Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikenneturvallisuus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#1066

Viesti YJT »

Lurttinen kirjoitti:Samahan se on vaikka sakko olis miljardin. Ajaa vaan nätisti rajoitusten mukaan eikä isottele liikenteessä, niin ei varmasti tule sakkoa.
Mjoo, ei vaan ole käytännössä ihan noin yksinkertaista.

Kyllä pitäisi olla jokin roti siinä sakottamisessakin. Kun ihmiset ovat alkaneet paremmin noudattaa rajoituksia, niin luulisi että kaikki olisivat tyytyväisiä. Mutta ei, sakotusperusteita muutetaan niin, että lainkuuliaisetkin tulevat saamaan helpommin sakkoja kun vahingossa käväisee alamäessä pikkuisen yli sallitun sen sijaan, että pyrittäisiin sakottamaan vain niitä piittaamattomia. Ei istu meikäläisen oikeustajuun tällainen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Lurttinen
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 45
Lauteille: Elokuu 2008

Liikenneturvallisuus

#1067

Viesti Lurttinen »

YJT kirjoitti:
Lurttinen kirjoitti:Samahan se on vaikka sakko olis miljardin. Ajaa vaan nätisti rajoitusten mukaan eikä isottele liikenteessä, niin ei varmasti tule sakkoa.
Mjoo, ei vaan ole käytännössä ihan noin yksinkertaista.

Kyllä pitäisi olla jokin roti siinä sakottamisessakin. Kun ihmiset ovat alkaneet paremmin noudattaa rajoituksia, niin luulisi että kaikki olisivat tyytyväisiä. Mutta ei, sakotusperusteita muutetaan niin, että lainkuuliaisetkin tulevat saamaan helpommin sakkoja kun vahingossa käväisee alamäessä pikkuisen yli sallitun sen sijaan, että pyrittäisiin sakottamaan vain niitä piittaamattomia. Ei istu meikäläisen oikeustajuun tällainen.
Irroitit lainauksen asiayhteydestä, mutta sanoin, että rangaistuksen pitää olla suhteessa rikkomukseen.

Nopeusrajoitus = nopeusrajoitus. Se on maksimi, ei minimi. Alamäki on vain tekosyy.

Ylinopeus on aina oma valinta ja siitä pitää kärsiä seuraukset, jos jää kiinni.

Yksikään auto ei kulje ylinopeutta, jollei sitä kuljettaja aja.
Kestä se kuin mies, jos jäät kiinni. Itse olit kuskina ja painoit kaasupoljinta. :) (Vai ostetaanko sulle hamekangasta, kun kitiset omasta virheestä? )

Tämä on semmonen maksu Suomessa, että voit ihan itse päättää haluatko maksaa vai ei?
Älä isottele maantiellä. Aja nätisti ja et koskaan tule saamaan mukamas liian isoa sakkoa/rangaistusvaatimusta ylinopeudesta. :peukku:

EDIT: oon muuten saanut parit sakot maksettavaksi.
Oikeastaan ensimmäinen oli rikesakko ja toinen oli rangaistusvaatimus, mutta siitä selvisi rahalla vaikka kävi syyttäjällä harkinnassa. :)
Itsepähän hölmöilin ja ajoin ylinopeutta..
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#1068

Viesti YJT »

Mulla ei ole tapana lainata koko tekstiä johon vastaan, vaan poimia siitä joku ydinkohta, joka on ikään kuin se tärkein asia johon vastaan. Joka tapauksessa lainasin kokonaisen kappaleen tekstistäsi, enkä esim. puolikasta lausetta.

Joo, kuljettajahan sitä kaasupoljinta painaa. Ylinopeuden ajaminen ei kuitenkaan suinkaan ole aina tahallista, vaan ihminen tekee väistämättä virheitä. En nyt muista lukuja tarkkaan, mutta joskus luin että ihminen tekee autoa ajaessaan (kaupunkiliikenteessä?) noin sata päätöstä tai ratkaisua minuutissa, ja niistä aika iso osa on virheellisiä (puhuttiin kymmenistä prosenteista). Suuri osa näistä virheistä ei kuitenkaan johda rangaistavaan virheeseen, mutta on väistämätöntä että niitäkin tulee, vaikka kuinka pyrkisi huolellisuuteen.

