Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Liikenneturvallisuus
Valvoja: Valvoja
Liikenneturvallisuus
Minun mielestä on paljolti paikasta kiinni, onko se pyöräilijän väistäminen autolla helppoa, vaikeaa vai mahdotonta. Pyöräilijöitä on monenlaisia ja niin on autoilijoitakin.
Tuossa esimerkki helposta paikasta:
http://goo.gl/maps/W5kqs
Pyörätie kulkee pitkän matkaa autotien vieressä ja edessä näkyvästä risteyksestä vasemmalle kääntyvillä autoilijoilla on reilusti aikaa havainnoida samaan suuntaan kulkevat pyöräilijät. Mutta melkein voi sanoa, että joka aamu sieltä joku Polven kuvailema "jäykkäniska" ajaa eteen.
Aika läheltä edellistä paikkaa, ei mahdoton, mutta huomattavasti vaikeampi tapaus:
http://goo.gl/maps/X9Tj9
Oikealle kääntyessä autoilijan pitäisi väistää suoraan pyörätietä ajavia pyöräilijöitä. Pyörätiessä on juuri ennen risteystä aika jyrkkä alamäki ja melkein liikennevaloihin asti jatkuva tiheä pusikko estää tilanteen ennakoinnin autoilijalta. Autotiellä on 70 km/h rajoitus, joten risteykseen tullaan yleensä aika kovaa. Lisäksi tuommoisessa isossa ja vilkkaassa risteyksessä on paljon asioita viemässä huomiota muualle.
Tuossa esimerkki helposta paikasta:
http://goo.gl/maps/W5kqs
Pyörätie kulkee pitkän matkaa autotien vieressä ja edessä näkyvästä risteyksestä vasemmalle kääntyvillä autoilijoilla on reilusti aikaa havainnoida samaan suuntaan kulkevat pyöräilijät. Mutta melkein voi sanoa, että joka aamu sieltä joku Polven kuvailema "jäykkäniska" ajaa eteen.
Aika läheltä edellistä paikkaa, ei mahdoton, mutta huomattavasti vaikeampi tapaus:
http://goo.gl/maps/X9Tj9
Oikealle kääntyessä autoilijan pitäisi väistää suoraan pyörätietä ajavia pyöräilijöitä. Pyörätiessä on juuri ennen risteystä aika jyrkkä alamäki ja melkein liikennevaloihin asti jatkuva tiheä pusikko estää tilanteen ennakoinnin autoilijalta. Autotiellä on 70 km/h rajoitus, joten risteykseen tullaan yleensä aika kovaa. Lisäksi tuommoisessa isossa ja vilkkaassa risteyksessä on paljon asioita viemässä huomiota muualle.
Ain't no one.
Liikenneturvallisuus
Relevanttia tai ei, niin todettakoon vielä, että itse siis olen arkipäivisin aika paljon liikeellä nimenomaan polkupyörällä, koska kuskaan lapsia päiväkotiin sellaisella pyörän perässä vedettävällä peräkärryllä. Ja työmatkatkin kuljen pääasiassa julkisilla ja kävellen.
Tämä vain siksi, että osaan kyllä katsoa asiaa eri puolilta vaikka aikaisemman kommenttini autoilijan näkökulmasta kirjoitinkin, ja kuten Mika sanoi, niin tässä ei eri ryhmien välisestä vihasta ole kyse.
Tämä vain siksi, että osaan kyllä katsoa asiaa eri puolilta vaikka aikaisemman kommenttini autoilijan näkökulmasta kirjoitinkin, ja kuten Mika sanoi, niin tässä ei eri ryhmien välisestä vihasta ole kyse.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 12
- Viestit: 1131
- Lauteille: Maaliskuu 2009
Liikenneturvallisuus
Pitäisi laittaa etuvanteeseen sellainen kiekko, joita näkee kilpapyöräilijöillä, useimmiten vain takavanteessa ja ilmanvastuksen takia. Väri keltainen tai oranssi, keskikohta voisi olla avoin. Tämä saattaisi tulla huomatuksi ratkaisevan varhain nimenomaan risteyksissä.
