Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ampuma-aseopetus

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
sanppa75
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1913
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Kuopio

#106

Viesti sanppa75 »

Ahh.. perskule. Se on sitten anteeksipyynnön paikka. Sori. :) :occasion5:

Sitä on joskus aikas hankala ottaa niitä "sävyjä" kun ei ole immeistä jolle puhuu. :lol:

Saamari Mjölnir, tuo on mielenkiintoista. Osaatko/haluatko enämpi kuvailla tuntemuksia?
Sami Hyvärinen

"Saru mo ki kara oshiru"
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#107

Viesti Mjölnir »

sanppa75 kirjoitti: Sitä on joskus aikas hankala ottaa niitä "sävyjä" kun ei ole immeistä jolle puhuu. :lol:
Ei ollut hymiöitä perässä...
Saamari Mjölnir, tuo on mielenkiintoista. Osaatko/haluatko enämpi kuvailla tuntemuksia?
Muutama kertaa on käynyt sellaista, että siinä vaiheessa kun skenaario tai ampumatreeni alkaa, tulee naurettavan helpottunut olo siitä, että tavallaan "tietää" pystyvänsä laittamaan sen projektiilin juuri siihen, mihin haluaa. Joskus maalimiehenä olen olen ampunut suorittajan simulaatioaseella "liian hyvin" eli nostanut piilossa olevan aseen ja samalla hetkellä kun olen alkanut puristaa liipasinta, olen "nähnyt" simulaatioaseen luodin kopsahtavan kohteen naamaan. Ja näin kävi.

Kerran olin näyttämässä koulutettaville, miten ammutaan läheltä kasaa siten, että kaikki osumat menevät samaan reikään. Yht'äkkiä tuli olo, että en voi ampua ohi, ja päästin toisen käden irti ampumaotteesta, käännyin katsomaan koulutettavia ja samalla puristin liipasimesta pitäen asetta yhden käden ampumaotteessa (tietysti ase osoitti taululle) ja puristin. Taas taulussa ollut luodinreikä vain kasvoi parilla millillä..
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

#108

Viesti Pauli »

Dippaan ne tietysti dioksiiniin..
Pilkun nussiminen sikseen, fight like you train, train like you fight riittänee vastaukseksi.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 16102
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#109

Viesti Kari Aittomäki »

Jo aivan pentuna huomasin osuvani lintusiin ja muihin viattomiin ritsoilla, jousilla ja muilla lingoilla. Ihan kuin vahingossa, vaikka jo osuessa kadutti ja itketti.
Tarkemmin tutustuin ilmiöön inkkariajallani eli joskus kolmitoistiaana kun kolusin mettiä ja metsästelin. Kun sitä vaan tiesi että se otus on jossain tietyllä alueella ja kun se sieltä sitten liikkeelle ponkaisi, ase ojentui aivan itsellään ikäänkuin valmiiseen putkeen. Ei ollu ku vanha kerranlaukeava pienari vaan aina tippu. Koska en ampunut jollei kontaktia syntynyt.

Erään kerran kävelin mommolan pihalla kun siskolikka katsoi taakseni.
Ennen tajuista reaktiota olin kääntynyt, vetänyt veitsen ja heittänyt.
ZAP. Juoksevaa rottaa pannuhuoneeseen.
Aika suoritus joka varmasti ei onnistuisi yrittämällä.

Samoin myllyttäessä jokin veto on osuma ennen lähtöään.
Kyllä, Ueshiban kertomat asiasta ovat tuttuja, jonka vuoksi kokeilinkin lyhyesti paitsi aikidoa myös kyudoa. En saanu juttua ulos, meni tapakulttuurin puolelle.

Sanotaanko nyt pehmeästi, että elävään maaliin osuminen on hyvin luontevaa. Pahvin puhkominen viitekehyksineen on niin pirun pälli tapahtuma ettei tietoisuus saavuta kovin korkeita sfäärejä.
kristian
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 70
Lauteille: Syyskuu 2005

#110

Viesti kristian »

Mjölnir kirjoitti: Ikäänkuin näkee tapahtuman etukäteen ja tietää paikan, johon luoti menee
Taitaa olla yllättävän yleinen ilmiö siinä mielessä, että vastaavaa on vuosien varrella sattunut itsellenikin. Sais vaan sattua useammin. Ammunnan lisäksi vastaavaa on tapahtunut jalkapallossa.

Olisi muuten kiva oppia miten tuon saa tapahtumaan aina halutessa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#111

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Sanotaanko nyt pehmeästi, että elävään maaliin osuminen on hyvin luontevaa. Pahvin puhkominen viitekehyksineen on niin pirun pälli tapahtuma ettei tietoisuus saavuta kovin korkeita sfäärejä.
Sulla vaan on asenneongelma treenaamiseen. Silloin kun minä puhkon pahvia, visualisoin itselleni ihan erilaisen viitekehyksen :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#112

Viesti Mjölnir »

kristian kirjoitti: Olisi muuten kiva oppia miten tuon saa tapahtumaan aina halutessa.
Olen ollut huomaavinani, että harjoittelulla ja sen frekvenssillä on tekemistä tämän tapahtuman kanssa :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#113

Viesti PaavoH »

Tulee taas mieleen "Zen ja jousiammunnan taito" näistä teidän jutuista :p
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 16102
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#114

Viesti Kari Aittomäki »

Löytyy hyllystä.
On muuten totta, mulla ON jonkinlainen asennevamma traditionaalista luotiasekoulutusta kohtaan!

