Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Viimeaikoina on pistänyt silmään mm taistelusukeltajien promossa ja nyt tässä http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id81234.html" onclick="window.open(this.href);return false;
täysin typerä tyyli sihdata rynnäkkökiväärillä. On toki "seksikkään" näköistä, mutta siihen se sitten jääkin.
Eli aseen kaikki tukipisteet suhteettoman takana ja koko paketti täysin altis niin liikkeen, kuin ammunnan aiheuttamalle heilunnalle. Sanalla sanoen HUTERA!
Mitäs mieltä esim Mjölnir tästä?
Itse jos olisin aikoinani tuolla tavalla säheltänyt, niin olisi punnerruksia saanut suorittaa
Ralle Ryökäle kirjoitti:
Viimeaikoina on pistänyt silmään mm taistelusukeltajien promossa ja nyt tässä http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id81234.html" onclick="window.open(this.href);return false;
täysin typerä tyyli sihdata rynnäkkökiväärillä. On toki "seksikkään" näköistä, mutta siihen se sitten jääkin.
Eli aseen kaikki tukipisteet suhteettoman takana ja koko paketti täysin altis niin liikkeen, kuin ammunnan aiheuttamalle heilunnalle. Sanalla sanoen HUTERA!
Kyllähän tuo näyttää olevan asento jota nykyään opetetaan sekä "pitkilllä" aseilla että pistoolilla.
Meinasin nimenomaan rynkyn kanssa. Muistan 1993 erään innokkaan spol kouluttajan tätä asentoa myös viljelleen meillä VIP-suojaus näytöksissä, mutta muuten käytettiin ihan reilusti sitä etutukkia, niinkuin pitääkin.
On tämä meidän rynkky vähän liian pitkä ja etupainoinen tuohon asentoon, mielestäni.
Ite intissä fiilistelin useasti tonkin asennon kanssa, kyllä se mun mielestä ihan hyvin pelittää. Ei ehkä ihan yhtä tukeva ja vakaa kuin että jos pitäisi rehellisesti siitä kädensijasta kiinni, mutta jollain tavalla nopeamman oloinen. Ja ehkä vähän mukavampikin kun se liittyy tohon aketusasentoon ja duckwalk-kävelyyn. Ei väsy kädet niin pahasti.
Eli melkein veikkaisin että lyhyillä ampumaetäisyyksillä parempi, pitkillä huonompi?
Peter Karis DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Otteessa ei ole mitään vikaa mutta tämä käsittämätön pienirekyylisten aseiden mukanaan tuoma symmetrinen asento ei vaan toimi kal 7,62 tyyppisillä aseilla, missä rekyyli on eri luokkaa kuin .223 tai 9 mm. Ote mahdollistaa paremman rannekulman kuin etutukin altapitävä. Eikä SAkalusto tunne etukahvaa, mikä tarjoaa saman hyvän luonnollisen kulman.
Asento lanseerattiin aikoinaan poliisihallinnon kautta pv:lle. Poliisille tuo sopii (vrt ed perustelu asekaluston suhteen) mutta joku hölmö imitoi asennon pv:n käyttöön. Yksi perustehan symmetrisessä asennossa on mm se, että stressissä ihminen hakeutuu tuohon asentoon. Mutta tuosta asennosta ei vaan ammuta ilman, että henkilö horjuu/kaatuu taaksepäin. Se kun ei edes onnistu pistoolillakaan ilman, ettei useita laukauksia ammuttaessa kehon painopiste siirtyisi taaksepäin. Mikäli ammutaan vain muutama laukaus, tuolloin se on mahdollinen myös pistooli/karbiini -luokan aseille.
Tuossa asennossa on vaan tyrväkkään näköistä olla, kun kaikki muutkin overseahathat -yksiköt sitä käyttävät. Liikkuminen aseen kanssa on sitten ihan eri asia ja samoin ammunta liikkeestä. Mutta paikallaan ammuttaessa toimii nallipyssyrekyylisillä.
