Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Veitsenheittelijät

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#106

Viesti J. Suojanen »

Seuraava suurempi heittelyprojektini onkin sitten se, että parin itsetaotun + morien lisäksi ostan kasan vähän suuremman kokoisia nauloja joihin teen vähän paksumman kädensijan helpottamaan heittelyä.
Eli käytännössä vain niin monta suurempaa naulaa kuin sielu sietää ja narusta pujotellaan kädensijaksi vähäsen palleroa. ;)

Tällä hetkellä olen lähinnä huonompia jo pois käytöstä menneitä veitsiä vain heitellyt + paria itetaottua veistä lankunpätkään kiinni, mutta nyt kun olen rakentamassa parempaa tauluakin niin ajattelin, että voisin nauloja väsätä, jottei joka kolmen heiton jälkeen tarvitse rynniä kohteesta irroittelemaan. :P
Taustaksi vanhan kirjahyllyn puulevyä ja siihen ripusteeksi jotakin pehmeämpää vaihtomattoa, joka pehmentää ääntä kerrostalo-olosuhteissa... (Eikä välttämättä tarvita niin paljon painoa siihen heittoon pehmeään materiaaliin kuin kovaan.) Täten myöskin naulat ovat sopivia sillä eivät painonsa vuoksi rymähtele tuhatta ja sataa :P

Niin ja vaikka en kohteesta ohitse heittelekään niin naulan tömähtäminen tapettiin ei liene jätä yhtä ikävää jälkeä kuin voisi kuvitella moran jättävän. :D
tekuruma
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 757
Lauteille: Huhtikuu 2007

#107

Viesti tekuruma »

Laulu keväälle kirjoitti: Seuraava suurempi heittelyprojektini onkin sitten se, että parin itsetaotun + morien lisäksi ostan kasan vähän suuremman kokoisia nauloja joihin teen vähän paksumman kädensijan helpottamaan heittelyä.
Eli käytännössä vain niin monta suurempaa naulaa kuin sielu sietää ja narusta pujotellaan kädensijaksi vähäsen palleroa. ;)

Tällä hetkellä olen lähinnä huonompia jo pois käytöstä menneitä veitsiä vain heitellyt + paria itetaottua veistä lankunpätkään kiinni, mutta nyt kun olen rakentamassa parempaa tauluakin niin ajattelin, että voisin nauloja väsätä, jottei joka kolmen heiton jälkeen tarvitse rynniä kohteesta irroittelemaan. :P
Taustaksi vanhan kirjahyllyn puulevyä ja siihen ripusteeksi jotakin pehmeämpää vaihtomattoa, joka pehmentää ääntä kerrostalo-olosuhteissa... (Eikä välttämättä tarvita niin paljon painoa siihen heittoon pehmeään materiaaliin kuin kovaan.) Täten myöskin naulat ovat sopivia sillä eivät painonsa vuoksi rymähtele tuhatta ja sataa :P

Niin ja vaikka en kohteesta ohitse heittelekään niin naulan tömähtäminen tapettiin ei liene jätä yhtä ikävää jälkeä kuin voisi kuvitella moran jättävän. :D
Itse olen tuuminut tekeväni noita"shuriken" tai mitä nyt ovatkaan :D
Siis sellaisii heitto piikkejä (ninja kamaa) Materiaalina attelin käyttää
8-10mm harjaterästä .Sitä kun löytyy melkein mistä vaan ,taitaa olla
karkenevaakin . Eikun toholla pätkä punaiseksi ja moskulalla haluttuun muotoon ,alasimen päällä tietty.Alkaa siinä heittopiikin hinta halveta. :D
"Kukkokin on kananpoika"
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#108

Viesti DeusVult »

oskari kirjoitti: Voi pyhä sylvi sentään! Tämän kolikonheittotavan minä opettelen!

" onclick="window.open(this.href);return false;

Lopussa myös veitsen, saksien, ruuvimeisselin, bo-shurikenien ja kirjeveitsen heittelyä..
Entinen tyttöystäväni sanoin kerran korealaisten olevan vähän sekopäistä porukkaa. Tämä video kyllä osaltaan tukee tuota käsitystä :D Oli siinä muuten kaveri vissiin vähän paukuttanu jotain makiwaraa rystysistä päätellen...
tekuruma kirjoitti: Itse olen tuuminut tekeväni noita"shuriken" tai mitä nyt ovatkaan :D
Siis sellaisii heitto piikkejä (ninja kamaa) Materiaalina attelin käyttää
8-10mm harjaterästä .Sitä kun löytyy melkein mistä vaan ,taitaa olla
karkenevaakin . Eikun toholla pätkä punaiseksi ja moskulalla haluttuun muotoon ,alasimen päällä tietty.Alkaa siinä heittopiikin hinta halveta. :D
Eikö olisi helpompi vain pätkiä rautasahalla siitä harjateräksestä biittejä, ja smirgelillä terottaa niihin terä? ei tarttis alkaa mihinkään taontahommiin?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

