Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Byrokratia

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

Byrokratia

#16

Viesti kenttiensankari »

Itse kuulin eilen että miut on potkaistu pois Suomen sosiaaliturvasta. Jostain syystä minut on merkattu pysyvästi ulkomailla asuvaksi, tähän riittää jos on yli 2 vuotta ulkomailla putkeen. Tosin päivämäärä jolloin mukamas lähdin ei edes riitä yli 2 vuoden poissaolemiseen. Samaan aikaan olen toki KELA:lta saanut opintotukea, joka on maksettu Suomessa suoritettavien opintojen mukaan (sain tässä puoli vuotta Köpiksen reissun jälkeen 110 euroa kuukaudessa).

Nyt tässä sitten pitää anoa pääsyä Suomen sosiaaliturvan piiriin. Täyttelen lappusta joka on tarkoitettu maahanmuuttajille, hiukan hassua kun kysellään perhesuhteita ja syytä Suomeen tulemiselle :D Ehkä pitäisi hakea jotain kotouttamisrahaakin :lol:
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Byrokratia

#17

Viesti Totte »

kenttiensankari kirjoitti: Itse kuulin eilen että miut on potkaistu pois Suomen sosiaaliturvasta. Jostain syystä minut on merkattu pysyvästi ulkomailla asuvaksi, tähän riittää jos on yli 2 vuotta ulkomailla putkeen. Tosin päivämäärä jolloin mukamas lähdin ei edes riitä yli 2 vuoden poissaolemiseen. Samaan aikaan olen toki KELA:lta saanut opintotukea, joka on maksettu Suomessa suoritettavien opintojen mukaan (sain tässä puoli vuotta Köpiksen reissun jälkeen 110 euroa kuukaudessa).

Nyt tässä sitten pitää anoa pääsyä Suomen sosiaaliturvan piiriin. Täyttelen lappusta joka on tarkoitettu maahanmuuttajille, hiukan hassua kun kysellään perhesuhteita ja syytä Suomeen tulemiselle :D Ehkä pitäisi hakea jotain kotouttamisrahaakin :lol:
Sosiaaliturva ei kuulu Suomen kansalaiselle automaattisesti. Opintotuki EI ole sidottuna vakuuttamiseen. Jos lähtee ulkomaille tästä on AINA ilmoitettava Kelalle (ei koske lomamatkoja). Yli vuoden ulkomaille asuvat eivät kuulu Suomen sosiaaliturvaan elleivät he tätä erikseen hae. Jos puhut lomakkeesta Y77 niin sitä ei ole tarkoitettu pelkästään maahanmuutajille. Kuten sanoin niin Suomen sosiaaliturva ei kuulu automaattisesti kaikille Suomen kansalaisille. Kai ymmärrät että sinun tarvitsee vastata vain kysymyksiin jotka ovat aiheellisia sinun tapauksessa. Samaa lomaketta käytetään kaikille jotka hakevat vakuuttamista, jolloin ei ole ollenkaan kummallista että kysytään perhesuhtaita. Vakuuttaminen ja siitä todisteena oleva Kela-kortti ei ole mikään kansalaisoikeus vaan se on sidottuna maassa asumiseen. Jos lähdet ulkomaille oikeus sosiaaliturvaan on tietenkin selvitettävä. Jos se on päättynyt ulkomailla oleskelun vuoksi niin sitä on tietenkin haettava uudelleen kun palaa Suomeen.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Byrokratia

#18

Viesti jussip »