Liikenne on siinä mielessä melko poikkeuksellinen olosuhde, että pelkkä vahinko tai huolimattomuus voi johtaa rangaistukseen, eikä se edes vaari konkreettista vaaratilannetta vaan abstrakti vaara riittää. Mielestäni on kohtuutonta, että sakotusrajaa tiukennetaan samaan aikaan, kun sakkoja korotetaan ja valvontaa lisätään - ja vieläpä sen takia, että kansalaiset ajavat siistimmin kuin ennen. Olisi jotenkin hyväksyttävämpää, että kyseessä olisi kurinpalautustoimi sen takia, että homma on menossa kohti villiä länttä, mutta kun tilanne on päin vastainen. Käytännössä tämä johtaa siihen, että lainkuuliaiset kansalaiset joutuvat maksumiehiksi useammin ja isompiin sakkoihin tilanteissa, joissa rikkomus on hyvin vähäinen eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta liikenneturvallisuuteen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#1069

Viesti YJT »

Mutta joo, siitä olemme yhtä mieltä, että rangaistuksen pitää olla suhteessa rikkomukseen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1070

Viesti Mika »

Olen YJT:n kanssa samaa mieltä.

Ylinopeus ei ole mustavalkoista. Jos jollakin alueella kaikki ajavat koko ajan 10 km/h ylinopeutta, eikä se aiheuta vaaratilanteita sen takia, on helppo todeta ettei nopeusrajoitus ole ajan tasalla. Kun sitten poliisi tuo valvonta-auton tällaiselle alueelle ja sakottaa heti ja satoja, on kyse ihan muusta kuin liikenneturvallisuudesta. Toki nykyään poliisi myöntää tekevänsä niin rahan takia, mitä rehellisyyttä kunnioitan, mutta ei se silti oikein ole.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#1071

Viesti YJT »

Yksi hyvä esimerkki nopeusrajoitusten ja liikenneturvallisuuden suhteesta on talvinopeusrajoitukset. Esim. jollakin tieosuudella saa kesällä ajaa 100 km/h, mutta talvella vain 80 km/h. Päivää ennen talvinopeuksiin siirtymistä siis saa ajaa satasta, vaikka sataisi vettä tms. Sitten seuraavana päivänä onkin loistava ajokeli, mutta enää saakin ajaa vain 80 km/h. OK, johonkin se raja on tietenkin vedettävä, mutta ei tässä kyllä liikenneturvallisuus oikeasti vaarannu jos hyvällä kelillä ajaa satasta tiellä, jolla edellisenä päivänä on saanut ajaa satasta, ja ajo-olosuhteet ovat paremmat kuin silloin edellisenä päivänä.

OK, se aiheuttaa vaaratilanteita ja vähentää liikenteen sujuvuutta, jos eri autoilijat ajavat kovasti erilaisia nopeuksia. Tällainen tilannehan syntyy esim silloin, kun autoilijat joutuvat ajamaan ylivarovaisesti sakkojen pelossa. Esim toinen ajaa varmuuden vuoksi mittarinopeutta 70 km/h (eli todellinen nopeus noin 65 km/h), ja toinen ajaa esim navigaattorin mukaan tasan 80 km/h (navigaattori näyttää tarkan nopeuden ilman mittarivirheettä, tosin siinä ajonopeus päivittyy sekunnin-parin viiveellä).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#1072

Viesti YJT »

Eräs ratkaisu tuohon kelijuttuun olisi aidosti ja paikallisesti säätyvät nopeusrajoitukset. Nykyäänhän saa puhelimen ilmaisissa sääennusteappseissa useita kertoja tunnissa päivittyvän ennusteen jopa kaupunginosan tarkkuudella, joten en usko että Destialla (vai mikä sen tieverkkoa ylläpitävän puulaakin nimi nyt onkaan) on yhtään huonommat ennusteen käytettävissään. Varsinkin kun ei puhuttaisi edes ennusteista vaan parhaillaan voimassa olevasta säästä.

Vaihtuvia nopeusrajoituksia pitäisi olla paljon enemmän, ja niiden pitäisi reagoida huomattavasti nykyistä ketterämmin ja paikallisemmin vaihtuviin sääolosuhteisiin, liikennemääriin ja erilaisiin liikenteen häiriökohtiin kuten onnettomuuksiin ja tietöihin. Nopeusrajoitus voisi myös poiketa ylöspäin siitä, mitä tiellä saa normaalisti ajaa esim niin, että normaalisti 80 km/h tiellä voisi hyvällä kelillä ja vähäisellä liikenteellä ajaa sitä satasta; toki jokaisella tienpätkällä olisi jokin "rakenteellinen" maksiminopeus, johon vaikuttaisi esim tien kunto, kaistojen leveys, mutkien tiukkuus, pientareen leveys, mäkisyys, risteyksien määrä ja laatu, kevyen liikenteen määrä tieosuudella, jne. Mutta esimerkiksi juuri talvinopeusrajoituksia ei katsottaisi kalenterista vaan vallitsevista liikenneolosuhteista, ja myös kesällä jos olosuhteet olisivat huonot, voisi nopeusrajoitus laskea.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Liikenneturvallisuus

#1073

Viesti Ile »

Hyvää kommenttia YTJ:ltä ja Mikalta.

Ei oikeuspoliittinen keskustelua voi siihen rajautua, että säännöt ovat nyt nämä ja jos niitä ei pilkulleen noudata, niin sitten ei pidä valittaa mistään.

Olisi kyllä hyvä jos nykyteknologian keinoja saataisiin hyödynnettyä niin, että liikenneturvallisuuden vaarantamista arvioitaessa abstraktin ja presumoidun vaaran aiheuttamisen merkitys pienenisi ja päästäisiin pääasiassa arvioimaan konkreettista vaaran aiheuttamista.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikenneturvallisuus

#1074

Viesti DeusVult »

Lurttinen kirjoitti: Nopeusrajoitus = nopeusrajoitus. Se on maksimi, ei minimi. Alamäki on vain tekosyy.

Ylinopeus on aina oma valinta ja siitä pitää kärsiä seuraukset, jos jää kiinni.

Yksikään auto ei kulje ylinopeutta, jollei sitä kuljettaja aja.
Kestä se kuin mies, jos jäät kiinni. Itse olit kuskina ja painoit kaasupoljinta. :) (Vai ostetaanko sulle hamekangasta, kun kitiset omasta virheestä? )

Tämä on semmonen maksu Suomessa, että voit ihan itse päättää haluatko maksaa vai ei?
Älä isottele maantiellä. Aja nätisti ja et koskaan tule saamaan mukamas liian isoa sakkoa/rangaistusvaatimusta ylinopeudesta. :peukku:
Nopeusrajoitus ja sen noudattaminen eivät saa olla mitään outoja toisiaan tukevia itsetarkoituksia. Ei voida ajatella, että lätkäistään tielle nyt joku rajoitus, koska kyllähän nyt rajoitus pitää olla, ja edellytetään sen noudattamista koska rajoituksia pitää noudattaa. Kuten ylempänä todettua, jos esimerkiksi Hämeenlinnan väylällä koko liikennevirta (ei siis pelkästään muutama yksittäinen hurjastelija) saattaa hyvällä kesäsäällä ajaa 160km/h mittarinopeutta ilman että kukaan on vaarassa tai loukkaantuu, niin 120 km/h rajoitus on selvästi niihin olosuhteisiin ja nykyiseen autokantaan nähden perusteeton.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Liikenneturvallisuus

#1075

Viesti AlexMachine »

Vaihtuvien rajoitusten kannalla minäkin. Hinta vain tulee vastaan, vaikka kuvittelisi että nykypäivänä tuo ei niin iso homma olisi toteuttaa.
Lisäksi vielä 80-rajoitusten muuttaminen 90-alueiksi, ainakin pääteillä jotta rajoitin pohjassa ajavat rekat olisivat samassa vauhdissa muun liikenteen kanssa.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Liikenneturvallisuus

#1076

Viesti flammee »

Ajattelin postata tään johonkin rikoksista rankaisemisen ketjuun, mutta laitetaan nyt tänne kun täällä on jo keskustelua tuosta samasta uutisesta.. Niin että eikö tämä nyt sitten melko suoraan tarkoita sitä että kovemmat rangaistukset ehkäisevät rikollisuutta tehokkaammin kuin löysemmät rangaistukset.

Josko yleinen kehitys rikollisuuden vähentymisessä ja rangaistusten keventymisessä ei oliskaan syy-seuraussuhde, vaan assosiaatiosuhde, jolloin rikokset vähenisivät vielä paremmin jos vaan rankastas oikein kunnolla.
– Autoilijoiden kaasujalka on keventynyt. Ylinopeuksista määrättävien huomautusten osuus on noussut 60 prosenttiin kaikista, kun se aiemmin oli 40–50 prosenttia.