Minua on aina ottanut päästä nämä kasavertailusessiot ja muu hemmetin jäykistely. Rasittavaa.
Poikkeuksen tekee eräs muhkeasieraiminen majuri Santahaminasta, on jo eläkeläismies. Sillä oli pistoolissa otetta kertakaikkiaan.
Mutta se oliki kai nyrkkeilijä.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 1

#115

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Mjölnir kirjoitti: Ikäänkuin näkee tapahtuman etukäteen ja tietää paikan, johon luoti menee
Törmännyt samantapaiseen ilmiöön hirvimetsällä; ei muista jälkeenpäin että olisi laskenut mielessä ennakoita, vaikka osuman perusteella näin on käynyt...
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 16102
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#116

Viesti Kari Aittomäki »

Käytkös vielä villisikaa metsällä?

Setävainaa oli varsinainen vaistoampuja, ampu kerran pyyn näköjään heittolaukauksella +50 metrin päähän, pyssykin piti poimia kiveltä.. ja sai syöksyvään kanahaukkaan osuman pistoolilla(!), piti kanoja nimittäin.
Osas vielä jäljittää sen haukanretaleen lentosuunnan tai ties minkä perusteella.
Ja kyllä nää muutkin veljekset, faija on oikein tunnettu pimeäampujan maineestaan. Hätisteli nuuskijoita pois niitten viinapesältä ampumalla viereen - ja lähelle!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#117

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Löytyy hyllystä.
On muuten totta, mulla ON jonkinlainen asennevamma traditionaalista luotiasekoulutusta kohtaan!

Minua on aina ottanut päästä nämä kasavertailusessiot ja muu hemmetin jäykistely. Rasittavaa.
Poikkeuksen tekee eräs muhkeasieraiminen majuri Santahaminasta, on jo eläkeläismies. Sillä oli pistoolissa otetta kertakaikkiaan.
Mutta se oliki kai nyrkkeilijä.
Aseen käyttämisen opiskelu ja urheiluammunta liittyvät aika vähän toisiinsa. AMPUMA-ASENTO - LEPO - AMPUMA-ASENTO - LEPO - YHDENAIKAISUUTTA SUORITUKSEEN - AMPUMA-ASENTO - LEPO - AMPUMA-ASENTO - MAATEN, ei vastaa käsitystäni aseen käytön opiskelusta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
publikaani
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8
Lauteille: Lokakuu 2006

#118

Viesti publikaani »

Niinpä. Mjölnirin mainitsema suoritus toki edesauttaa aseen kohdistuksessa yms. ja on jonkinlainen pohja oikealle harjoittelulle. Mutta jos "koulutus" jää pelkästään 150:ssä makoiluun..
Useampaan otteeseen on tullut havaittua että myös kansainvälisempiin toimintoihin edelläkuvatun kaltainen katsotaan riittäväksi opetukseksi. Ja ehkä pistoolilla 10 laukausta 25:stä metristä. Jotka keskimäärin eivät edes osu tauluun. Jolta pohjalta sitten kelpaakin itsevarmuutta uhkuen lähteä kaupunkipartioon/vast..

Mutta tuurillahan ne laivatkin.. Ja kehitystä ilmeisesti tapahtuu tälläkin sektorilla.
erikj
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 83
Lauteille: Helmikuu 2007

#119

Viesti erikj »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mitäs meinaat tuolla lainauksellasi, erik j?
Se, että nouset tilanteessa tavallaan kaiken yläpuolelle ja asiat ja toiminnan eteneminen kirkastuu sinulle... kuulostuu juuri jostain kirjasta luetulta höpöhöpöltä. Ja muutama muukin täällä jo peesaa sinua ja kertoo vastaavista tuntemuksista.

Miksiköhän edes ihan oikeat viranomaisten erikoisyksiköiden jäsenet eivät koe moisia tuntemuksia, vaikka ovatkin varmasti ammattilaisia. :?:

Älkääkä ottako ***tuiluna..
Kuvake
Haapasalo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 712
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Joensuu

#120

Viesti Haapasalo »

Millä kokemuksella erikj itse kirjoittelet? Oletko kenties itse jonkin sortin erikoisyksikön jäsen tms. tai onko sinulla suoraa ylemmän käden tietoa siitä, mikä on mahdollista missäkin tilanteessa ja mikä ei ?

Mitä tulee toisen virkkeesi sanomaan, niin se jo menee jotakuinkin metsään. Eikös juuri Mjönir tuossa aiemmin kertonut jostain vastaavasta kuin Kari A. ?

Se, ettet itse ole kokenut jotain poikkeavaa tai et ole kuullut "ihan oikeiden viranomaisten erikoisyksiköiden" kokevan moista ei varmastikaan tarkoita etteikö mm. Karin ja Mjölnirin kertomat voi olla mahdollisia.
Thaiboxing since 31.8.2006
Joensuun Thaiboxing Club
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 19 kurkkijaa