Hauskaa oli kun aikoinaan olin lähdössä Jenkkeihin ja selvittelin asiaa KELAn toimistossa ja minulta kysyttiin että miten kauan aion olla ulkomailla. Vastasin että vuoden, jolloin tästä seurasi aika pitkä ja hankala keskustelu tyyliin "siis alle vai yli vuoden?" "..vuoden" "niin siis alle vai yli?" "..no tuota aika tasan vuoden meinasin olla" "..nokun ei se käy, olet joka alle tai yli" "..miten niin ei käy?" "no ei meidän järjestelmässä ole sellaista vaihtoehtoa, oletko yli vai alle vuoden?" ".."no ollaan sitten vaikka alle vuosi" jne..Tarkoituksella sitten sanoin tuon alle vuoden koska säilyin Suomen sosiaaliturvan piirissä.. Loppujen lopuksi tosin olin sitten yli vuoden ulkomailla.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Byrokratia

#19

Viesti bodyguard »

Minakaan en kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin. Ei tosin ole ollut ikavakaan :badgrin:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Re: Byrokratia

#20

Viesti Jarppa »

Mika kirjoitti: Tällöin en saanut opiskelijana kesällä toimeentulotukea, koska en ollut nostanut opintolainaa kokonaisuudessaan. Nyttemminhän tämä on kaiketi muuttunut, ja se opintolaina on nostettava tai kielteinen päätös toimeentulotuesta on vakio - mutta en ole tästä varma, sillä yliopistovuosina nostin kaikki lainat täysimääräisenä ihan vain pysyäkseni hengissä, joten en ole asiaan tältä kannalta sen enempää perehtynyt, sillä lainattomuus ei ollut vaihtoehto.
Kaveri teki tämän kanssa niin, kun ei saanut toimeentulotukea opintolainan nostamattomuuden takia, nosti opintolainan (joka oli siis haettu muttei nostettu), osti sillä auton, ja meni seuraavana päivänä uudestaan hakemaan toimeentulotukea. "Laina on nostettu ja tili on tyhjä". :smt003 Kunnosti autoa 3 kuukauden kesäloman ja möi sitten kesän päätyttyä hivenen kalliimmalla, koska opintotukeenhan tilillä olevat rahat ei vaikuta. :lol:
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Byrokratia

#21

Viesti Totte »

jussip kirjoitti: Hauskaa oli kun aikoinaan olin lähdössä Jenkkeihin ja selvittelin asiaa KELAn toimistossa ja minulta kysyttiin että miten kauan aion olla ulkomailla. Vastasin että vuoden, jolloin tästä seurasi aika pitkä ja hankala keskustelu tyyliin "siis alle vai yli vuoden?" "..vuoden" "niin siis alle vai yli?" "..no tuota aika tasan vuoden meinasin olla" "..nokun ei se käy, olet joka alle tai yli" "..miten niin ei käy?" "no ei meidän järjestelmässä ole sellaista vaihtoehtoa, oletko yli vai alle vuoden?" ".."no ollaan sitten vaikka alle vuosi" jne..Tarkoituksella sitten sanoin tuon alle vuoden koska säilyin Suomen sosiaaliturvan piirissä.. Loppujen lopuksi tosin olin sitten yli vuoden ulkomailla.
Alle vuoden kun olet ulkomailla niin kuulut automaattisesti Suomen vakuutukseen, jos olet yli vuoden niin sitä pitää erikseen anoa (ja vakuuttminen myönnetään vain tietyistä syistä). Eli sillä on oikeasti merkitystä onko se yli vai alle vuoden reissu. Tietenkin voi ilmoittaa että on sen vuoden ja kuuluu sen ajan vakuutukseen ja sitten jos jää pidemmälle ajalle niin vakuuttaminen lyödään sen vuoden jälkeen poikki. Jos opiskelet voit tosin kuulua suomen vakuutukseen vaikka olet yli vuoden ulkomailla.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Byrokratia

#22

Viesti Jarppa »

