Potku-tapaaminen XIX 28.10. Tampereella. Tule rohkeasti mukaan ja tuo kaverisikin! [smilie=ppsmilie.gif]

Työttömyys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkijat: Totte, JanneM, Point, Tyttö

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 148
Lauteille: joulu 24, 2004
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Työttömyys

Viesti Mika » loka 6, 2017, 07.19

Olen ennenkin tähän ketjuun tästä huolestuttavasta ilmiöstä kirjoittanut. Tällä on taatusti hyvä tarkoitus, mutta käytännössä hyvyys ei läheskään aina toteudu.

Miltei joka neljännen työttömän kohdalla syy oli viime vuonna se, että ”henkilön tarpeen mukaista työtä tai julkisia työvoimapalveluja ei hänelle ollut tarjolla”.

Toisin sanoen 10 000 työtöntä patistettiin osallistumaan palkattomaan työtoimintaan vain siksi, ettei muutakaan ollut tarjolla.

On ilmeinen ongelma, että esimerkiksi kirjastossa, pesulassa tai hautausmaalla voi ketjutetusti joutua työskentelemään palkatta jopa vuosia.

IS

Tästä loppukaneetista olen samaa mieltä, mutta esimerkiksi tässä ketjussa on esitetty muunkinlaisia ajatuksia työttömien velvollisuuksista. Nassesetä ainakin lienee eri mieltä alla olevasta.

"Vuoden 2017 Suomessa pitäisi olla itsestään selvää, ettei työkykyisiä ihmisiä voida pakottaa palkatta töihin."
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
katar
munillepotkija
Viestit ketjussa: 6
Lauteille: tammi 24, 2008

Ottaa pattiin!

Viesti katar » loka 13, 2017, 11.32

:eviL Tämmöiset lusmuilijat sietäisi saada selkäsaunan ladon takana. Tai oikeastaan ihan kansalaisten nähden, kyllä kiukuttaa, että tämmöinen on edes mahdollista. Itse käy tunnollisesti töissä ja sitten on näitä "isänmaan toivoja". Grrr... http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017101 ... 6_u0.shtml :eviL :eviL :eviL :eviL :eviL
Frankly my dear, I don`t give a damn.

Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit ketjussa: 16
Lauteille: kesä 10, 2010
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WTF Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Viesti:

Ottaa pattiin!

Viesti Puni » loka 13, 2017, 13.21

^ei kannata mennä markkinointihalpaan. Tämä mielensäpahoittamistyypin sissimarkkinointi on kuuminta hottia heti Veikkauksen Neekerikin sen tietää -mainoksien jälkeen.
Kamppailutaiteiden maaritelmä: Energian tuottaminen ja ohjaaminen kohti päämäärää, jossa vallitsee täydellinen harmonia ja väkivallattomuus.
Risto Hentunen

(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM

Kuvake
katar
munillepotkija

Ottaa pattiin!

Viesti katar » loka 13, 2017, 13.30

Niin en muuten lukenut tuota Hesarin juttua, siihen pitäisi olla tilaaja, jota en sattuneesti (liian kallista) ole. Luin vaan tuon iltapulun jutun, vähän provoilevahan tuo on. Taas. As always, kun on noista kahdesta lehdestä kyse.

Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit ketjussa: 42
Lauteille: tammi 21, 2006

Ottaa pattiin!

Viesti MtJ » loka 13, 2017, 14.20

Mutta tuohan on saanut kirjailtua kirjan verran tavarata. Jos tekee vielä useamman, niin kyllähän sekin ammatti on... :)
“All over the place, from the popular culture to the propaganda system, there is constant pressure to make people feel that they are helpless, that the only role they can have is to ratify decisions and to consume.” - Noah Chomsky

Kuvake
katar
munillepotkija

Ottaa pattiin!

Viesti katar » loka 13, 2017, 14.30

On vai? Ihan tuntematon sälli meikäläiselle. Oho

Kuvake
MtJ
takapotkija

Ottaa pattiin!

Viesti MtJ » loka 13, 2017, 14.35

Tuossahan tuo artikkelin lopussa oli, että on kirjoittanut kirjan ja julkaisee nyt esikoiskirjansa. Eli ei nyt ihan jouten ole sit kuitenkaan maannut. Liekö just sitä sissimarkkinointia sitten.
“All over the place, from the popular culture to the propaganda system, there is constant pressure to make people feel that they are helpless, that the only role they can have is to ratify decisions and to consume.” - Noah Chomsky

tapsaattori
reiteenpotkija
Viestit ketjussa: 1
Lauteille: heinä 7, 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Ottaa pattiin!

Viesti tapsaattori » loka 14, 2017, 14.40

Vaikea saada lehden perusteella tyypistä kuvaa, mutta on tuossa ihan asiaa.
Jos haluaa kirjoittaa kirjaa rauhassa niin kyllähän sitä hankaloittaa, jos työkkäri on tarjoavinaan mielekästä hommaa ja joutuu kirjoittelemaan näennäisesti työhakemuksia ja olla hakevinaan töitä.

Mulla ei ole käsitystä siitä miten aloittava kirjailija, ennenkuin saa mistään julkaisuista tuloja, itsensä elättää, jollei sitten just sosiaalituilla ym.? Turha varmaan uutena kysellä mitään förskottia kustantamoilta. Täyspäiväistä työtä se kuitenkin on, jos haluaa jotain saada aikaiseksi.

Kuvake
katar
munillepotkija

Ottaa pattiin!

Viesti katar » loka 16, 2017, 14.51

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017101 ... 9_u0.shtml Huokaus. Vai että jos saisi parempaa palkkaa ja olisi kivempaa töissä. Joo, mäkin tykkäisin, että tästä työstä (aulavartija) saisi parempaa palkkaa ja tää olis kivempaa, mutta kun ei se aina mene niin. "Siitä saa kahdeksan euroa päivässä, ja ne ovat nöyryyttäviä ja ihmisarvoa alentavia paikkoja, hän sanoo." Se taisi olla se aloituspalkka, varmaan se olisi siitä noussut, oletan??? "Pienellä palkalla hän ei kuitenkaan halua käyttää työntekoon vapaa-aikaansa. Silloin ei jäisi aikaa niille asioille, joista hän oikeasti pitää.

- Ei minusta ole normaaliksi työntekijäksi, mutta voisin ainakin väliaikaisesti käydä töissä, jos palkka olisi parempi." Niin, pitäisi saada iso liksa ja mieluusti niin, ettei se haittaa vapaa-aikaa... :( Ei halua käyttää vapaa-aikaansa työtekoon. Sitten olettaa, että jokin olematon taho maksaa kaiken, kun eihän se raha taivaasta tipu. Argh. Sama, kuin se nero, joka vaati, että pitäisi olla ilmainen bussilippu kaikille, kun eihän se ilmainen olisi kuitenkaan, verovaroistahan se tulisi.
Tuli mieleen, että pitäiskö työstä kouluissa kertoa myös se, että aina ei ole kivaa ja välillä on tylsiä hetkiä ja semmoista pakkopullaa, ettei kaikki oleta, että aina on kiva olla töissä? Kun eihän se niin mene aina. Välillä on kivaa ja välillä ei.

Kuvake
Totte
ylipotkija
Lauteille: touko 28, 2008

Ottaa pattiin!

Viesti Totte » loka 16, 2017, 22.51

katar kirjoitti: "Siitä saa kahdeksan euroa päivässä, ja ne ovat nöyryyttäviä ja ihmisarvoa alentavia paikkoja, hän sanoo." Se taisi olla se aloituspalkka, varmaan se olisi siitä noussut, oletan???

Tuo viittasi varmaan ylläpitokorvaukseen. Eli itse työstä ei maksettu palkkaa ollenkaan, vaan tekijä saa normaalin työttömyskorvauksen ja sen lisäksi maksetaan kahdeksen (nykyään kai yhdeksän) euron veroton ylläpitokorvaus.

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit ketjussa: 2
Lauteille: joulu 4, 2007

Ottaa pattiin!

Viesti Lasse Candé » loka 16, 2017, 23.48

Tämä juttu on nostanut raivoa siellä täällä ympäri somea.

Ensinnäkin, miksi? Mikä tässä raivostuttaa? Millä tavalla olisi parempi, että nämä ihmiset olisivat siellä työmarkkinoilla taistelemassa paikoista sellaisten kanssa jotka haluavat töihin? Ja kun joskus sitten vedotaan siihen, että työpaikkoja olisi lisää jos näiden työttömien massojen yrittelijäisyyttä olisi lisää, niin tällaiset kirjailijathan ovat siitä harvinaisia esimerkkejä, että saattavat jopa ponnistaa sieltä työttömyydestä työpaikkaan, jonka ensin luovat itse.

Toisekseen, jos vetoaa siihen, kuinka itse herää siihen ja siihen aikaan duuniin ja kuinka tämä on rankkaa kärsimystä pitääkseen yhteiskunnan pystyssä, onko sitten niin, että palkka tosiaankin on liian huono? Ja siis elämä pelkillä korvauksilla maistuisi paremmin? Ellei koe tekevänsä huonoa diiliä rahan ja vapaa-ajan suhteessa vain tukeakseen yhteiskuntaa, tuollainen on kyllä melko tekopyhää.

Työnteossa on tietenkin se hyvä puoli, että sen kautta voi kertoa mitä erikoisinta sankarillista narraatiota omasta elämästään yhteiskunnan kannattavana voimana, mutta käytännössä tämä hyveellisyys ei varmaankaan ole motiivipuolella yleensä kovin korkealla, kun vertaa työn mielekkyyteen ja arkeen sekä siihen mitä kaikkea voi palkalla tehdä.
Potkumiitti Tampereella lauantaina 28.10. Tervetuloa ja tuo kaverisikin!
Miitin sivu

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
MtJ
takapotkija

Ottaa pattiin!

Viesti MtJ » loka 17, 2017, 08.02

Työn ainoa mielekkyys on raha. Mitä enempi pätäkkää, sen parempi. Muuta mielekästä siinä ei ole. Ei terve mies työtä kaipaa, jos pystyisi vaan rahoittamaan elämänsä jotenkin muuten (kuin yhteiskunnan tuella).

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 148
Lauteille: joulu 24, 2004
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Työttömyys

Viesti Mika » loka 17, 2017, 09.15

Minulle se raha ei ole edes niin tärkeää, mutta pitäähän laskut maksaa. Samassa pidän työstäni suuresti, kun olen onnekkaasti voinut yhdistää työnteon ja harrastukset. Epävarmaa ja pienipalkkaista se toki on, mutta minä olen tyytyväinen. :)

Katar, mikä sinua noissa uutisissa varsinaisesti pännii? Oletko kateellinen noille ihmisille? Mikset sitten itse jättäydy työttömäksi ja elä samalla tavalla? Vai oletko kuitenkin nostanut työn eli palkan kautta elintasoasi sen verran, ettei sinulla oikein olisi varaa heittäytyä työttömäksi? Silloinhan nämä työttömät voisivat olla kateellisia sinulle.

Lisäksi toivoisin ettet aina kirjoittaisi Ottaa pattiin! -ketjuun aiheista, joille on valmiita ketjuja Potkussa. Niitä valmiita aiheita on paljon.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit ketjussa: 13
Lauteille: elo 17, 2006
Etulaji: Nyrkkeily
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Työttömyys

Viesti AlexMachine » loka 17, 2017, 09.24

Ymmärrän sekä Mikan että MtJn kannat.
Piittaan rahasta, mutta vain koska se mahdollistaa asioita joita koen tärkeäksi, sekä tietysti turvaa ne perustarpeet.
Toisaalta Mikan tapauksessa, voisi sanoa että kun harrastuksesta tulee työ, hienoa, kunhan vain ei käy niin että harrastus alkaa maistua vain työnteolta.
Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän olen alkanut laittaa painoa vapaa-ajalle, siis raha vs vapaa-aika. Tarkoittaen että voisin tienata paljon enemmänkin mutta väistämättä sen vapaa-ajan kustannuksella, eli etsiä työ jossa ns johtajasopimus, jossa ei ole varsinaista työaikaa.
Tuo sitten tarkoittaa että enemmän tai vähemmän on aina töissä tai tavoitettavissa.

Olen joskus vaikeiden aikojen ääressä elänyt noin 2 vuotta niin että laskujen ja vuokran jälkeen työstä jäi käteen noin 100€/kk, sillä piti sitten maksaa polttoaineet, ruoka ja muut. Ei naurattanut ollenkaan. Onneksi tilanne on nykyään toisenlainen.
Hyvin pienelläkin rahalla pärjää jos yrittää, mutta se kyllä pakottaa karsimaan hyvin paljon ja myöskin sieltä vapaa-ajasta, tai mitä silloin pystyy tekemään.
Gettin' old
Gettin' grey
Gettin' ripped off
Underpaid
Gettin' sold
Second hand
That's how it goes
Training for boxing

It's a long way to the top if you wanna rock 'n' roll

Kuvake
MtJ
takapotkija

Työttömyys

Viesti MtJ » loka 17, 2017, 09.46

Vähän niinkuin Junnu Vainio riimitteli;
Sä Tornatorin matkassa näit Rion kuumat yöt
ja tutkin tarkkaan kauniit
Honolulun kaislavyöt
minä jatkoin lyseossa
sitten kunnanvirastossa
ei kutsumuksen mukaan
satu jokaiselle työt
ja töiden jälkeen yhä useammin iltaisin
mä kapakassa istuin
lasin pohjaan tuijotin
miksen lähtenyt sun mukaan
Mua ymmärrä ei kukaan
mä elämältä olin odottanut muutakin

Se on vaan niin, että ei kutsumuksen mukaan satu jokaiselle työt. Tosin on todettava, että mikään työ ei maistuisi, jos vaan pystyisi löytämään sen rahan elämiseen jostain muualta. Työ on pakkopulla jota suoritetaan. Ja se lyhentää elämää joka päivä 8 tuntia (plus matkat 3 tuntia).

Palaa sivulle Kahvila

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 kurkkijaa