Autoilijoiden ylinopeudet alkoivat pienetä vuosi sitten syksyllä, kun ylinopeudesta mätkäistävä rikesakko kallistui 140–200 euroon aiemmasta 70–115 eurosta.

Huomautus postitetaan autoilijalle 3–7 kilometrin ylinopeudesta ja rikesakko 8–20 kilometrin nopeusylityksestä. Sen jälkeen mennään sakoille.
http://yle.fi/uutiset/liikenteen_rikesa ... an/9127759
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Liikenneturvallisuus

#1077

Viesti Ile »

Vaikea tuosta on kovin laajaa päätelmää rangaistusten koventamisen hyödyistä tehdä.

Ensinnäkin kyseessä on hyvin omanlaisensa lievän rikollisuuden kategoria, jonka sosiaaliset ja moraaliset ulottuvuudet poikkeavat esim. väkivalta- ja omaisuusrikoksista.

Esim. itse en ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että paljonko saisin sakkoa näpistyksestä tai pahoinpitelystä, ja se sakon määrä on ihan toissijainen asia verrattuna niihin varsinaisiin syihin, jotka saavat pidättymään kyseisistä teoista.

Sen sijaan juuri näitä ylinopeussakkoasioita tulee toki seurattua, koska nimenomaan tämä asia koskee "kaikkia" ja monessa lievässä tapauksessa teosta pidättymiseen ei käytännössä oikein ole muuta perusteltua syytä, kuin juuri sakon uhka.

Mutta sitten toiseksi, se isompi pointti on, että tyypillisesti näissä rangaistuksen ankaruuden vaikutusta koskevissa pohdinnoissahan puhutaan nimenomaan yhteiskunnasta eristämisen eli vankeusrangaistuksen vaikutuksista. Tällöin kuvaan astuvat ennakkopelotteen merkityksen lisäksi sellaiset muuttujat kuin vankeuden psykologiset ja sosiaaliset vaikutukset ja kyky sopeutua takaisin yhteiskuntaan pitkän tuomion jälkeen. Ja todennäköinen tekijäkunta on jo eri tavalla haarukoitunut kuin lievissä liikennerikoksissa.

Puhutaan ihan erilaisesta kokonaisuudesta kuin mattimeikäläisen säädellessä kaasujalkaansa kesämökille ajellessa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1078

Viesti Mika »

Ile kirjoittaa hyvin. Aika pitkä matka tuosta uutisesta on siihen, että tuomioita ylipäätään tulisi koventaa ja pidentää. Se keskusteltu ei silti enää kuulu tähän ketjuun vaan tänne.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1079

Viesti Mika »

Mjoo, onhan tämäkin ihan hyvä tietää.

Kuva

Mutta tuosta uutisesta puuttuu omasta mielestäni varsin tärkeä tieto.
Ylinopeusrapsujen suuruuksista Holopainen sanoo, että alhaisen puuttumiskynnyksen maissa seuraamusmaksu on yleensä matala, muutamia kymppejä. Korkeamman puutumiskynnyksen maissa räpsähtää sitten kerralla kovempi rangaistuskin. Suomea hän ei osaa sijoittaa.
Yle

Kun nuo rikesakot ovat omasta mielestäni melko rivoja.

Koodi: Valitse kaikki

Nopeusrajoituksen rikkominen enintään 60 km/h alueella:
ylinopeus enintään 15 km/h 170 euroa
ylinopeus yli 15 km/h ja enintään 20 km/h 200 euroa

Nopeusrajoituksen rikkominen yli 60 km/h alueella:
ylinopeus enintään 15 km/h 140 euroa
ylinopeus yli 15 km/h ja enintään 20 km/h 200 euroa
lähde

Tässä on vähän vertailua (Kauppalehdestä) muutaman valtion kesken:

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1080

Viesti Mika »

Mika kirjoitti:Olen myös yrittänyt opetella tavaksi vetää aurinkolippa alas aina peltikytän kohdalla, mutten yhtään muista, teinkö niin tuolloin.
Yksityiskohtia en voi paljastaa, mutta nyt tiedän kaverini kautta, että tämä keino todellakin toimii. 8-)

Ihmisten valvominen peltipoliiseilla on minusta kyttäämistä ja orwellimaista. En arvosta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 2 kurkkijaa