Totte kirjoitti:
jussip kirjoitti: Hauskaa oli kun aikoinaan olin lähdössä Jenkkeihin ja selvittelin asiaa KELAn toimistossa ja minulta kysyttiin että miten kauan aion olla ulkomailla. Vastasin että vuoden, jolloin tästä seurasi aika pitkä ja hankala keskustelu tyyliin "siis alle vai yli vuoden?" "..vuoden" "niin siis alle vai yli?" "..no tuota aika tasan vuoden meinasin olla" "..nokun ei se käy, olet joka alle tai yli" "..miten niin ei käy?" "no ei meidän järjestelmässä ole sellaista vaihtoehtoa, oletko yli vai alle vuoden?" ".."no ollaan sitten vaikka alle vuosi" jne..Tarkoituksella sitten sanoin tuon alle vuoden koska säilyin Suomen sosiaaliturvan piirissä.. Loppujen lopuksi tosin olin sitten yli vuoden ulkomailla.
Alle vuoden kun olet ulkomailla niin kuulut automaattisesti Suomen vakuutukseen, jos olet yli vuoden niin sitä pitää erikseen anoa (ja vakuuttminen myönnetään vain tietyistä syistä). Eli sillä on oikeasti merkitystä onko se yli vai alle vuoden reissu. Tietenkin voi ilmoittaa että on sen vuoden ja kuuluu sen ajan vakuutukseen ja sitten jos jää pidemmälle ajalle niin vakuuttaminen lyödään sen vuoden jälkeen poikki. Jos opiskelet voit tosin kuulua suomen vakuutukseen vaikka olet yli vuoden ulkomailla.
Tämä on aika huvittava juttu, koska toisaalta esim. auton tuomiseen veroalennuksella pitää ulkomailla olla vähintään vuosi, mutta toisaalta vaikka ilmoittaa että on alle vuoden, voi siitä huolimatta olla kuukauden yliaikaa ilman että putoaa pois Suomen sosiaaliturvasta. Itsellä tais olla niin, että työsopimus oli 3 päivää alle vuoden (pystyi ilmoittamaan joka paikkaan väliaikaisesta muutosta), mutta laiva takaisin lähti 2 päivää yli vuoden, jotta auton veroalennusta hakiessa ei olisi epäselvää että vuosi tuli täyteen.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Byrokratia

#23

Viesti Totte »

Jarppa kirjoitti: mutta toisaalta vaikka ilmoittaa että on alle vuoden, voi siitä huolimatta olla kuukauden yliaikaa ilman että putoaa pois Suomen sosiaaliturvasta.
Ei pidä paikkansa. Jos ilmoittaa vuoden ulkomaanmatkasta niin sinut vakuutetaan vuodeksi. Jos matka venyy niin vuoden ylittävältä ajalta et kuulu Suomen vakuutukseen (tätä voi tosin erikseen hakea jos on esim. opiskelija tai lähetetty työntekijä). Vakuuttaminen laitetaan taas voimaan siitä päivästä kun palaa Suomeen.

Se mitä katsotaan ulkomailla asumiseksi tulkitaan todennäköisesti eri tavalla eri laissa. En tunne verotuslainsäädäntöä joten en sitä pysty kommentoimaan. Se että tietty asia tulkitaan eri tavoin riippuen minkä lainsäädännön kautta asiaa katsoo ei ole mitenkään epätavallista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että joku yksittäinen laki olisi ristiriitainen. Hyvänä esimerkkinä toimii päätoimisen opiskelijan status. Se kuka katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi riippuu täysin katsotaanko asia opintotukilain vai työttömyyturvalain mukaan. On olemassa tuhansia ihmisiä jotka ovat työttömyysturvalain tarkoittamalla tavalla päätoimisia opiskelijoita mutta eivät silti täytä opintotukilain vaatimuksia päätoimiselle opiskelulle. Tästä huolimatta molempien lakien tulkinta on yksiselitteistä.