Viimeksi muokannut Filipino, tammi 29, 2008, 19.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meille ainakin Spol-kurssilla perusteltiin tuon asennon käyttöä sillä, että luotiliivi suojaa silloin paremmin kuin asennossa jossa ollaan kylki vihollista päin. Toinen peruste oli tosiaan tuo Filipinon mainitsema stressireaktio.
Filipino kirjoitti:
tämä käsittämätön pienirekyylisten aseiden mukanaan tuoma symmetrinen asento ei vaan toimi kal 7,62 tyyppisillä aseilla
--
tuosta asennosta ei vaan ammuta ilman, että henkilö horjuu/kaatuu taaksepäin.
Kyllähän ihan jo varusmiehet ja skapparit ainakin pääsevät räimimään ihan kovat piipussa tosta asennosta... Jos se olisi ihan mahdoton, niin luulisi että joku olisi jo huomannut?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Filipino kirjoitti: tämä käsittämätön pienirekyylisten aseiden mukanaan tuoma symmetrinen asento ei vaan toimi kal 7,62 tyyppisillä aseilla
--
tuosta asennosta ei vaan ammuta ilman, että henkilö horjuu/kaatuu taaksepäin.
Kyllähän ihan jo varusmiehet ja skapparit ainakin pääsevät räimimään ihan kovat piipussa tosta asennosta... Jos se olisi ihan mahdoton, niin luulisi että joku olisi jo huomannut?
Oletko ampunut tuosta! Jos olet, olen pahoillani - joudut olemaan samaa mieltä. Omassa koulutuksessani en ole kertaakaan nähnyt kenenkään siitä onnistuvan (paitsi .223, joka ei meille kuulu ... vielä?) enkä myöskään itse sitä ole pystynyt käyttämään versus tukikäsi-tukijalka edessä -asento. Sitäpaitsi ihminen ei pysty opettelemaan erilaisia motoorisia juttuja yhtä sinne toista tänne. Tätä on tutkittu, kokeiltu ja ympäri käyty. Ampukaa mistä asennosta haluatte, itse en tuohon ansaan eksy!
Ei kamppailutyyppisessäkään asennossa kylkeä tarjota! Sitäpaitsi vasta traumalevyllinen tarjoaa luotisuojaa. Perusliivit mitä pv:ssa käytetään massamaisesti ovat sirpaleliivejä. Ja tästä seuraa probleema => kypärän ja ko liivin suojaavuus ei ole samaa luokka (traumalevyt mukana kyllä). Suojaavuudesta on tehty haavekuva - noin yleisesti. Slobon terässydän solahtaa läpi niin, että heilahtaa.
Viimeksi muokannut Filipino, tammi 29, 2008, 19.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei kai se ihan mahdoton ole, varsinkaan 5 - 25m ampumamatkoilla. Filppino tuossa ajatuksiani viestiinsä myös puki, eli kyllä lyhkäsellä sigillä tai koopeellä onpi varmasti toimivampi systeemi.
Itse en kyllä rynkyn kanssa käyttäisi, jos joku oikeasti vastassa aseen kanssa olisi.
Jokainen toki löytää sen "omansa".
Itse olen kyseisestä ampuma-asennosta ampunut kovia useamman kerran inttiaikanani, myös liikkeestä, enkä huomannut mainittua horjumista tai kaatumista taaksepäin. Rynkky ei tosiaan ole paras mahdollinen ko. asentoon, mielummin olisin itsekin sitä aketusta harrastanut vaikka KP2000:n kanssa, mutta tätä mahdollisuutta ei jostain syystä annettu .
