Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Median vastuu

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 211
Lauteille: Elokuu 2011
Tykännyt: 266 kertaa
Tykätty: 23 kertaa

Median vastuu

Viesti Daddy » huhti 10, 2019, 19.28

Miksi haluat lisätä yhä lisää sitä moittimaasi kohinaa kysymällä tuota ennakkoluulo-asiaa?

Minkälainen otanta/tarkastelu mielestäsi olisi validi?

Kyllä pyrkimys - myös kunnoitettava sellainen - on "vain" pyrkimys, eli ei sulje pois epäonnistumisia. Kyllähän minäkin pyrin kirjoittamaan virheettömästi, luen usein jopa esikatselut ensin, mutta silti vaan kirotusvihreen paholaisia jää tekstiin. Pyrkiminen ei siis tarkoita, että onnistuu aina ja joka kerta.

Hyvässä vauhdissa tässä ollaan biasoitumisen suht.. nojaa, enpä lisääkään kohinaa joten antaa olla.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 260
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 506 kertaa
Tykätty: 222 kertaa

Median vastuu

Viesti Lasse Candé » huhti 10, 2019, 20.35

Otapa nyt silmä käteen ja kerro sen jälkeen minulle missä kohtaa tätä minä kysyn yhtään mitään ennakkoluulosta:

"Siis en minä arvioinut flammeeta ennakkoluuloiseksi vaan hän itse. En ymmärrä miksi syytät minua tällaisesta."

Nyt syytät minua kohinan lisäämisestä. Tämä on nähtävästi mielestäsi järkevää sen takia että olet huomannut minun sanoneen toisessa yhteydessä että en mielelläni lisää kohinaa. No, nyt lisään sitä taas, koska jatkuvasti laitat tuollaisia hienovaraisia syytöksiä ja väärinkäsityksiä ketjun täyteen. Jonkin verran minun täytyy osoittaa tällaisessa hankalassa ketjussa, ennen kuin se menee lukkoon, että oudot heittosi eivät vastaa totuutta. Sitä en tiedä, vääristeletkö tarkoituksella.

Kohinaa tulee näistä jo paljon. Arvaa haluanko lisätä sitä vastailemalla niihin kysymyksiisi, joiden oletan itseni mukaanlukien kaikkien muiden paitsi sinun haluavan sivuutettavan? Tähän kohinaan minä viittasin edellä. En siihen, että joudun huitelemaan pois hyökkäyksiäsi joita tulee ketjuun kuin liukuhihnalta ja joita koen jossain määrin joutuvani kommentoimaan. Kohinaa sekin, mutta en minä voi antaa sinun täällä vääristellä sanomisiani ihan miten sattuu.

Täysin toinen asia on tuo tyylisi matkia sanoissa ja keskustelumenetelmissä. Sen voisi tulkita pilkalliseksi tai sitten muuten vain demonstratiiviseksi. Arvaa viekö se keskustelua eteenpäin.

Mitä tulee validiin otantaan, minulla on yhä helppo tehtävä, kun minun tarvitsee kriittisesti tarkastelevana vain kertoa miten tiettyyn suuntaan kallellaan olevasta syyttäneiden perustelut tökkivät. Nyt ne tökkivät tuolla tavalla minkä mainitsin. Kun kysyt parempaa tapaa, jätit tosin ketjulle epäselväksi huomaatko itse tavan ongelman? Ei siinä, kaikki muut täällä huomaavat taatusti.

Se oikean tavan esittäminen on silti enemmänkin teidän väittäneiden kontolla eikä minun. Itse asiassa kun tässä minä ja aiemmin muistaakseni muutkin ollaan kysytty perusteluja väitteelle, mehän (tai vähintään minä) emme ole tienneet minkäkaisella päättelyllä te olette tuohon johtopäätökseen päätyneet, jota kuitenkin sitten väitätte ketjussa ja puolustatte satojen viestien verran. Jos minä olisin joku teistä, kertoisin yksinkertaisesti miten minä asian havainnoin alun perin ja kuinka tarkistin tämän ja koin sopivaksi kohdaksi muodostaa mielipiteen.

Se että ette kerro tätä, vaikuttaa hieman kuin olisitte itsekin tietoisia ettei se kestä päivänvaloa. Tai mistä minä tietäisin. Huomatkaa nyt kuitenkin että te olette laittaneet tuota heittoa monenlaista lukijaa keräävälle julkiselle foorumille yleiseen keskusteluun ja punnittavaksi. Nyt sitä punnitaan... Kun siis te sen tänne laitoitte punnittavaksi. Jos ei punnitseminen oikeasti kiinnosta, on varmasti otollisempiakin keskusteluympäristöjä, joista saa vahvistusta näkemykselleen ja kaikki argumentit menevät sujuvasti läpi.
You may say that I'm a dreamer
But I'm not

- John Lennon

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Lauteille: Toukokuu 2008
Tykännyt: 14 kertaa
Tykätty: 70 kertaa

Median vastuu

Viesti Totte » huhti 10, 2019, 20.56

Ylipotkija: Laitetaan tämä peli nyt tästä poikki hetkeksi.

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykännyt: 66 kertaa
Tykätty: 57 kertaa

Median vastuu

Viesti flammee » huhti 11, 2019, 07.05

Lasse; näyttää siltä että keskustelussa, jos asiaa ei ole matemaattisen perusteellisesti määritelty, niin löydät tekstistä negatiivisimman mahdollisen väärinymmärryksen, jatkat siltä pohjalta ja sitten pitäisi koko ajan olla selittämässä jotain itsestäänselvyyttä. Jotta foorumikeskustelu ei olisi tylsää ja työlästä, niin asioita ei kirjoiteta matemaattisella tarkkuudella. Jos et ymmärrä mistä puhun, niin ilmeisesti teet sen sitten tiedostamatta. Voit vaikka pohdiskella sitä tekemääsi oletuksesta, minkä teit mun mielipiteistä koskien Trumpia ja ilmastonmuutosta. Rautalankaa; en esittänyt asioista minkäänlaista mielipidettä, eikä mun mielipide noihin asioihin ole tämän keskustelun kannalta oleellista.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan flammee viestistä:
Daddy

Kuvake
Valvoja
ylläpito
Viestit tässä aiheessa: 2
Lauteille: Heinäkuu 2007
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 4 kertaa

Median vastuu

Viesti Valvoja » huhti 11, 2019, 07.40

Ylipotkija: Laitetaan sitten lukkoon.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Valvoja viestistä:
Lasse Candé

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 260
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 506 kertaa
Tykätty: 222 kertaa

Testiketju

Viesti Lasse Candé » syys 29, 2019, 13.36

(Laitan tänne ja ilmoitan itse viestin. Tämä kuuluu Median vastuuseen, mutta se ketju on ollut kohta puoli vuotta lukossa. Muuten ei olisi takuita että löytäisin tekstin uudestaan eikä edes että muistaisin koko asiaa.)

Tässä tapauksessa joku Suvi Auvinen väittää Iltalehden toimineen vähintäänkin kyseenalaisesti. Silmäilin myös itse jutun läpi. Laitan linkin loppuun, toisaalta sillä noin muuten juttu on ihan hyvää luettavaa aiheesta ja toisaalta jotta näkyy kokonaisuus ja tämän Auvisen väittämä toiminta.
Annoin haastattelun Iltalehdelle. Itse haastattelu meni hyvin, muttei ilmeisesti ollut kyllin raflaava, koska toimittaja soitti perään ja kyseli että kun toimituksessa tuli sellainen idea, että voisiko lihapakkauksiin laittaa raatokuvia. Sanoin ettei ole minusta ainakaan mikään lähitulevaisuuden juttu missään nimessä, mutta ehkä jos maailma muuttuu paljonkin niin sekin voi tulla kyseeseen. No, arvatkaa mikä on nostettu jutun otsikkoon. Raatokuvat.