- Polvi
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 131
- Viestit: 9836
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Wisteria Lane
Liikenneturvallisuus
Ajan itsekin autolla jonkin verran, joten luulen ymmärtäväni, mistä puhut. Väittäisin kuitenkin, ettei sen kelvin (kevyen liikenteen väylä) tarkkailu niiiin vaikeaa ole. Ja jos puhutaan autolla suojatien yli kääntymisestä, niin se vauhti pitäisi sovittaa sellaiseksi, että pystyy samaan aikaan kääntämään autoa ja vilkuilemaan sivuille. Siinä vaiheessa kun aletaan kääntämään (oikealle), niin eipä siinä juuri muuta tarkkailtavaa ole, kuin suojatietä ylittävä kevyt liikenne. Vasemmalle kääntyminen on tässä suhteessa vielä helpompaa, koska suojatietä lähestytään "kauempaa" ja kokonaistilanteen hahmottaa paremmin. Toki käännöksen alkuvaiheessa pitää tarkkailla mahdollista vastaan tulevaa liikennettäIle kirjoitti:Olen tuosta eri mieltä. Pidän itseäni tyypilliseen tapaan melko hyvänä kuskina, mutta silti voin tunnustaa, että tuskailen jatkuvasti tämän asian kanssa, koska nämä kääntymiset ovat melkein "pelottavimpia" tilanteita liikenteessä. Kun siis itse yritän oman väistämisvelvollisuuteni täyttää.Polvi kirjoitti: Esimerkiksi tuossa aiemmin kirjoittamassani ongelmatyypissä autoilijan olisi halutessaan helppo tarkkailla kevyen liikenteen väylää lähestyessään risteystä, josta aikoo kääntyä.
Paperilla on helppo sanoa, että tilannetta voi tarkkailla jo etukäteen jne... mutta siinä voi olla aika paljon muutakin tarkkailtavaa.
Kyllä kyllä. Tilannetta tosiaan helpottaa se, että sovittaa nopeuden sellaiseksi, että sitä päätä pystyy kääntämään kesken käännöksen.Ile kirjoitti: Auton vauhti hidastuu huomattavasti siihen 90 asteen käännökseen tullessa ja juuri siinä jarrutusvaihessa on itse asiassa aika vaikea katsoa takaviistoon. Kun samalla pyörä vauhti saattaa olla esim. 10 metriä sekunnissa, niin se pyörä "saavuttaa" sen auton aika pitkältä takamatkalta siihen risteykseen tultaessa. Jos autoilija on ohittanut sen pyörän - kuten viittasit - hetkeä aikaisemmin, niin se voi tapahtua vaikka jo 200 m ennen risteystä, koska pyöräilijän vauhti ei välttämättä ole paljon hiljaisempi kuin sen auton jne...
Mutta olen kyllä osittain samaa mieltä, ettei tuo ole täysin triviaali toimenpide, vaan vaatii harjoitusta, kuten muukin autolla ajo. Suurimmat ongelmat ovat havaintojeni mukaan kuitenkin asennepuolella; pää ei käänny tippaakaan, painetaan kaasua, vaikka nähdään lähestyvä pyörä, jne.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Metallica - Holier than thou
- Polvi
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 131
- Viestit: 9836
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Wisteria Lane
Liikenneturvallisuus
Menee mielestäni vähän pilkun ahdisteluksi. Mielestäni on ihan sama, puhutaanko etuajo-oikeudesta, vai väistämisvelvollisuudesta. Mutta en olekaan lakimies.fuusetsu kirjoitti:Minusta on erittäin olennaista, että liikenteessä kulkijat ymmärtävät, että heillä ei ole missään tilanteessa etuajo-oikeutta.Polvi kirjoitti:Päätit sitten tarttua olennaiseen. Toivottavasti viestini sanoma kuitenkin välittyi.fuusetsu kirjoitti:Pyöräilijä ei ole koskaan etuajo-oikeutettu, kuten ei ole myöskään autoilija.
Periaatteessa noin. Käytännössä aina silloin tällöin törmää sellaisiin tiensuunnittelukukkasiin, jotka tekevät asian vähän monimutkaisemmaksi. Yksi tilanne on esimerkiksi sellainen, jossa suojatie ei ole heti risteyksen yhteydessä, vaan kääntyvä auto ehtii ajaa muutaman metrin suoraan. Olet kyllä ihan oikeassa, että noilla muutamalla nyrkkisäännöllä pärjää pitkälle, silloin kun puhutaan kääntyvästä ajoneuvosta ja suojatietä ylittävästä polkupyörästä.fuusetsu kirjoitti:Kun tuohon lisää kärkikolmion, jonka tulkinta on aika helppoa, niin pitäisi pärjätä käytännössä joka tilanteessa.Polvi kirjoitti:Tuo pitää vain osittain paikkaansa. Tuosta nyrkkisäännöstä on noin tuhat poikkeusta, jotka sotkevat asiaa. Juuri tuolla esittämälläsi tavalla asian pitäisi mennä, mutta kun ei mene.fuusetsu kirjoitti: Autoilijalla on väistämisvelvollisuus suojatietä ylittävään polkupyörään silloin, kun auto kääntyy risteyksessä. Muutoin väistämisvelvollisuus on polkupyörällä.
Pari kirjoitusta väistämissäännöistä:
http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu ... yorailyyn/" onclick="window.open(this.href);return false; (Kts erityisesti kohdat 6D, 7C, 8A, 9B)
http://www.soininvaara.fi/2010/08/05/ot ... steykseen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä. Tuo ennakoitavan ajotavan merkitys korostuu erityisesti ajoradalla ajettaessa. Kelveillä pitää lähinnä huolehtia siitä, ettei törmäile muuhun kevyeeseen liikenteeseen, eikä aja suojatielle risteävää katua suoraan ajavan auton eteen.fuusetsu kirjoitti: Itse yritän polkupyörällä ajaessani noudattaa liikennesääntöjä. Juuri siitä syystä, että autoilijoilla olisi edes mahdollisuus arvata käytökseni. Siihenhän se autojenkin välinen sujuva liikenne perustuu.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Metallica - Holier than thou
- Polvi
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 131
- Viestit: 9836
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Wisteria Lane
Liikenneturvallisuus
Toki nopeus kasvattaa riskiä, mutta sinällään on ihan sama, mitä vauhtia sitä suojatietä lähestyy, jos autoilija ei seuraa kevyttä liikennettä. Ajetaanhan suojatiellä jalankulkijoidenkin päälle.DeusVult kirjoitti: Ja ne riskiryhmään kuuluvat fillaristithän on aina joko
1) sellaisia mummuja jotka ei vaan voi hidastaa risteystä lähestyessään, sillä ne on laukaistu vauhtiin siellä kotipihassa ja ne raukat kaatuu jos vauhti hidastuu liiaksi,
tai 2) sellaisia pyöräilyshortsisia hotshotteja jotka tietää oikeutensa ja joiden 3000 euron kilpapyörällä ei paljoa viittis jarrutella koska kenkien irrottaminen lukkopolkimista on hankalaa ja uudet jarrupalatkin maksaa 150e tsibale.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Metallica - Holier than thou
- Polvi
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 131
- Viestit: 9836
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Wisteria Lane
Liikenneturvallisuus
Laitetaas pari kuvaa.
Ensimmäisenä työmatkani yksi vaarallisimmista risteyksistä. Lähestyessäni suojatietä takaoikealta oikealle Prismaan kääntyvät autot tuppaavat ajamaan päälle / eteen aina tilaisuuden salliessa. Kelvi kulkee aivan autotien vierellä, joten fillareiden tarkkailun pitäisi onnistua. Tuo on vielä varsin jyrkkä käännös ja autoilijoiden pitää hidastaa nopeutensa hyvin alhaiseksi ennen käännöstä. Tuossa ei myöskään ole autoilijalle mitään muuta varottavaa, kuin kevyt liikenne. Silti ne päät ei käänny.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Toinen kuva väistämissääntöjen vaikeudesta. Tulen fillarilla tuolta oikealta alamäen suunnasta ja ajan suojatien yli vasemmalle. Pitääkö minun väistää kuvassa näkyviä autoja, jos ne ajavat kohti kameraa? Pyöräilijänä on aika vaikea tulkita, ajavatko autot ko tilanteessa suoraan, vai tulkintaanko ne kääntyviksi. Bussit eivät ainakaan väistä fillareita tuossa tilanteessa.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Oikea vastaus: autot kääntyvät (ajoradassa kääntyvää kaistaa ilmaiseva nuoli) ja ovat siten väistämisvelvollisia.
Ensimmäisenä työmatkani yksi vaarallisimmista risteyksistä. Lähestyessäni suojatietä takaoikealta oikealle Prismaan kääntyvät autot tuppaavat ajamaan päälle / eteen aina tilaisuuden salliessa. Kelvi kulkee aivan autotien vierellä, joten fillareiden tarkkailun pitäisi onnistua. Tuo on vielä varsin jyrkkä käännös ja autoilijoiden pitää hidastaa nopeutensa hyvin alhaiseksi ennen käännöstä. Tuossa ei myöskään ole autoilijalle mitään muuta varottavaa, kuin kevyt liikenne. Silti ne päät ei käänny.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Toinen kuva väistämissääntöjen vaikeudesta. Tulen fillarilla tuolta oikealta alamäen suunnasta ja ajan suojatien yli vasemmalle. Pitääkö minun väistää kuvassa näkyviä autoja, jos ne ajavat kohti kameraa? Pyöräilijänä on aika vaikea tulkita, ajavatko autot ko tilanteessa suoraan, vai tulkintaanko ne kääntyviksi. Bussit eivät ainakaan väistä fillareita tuossa tilanteessa.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Oikea vastaus: autot kääntyvät (ajoradassa kääntyvää kaistaa ilmaiseva nuoli) ja ovat siten väistämisvelvollisia.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Metallica - Holier than thou
Liikenneturvallisuus
Tuo jälkimmäinen on mullekin tuttu risteys, kun olen siitä säännöllisesti okinawan hojolle kulkenut. Minusta se on vähän epämääräinen ja vaikea sekä autoilijalle että pyöräilijälle. Yksi niitä paikkoja, jossa en ole edes yrittänyt pitää kiinni omista oikeuksista.
Ain't no one.
- Polvi
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 131
- Viestit: 9836
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Wisteria Lane
Liikenneturvallisuus
Joo. Onneksi tuossa kohdin omakin ajonopeus on yleensä suht alhainen, jolloin niistä omista oikeuksista on helpompi luopua.
Tuossa paikassa on ruuhka-aikaan vielä sekin hienous, että kameran "takaa" liikennevaloihin johtava väylä on yleensä täynnä autoja, jos valot ovat punaiset. Tällöin on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että joku on pysäyttänyt autonsa suojatien päälle. Tuo suojatie on suht kapea, sekä siinä on usein kevyttä liikennettä molempiin suuntiin (plussana "keskikoroke", joka kaventaa kulkuväylää entisestään). Samoin kuin kuvan oikeassa laidassa olevalla kelvillä. Tällöin syntyy suht mielenkiintoisia tilanteita, kun jalankulkijat ja pyöräilijät yrittävät puikkia suojatien blokanneen auton sivuitse.
Kerran jouduin antamaan ko paikassa palautetta eräälle suojatieparkkeeraajalle, kun sillä oli sopivasti kuskin ikkuna auki. Ihan kohteliaasti yritin sanoa, mutta pelästyi poloinen.
Tuossa paikassa on ruuhka-aikaan vielä sekin hienous, että kameran "takaa" liikennevaloihin johtava väylä on yleensä täynnä autoja, jos valot ovat punaiset. Tällöin on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että joku on pysäyttänyt autonsa suojatien päälle. Tuo suojatie on suht kapea, sekä siinä on usein kevyttä liikennettä molempiin suuntiin (plussana "keskikoroke", joka kaventaa kulkuväylää entisestään). Samoin kuin kuvan oikeassa laidassa olevalla kelvillä. Tällöin syntyy suht mielenkiintoisia tilanteita, kun jalankulkijat ja pyöräilijät yrittävät puikkia suojatien blokanneen auton sivuitse.
Kerran jouduin antamaan ko paikassa palautetta eräälle suojatieparkkeeraajalle, kun sillä oli sopivasti kuskin ikkuna auki. Ihan kohteliaasti yritin sanoa, mutta pelästyi poloinen.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Metallica - Holier than thou
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 55
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
Tottakai sitä kevyttä liikennettä pitäisi seurata, tätä ainakin omina autokouluaikoina tolkutettiin kyllästymiseen asti. Nopeasti liikkuvaa kohdetta vaan on vaikeampi vahtia kuin hitaammin liikkuvaa, ja nopeammasta vauhdista on vaikeampi väistää tai pysähtyä jos käykin niin ettei autoilija huomaa. Jos pyöräilijän asenne on se että minähän en hidasta, minulla on oikeus! niin en tiiä kuka siitäkään pitkässä juoksussa mitään nettoaa.Polvi kirjoitti:Toki nopeus kasvattaa riskiä, mutta sinällään on ihan sama, mitä vauhtia sitä suojatietä lähestyy, jos autoilija ei seuraa kevyttä liikennettä. Ajetaanhan suojatiellä jalankulkijoidenkin päälle.DeusVult kirjoitti: Ja ne riskiryhmään kuuluvat fillaristithän on aina joko
1) sellaisia mummuja jotka ei vaan voi hidastaa risteystä lähestyessään, sillä ne on laukaistu vauhtiin siellä kotipihassa ja ne raukat kaatuu jos vauhti hidastuu liiaksi,
tai 2) sellaisia pyöräilyshortsisia hotshotteja jotka tietää oikeutensa ja joiden 3000 euron kilpapyörällä ei paljoa viittis jarrutella koska kenkien irrottaminen lukkopolkimista on hankalaa ja uudet jarrupalatkin maksaa 150e tsibale.
Mua ylipäätään kyrsii paljon enemmän kaikki sellaset itsekkäät p4skiaiset kuin satunnaiset töpeksijät. Niin liikenteessä kuin muutenkin elämässä. Sattui joku aika sitten Lahden motarilla: ajan 120 kmh alueella sitä perus-sataakolmeakymppiä, niinkuin suurin osa muistakin autoilijoista. Edessä on sitten joku hitaampi, pitää ohittaa. Vilkaisen peleihin ja huomaan että sitä vasenta kaistaa tulee joku audi aika kovaa, mutta se oli vielä sen verta kaukana että kuvittelin ehtiväni aloittaa ohituksen mukavasti. Päästessäni siihen vasemmalle kaistalle se takaa ilmeisesti jotain sataakuuttakymppiä paahtanut audimies joutuikin sitten ottamaan jalkansa kaasulta, ehkä jopa painamaan vähän jarrua. Tästä ei audimies lainkaan pitänyt, vaan liimautui noin 15cm päähän takapuskuristani koko siksi ajaksi kun ohitin sitä edelläajanutta autoa. Kun siirryin takaisin oikealle kaistalle, audi pyyhälsi vasemmalta ohi ja kuski antoi pahaa silmää. Meni varmaan päivä pilalle kun joutui koskemaan jarrupolkimeen. Olisi tehnyt mieli näyttää herralle masturboimista kuvaavaa käsimerkkiä, mutta tavalliseen tapaan hillitsin itseni.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Liikenneturvallisuus
Tuo on kyllä niin arkipäiväistä, että melkein ihmetyttää, kuinka vaivauduit tapauksesta kertomaan. Itse olen huomannut, että aika usein perskärpäsiin auttaa huolellinen, pitkän kaavan mukaan toteutettu tuulilasin pesu.DeusVult kirjoitti: Sattui joku aika sitten Lahden motarilla...
Ain't no one.
- Dojon Jäykin
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 2694
- Lauteille: Syyskuu 2010
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
Prisma on selvää pässinlihaa. Jos autoilija ei ¨ehdi¨ yhtään tarkkailemaan etukäteen pyörätien liikennettä ennen kääntymistään niin tuleehan ne tilanteet sitten yllättäen muuallakin.Polvi kirjoitti: Laitetaas pari kuvaa.
Ensimmäisenä työmatkani yksi vaarallisimmista risteyksistä. Lähestyessäni suojatietä takaoikealta oikealle Prismaan kääntyvät autot tuppaavat ajamaan päälle / eteen aina tilaisuuden salliessa. Kelvi kulkee aivan autotien vierellä, joten fillareiden tarkkailun pitäisi onnistua. Tuo on vielä varsin jyrkkä käännös ja autoilijoiden pitää hidastaa nopeutensa hyvin alhaiseksi ennen käännöstä. Tuossa ei myöskään ole autoilijalle mitään muuta varottavaa, kuin kevyt liikenne. Silti ne päät ei käänny.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Toinen kuva väistämissääntöjen vaikeudesta. Tulen fillarilla tuolta oikealta alamäen suunnasta ja ajan suojatien yli vasemmalle. Pitääkö minun väistää kuvassa näkyviä autoja, jos ne ajavat kohti kameraa? Pyöräilijänä on aika vaikea tulkita, ajavatko autot ko tilanteessa suoraan, vai tulkintaanko ne kääntyviksi. Bussit eivät ainakaan väistä fillareita tuossa tilanteessa.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Oikea vastaus: autot kääntyvät (ajoradassa kääntyvää kaistaa ilmaiseva nuoli) ja ovat siten väistämisvelvollisia.
Tyypillistä kuitenkin, että aletaan hahmottamaan peltoaukean ympäristöä vasta sitten kun ollaan jo tilanteessa. Suomalainen geeniperimä on tässä avainsana. Sama valoista liikkeellelähtö kääntyen. Minuutti seistään paikallaan ja sitten kun vihreä vaihtuu aletaan katsella ympärille, jos aletaan...
Sitten tuo toinen kuva. Miten oletat että olisit oikeutettu ajamaan pyörätietä oikealta suojatien yli tuosta vaan. Siinähän ei ole pyörätien jatketta. Minä en ainakaan semmoista kuvasta tunnista. Eli pyörätie kulkee erillisinä väylinä siellä oikealla ja vasemmalla. Pyörä tulisi taluttaa yli. Se ettei kukaan taluta ei tarkoita että siinä olisi pyörätie. En muista/tunne risteystä muuten, mutta tuo lienee samaa väylää koko ajan sieltä oikealta. Ei se kaartaminen siitä käännöstä tee. Meneekö edes vasemmalla pyörätietä?
Edit. Ahaa, huomasin tuon pikku lisäyksen vasta myöhemmin...Sitten se on risteys joo.
- Polvi
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 131
- Viestit: 9836
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Wisteria Lane
Liikenneturvallisuus
Pyöräteiden välissä kulkeva suojatie pitää sisällään aina pyörätien jatkeen, vaikka sitä ei olisi maalauksin merkittykään. Tämäkin hienous sekoittaa tulkintoja, kuten tässäkin nähtiin. Vuoden 2017 loppuun mennessä kaikki tiemerkinnät pitää (=pitäisi) olla ajan tasalla.Dojon Jäykin kirjoitti: Sitten tuo toinen kuva. Miten oletat että olisit oikeutettu ajamaan pyörätietä oikealta suojatien yli tuosta vaan. Siinähän ei ole pyörätien jatketta. Minä en ainakaan semmoista kuvasta tunnista. Eli pyörätie kulkee erillisinä väylinä siellä oikealla ja vasemmalla. Pyörä tulisi taluttaa yli. Se ettei kukaan taluta ei tarkoita että siinä olisi pyörätie. En muista/tunne risteystä muuten, mutta tuo lienee samaa väylää koko ajan sieltä oikealta. Ei se kaartaminen siitä käännöstä tee. Meneekö edes vasemmalla pyörätietä?
Edit. Ahaa, huomasin tuon pikku lisäyksen vasta myöhemmin...Sitten se on risteys joo.
Ko kuvan tilanteessa pyörätie jatkuu vasemmalla puolella.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/inde ... ectID=8649" onclick="window.open(this.href);return false;
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Metallica - Holier than thou
- Polvi
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 131
- Viestit: 9836
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Wisteria Lane
Liikenneturvallisuus
Kovaa vauhtia suojatielle (joojoo, se on oikesti pyörätien jatke, mutta käytän silti sanaa suojatie) pyöräily nyt vaan on pirun urpoa touhua, jos samaan aikaan suojatielle on pyrkimässä kääntyviä autoja. Itse ainakin sovitan vauhtini aina sellaiseksi, että voin vetää liinat kiinni jos/KUN autoilija ei minua huomaa. Sen verran yleistä tuo "kun"-vaihtoehto on, että en ajatellut riskeerata henkikultaani moisessa tilanteessa.DeusVult kirjoitti: Nopeasti liikkuvaa kohdetta vaan on vaikeampi vahtia kuin hitaammin liikkuvaa, ja nopeammasta vauhdista on vaikeampi väistää tai pysähtyä jos käykin niin ettei autoilija huomaa. Jos pyöräilijän asenne on se että minähän en hidasta, minulla on oikeus! niin en tiiä kuka siitäkään pitkässä juoksussa mitään nettoaa.
Viime viikolla linja-auto "yritti" ajaa em tilanteessa päälleni suojatiellä, vaikka siinä suojatien edessä oli autoille varoituskolmio ja pyöräilijöistä varoittava lisäkilpi. Mulkku ei edes hidastanut muuta kuin sen verran, mitä kääntyminen vaati. Ilmeisesti oli kova kiire heti suojatien takana olevalle pysäkille, johon joutui kuitenkin pysähtymään..
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Metallica - Holier than thou
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kari Aittomäki ja 84 kurkkijaa