Samppa kirjoitti:
Mitä noihin YJT:n mainitsemiin keskinopeutta mittaaviin pönttöihin tulee, niin nehän ne vasta fiksulta kuulostavatkin. Pitääkö niiden välissä sitten himata sen ohitetun eteen ja ajella seuraavalle tolpalle alle rajoitusten, jos vaikkapa turvallisuus syistä erehtyi nostamaan nopeuden hetkellisesti ohitustilanteesa yli rajoituksen?
Niin, nehän siis mittaavat keskinopeutta. Jos edellä ajava on ajanut alle rajoituksen, sehän on jo laskenut sitä keskinopeutta, joten nähdäkseni riittää jos ensin ajaa sen hitaamman perässä "alinopeutta", sitten ohittaa korkeintaan lievää ylinopeutta käyttäen, ja sen jälkeen siirtyy ajamaan suurinta sallittua?
Jos edellä ajava ajaa välilllä ylinopeutta ja välillä alinopeutta, niin välinhän voi antaa kasvaa sen ylinopeusjakson aikana jolloin ei heti itse tarvitse ruveta jarruttelemaan kun edellä ajava hidastaa. Tämä taas tekee omasta matkanteosta vähemmän stressaavaa, se vähentää ohittamistarvetta, ja sillä tavalla säästää polttoainetta.