On todella kyseenalaista journalismia keksiä itse jotain raflaavaa, soittaa perään, saada penseä vastaus ja sen jälkeen nostaa asia otsikkoon. Minä EN esitä kirjassa enkä haastattelussa raatokuvia lihapakkauksiin, sen tekee Iltalehden toimitus. En keksi tähän mitään muuta syytä kuin sen, että joku tårta på tårta muuten kivasta haastattelusta pitää saada, joten toimitus keksii itse jotain tällaista. Ei kuulu hyvään journalistiseen tapaan. Kiitos kaikesta vihapostista jota tulen tämän otsikoinnin takia saamaan.

Edit: Nyt kun aihe näyttää kiinnostavan, niin kerronpa samalla että kirjaani jossa EI käsitellä raatokuvia pääsee tutustumaan tilaamalla oman kappaleen, ennakkomyynnissä Adlibriksellä:

(Linkki, joka on poistettu tästä lainauksesta koska layout kärsi.)

Anarkisti Suvi Auvinen toivoo loppua lihansyönnille tupakasta tutuin keinoin: Hinnat ylös ja raatokuvat pakkauksiin ajan myötä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c29c2e8d-9e71-4994-81a5-a6f3c5cf625d
You may say that I'm a dreamer
But I'm not

- John Lennon

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Tykännyt: 110 kertaa
Tykätty: 66 kertaa
Viesti:

Median vastuu

Viesti TimoS » syys 30, 2019, 13.43

Ylipotkija: avataan ketju koemielessä, mutta jos palataan vanhaan kinasteluun, siirrän ketjun täysin pois

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija

Re: Median vastuu

Viesti Daddy » syys 30, 2019, 15.24

Auvinen:
"... toimittaja soitti perään ja kyseli että kun toimituksessa tuli sellainen idea, että voisiko lihapakkauksiin laittaa raatokuvia. Sanoin ettei ole minusta ainakaan mikään lähitulevaisuuden juttu missään nimessä, mutta ehkä jos maailma muuttuu paljonkin niin sekin voi tulla kyseeseen"

Iltalehti:
"Uskon, että raatokuville on paikkansa lihapakkauksissa jossain vaiheessa, mutta emme ole läheskään siinä pisteessä vielä."

Noh, jotakuinkin sama asia mutta paljon ...hm... raflaavammin muotoiltuna.

Ja kieltämättä melko huonoa journalismia nostaa tuo aihe otsikkotasolle - mutta valitettavasti tämmöistä se nyt vaan näemmä on. Ikävä kyllä.
-Tuntematon

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Lauteille: Marraskuu 2009
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 24 kertaa
Tykätty: 76 kertaa

Median vastuu

Viesti MikaM » syys 30, 2019, 16.01

Enpä tiedä. Tässähän saatiin hänen ajamalleen asialle heti kohta paljon enemmän julkisuutta, joka kai on hyvä. Ja vielä enemmän, kun hän itse lähti moittimaan juttua. Joku voisi väittää koko juttua laskelmoiduksi.
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 248 kertaa
Tykätty: 190 kertaa

Median vastuu

Viesti Ile » syys 30, 2019, 17.29

Mutta vaikka olisi ollutkin laskelmointia - tai oikeastaan sitä suuremmalla syyllä - niin median ei olisi pitänyt mennä lankaan.

Jos kyseessä ei ollut laskelmointi, niin Auvinen on ainakin jossain määrin perustellusti närkästynyt.

Kuitenkin vielä oleellisempaa median vastuusta puheen ollen on oikeastaan meidän lukijoiden oikeus saada totuudenmukainen käsitys asioista, eikä niinkään se, että hyötyikö vai kärsikö Auvinen.

(Btw, mun mielestä ei muuten ole hirveän näppärä oivallus, että laitettaisiin raatokuvia lihapakkauksiin - siis jos mallia haetaan röökiaskien pelottelukuvista, siinähän on ihan eri logiikka. Ja tämä ei nyt ole mikään kannanotto lihan tehotuotannon puolesta.)

Kuvake
MikaM
etupotkija

Median vastuu

Viesti MikaM » loka 1, 2019, 10.21

Menikö IL lankaan, kuka tuon pahennuksen uutisoi? IL teki alkuperäisen jutun aiheesta, joka on varsin ajankohtainen. Mielestäni tässä ei ole jutun juurta aiheeseen "Median vastuu". Eli kaipaisin vähän valaistusta, esim @Lasse Candé lta. Tai @Ile ltä. Tai joltain, mikä tässä meni pieleen, kun en itse ole sitä mieltä, että meni?
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Lauteille: Toukokuu 2006
Etulaji: Judo
Tykännyt: 25 kertaa
Tykätty: 47 kertaa

Median vastuu

Viesti PetriP » loka 1, 2019, 10.33

Mitä ajankohtaista siinä, että vegaani on sitä mieltä että lihansyöntiä pitää vähentää? Sanojen laittaminen haastateltavan suuhun on väärin, mutta klikki-taloudessa varmaan väistämätöntä. Ja varmaan keltaisenlehdistön elämässä jo ennen nettiä

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija

Re: Median vastuu

Viesti Daddy » loka 1, 2019, 10.43

Niin varsinaisesti tuossahan ei ollut mitään faktisesti väärin, haastateltavan esittämä ajatus oli vain muotoiltu erilaiseksi. Vrt "kasvatan porkkanoita" vs hän on porkkananviljelijä".

Tosin tuossa kyllä haastateltavan näkemyksistä voi kieltämättä saada esim harhaanjohtavan kuvan, mikä kyllä on mediassa valitettavan yleistä - ja minusta väärin.

Väärin, koska median pitäisi välittää objektiivista tietoa; siis sellaista joka ei johda harhaan.
-Tuntematon

Kuvake
MikaM
etupotkija

Median vastuu

Viesti MikaM » loka 1, 2019, 10.58

Sanojahan ei laitettu suuhun. Auvinenhan nimenomaan sanoi, että raatokuvat voivat tulla kyseeseen. Jos tämä nyt oli se kohta, joka närästää.
Ilmastonmuutoskeskustelu on varsin ajankohtainen, johon (eläinperäisen ravinnon) syöminen nivoutuu hyvinkin olennaisesti.
Muistaakseni otsikontekoa opetetaan ihan koulussa, joten sen ei pitäsi yllättää ketään, että niitä tehdään myyntitarkoituksessa. Tässä ei sentään menty kysymysmerkki-linjalle.
En vielä näe vastuunpuutetta tai harhaanjohtamista.
- Dalai Lama

Atticora
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Lauteille: Heinäkuu 2013
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 69 kertaa

Median vastuu

Viesti Atticora » loka 1, 2019, 12.18

Kuvaillun kaltainen toiminta on minustakin "kyseenalaista". Ei kai sitä juuri muuksi ole väitettykään. Taitaa olla ihan peruskikka toimittajien temppupussissa.

Itse olisin kyllä repäissyt paljon raflaavamman otsikon olemassa olevasta materiaalista:

Auvinen kutsuu kirjassa tupakkaa lupaavaksi esimerkiksi.
– Suomen nykyisessä tupakkalaissa sanotaan, että sen tarkoitus on saada ihmiset lopettamaan tupakointi. Ei ole mitään syytä, miksei voitaisi soveltaa tätä samaa lihaan

Tuossa on niin mehukkaat ainekset, että siinä tukehtuu pari setämiestä makkaraansa samantien.

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Jorge ja 8 kurkkijaa