5-25 metrin ampumamatkoilla rynkylläkin kuitenkin osuu ko. asennosta, meille maalattiin SPOL-tauluun sprayllä keltaiset pisteet joihin tähdättiin (toinen about kaulan alapuolella ja toinen alavatsassa-nivusissa), ja kyllä ne tuli melko hyvin rei'itettyä vaikka ammuttiin liikkeestä ja paikaltaan tupla- sekä yksittäisiä laukauksia. Eli en tuomitse ko. asentoa turhaksi edes rynkyn kanssa, ja haluaisin mielenkiinnolla kuulla paremmista ampuma-asennoista vastaaviin tilanteisiin.
Niin meillä tuosta ainakin puhuttiin ns. AKE-asentona, eli lyhyillä matkoilla. Ite en niinkään herkkua päässyt kovin monesti kokeilemaan, mutta kovilla 25m osui kyllä ihan sinne mihin pitkin..
Näytti silmääni kummalliselta, vaikka muistan kropan hakeneen tonkaltasta Pietarin pomppuradalla, kahvana oli se pikkukalashnikov. Maltsikikkeli.
Tosin vaan parikertaa ja jostain syystä puolietäisyydellä, eli siis ei kähmällä mutta ei myöskään "maihin-ja-tähtäin-keskelle"-matkoilla.
Naureskelin muuten mielessäni jotta kibadachia pukkaa heti ku keppi ei niin potki.
Omalla haulikolla ja ysimilliselläkin se luontanen asento oli kyllä kylkikyyry. Siihen haulikkoon pitimuuten hankkimani se Jimbon vehkeestä tuttu etukahva eli ammattiojurien apuponsi. Jäi hankkimatta.
Pääseekö tosta liikkumaan oikeesti sivuille riittävän vikkelään?
Kun tuo näyttäis olevan se asento jonka tottumaton ottaa joutuessaan kantamaan hankalaa, kun tärkeempää on pystyssäpysyminen ja taakan vakauttaminen.
Oletteko nähneet heikkoa miestä lautojen kannossa? Tollanen se asento on.
Tarkottaa siis viittausta tohon luonnolliseen reaktioon, mulla ainaki luontanen kroppareaktio on ihan toisennäkönen.
Kari Aittomäki kirjoitti:
Pääseekö tosta liikkumaan oikeesti sivuille riittävän vikkelään?
Kun tuo näyttäis olevan se asento jonka tottumaton ottaa joutuessaan kantamaan hankalaa, kun tärkeempää on pystyssäpysyminen ja taakan vakauttaminen.
Oletteko nähneet heikkoa miestä lautojen kannossa? Tollanen se asento on.
Tarkottaa siis viittausta tohon luonnolliseen reaktioon, mulla ainaki luontanen kroppareaktio on ihan toisennäkönen.
En tiedä tuosta "luontaisesta reaktiosta"... voi siinä joku sellainenkin olla, mutta kun tarkoitus olisi pysyä tuossa asennossa kokoajan kun liikutaan tai ei liikuta, eikä pelkästään silloin kun säikähdetään. Minä olen ainakin käsittänyt tuon koko "duckwalk" ideologian niin, että sillä on nimenomaan tarkoitus helpottaa ja nopeuttaa liikkumista, varsinkin kaupunkiympäristössä kun alusta on tasainen lukuunottamatta satunnaisia betonibiittejä yms. Kun mennään rintamasuunta eteenpäin, on helpompi kävellä polvet hieman koukussa kun jalat liikkuvat kuten normaalistikin kävellessä. Samalla piippu osoittaa menosuuntaan. Kylkimyyryssä on vaikeampi kävellä, se on joko sellaista askel kerrallaan sahaamista, tai sitten jalat menevät ristiin. Lisäksi ase osoittaa sivulle, mikä ei sovi aketusideologiaan lainkaan. Sivusuuntaan on tietysti helpompi liikkua kun jalat ovat valmiiksi tasajalka-asennossa, eivätkä vanhassa kunnon kamppailuasennossa. Näin ainakin minä olen asian kokenut.