EDIT: Tosin jos matkan suunniteltu kesto oli yli vuoden mutta ilmoitit Kelalle että matka kestää alle vuoden niin tiukasti katsoen syyllistyit sosiaaliturvajärjestelmän väärinkäyttöön. Koska käytännössä asia voidaan kuitenkin aina hoitaa niin että vakuuttaminen päättyy vasta vuoden jälkeen niin kyse on siis parista päivästä, eli ei kovin suuresta rikkomuksesta.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

Byrokratia

#24

Viesti kenttiensankari »

Totte kirjoitti: Sosiaaliturva ei kuulu Suomen kansalaiselle automaattisesti. Opintotuki EI ole sidottuna vakuuttamiseen. Jos lähtee ulkomaille tästä on AINA ilmoitettava Kelalle (ei koske lomamatkoja). Yli vuoden ulkomaille asuvat eivät kuulu Suomen sosiaaliturvaan elleivät he tätä erikseen hae. Jos puhut lomakkeesta Y77 niin sitä ei ole tarkoitettu pelkästään maahanmuutajille. Kuten sanoin niin Suomen sosiaaliturva ei kuulu automaattisesti kaikille Suomen kansalaisille. Kai ymmärrät että sinun tarvitsee vastata vain kysymyksiin jotka ovat aiheellisia sinun tapauksessa. Samaa lomaketta käytetään kaikille jotka hakevat vakuuttamista, jolloin ei ole ollenkaan kummallista että kysytään perhesuhtaita. Vakuuttaminen ja siitä todisteena oleva Kela-kortti ei ole mikään kansalaisoikeus vaan se on sidottuna maassa asumiseen. Jos lähdet ulkomaille oikeus sosiaaliturvaan on tietenkin selvitettävä. Jos se on päättynyt ulkomailla oleskelun vuoksi niin sitä on tietenkin haettava uudelleen kun palaa Suomeen.
En ole missään vaiheessa ollut edes lähelle vuotta ulkomailla putkeen. Tämän olen KELAlle ilmoittanutkin... He ovat tämän myös tienneet, koska olen tosiaan saanut vuoden 2008 kevään ajan opintotukea sen verran kuukaudessa, kuin saa jos asuu kotona ja opiskelee amk:ssa. Lisäksi olen myös palautellut opintotukia ja muita. Byrokratia ei vaan ole kohdannut. Tarkistin myös postin sivuilta, että olen rekisteröitynyt Suomessa asuvaksi. Maistraatti ja posti siis ainakin tietää missä olen ollut.

N. 2 vuotta olen KELAn mukaan ollut ulkomailla putkeen, ja silti olen käyttänyt koko tämän ajan suomalaista sosiaaliturvaa, olen myös käynyt lääkärissä Suomessa. Jos minut on jo vuoden jälkeen heivattu systeemistä pihalle, niin miksi he sitten ovat myöntäneet minulle opintotukea?
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Byrokratia

#25

Viesti jussip »

Totte kirjoitti: Alle vuoden kun olet ulkomailla niin kuulut automaattisesti Suomen vakuutukseen, jos olet yli vuoden niin sitä pitää erikseen anoa (ja vakuuttminen myönnetään vain tietyistä syistä). Eli sillä on oikeasti merkitystä onko se yli vai alle vuoden reissu.
Joo tiedän, oli vaan jotenkin absurditilanne kun tuntui että "koko sosiaaliturvajärjestelmä meni lukkoon" sen takia kun ei oltu varauduttu sellaiseen mahdollisuuteen että joku haluaisi olla tasan vuoden ulkomailla.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Byrokratia

#26

Viesti Totte »

Vaikka on alle vuoden ulkomailla niin yleensä pitää ilmoittaa kun palaa Suomeen. Pelkkä osoitteenmuutos ei riitä. Kela tarvii mm. tiedon siitä että on palannut Suomeen pysyvästi, muuten ei voida vakuuttaa. Lyhyet vaihto-opiskelut pitäisi kuitenkin hoitua ilman erillistä hakemuksta jos hakee opintoihin opintotukea (eli tarvittavat tiedot saadaan sen hakemuksen kautta).

Lääkärissä käynti ei koske Kelaa mitenkään eikä ole sidoksissa sosiaaliturvaan kuulumiseen vaan määräytyy kotipaikkakunnan mukaan. Jos käy yksityisellä puolella niin Kela korvaa tietyn osan kustannuksista ja tämä korvaus on sidoksissa vakuuttamiseen. Yleensä korvauksen saa jo lääkäriasemalla kela-korttia näyttämällä. Jos ei ole vakuutettu niin kela-korttia ei saa käyttää.

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin niin opintotuki on yksi niistä harvoista etuuksista jotka eivät ole sidottuja vakuuttamiseen. Ei vakuutettu henkilö voi tietyin ehdoin nostaa opintotukea. Tästä syystä vakuuttamista ei näköjään ole edes tarkasteltu jos et ole nostanut muita etuuksia. Kuulostaa kuitenkin siltä että sinun tapauksessa vakuuttamisasia on epähuomiossa jäänyt "auki". Sinut tietenkin vakuutetaan hakemuksen perusteella koska olet Suomen kansalainen ja asut vakituisesti täällä. Vakuuttamisessa ei ole mitään rajoittavaa hakuaikaa, joten se että se on jäänyt tutkimatta ei edes aiheuta mitään ongelmia kunhan asia jossain vaiheessa hoidetaan. Anominen on enemmänkin muodollisuus, mutta pitää kuitenkin tehdä koska Kela tarvii sinun antaman vakuutuksen että olet palannut Suomeen ja asut täällä vakituisesti.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Byrokratia

#27

Viesti Totte »

jussip kirjoitti:
Totte kirjoitti: Alle vuoden kun olet ulkomailla niin kuulut automaattisesti Suomen vakuutukseen, jos olet yli vuoden niin sitä pitää erikseen anoa (ja vakuuttminen myönnetään vain tietyistä syistä). Eli sillä on oikeasti merkitystä onko se yli vai alle vuoden reissu.
Joo tiedän, oli vaan jotenkin absurditilanne kun tuntui että "koko sosiaaliturvajärjestelmä meni lukkoon" sen takia kun ei oltu varauduttu sellaiseen mahdollisuuteen että joku haluaisi olla tasan vuoden ulkomailla.
Siis jos on tasan vuoden ulkomailla niin siitä ilmoitetaan Y39-lomakkeella. Siellä on kohta "ENINTÄÄN vuoden oleskelu ulkomailla", mihin siis tasan vuoden oleskelu putoaa. Ei tuossa sinäänsä ole mitään epäselvää.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Byrokratia

#28

Viesti Mika »

Tämän kiellon toki ymmärtää noilla perusteilla, mutta kyllä se silti hieman laittaa miettimään...
Tamperelainen äiti kertoi Aamulehden lukijalta-palstalla (25. 10.) päiväkodissa olevasta lapsestaan, joka oli ripuloinut ruoka-aineallergioiden takia kolme viikkoa.

Äiti ehdotti, että siirtäisi lapsen perhepäivähoitoon ja tekisi tälle ruuat, jotta allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet olisi helpompi jäljittää.

Kaupunki ilmoitti äidille, ettei mihinkään kunnalliseen päivähoitoon saa viedä eväitä. Äidin mukaan hänelle oli ehdotettu ratkaisuksi yksityistä päivähoitoa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20866
Lauteille: Joulukuu 2007

Byrokratia

#29

Viesti Lasse Candé »

Siis oliko ongelma tässä se että äiti tahtoi aloittaa poissulkemiseen perustuvan kokeilun löytääkseen allergisia reaktioita aiheuttavat aineet vai mikä? Miten äiti päätyi sellaiseen ratkaisuun että taitaa olla paras kun hän tekee ruuat?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Byrokratia

#30

Viesti Mika »

Saattoi olla että äiti koki itsellään olevan suurempi motiivi löytää allergeenit kuin kenelläkään muulla. Tuossa ei edes mainittu päiväkodin siitä osuudesta mitään, joten emme voi tietää, mitä päiväkoti on aikonut tehdä allergioiden hyväksi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 122 kurkkijaa