#109

Viesti sinappi »

tekuruma kirjoitti: Itse olen tuuminut tekeväni noita"shuriken" tai mitä nyt ovatkaan :D Siis sellaisii heitto piikkejä (ninja kamaa) Materiaalina attelin käyttää 8-10mm harjaterästä .Sitä kun löytyy melkein mistä vaan ,taitaa olla
karkenevaakin .
Ei taida harjateräs karkaistua kun siinä on niin vähän hiiltä. Voin olla väärässäkin, mutta näin muistelisin.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#110

Viesti saarikko »

sinappi kirjoitti:
tekuruma kirjoitti: Itse olen tuuminut tekeväni noita"shuriken" tai mitä nyt ovatkaan :D Siis sellaisii heitto piikkejä (ninja kamaa) Materiaalina attelin käyttää 8-10mm harjaterästä .Sitä kun löytyy melkein mistä vaan ,taitaa olla
karkenevaakin .
Ei taida harjateräs karkaistua kun siinä on niin vähän hiiltä. Voin olla väärässäkin, mutta näin muistelisin.
Itse muistelen nähneeni harjateräksestä tehtyjä meisselejä. Joidenkin karkaisu oli onnistunutkin. Kaikki ei tosin osaa karkaista (en minäkään).

Rautakaupasta löytyy rosteripuikkoja, joilla pidetään foamit valussa sisällä. Voihan niitä muuhunkin käyttää..
tekuruma
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 757
Lauteille: Huhtikuu 2007

#111

Viesti tekuruma »

sinappi kirjoitti:
tekuruma kirjoitti: Itse olen tuuminut tekeväni noita"shuriken" tai mitä nyt ovatkaan :D Siis sellaisii heitto piikkejä (ninja kamaa) Materiaalina attelin käyttää 8-10mm harjaterästä .Sitä kun löytyy melkein mistä vaan ,taitaa olla
karkenevaakin .
Ei taida harjateräs karkaistua kun siinä on niin vähän hiiltä. Voin olla väärässäkin, mutta näin muistelisin.

Harjaterästä on muistaakseni kahta plaatuu hitsattavaa (jota ne nykysin ovatkin) sitten taas karkenevaa jota ei voi hitsata. Rakennus töitä tehdessäni olen törmännyt varsinkin vanhoissa kohteissa tähän ongelmaan ,eli vanhoja petoni teräksiä ei voi jatkaa hitsaamalla . Näitä
vanhoja purku teräksiä ajattelin käyttää .

Kyllähän taottu tuote on aina taottu :D Eikä ole sen kummempi valmistaa ,ja aihion voi aina palauttaa ahjon puolelle jos haluaa muuttaa
jotain. Karkaisussa täytyy muistaa päästäminen ,eli pintaan kova sementiitti kerros ja keskiosaan joustava martensiitti.

Päästäminen tapahtuu siten että kastetaan terä hetkeksi veteen ja odotetaan että väri vaihtuu terässä,silloin pinta kovettuu ja suoritetaan
lopullinen jäähdytys.Liian nopea karkaisu aiheutaa sen että koko teräs on yhtä kovaa läpiasti, jolloin terä kestää kyllä kulutusta mutta ei iskua ,teräs on menettänyt sujumis ominaisuutensa. Kokeilemalla onnistutaan tekemään oikean kovuisia karkaisuja.
"Kukkokin on kananpoika"
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#112

Viesti J. Suojanen »

Noniin tässä sitä ollaan naulojeni kanssa... Helppoa ja halpaa. :D
Aluksi ideana oli ottaa järeämpiä nauloja, tehdä niihin pikaisesti terä ja vähän kieputtaa narua kädensijaksi ympärille. Sitten kiinnittää vain taustalevy, johon ripustaa jotakin heittelyn kohteeksi sopivaa.

Olin ohlsonilla ja katselin nauloja ympäriinsä.. "mitä helkuttia noilla nyt tekee? Oho tuossa on suurempia nauloja... 290 kappaletta / rasia. En ehkäpä tarvitse niin montaa ainakaan tähän hätään."

Valitsin siis pienemmän paketin ehkäpä sellaisia 7-10cm pitkiä rimpuloita ja ajattelin: "no pitää vain heittää vähän lujemmin..."

Kiikutin naulat kotiin ja aloitin suunnitelmani. Kieputin narua "kädensijaksi" (mukavuutta tuomaan heittoon ja ulkonäköä antamaan) vaikka turhalta se noin pieneen tuntuikin. Kun koko pakettini naulat (vain 40kpl) olivat narutettuja niin katselin sitä kärkeä... "vähän terävempi sentään olisi mukava" ja ei muutakuin käsipelillä viilan kanssa nopeasti vähän teroittamaan.

"No nyt kun näihin on jo nähty näin paljon vaivaa voisin yhtä hyvin maalata ne mustiksi" :D No nauloista tuli mukavan näköisiä pikkupiikkejä mustan värin kanssa. Ajatus kornimmasta heittelyalustasta korvaantui ohueksi taustavaneriksi ja tikkatauluksi. "Saahan siinäkin sisällä harjoitusta eikä kolise niin lujaa."

Seuraavaksi taas uusi idea pursui mieleeni "Miksen tekisi pientä tupsua kankaasta naulan kantapäähän vieläkin näyttävyyttä tuomaan? Onhan tässä jo yksien naulojen eteen nähty vaivaa vaikkakin ne vääntyvät kumminkin heti." :D No ei muuta kuin roskakasastani penkomaan komia pöytäliina, jossa kultaiset tupsut roikkuivat.. ja tupsut vain irti... Aloin jo katumaan etten keksinyt heti tupsujen kiinnitystä sillä se olisi silloin mennyt kädensijanarun alle tukevasti kiinni....
Tältä erää ideakseni muodostuikin pienellä siimalla vaikkapa kiinnittää tupsu naulan päähän ja sitten vielä vahvistaa pikaliimalla.

Mikä onkaan turhuuksien lopputulos? 40kpl nauloja, joissa on kultainen tupsu päässä, kädensija mukavuutta antamaan ja koko komeus maalattu mustaksi. :D Ei näin! :oops:
Pitäisiköhän lähettää rakennusidea niksipirkkaan? :lol:
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#113

Viesti DeusVult »

Pystyyko niita heittamaan? :D
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#114

Viesti Miklu »

Joo, kannattais kokeilla ensin ennenku maalailet ja askartelet ;) Minä aattelin, että jätkä on hommaamassa jotain kymppituumaisia mutta että... :D
Bruce Lee elää!
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#115

Viesti J. Suojanen »

Alunalkaen olinkin hommaamassa mahdollisimman isoja, mutta tuolle kauppamatkalle ei sattunut liikettä vastaan, joka mitään ehkäpä 15cm pidempiä nauloja olisivat myyneet... Tyydyin sitten seuraavaksi "pidempiin" malleihin minkä pituisia sitten tarkalleen ovatkaan. Paketin koko täsmäsi omat tarpeeni vain juuri napisti. ;) Niin ja hintakin oli halvempi :P

Tietenkin pystyy heittämään. :D (kyllähän sitä paljon pienempiäkin kapistuksia kuten kellosepän ruuvimeisseleitä on jotkut heitellyt paremman puutteessa... ja olen ihmetellyt joskus videota netissä miten noistakin pienemmän näköisiä nauloja on heitelty ihan lankkuunkin pystyyn...) Ei mitään tappovehkeitä, mutta harjoittelua varten ihan käypiä. ;)
Niin ja jos tuota taistelullisempaa puolta ajatellaan niin silloin mentäisiin enemmänkin linjalle "hämäykseksi kasvoihin piikki ja kympillä päälle"... Tai sitten vain sivellään kärkeen myrkkyä tai pa5kaa (kirjaimellisesti) ja katsotaan miten tulehdus pesii. :P

Katson suurempia nauloja sitten kun olen menossa rautakauppaan saakka. ;) Ehkäpä ensiviikolla.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#116

Viesti Miklu »

Laulu keväälle kirjoitti: Katson suurempia nauloja sitten kun olen menossa rautakauppaan saakka. ;) Ehkäpä ensiviikolla.
Kätevää tuossa on se, että jos joskus rakennat tahi remppaat niin sul o kiinnitystarvikkeita valmiina ;)
Bruce Lee elää!
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#117

Viesti J. Suojanen »

Miklu kirjoitti: Kätevää tuossa on se, että jos joskus rakennat tahi remppaat niin sul o kiinnitystarvikkeita valmiina ;)
Näin kerrostalossa asuessa on tullut nuo pienemmät naulat paljon tutuimmiksi kummasti. ;) jos seinään menisin jotakin yli 20cm hakkaamaan niin oltaisiinkin jo pian pahasti naapurin puolella. :oops:

Mutta asiasta takaisin heittelyyn. :roll: tänään tuli ensimmäistä kertaa noita pieniä nauloja sitten heiteltyä. Ihan mukavasti pirulaiset tarttuvat (etäisyyttä sellaiset 2-3 metriä vain tosin) ja aloin jopa epäilemään, että jospa sittenkin noilla pienemmillä olisi taistelullisesti käytettynä muutenkin toimivuutta kuin pelkästään kasvoihin heitettyinä...
Sen verta ärhäkästi upposivat niinkin kevyiksi kapistuksiksi. (Edittiä: Niin tietenkin onhan se taistelullisesti käytettynä se naula lihaksessa kupotanin korvikkeenakin kipeä ellei heitettynä menoa hidasta.)

Mutta tulin tosissaan siihen lopputulokseen, että nappaan viikonloppuna ohitsekulkiessani sen 250kappaleen paketin niitä suurempia matkaan vaikka seinään hakattavaksi niitä ei täällä sovikaan ajatella. :oops:
Kun siihen heittelyn makuun pääsee suuremmalla määrällä kuin kaksi moraa niin sehän on virkistävää, että edestakaisin kävelyn lisäksi saa myös vähän sitä heittoharjoitustakin. :P
Vielä ei ole naulat vääntyilleet vaikkakin terä tietenkin kärsii tuolaisesta käytöksestä jonkin verran.

Uskaltaisin suositella jokaiselle köyhälle ihmiselle halpaa rautaviilaa ja kourallista suurempia nauloja... Rahan säästöä sekin.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#118

Viesti J. Suojanen »

Dodiin tänään pääsin sitten noita suurempia nauloja kokeilemaan ja pakko sanoa, että pidemmällä kapulalla naulan pyörimiseen ym on paljon helpompi vaikuttaa, jolloin ainakin itse saan laiskemman 1/4 osa spinnin tehdyksi ja näin ollen pituudet kasvoivat välittömästi mistä kykenen naulaa tauluun heittämään.
Nyt jää tauluun kiinni jo 95% kerroista ja matkat ovat aivan siitä 20cm sinne huoneen perälle saakka mikä nyt sitten realistinen pituus onkaan... 4-5 metriä kenties. Seuraavaksi pitää ottaa eteiskäytävä pidempänä käyttöön ja sen jälkeen sitten lähestytäänkin kait sellaisia pituuksia ettei niin pitkältä mielestäni tarvitse edes osata heittää niinkään hyvin...
tekuruma
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 757
Lauteille: Huhtikuu 2007

#119

Viesti tekuruma »

Laulu keväälle kirjoitti: Dodiin tänään pääsin sitten noita suurempia nauloja kokeilemaan ja pakko sanoa, että pidemmällä kapulalla naulan pyörimiseen ym on paljon helpompi vaikuttaa, jolloin ainakin itse saan laiskemman 1/4 osa spinnin tehdyksi ja näin ollen pituudet kasvoivat välittömästi mistä kykenen naulaa tauluun heittämään.
Nyt jää tauluun kiinni jo 95% kerroista ja matkat ovat aivan siitä 20cm sinne huoneen perälle saakka mikä nyt sitten realistinen pituus onkaan... 4-5 metriä kenties. Seuraavaksi pitää ottaa eteiskäytävä pidempänä käyttöön ja sen jälkeen sitten lähestytäänkin kait sellaisia pituuksia ettei niin pitkältä mielestäni tarvitse edes osata heittää niinkään hyvin...
Olen huomannut saman ,eli 5m.etäisyydeltä heitetyt veitset jäävät ja osuvat maaliin todella hyvin .Kolme veistä helposti samaan nippuun kuin
ensimmäinen,kuin tikkaa heittäis :) Lähempää heitetyt ovat jo vaarallisia
kimmokkeiden takia ja kaukaa heittäminen vaatii jo rutkasti voimaa ,joka
rikkoo heittoa siinämäärin että hajonta on jo suurta .Puhumattakaan oi-
an etäisyyden ja voiman löytämisestä .No keväällä pääse taas reenaan
pitempiäkin matkoja,sisä tiloissa toi 5m täyttyy nippa nappa :)
"Kukkokin on kananpoika"
proileri
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 25
Lauteille: Tammikuu 2007

#120

Viesti proileri »

Tuli mieleen tästä ketjusta, että kyllähän nuo jotkut harrastavat veitsimetsästystä ihan tosissaan - voin kuvitella että jos jousimetsästys on vaikeaa, niin puukkomettästys vielä vaikiampaa! Kuulemma tosimiesten todella isoilla, painavilla heittoveitsillä kaatuu riistaa ihan keskikokoisiin villisikoihin asti.

Periaatteessahan tuohon hommaan ei tarvitse kuin kappaleen joka on suhteellisen tasamuotoinen, tasapainoinen ja terävä jostakin päästä. Ninjapiikkejä näkyy myytävän hyvin varustetuissa tappelusrihkamakaupoissa ja Teräasekeskus myy jopa jotain 'terästorpedoja' samaan käyttöön.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa