Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ampumataito

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampumataito

#136

Viesti Mjölnir »

Viimeksi viime tiistaina ja tänään tuli positiivisia yllätyksiä osumatarkkuudesta tilanneharjoituksissa.

Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
titaaninyrkki
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 215
Lauteille: Joulukuu 2008
Paikkakunta: tampere

Ampumataito

#137

Viesti titaaninyrkki »

en ymmärrä miksi uskonto pitää tänne tuoda?itse elän "hagakure":n opettamien sääntöjen mukaan!harrastan,veitsen heittämistä sekä ilma-ase ammunttaa!
"way of the warrior"käskee kunnioittamaan muiden mielpiteitä!itse ampuisin
tuliaseilla mutta busidot:eivät tarttuneet tuliaseisiin!muuten ampuisin vieläkin!
23v.sitten ammuin ekan kerran!täälä on ihmiset keskutelemassa aseista,eivät
uskonnosta!ajattelin vain sanoa.että jos esim.kouluttaa aseiden pois ottoa?
on toiminta periaatekkin jo hyvä osata!sama kuin opettaisi i-p:tä!eikä ole ikinä
tapellut!mutta tällä sivulla on ihmisiä ainakin yksi joka on minua opettanut aseiden poisottoa!koulutan samoin itse,aseiden pois ottoa!ilman niiden tuntemusta!
johtaa äkkiä kerrosta sementistä alaspäin!aseet eivät tapa,ihmiset tappavat,
jos sellaiselta aseen saa pois silloin on hyvä rukoilla kun tilanne on ohi!
ei tällä palstalla!
Kuvake
Paha Kani
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 748
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Lieto

Ampumataito

#138

Viesti Paha Kani »

titaaninyrkki kirjoitti: en ymmärrä miksi uskonto pitää tänne tuoda?
Niin, en minäkään.

Mutta noista lääkärintodistuksista. Ehkä niilläkin muutama ilmiselvä tapaus saataisiin karsittua, mutta uskoisin niiden olevan pääasiassa maallemme tyypillinen ratkaisu: hidas, kankea, kallis ja tehoton. Parempana pitäisin hakijan harrastuneisuuden painottamista, siis niin, että kaverin pitäisi vaikkapa puolen vuoden verran harrastaa seuran aseilla ja sitten hakea harrastustodistuksen kanssa lupaa omaan aseeseen. Tällaisen sisäänajon aikana seurassa saataneen aika hyvä kuva siitä, millainen veijari on kyseessä. Tiedän pari tapausta, joissa ym. seulaa läpäisemätön kaveri onkin sitten myöhemmin ansioitunut henkirikosuralla. Sälleistä oli peruskursseilla tullut vetäjille sellainen olo, etteivät halunneet ladatuilla aseilla puljata heidän kanssaan, ja historia osoitti tämän aavistuksen oikeaksi.
Eipä tuokaan seula täysin varma ole, mutta aika harva asia elämässä on.

Lupien määräaikaisuudessa ei ole sitten yhtään mitään järkeä, ja samaan kasaan lokeroisin suurimman osan muistakin nykyisellään tapetilla olevista lain parannuskeinoista. Harrastuksen alkuvaiheessa tiukka seula on vain hyväksi, mutta sitten kun hakijalla on jo ollut vuosikausia kaappi pullollaan kaikenlaista jännää, niin ei sitä yhtä pienoispistoolilupaa nyt ihan hirveän tarkkaan tarvitsisi syynätä.
MBC Kiitos 2006-2013[/linkki]
SotaRonsu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 527
Lauteille: Joulukuu 2008
Paikkakunta: Ylöjärven syrjäkolkka

Ampumataito

#139

Viesti SotaRonsu »

1. Oletko hyvä ampumaan
En koskaan tarpeeksi hyvä.

2. Paras tuloksesi
En kilpaile, joten en juurikaan laita ylös tuloksia. Hyvät tulokset ovat niitä
kun riistaeläin on tippunut ilman paikkolaukauksia. Metsästyksen sujuvuutta
vartenhan minä harjoittelen.

3. Käyttämäsi ase
Beretta 1201F (½-automaatti haulikko 12/76), Ruger M77 (.308win).

4. Lataatko itse vai ostatko aseliikkeestä
Ostan liikkeestä.

5. Ampuminen stresaantuneena, osutko?
Radalla olen kauttaaltaan heikompi ampumaan kuin oikeissa metsästystilanteissa,
eli ilmeisesti stressi on sitten haitallinen minulle. Vaiko juuri toisinpäin? Kumpi
on stressaavampi tilanne?

6. Metsastätkö?
Kävi jo varmaan ilmi, eli kyllä.

7. Kuinka paljon aseharrastuksesi/kamppailusi vie rahaa vuodessa arvio?
Kyllä se yli 1000 euroa lienee hyvän matkaa. Tosi vaikea arvioida.

8. Olisitko valmis lähtemään ampumaleirille?
Ei kiinnosta.

9. Oletko asekauppias tai aseseppä
En.
planter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 1676
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Tampere

Ampumataito

#140

Viesti planter »

Kävin ampumassa 10.1.09 SatLsto:ssa pistoolilla 2kk jälkeen ja huomasin että osumat eivät olleet kadoneet, holsterista vetäminen oli hieman kankean puoleista en tiedä verottiko sitä hieman kylmä ilma - 3 astetta tai ylipukeutuminen ( kerrospukeutuminen) eli päällä oli Erätukun Camo-asu annan asusteelle 9p/10p syykin on selkeä: pehmeä ei kahinoita, keho nautti pehmeistä ja lämpimästä asusteesta. Sanoisin että parempi asuste kuin SA - asuste.
A:SA- Pakkasasu vs. B:Erätukku Camo

Hyvää
A: kestävä
A: kansallinen asuste
A: pehmeät värit
A: kotimaisuusaste (tässä asusteessa)
A: kömpelyysaste tavallinen
B: Ei kahise
B: pehmeä
B: halvempi
B: pehmeät värit
B: kestävä
B: taskut
B: sisäpuoliset taskut ja lisävarusteet mm. verkkopäähine
B: asustesetti ostaessa pääasusteen
B: asusteen keveys
B: kömpelyysaste pieni

Huonoa
A: kallis
A: taskujen sijoittelu ja tilavuus
A: kaula-aukon säätömahdollisuus
A: hengitettävyys
A: housujen lahkeiden resorit
A: informaatiolaput sisävuoreen mm. veriryhmä, kartta yms..
B: tarra kiinnitysten irtoaminen mm. lahkeet
B: hupun nepparikiinnityksen irtoaminen kun asetta kannetaan olalla
B: takamuksen erillinen kastumissuoja puuttuu samoin polvien ja kyynärpäiden kohdalta
B: kaula-aukon säätömahdollisuus

Kerrospukeutuminen on a&o näissä asusteissa. SA varusteissa pidän kestävyyttä ja asusteen antamaa suojaa tärkeänä. Eräasusteessa saattaa myös nousta asusteen antama suoja erittäin tärkeäksi varsinkin se ettei asuste anna ääntä ympäristöön ja tietenkin että se "hukkuu" maastoon on varsin merkityksellinen asia.

Laukauksia 250, ampumamatka 3m, 10m, 25m. asennot seisten, polvillaan, seisten-nojaten, ala Mjölnir.

Mukava päivä ja aurinkoinen, ammuin yhdessä 4:n muun kaiffarin kanssa.
Mitä kylvät, sitä niität.
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1333
Lauteille: Lokakuu 2007

Ampumataito

#141

Viesti Fubarbarian »

Ei lepuuteta sitä kivääriä jalan päällä!

Kuva

Kuva

Kuva
A suspicious mind is a healthy mind
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampumataito

#142

Viesti Mjölnir »

Miten tuo liittyy ampumataitoon??

:)

Törkeää huolimattomuutta, onneksi kapsahti edes omaan, eikä kenekään muun nilkkaan.. Edellyttäen, että tämä on aseen pitelijän jalka, eikä asetta ole lepuutettu piippu alaspäin jonkun toisen jalkapöydällä :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ampumataito

#143

Viesti Ralle Ryökäle »

On tuo ainakin kuvan palojäljistä päätellen ollut suht kiinni kengässä. Mutta sinällään ihmettelen vamman pienuutta ajatellen valtaava painetta joka kengän sisään tästä muodostuu. Muut varpaat olisivat kaiken järjen mukaan enemmän tohjona. Oisko kuitenkin 22 kivääri kyseessä ja tuo piipun kiinnipitäminen polttanut hieman suuremman reijän kenkään.
planter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 1676
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Tampere

Ampumataito

#144

Viesti planter »

Ralle Ahoi!

Löytyykö vielä jostain 8.1g Megaa mistään..
Mitä kylvät, sitä niität.
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ampumataito

#145

Viesti Ralle Ryökäle »

Einy varmaan tähän liity, mutta voin ottaa selvää.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Ampumataito

#146

Viesti bodyguard »

Oli mukava huomata taas viikonloppuna että vaikka vuoteen en ole pistooliin koskenut niin ainakin ampumataito on säilynyt sillä tasolla mitä laki edellyttää että lisenssit säilyy. Ilmeisesti perustekniikka on edes jotenkuten kohdillaan kuitenkin.

Oikeasti että pääsisi edes välttävälle tasolle niin pitäisi harjoitella ihan todella paljon, ei vaan nykyisellään ole mahdollisuuksia :(

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampumataito

#147

Viesti Mjölnir »

Laatimani opetusohjelman ja käsittelytekniikoiden perusteella saatiin vuodessa kiitettävä taso.

Noin 500 laukausta / ase / vuosi, niin hyvä kouluttaja saa tehtyä perusteet kohdalleen ja taito säilyy hyvänä.

Ei tosin vielä kilpatasona.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mosa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1264
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

Ampumataito

#148

Viesti Mosa »

Voisit kyllä hieman opastaa pistooliammunnan jalossa taidossa. On sitä tullut tehtyä aika vähän, mutta olisi syytä oppia.
Olli Leimu
Kepistä päähän vuodesta 1998
Sardaukar
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 223
Lauteille: Syyskuu 2008

Ampumataito

#149

Viesti Sardaukar »

Mitäs Mjölnir on mieltä neuvosta pistooliammuntaan, että ostaa tämmöisen "stressipallon", jota puristelee pistoolikädessään päivittäin puristusvoiman tms. harjoittamiseksi? En sitten kyllä koskaan ostanut...mutta jotenkin tuntui hyvältä neuvolta.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampumataito

#150

Viesti Mjölnir »

Sardaukar kirjoitti: Mitäs Mjölnir on mieltä neuvosta pistooliammuntaan, että ostaa tämmöisen "stressipallon", jota puristelee pistoolikädessään päivittäin puristusvoiman tms. harjoittamiseksi? En sitten kyllä koskaan ostanut...mutta jotenkin tuntui hyvältä neuvolta.
Olen kyllä fysioterapiapalloa puristellut, tarkoituksena puristusvoiman kasvattaminen. En tosin ole tilastoinut, onko se vaikuttanut pistooliammuntataitoon vai ei.

Loppujen lopuksi kyseessä on huomattavan helppo motorinen taito, joka tuhansien toistojen kautta saadaan sellaiseksi, että se taito toimii myös stressitilanteessa. Ilman toistoja ei saada toimivaa...

Pistooliammunnassahan veikkaisin noin 92% tarkkuudesta tulevan käyttäjästä (loput ampumatarvikkeen ja aseen ominaisuuksista), ja jos liipaisu-/tähtäysvirheet saadaan eliminoitua, niin se on sitten siinä. Itse käytän mm pariharjoitetta tähtäys- ja liipaisuvirheiden toteamiseksi ja poisopettamiseksi. Pariharjoitteessa toinen pitää asetta ja tähtää johonkin pieneen maaliin (kuten paikkatarra) ja toinen tekee liipaisun. Sitten tästä erilaisin variaatioin voidaan opettaa myös jälkipito liipasin pohjassa ja vapauttaminen vain sen verran, että ase virittyy uudestaa. Tämä helpottaa seuraavien laukausten ampumista.

Oma hermorakenteeni ei tue tarkkuusammuntaa, mutta riittävällä määrällä toistoja saavutettu perustaito mahdollistaa sen, että ammun yleensä parhaan tuloksen verrokkiryhmästä, sekä teen sen myös nopeiten.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa