Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikenneturvallisuus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1006

Viesti Mika »

Tietenkään silloin ei ajeta puskuriin kiinni, kun joku evottaa. Se olisi paitsi turhaa myös riskialtista. Minäkin hiljensin eilen vauhtiani, kun tämä kännykkäakka alkoi käyttäytyä arvaamattomasti.

Jokainen liikennekuolema on turha ja surullinen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenneturvallisuus

#1007

Viesti DeusVult »

MikaelF kirjoitti: Eli ylimmän sallitulla nopeudella tai sen alapuolella ajaminen on DV:n mielestä rinnastettavissa liikenteessä pään aukomiseen, kertoo jotain jonkun ajatusmaailmasta ....Sitäpaitsi vertaus ontuu koska se päänaukominen voi itseasiassa jopa täyttää rikoksen tunnusmerkit eikä se silti oikeuta siihen puukottamiseen vai?
Kas kun et kirjoittanut että jaahas, hiljaa ajavat ovat DV:n mielestä rinnastettavissa manneihin, ja liikenteessä ainakin jonkun pitäisi saada puukosta. Kertoo jotain asenteesta. :D

Vertaus koski tietenkin sitä miten eri tavoin termi "syyllinen" voidaan ymmärtää, ei juuri mitään muuta.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Liikenneturvallisuus

#1008

Viesti Ile »

Kari Aittomäki kirjoitti: Muutoin samaa mieltä, mutta olen ajellut kiihkeässä kaupunkiajokulttuurissa ja saanut osakseni ymmärtäväisyyttä selkeästi eksyttyäni/osoitetta etsiessäni.
Jos se onnistuu spanskeilta ni onnistuu se hämäläisiltäki.
.
Kumpa onnistuisikin. Olen itsekin huomannut Hispaniassa tuon ilmiön. Tietä annettiin ruuhkassa rennosti eikä oletettu että jokaisen vaan pitää joka paikassa tietää, miten pitää ryhmittyä ja mistä kääntyä.

Toisaalta siellä motarikulttuuri oli kyllä aika machoa ja aika herkästi oli ohituskaistaa reippaamminkin ajaessa kohta joku maasturi valoja vilkutellen melkein kiinni takapuskurissa.

Mitä tohon "yksi ajaa rajoitusten mukaan ja sata ajaa ylinopeutta" -tilanteeseen tulee, niin en syyllistä sitä rajoitusten mukaan ajavaa, mutta se tulee mieleen, että kyllä meillä voisi ehkä olla vähän paremmin tilanteen mukaan elävät nopeusrajoitukset ja hyvällä kelillä moottoriteillä voisi uskoakseni sallia nykyistä korkeampia nopeuksia turvallisuuden pahemmin heikentymättä.

Samalla minulle kyllä sitten kelpaisi jokin teknisesti kehittyneempi valvontasysteemi, jotta niitä korkeampia rajoituksia myös noudatettaisiin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1009

Viesti Mika »

Ile kirjoitti: Samalla minulle kyllä sitten kelpaisi jokin teknisesti kehittyneempi valvontasysteemi, jotta niitä korkeampia rajoituksia myös noudatettaisiin.
Millainen tällainen ehkä olisi?

Kun ilman täsmennyksiä tuosta on aika lyhyt matka tähän:

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikenneturvallisuus

#1010

Viesti DeusVult »

Mika kirjoitti: Millainen tällainen ehkä olisi?
Keskinopeuskamerat joissa algoritmi IF (visibility>200m) AND (road_surface_temp>8c) THEN speedlimit+=20 :)

Siis ymmärtääkseni vaihtuvia nopeusrajoituksia on jo olemassa. En usko että valvonnan lisääminen ne huomioon ottaen olisi mikään scifitemppu.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1011

Viesti Mika »

Juu, teknisesti tuo ei varmasti olisi kummallista. Mietin vain millaista valvontaa tarkemmin ottaen Ile tarkoitti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Liikenneturvallisuus

#1012

Viesti Ile »

En hirveän tarkkaan miettinyt käytännön toteuttamista. Lähinnä toi oli toive, että säännöt olisivat järkevällä tavalla joustavat ja niitä pystyttäisiin myös valvomaan.

Ehkä DV:n ehdotuksen pohjalta kyseisillä motariosuuksilla, tai jotain. Pitäisi nykytekniikalla onnistua uskoakseni ilman mittavia yksityisyydensuojaongelmia tms..
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Liikenneturvallisuus

#1013

Viesti Samppa »

Kari Aittomäki kirjoitti: Eikös juuri menny taas kohtalokkaasti pöpelikköön liuta nuoria kuskeja ku piti vähä rällätä?

Realiteettihan se toki on että rajoituksia noudattamalla kohtaat vaaratilanteita, mutta kyllä se perussyy on se valitettavan yleinen pakonomainen tarve ajaa pikku ylinopeutta. Porn Topi Willi ja Wapaa.
Komeesti jälleen niputettu samaan pikku ylinopeudet ja rattijuopon kaahauksesta johtunut onnettomuus. Ei muuta kuin nollatoleranssi ja sakkojahan ne jo lupailikin nostaa. Maailma pelastuu mutta nuo samat rattijuopot kaahaa edelleen. Paitsi tuo edellämainittu joka siirtyi leveemmille teille.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Liikenneturvallisuus

#1014

Viesti Kari Aittomäki »

Samppa, ihan kaikella kunnioituksella.. Mun on erittäin vaikea ottaa sun liikennemielipiteitä.. sanotaanko nyt vakavasti.
Sulla tuntuu olevan jonkinlainen puolipueriili tarve väittää vstaan nimenomaan mulle. Siinäpä, mutta silloin joskus kun kävit puolustelemaan lapsen autolla tappanutta... jutuiltasi putosi pohja.
Pointtisi oli että eihän sitä voi tietää ajoiko kyseinen tapaus ylinopeutta vai nou.

Mitä tulee pikku ylinopeuksiin, mä en vaan tajua niitten funktiota. Mulle se on realisoitunut vain haittana, jonka lopullisesti tajusin kun revittiin raatoa autostaan, oli ottanut yhteen hirven kanssa. TIlannejohtaja sanos: "jos olis ajanu kahdeksaakymppiä (rajoitus) olis selvinny hengissä."
Maantieajossa, jonossa ajan tottakai samaa keskinopeutta ku muut.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Liikenneturvallisuus

#1015

Viesti YJT »

Pienet ylinopeudet tuovat helpotusta siihen henkiseen tuskaan, jota kiire aiheuttaa. Mitään todellista hyötyähän siitä ei ole sanotaanko alle 100 km matkalla (ja pidemmillä matkoillakin hyöty on varsin vähäinen verrattuna matkan vaatimaan kokonaisaikaan).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikenneturvallisuus

#1016

Viesti Samppa »

Mä taas muistan aina Kari sun jutut pikku pöhnässä ajon puolustelusta, joten samalla tavalla naurattaa tuo teiden ritari asenne. En mä pieniä ylinopeuksia muuten puolustele, mutta jos saa pelätä korttinsa tai lomabudjetin takia joka kerta kun tulee paikka ohittaa se edessä ajava rekka turvallisesti mutta lievää ylinopeutta, niin se vaan tuntuu järjettömältä. Sitten kun se kyseinen rekka hyytyy joka mäessä kuuteenkymppiin mutta suoralla missä sen voisi turvallisesti ohittaa kulkee 80, on kaikkien kihnutettava sen perässä hyvillä mielin maisemista nauttien. Sepä se sitä sujuvaa liikennettä. Mä oon ennemmin se kusipää vaarantaja joka jatkaa matkaansa mäkiin hyytyvän auton ohi paikan tullen ja ihan ilman omantunnontuskia vaikka mittarissa kävis 15km/h yli rajotusten tai pohjanmaan Corollakuski näyttäs nyrkkiä mulkulle kaaharille ikkunasta. Pidän alkoholia kuskin veressä huomattavasti vaarallisempana mitä lievää ylinopeutta olosuhteet huomioiden. Ja viinasta tuossakin Karin varoittavassa kaahausesimerkissä oli kyse.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1017

Viesti Mika »

Se matkapuhelin voi oikeasti aiheuttaa todellisia vaaratilanteita. Tässä on mahdollisesti yksi nuorukainen kuollut toisen nuorukaisen matkapuhelin käyttämisen takia.
15-vuotias kuoli traktorionnettomuudessa Oravaisissa viime viikolla. Tiistain 26. toukokuuta sattuneessa turmassa traktori suistui vastaantulevien kaistan yli ojaan ja kaatui. Matkustajana ollut 15-vuotias putosi traktorin hytistä ja menehtyi.

Poliisin esitutkinta on vielä kesken. Rikosnimikkeinä ovat liikenneturvallisuuden vaarantaminen sekä kuolemantuottamus.

Poliisille on kuitenkin muodostunut jo käsitys tapahtumien kulusta.

Traktorin kuljettaja oli ajon aikana käsitellyt puhelintaan, hän ei kuitenkaan ole soittanut sillä tai lähettänyt tekstiviestejä. Poliisi epäilee, että puhelimen käsittelyn takia kuljettaja ei ole keskittynyt tarpeeksi ajoneuvon kuljettamiseen ja sen takia traktori on ajautunut ojaan. Traktorin kuljettaja on 15-vuotias.
Traktoriturma: 15-vuotias kuljettaja näpräsi puhelinta – kyydissä ollut 15-vuotias kuoli | Aamulehti
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194984 ... kuoli.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Liikenneturvallisuus

#1018

Viesti Polvi »

Olen linkannut nämä aiemminkin, mutta koska liikenneturvallisuudesta puhuttaessa keskustelu kääntyy aina ylinopeuksiin, niin laitetaan muistin virkistämiseksi uudelleen. Suht mielenkiintoista, että niin maallikot, kuin päättävät elimetkin tuntuvat olevan aivan pihalla siitä, mitkä tekijät ovat todellisuudessa niitä pahimpia tappajia liikenteessä.

VALT-vuosiraportti 2013
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet
http://www.lvk.fi/templates/vinha/servi ... 97f660f6ad" onclick="window.open(this.href);return false;

-Keskimäärin joka neljäs pääaiheuttaja on ollut alkoholin vaikutuksen alaisena, ja vuonna 2013 osuus oli aavistuksen korkeampikin.

-Kuljettajan tilaan liittyvä taustariski, kuten alkoholi, sairaus, väsymys tai mielentilaan liittyvä tekijä oli mukana 68 %:ssa onnettomuuksista.

-ajonopeus (es. ylinopeus, olosuhteisiin nähden liian suuri), mainittiin taustalla vaikuttaneena riskitekijänä 9 %:ssa kaikista taustariskeistä.


Turvallisuuden parannusehdotukset moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa 2013 (muutamia poimintoja)

-ajonopeuden valvonta (es. lisääminen, kehittäminen) 3 % ehdotuksista.

-ajoneuvokannan uusiminen ja ajoneuvoverotus, 3 %

-riskitekijöistä tiedottaminen (es. ajo- ja liikkumiskunto, ajoneuvon kunto), 11 %

-törmäysten estäminen tai niiden seurausten lieventäminen (es. kaiteet), 8 %

-ajokyvyn toteaminen (es. liikennelääkärijärjestelmä), 7 %

-------

Ei mulla muuta, jatkakaa mutuilua.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Liikenneturvallisuus

#1019

Viesti Ile »

Jep, tutkimuksia ja tilastoja on kyllä hyvä katsoa välillä.

Tsekkasin juuri, että 70-luvun pahimpina vuosina liikennekuolemia oli yli 1000 vuodessa. Siitä ne ovat puhdonneet lähes yhteen kolmasosaan, vaikka liikennesuorite (ajetut kilometrit) puolestaan on lähes kolminkertaistunut (ainakin reilusti tuplaantunut jos katsotaan vuodesta 1980)!

Ja miten tämä liittyy yhtään mihinkään? Ainakin jotenkin ketjun aiheeseen ja taas tuomaan vähän suhteellisuudentajua näihin puheisiin "että toi meno liikenteessä on nykyään menny niin hurjaks..." (en väitä että juuri täällä olisi sellaisia puheita, mutta... :) )

Mutta joo, turvallisuuden eteen toki pitää koko ajan tehdä duunia.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Liikenneturvallisuus

#1020

Viesti YJT »

Liikennekuolemien vähenemiseen vaikuttavat mm. turvavyöpakko, turvallisemmat autot, ja kehittynyt terveudenhuolto. Tilasto näyttänee erilaiselta, jos tarkasteluun otetaan kaikki onnettomuudet ja mahdollisesti myös läheltä piti -tilanteet (joita tosin ei varmasti tilastoida mihinkään).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 78 kurkkijaa