Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ampumataito

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Ampumataito

#436

Viesti Ronin »

Eli about sama kuin XD:ssäni. Miten itse opit ampumaan nopeasti jatkolaukauksia? Tai siis, harjoittelitko tuota nopeutta tietyllä tavalla (pystyykö tuota harjoittelemaan edes kuivana vai onko tässä enemmän kyse siitä, että ampumaan oppii ampumalla?)?
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampumataito

#437

Viesti Mjölnir »

Ronin kirjoitti: Eli about sama kuin XD:ssäni. Miten itse opit ampumaan nopeasti jatkolaukauksia? Tai siis, harjoittelitko tuota nopeutta tietyllä tavalla (pystyykö tuota harjoittelemaan edes kuivana vai onko tässä enemmän kyse siitä, että ampumaan oppii ampumalla?)?
Suurimman osan liipaisuharjoittelusta olen tehnyt kuivaharjoitteluna. Tämä on helpoin tehdä kaverin kanssa, eli toinen pitää ampumaotetta, puristaa liipasinta ja jättää liipasimen pohjaan painetuksi, pitää samalla ampuma-asennon ja -otteen koko ajan. Kaveri sivusta nykäisee luistin taakse ja päästää eteen, ja tämän jälkeen ampuja opettelee vapauttamaan liipasinta sen verran, että tuntee naksahduksen. Ensin niin hitaasti, ettei liipasin pääse yhtään "pitkäksi", sitten opettelee nopeammin ja nopeammin päästämään sen juuri oikeaan kohtaan, eli virekynnen taakse, mutta ei enempää. Sitten taas kiristetään, kunnes ase laukeaa, kaveri virittää aseen luistista vetämällä, ampuja aloittaa liipasimen vapauttamisen virekynnykselle jne.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2759
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Ampumataito

#438

Viesti Rojola »

Sattuuko kenellekään olemaan kokemusta Steyr M -sarjan (M9, M40, M357) pistooleista? Olisin kiinnostunut lukemaan.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Ampumataito

#439

Viesti Ronin »

Mjölnir kirjoitti: Suurimman osan liipaisuharjoittelusta olen tehnyt kuivaharjoitteluna.
Helpotus kuulla tuo, kun harjoitteluni on pakostakin miltei pelkästään kuivaharjoittelua.

Ei ollut tullutkaan mieleen tehdä tuota pariharjoitteena. Kokeilenkin heti tänään jahka vaimo herää päikkäreiltä. :smt003 Kiitos!
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Ampumataito

#440

Viesti AlexMachine »

Ronin kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Suurimman osan liipaisuharjoittelusta olen tehnyt kuivaharjoitteluna.
Helpotus kuulla tuo, kun harjoitteluni on pakostakin miltei pelkästään kuivaharjoittelua.

Ei ollut tullutkaan mieleen tehdä tuota pariharjoitteena. Kokeilenkin heti tänään jahka vaimo herää päikkäreiltä. :smt003 Kiitos!
En itse käytä tuota Leathamin tapaa. Olen testannut mutta sen harjoitteleminen yksi kuivaharjoitteluna on vaikeaa. Vaatisi oikeastaan radalla ampumista ja todella paljon. Ammun itse hyvin samalla tavalla kuin Mjölnir kirjoitti ampuvansa. Toimii minulle ja tuota pystyy hyvin harjoittelemaan kuivana.
Opin muuten uutta kun viimeksi ammuin IDPA luokituksen - Glock keskisormi/Knuckle. Eli minulla tuli, kuten monella muullekin näköjään, keskisormen rystysestä seuraava nivel saakelin kipäksi ja turvonneeksi. Googlettelin asiaa pienellä hionnalla, siis liipasinkaaren alaosan homma voisi helpottaa. Ote on sen verran korkea että ilmeisesti rekyyli tuntuu tuossa nivelessä ja kun satoja laukauksia on ampunut, sen huomaa.
The beatings will continue until morale improves.
IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

Ampumataito

#441

Viesti IIsakki »

Itsehän olen täysrookie mitä ammuntaa tulee mutta tuosta kuivien vetelystä. Sra-kurssilla opeteltiin laukaisua periaatteessa kolmella lailla:
1. Toi edellä mainittu pariteknikka
2. Veto kotelosta -> käsittely otteeseen -> Rauhallinen tähtäinkuva otto ja rauhallinen laukaisu (aikana kuva säilyy) -> käsittelyotteeseen, aseen viritys -> koteloon. ja sitten alusta
3. sama kuin vaihtoehto 2. mutta erotuksella: "kylmiä" toistoja x määrä, ja niiden jälkeen "sama" harjoite: ase yhdellä patruunalla ladaten. Tosin tätä ei enää voi sanoa täydelliseksi kuivaharjotelluksi. :smt003

Oli siinä muutakin mutta noin hätäisesti muisteltuna pääpiirteissään.
Glockiin on muuten (yllätys yllätys :roll: ) saatavilla sellanen reset-liipasin (suom. viritys?), että naskutella issesseen.
AlexMachine kirjoitti: Opin muuten uutta kun viimeksi ammuin IDPA luokituksen - Glock keskisormi/Knuckle. Eli minulla tuli, kuten monella muullekin näköjään, keskisormen rystysestä seuraava nivel saakelin kipäksi ja turvonneeksi. Googlettelin asiaa pienellä hionnalla, siis liipasinkaaren alaosan homma voisi helpottaa. Ote on sen verran korkea että ilmeisesti rekyyli tuntuu tuossa nivelessä ja kun satoja laukauksia on ampunut, sen huomaa.
Huomasin saman kun hypistelin pitkän aikaa kaupassa erimallisia glökkejä. Mutta ei ampuessa ole tulut mitään, tosin minulla ei ole suuria määriä laukauksia alla..
Potkuholisti
"The Art is in the Person, all we have to do is Bring it Out!"
"Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin." -Mjölnir
"Mora. Kun sanat ei auta ja kädet ei riitä"
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Ampumataito

#442

Viesti AlexMachine »

200 laukausta on vielä ihan ok, jossain 400+ laukausta tekee tuon. Pitää keväällä tutkia tuota omaa otetta aseesta vielä enemmän, mutta kun vaihtaa otetta, katoaa paketti hetkeksi ja sitten sitä pitää taas sisäänajaa.
Varmaan eri Glockien sukupolvissakin on eroja. Omani on 3. sukupolven. Pitäisi varmaan käydä testailemassa tätä 4. sukupolven, jos vaikka olisi parempi käteen. Hei tajusin juuri että aikasemmin olen ampunut Hoguen kumisukka aseen kahvassa, siis tälläinen.
http://media.midwayusa.com/productimage ... 662386.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
IDPA-ammuntaan tuo piti ottaa pois, on sääntöjen mukaan kielletty. Oireita en muista olleen tuon kanssa. Täytyy olla että tuo muuttaa otetta jollain lailla.
The beatings will continue until morale improves.
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Ampumataito

#443

Viesti Ronin »

Kiitos kaikille ideoista, tässä onkin sitten treenattavaa vähäksi aikaa. 8-) Tuskin munkaan kannattaa tuota Leathamin tapaa sitten lähteä opettelemaan kun pääsen ampumaan niin harvoin.

En ole itse huomannu keskisormen nivelen kipeytymistä XD:n kanssa, mutta liipasinkaaren alaosa on vähän karheahko, joten runsas kuivaharjoittelukin aiheuttaa sen, että liipasinkaareen osuva osa keskisormesta kovettuu ajan myötä tai sitten pitää iskeä urheiluteippiä sormen ympärille jos ei nahka muuten kestä harjoittelua / ampumista. Vai onko tämä se mitä meinaatte nivelen kipeytymisellä? Jos on, niin XD:ssäkin on sama vika.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Ampumataito

#444

Viesti AlexMachine »

Minulla ei tule ärsytystä nahkaan vaan rekyyli ikäänkuin hakkaa niveleen ja se turpoaa, kipeytyy. Eli enemmän impaktivamma kuin hiertymä.
Hienoa muuten että tämä ketju otti taas hetkeksi tuulta alleen.
The beatings will continue until morale improves.
IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

Ampumataito

#445

Viesti IIsakki »

Mä oon ymmärtänyt, ettei tuo Glöckilta "kynsillensä" saaminen ei oo mitenkää tavanomaista.. onhan se vähän sellanen kirveellä veistetyn mallinen...
Potkuholisti
"The Art is in the Person, all we have to do is Bring it Out!"
"Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin." -Mjölnir
"Mora. Kun sanat ei auta ja kädet ei riitä"
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Ampumataito

#446

Viesti AlexMachine »

Kun nyt mainitsin IDPAn niin löysin materiaalia. Aika kylmiltään ampumaan, eli tauko oli ollut.
Tässä sovellettu El Presidente.Tarkoituksella hitaammin koska virheosumat vaikuttavat enemmän kuin pieni tähtäämiseen käytty aika, joka sekin tosin lasketaan.
Kommentoikaa ja neuvokaa jos jotain tulee mieleen.
Toisessa videossa kävellen tuplat kolmeen eri eri tauluun.
http://videobam.com/hmaBQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://videobam.com/eHcJR" onclick="window.open(this.href);return false;
The beatings will continue until morale improves.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20860
Lauteille: Joulukuu 2007

Pitäisikö Suomen liittyä NATOon?

#447

Viesti Lasse Candé »

Miten oleellista on 300 m ammunnat, jos oletetaan että 150 m ammuntoja voi harjoitella mielin määrin?
Me käytiin vissiin vain kerran 300 m radalla mutta me oltiinkin ohjusmiehiä IT:ssä. (Ehkä aukin lisäksi kerran ryhmyrinä eli mahdollisesti kahdesti. Verrattuna metsäleikkeihin ja toiminnallisempaan ammuntaan ei tuntunut lähellekään niin oleelliselta kuin 150 m tai ei ainakaan antanut juttuun mitään.)
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Pitäisikö Suomen liittyä NATOon?

#448

Viesti Aihki »

Riippuu ihan miltä kantilta asiaa katsoo, TA ei paljon tee 150 m. 300 m on vielä vähän lyhyt, tosin se alkaa olla std rynkyn käytännön max, optiikalla saa vielä vähän lisää.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Pitäisikö Suomen liittyä NATOon?

#449

Viesti AlexMachine »

Lasse Candé kirjoitti: Miten oleellista on 300 m ammunnat, jos oletetaan että 150 m ammuntoja voi harjoitella mielin määrin?
Me käytiin vissiin vain kerran 300 m radalla mutta me oltiinkin ohjusmiehiä IT:ssä. (Ehkä aukin lisäksi kerran ryhmyrinä eli mahdollisesti kahdesti. Verrattuna metsäleikkeihin ja toiminnallisempaan ammuntaan ei tuntunut lähellekään niin oleelliselta kuin 150 m tai ei ainakaan antanut juttuun mitään.)
T-A toiminnassa 300m alkaa olla vasta kiikarin kohdistamisetäisyys. 600-900m on aika optimi radan mitta jos aseena on 7,62x53R, jos .338 Lapua mag niin 1000-1500m jotta voisi tosissaan harjoitella tuulen, kiertopoikkeaman ym vaikutuksia pitkän matkan ammuntaan.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Pitäisikö Suomen liittyä NATOon?

#450

Viesti Mjölnir »

Meillä Suomessa ampumataito on huomattavasti kovempi kuin monissa muissa maissa. Mutta mielestäni meillä voisi enemmän painottaa nopeaa tulenavausta ja "riittävän" tarkkaa ammuntaa, kuin hieroa sitä mahdollisimman pientä kasaa.

Ampumatarkkuudesta ei ole haittaa, mutta täytyy miettiä se balanssi ajankäytössä, eli asekäsittelyyn, kuten nopeaan ampuma-asennon ottamiseen ja tähdätyn laukauksen / laukauksien ampumiseen sekä häiriönpoistoihin, lippaanvaihtoihin jne. käytetty harjoittelu ei saa kärsiä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa