tekniikkoja yhtä puhtaasti kuin aidolla. Sen takia en itse opeta nunchakua kuin korkeintaan satunnaisesti muille kuin vuosia muilla aseilla harjoitelleille.
Ehkä sinulle, mutta käytännönkokemuksenpohjalta sanon, että tilanne on ainakin minulle ja kavereille toinen.
No ehkä se mikä luo näkökulmaeroja tässä on se, että TimoS on aikuine mies ja dan-tason valmentaja konujutsussa ja opettaa ihan organisoidusti niiden aseiden käyttöä.

Sinä heilut Hailuodossa kavereidesi kanssa "harjoitellen" (oletettavasti?) kuvista ja videoista oppimiasi asioita. Käärmetyylin kunhfuasa ei ainakaan nunchia ole, etkä siinäkään ole tainnut saada varsinaista opetusta? :)

Siksi teillä voi olla eri kokemukset.

Suosittelen kyllä teille tässä vaiheessa oikein pehmeitä nunchakuja.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Nunchakuista

#17

Viesti Snake-Master »

Kyynikko kirjoitti:
Snake-Master kirjoitti:
TimoS kirjoitti:
Snake-Master kirjoitti:Ne, jotka eivät nunchakua omista, mutta sellaisen haluavat, suosittelen ensin hommaamaan pehmeän nunchakun. Kun on sillä harjoitellut riittävästi ja tuntee olevansa valmis, voi siirtyä kovaan nunchakuun.
Täysin eri mieltä. Pehmeällä nunchakulla on minusta erittäin vaikea tehdä tekniikkoja yhtä puhtaasti kuin aidolla. Sen takia en itse opeta nunchakua kuin korkeintaan satunnaisesti muille kuin vuosia muilla aseilla harjoitelleille.
Ehkä sinulle, mutta käytännönkokemuksenpohjalta sanon, että tilanne on ainakin minulle ja kavereille toinen.
No ehkä se mikä luo näkökulmaeroja tässä on se, että TimoS on aikuine mies ja dan-tason valmentaja konujutsussa ja opettaa ihan organisoidusti niiden aseiden käyttöä.

Sinä heilut Hailuodossa kavereidesi kanssa "harjoitellen" (oletettavasti?) kuvista ja videoista oppimiasi asioita. Käärmetyylin kunhfuasa ei ainakaan nunchia ole, etkä siinäkään ole tainnut saada varsinaista opetusta? :)

Siksi teillä voi olla eri kokemukset.

Suosittelen kyllä teille tässä vaiheessa oikein pehmeitä nunchakuja.
Pidän tuota tyyliä aika loukkaavana, kun sanot "harjoitellen", koska ei "harjoitella" vaan harjoitellaan. :D
Ja ihan kovilla nunchakuilla mennään, on menty jo monta vuotta.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Nunchakuista

#18

Viesti Ile »

Kyynikko kirjoitti:dan-tason valmentaja konujutsussa
Kuulostaa sen verran kovalta, että täytyy harkita osallistumista niihin ravintolatapaamisiin... :)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Nunchakuista

#19

Viesti Mjölnir »

Ile kirjoitti:
Kyynikko kirjoitti:dan-tason valmentaja konujutsussa
Kuulostaa sen verran kovalta, että täytyy harkita osallistumista niihin ravintolatapaamisiin... :)
Tiesin, että Timo on musta vyö viskijutsussa, mutta että myös konu-jutsussa :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Nunchakuista

#20

Viesti TimoS »

Ile kirjoitti:
Kyynikko kirjoitti:dan-tason valmentaja konujutsussa
Kuulostaa sen verran kovalta, että täytyy harkita osallistumista niihin ravintolatapaamisiin... :)
Konujutsussa olen vasta aloittelija, mutta viskijutsusta jotain osaan ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Nunchakuista

#21

Viesti Kyynikko »

Timolla on myös vaaleanpunaiset henkselit Calva-do:ssa jonka pariisilainen suutari toi tiibetistä 1700-luvulla.

Ja tarkoitus ei ollut loukata tietenkään, mutta oikea edistyminen vaatii yleensä organisoitua harjoittelua ja asiantuntevaa henkilökohtaista opetusta ihmiseltä joka on saanut ihan organisoitua henkilökohtaista opetusta asian hallitsevalta ihmiseltä jolla on oikeus valmentaa kyseistä lajia.

Sen pohjalta kannattaa sitten antaa lausuntoja jotka koskevat organisoitua harjoittelua, mitä suurin osa täällä tekee.

Takapihalla höntsäily on asia erikseen.
Viimeksi muokannut Kyynikko, tammi 10, 2017, 12.05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Nunchakuista

#22

Viesti Mjölnir »

Kyynikko kirjoitti:Timolla on myös vaaleanpunaiset henkselit Calva-do:ssa jonka pariisilainen suutari toi tiibetistä 1700-luvulla.

Ja tarkoitus ei ollut loukata tietenkään, mutt oikea harjoittelu missä oikeasti edistyy vaatii yleensä oikeaa organisoitua opetusta.

Sen pohjalta kannattaa sitten antaa lausuntoja jotka koskevat organisoitua harjoittelua, mitä suurin osa täällä tekee.
Mulla on vihree baretti karaokessa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Nunchakuista

#23

Viesti Lasse Candé »

Metasta takaisin enemmän asian pariin...

Oli kyllä mielenkiintoinen video, minkä Timo linkitti ja silmiinpistävää oli, kuinka vähän videolla oli lyöntejä, joissa pidetään vain toisesta kapulasta kiinni.

Onko Timolla heittää jotakin karkeaa prosenttilukua (saa heittää ihan pieleenkin), kuinka paljossa toiminnassa teidän tyylissänne vapautetaan toinen kapula?

Aseen suojaamisen ja hallittavuuden kannaltahan tuo vaikuttaakin tuolla tavalla järkevämmältä että pidetään molemmista kiinni ja epäröidään irrottaa ote ja vetää homma Bruce Leeksi.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Nunchakuista

#24

Viesti TimoS »

Mjölnir kirjoitti: Mulla on vihree baretti karaokessa
Onkohan se kovempi kuin Lassen ketjuvyö karaokessa?

Mutta siis asiaan, nunchakun tekee yllättäväksi aseeksi sen ulottuvuus. Joskus olen katsonut, että sillä voi lyödä lähes yhtä pitkälle kuin bo:lla. Lisäksi nunchakulla saa todella voimakkaitakin lyöntejä suhteellisen pienellä liikkeellä. Viime vuonna kokeiltiin yhdellä leirillä miltä tuntuu lyödä täydellä voimalla panssaroitua vastustajaa eri aseilla ja nunchaku oli muistaakseni yksi näistä. Pelottava ase


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Nunchakuista

#25

Viesti Mjölnir »

TimoS kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Mulla on vihree baretti karaokessa
Onkohan se kovempi kuin Lassen ketjuvyö karaokessa?

Mutta siis asiaan, nunchakun tekee yllättäväksi aseeksi sen ulottuvuus. Joskus olen katsonut, että sillä voi lyödä lähes yhtä pitkälle kuin bo:lla. Lisäksi nunchakulla saa todella voimakkaitakin lyöntejä suhteellisen pienellä liikkeellä. Viime vuonna kokeiltiin yhdellä leirillä miltä tuntuu lyödä täydellä voimalla panssaroitua vastustajaa eri aseilla ja nunchaku oli muistaakseni yksi näistä. Pelottava ase


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jep. Ja varmastikin se nivellys tekee siitä vaikeasti hahmotettavan lyöntietäisyyden kannalta. Eli missään nimessä ei kannattaisi paljastaa sitä aseen ulottuvuutta vastustajalle alkamalla pyörittelemään sitä. Suora keppi on aseena mielestäni parempi ja tehokkaampi, mutta nunchaku on piilotettavampi ja vaikeammin hahmotettava vastustajalle
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Nunchakuista

#26

Viesti TimoS »

Lasse Candé kirjoitti: Onko Timolla heittää jotakin karkeaa prosenttilukua (saa heittää ihan pieleenkin), kuinka paljossa toiminnassa teidän tyylissänne vapautetaan toinen kapula?
Olen aika vähän käyttänyt nunchakua, mutta sen voin sanoa, että Jinbukanin perustekniikoista nunchakulle suurimmassa osassa lyödään siten, että toinen kapula liikkuu vapaana. Jotenkuten osaamani nunchaku-katakin sisältää aika paljon tuollaisia "heilautuksia". Nakamoto sensein kobudo on toki eri linjasta kuin Jinbukan, mutta ei sen pitäisi vaikuttaa. Kobudo on kobudoa. Ehkä Nakamoto sensei halusi vain demonstroida, että asetta voi käyttää muutenkin kuin pelkästään lyömiseen (plus tietenkin tuollaisella metallisella on käytännössä mahdotonta lyödä hallitusti)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Nunchakuista

#27

Viesti Veepee »

Filippiinimatskuissa nuntsia eli tabak-toyokeja huidotaan aina huitomalla. Sieltähän ne Brusenkin heiluttelut tulee.



Tietenkin olisi hauska nähdä myös, miten noilla oikeasti lyödään ihmisiä.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Nunchakuista

#28

Viesti Lasse Candé »

Kuinka perinteisen filippiiniläinen ase nuntsa on ja kuinka paljon tässä on kyse niiden Brucen jälkeisestä käyttöönotosta?

Mahtaakohan tähän pohdintaan olla minkäänlaista todistusmateriaalia olemassa?



Kyselen vain sen takia, että itselleni on monesti herännyt vahva epäilys siitä kaiken muun kuin okinawalaisen (ja välillä myös okinawalaisen) nuntsailun kohdalla, että ollaan jälkeen Brucen vasta aloiteltu kekkailemaan kuinka asetta voisi käyttää. Vaikka vissiin itse asetta onkin tavattu kai ainakin Kiinassa.

(Olen kuullut eräältä vanhalta konkarilta, että Bruce näkyi aikoinaan mediassa Shotokan-karatetaustaisena, mutta pikkuhiljaa hänellä alkoi jutuissaan vaihtumaan karate kungfuhun ja siitä sitten eteenpäin. Tämän relevanssi on se, että ehkäpä jopa Brucen aikaiset USA:laiset karateihmiset ovat tienneet kyseisen aseen ja sen importointi (jostain muusta kamppailulajikulttuurista) ei liene ollut välttämätöntä.)

Tuolla videolla oleva pyörittely näyttää itselleni ennen kaikkea chillailevan yksinkertaiselta kikkailulta, eikä kyllä missään nimessä maalaa kuvaa kovin vahvasta paikalliskulttuurista aseen aseharjoittelukäytössä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Nunchakuista

#29

Viesti MikaM »

Äijän ote oli tosi lähellä ketjua, tyypillistä?
Teimme Chuck Norris ja Brucen videoiden perusteella omat nunchat (puusta tietenkin) ja alettiin pyörittelemään. Ja sitten mustelmista parannuttua alettiin lyömään kaverin mutsin kukista lehtiä pois. Kiitosta sateli.
Pehmeä nuncha on vähän kuin pehmustetut käsiraudat, paikkansa kullekkin?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Nunchakuista

#30

Viesti TimoS »

MikaM kirjoitti:Äijän ote oli tosi lähellä ketjua, tyypillistä?
Minusta tuollainen ote helpottaa kikkailua, mutta ei ole hyvä jos meinaa oikeasti käyttää


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa