Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 6433
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

#541

Viesti AlexMachine »

Huomasin myös eilen että Sonera oli tosiaan blokannut pääsyn. Proxy toimi ja PeerBlock siihen perään käyntiin.
Olen itselle vetänyt rajan siihen että en leffoja lataile, vain tv-ohjelmia.
Minulla on nykyään vahva eturistiriita leffojen suhteen, joten tein päätökseni sitä noudattaen.
The beatings will continue until morale improves.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

#542

Viesti Jarppa »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Mika kirjoitti: Nyt se sitten loppui!
TeliaSonera on estänyt kaikilta asiakkailtaan pääsyn Pirate Bay -nettipalveluun tästä päivästä alkaen. Esto on voimassa toistaiseksi eikä vaikuta Soneran ja Tele Finlandin asiakkaiden muuhun liikennöintiin verkossa.

Helsingin käräjäoikeus on aiemmin määrännyt TeliaSoneran, Elisan ja DNA:n estämään asiakkaidensa pääsyn sivustolle, joka sisältää tekijänoikeutta loukkaavaa aineistoa.
Hm. Pirate Bay ei muuten sisällä tekijänoikeutta loukkaavaa aineistoa. Samalla logiikalla voisi estää pääsyn Googleen.
Näimpä. Käytännössä ihmiset kuitenkin oppivat nyt peittämään jälkiään proxylla ja PeerBlockilla, joten käytännössä oikeita jakelijoita on entistä vaikeampi saada kiinni. Samaan aikaan piratebayn mainonta jokaisessa valtamediassa jatkuu kiitos oikeudenkäynnin, eli käyttäjävirta ei varmasti tule piraattilahdelta katkeamaan. Ei mene päivääkään kun uutisen kommenteista löytyy ohjeet "eston" kiertämiseen.
Kuvake
Kari Mäki-Kuutti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 961
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji Kempo

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

#543

Viesti Kari Mäki-Kuutti »

http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutise ... ia/a840221" onclick="window.open(this.href);return false;
Piraattipolitiikko haukkui "sisältömafiaa" - metsästää nyt kirjansa levittäjiä

Saksalaispoliitikko Julia Schramm on tehnyt poliittisen uransa vastustamalla ”sisältömafiaa”. Hän allekirjoitti kuitenkin rahakkaan kustannussopimuksen ja on nyt kieltänyt uuden kirjansa vapaan levittämisen.

Schrammin kirja Klick mich: Bekenntnisse einer Internet-Exhibitionistin (Klikkaa minua: internetekshibitionistin tunnustukset) oli jaossa Dropboxissa ja the Pirate Bayssa, mutta ne poistettiin eilen kustantajan pyynnöstä. Aiemmin hän on muun muassa kuvaillut tekijänoikeustermiä "inhottavaksi“, Torrentfreak.com kertoo.

Julkisuudessa liikkuneiden tietojen kustannusyhtiö Random House maksoi kirjan oikeuksista jopa 100 000 euroa.

Tuoreen kirjailijan kaksinaamaisuus on herättänyt paljon keskustelua Piraattipuolueen sisällä mutta myös valtamedioissa, johtuen puolueen saamasta huomiosta. Helsingin Sanomien mukaan puolue sai esimerkiksi Berliinin aluevaaleissa 8,9 prosenttia äänistä vuonna 2011.

Schramm myöntää, että tilanne on eriskummallinen. Hän kertoo, että kaikki kirjan oikeudet kustantajalle siirtävän sopimuksen allekirjoittaminen "ei ollut kaikkein paras ratkaisu“. Hän on myös puolustellut päätöstään sanomalla, että kirjan kirjoittaminen oli hänen pitkäaikainen haaveensa.

Piraattien reaktiot vaihtelevat: toiset ovat tuominneet toimintatavan, toisilta riittää Schrammille ymmärrystä. Jotkut aikovat kostaa levittämällä kirjaa ilmaiseksi mahdollisimman paljon, mikä taas saattaa toimia Schrammin kustantajan eduksi - tässäkin tapauksessa on mahdollisuus tietynlaiseen Streisandin ilmiöön.

Suomessa Schrammin kaksista kasvoista kirjoitti ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Piraattipolii ... 5600073349" onclick="window.open(this.href);return false;
Raha meni sitten kuitenkin periaatteiden edelle?
Kari Mäki-Kuutti
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

#544

Viesti bodyguard »

Siis jos oikein ymmärsin niin eihän tuo Schramm nyt sitten kuitenkaan ketään "metsästä" vaan kustantaja?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

#545

Viesti Totte »

bodyguard kirjoitti: Siis jos oikein ymmärsin niin eihän tuo Schramm nyt sitten kuitenkaan ketään "metsästä" vaan kustantaja?
Sekä se että raha ohittaa periaatteet ja se että otsikko antaa valheellisen kuvan uutisesta on kyllä nyt melko järkyttävää ja ennenkuulumatonta ;)

Mut joo, itsekin sain sen kuvan että ei se itse niitä metsästä, vaan joutui luovuttamaan oikeudet "pakon edessä" jos ylipäätänsä halusi saada kirjan julkaistua.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Kari Mäki-Kuutti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 961
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji Kempo

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

#546

Viesti Kari Mäki-Kuutti »

Kirjanhan olisi voinut julkaista ilmaisena/omalla kustannuksella. Mutta olisi jäänyt 100 000 euroa saamatta.
Kari Mäki-Kuutti
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

#547

Viesti Totte »

Kari Mäki-Kuutti kirjoitti: Mutta olisi jäänyt 100 000 euroa saamatta.
Ja kirja suurelta osin lukematta. Ei se nyt vaan ole ensikertalaiselle sama asia julkaista kirja omakustanteisena kuin saada se oikeasti julkaistua jonkun kustantajan toimesta.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Tekijänoikeudet nyky-yhteiskunnassa

#548

Viesti PDC »

http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/l ... en/a857948" onclick="window.open(this.href);return false;
Lapsi latasi Chisun levyn "vahingossa" - 600 euron lasku ja poliisi takavarikoi koneen


Helsinkiläismies kertoo lapsensa laittomasti lataaman cd-levyn johtaneen ensin 600 euron korvausvaatimukseen ja sitten kotikoneen takavarikkoon.

Mies kertoo Facebookissa saaneensa Ttvk:lta 600 euron korvausvaatimuksen. Hän sanoo myöhemmin ostaneensa kyseisen levyn lapselleen, joka halusi esikuunnella sitä ennen ostoa. 9-vuotias oli isän kertoman mukaan päätynyt ilmeisesti ymmärtämättömyyttään lataamaan levyn vertaisverkosta, jolloin tiedostoja tulee samalla jakaneeksi muille käyttäjille.

Isä kieltäytyi maksamasta korvaussummaa. Sen seurauksena poliisin talousrikosyksikkö haki nyt tietokoneen tutkittavaksi.
Kanattaa lukea se facebook teksti. Järjettömin oli tämä kohta
Homma siis huipentui tänä aamuna kun kaksi talousrikospuolen konstaapelia soitti ovikelloa klo 08.17 kotietsintälaput käsissään ja vaativat tyttäreni tietokonetta mukaansa. Kun unenpöpperössä tuumasin että olisiko minun nyt aika soittaa asianajajani paikalle, totesivat he sen olevan lopputuloksen kannalta turhaa, kone lähtisi tutkintaan joka tapauksessa. (Siis tästä "latauksesta" on jo vuosi aikaa...???).

Vielä ennen poistumistaan asunnosta tyttäreni kone kainalossa, sanoi tuo konstaapeli minulle että "jos maksat sen korvaus summan, joka ei heidän "tietääkseen" ole "edes" nelinumeroinen, tippuvat heidän hanskansa tämän jutun suhteen välittömästi, eli eikö olisi vain kaikkien kannalta helpompaa jos maksaisin sen pikimmiten??? Siinä vaiheessa viimeistään leukani loksahti kolahtaen eteisen lattialle, enkä ollut enää varma olenko hereillä vai unessa?

Siis tämä jutun tutkija, rivien välistä suositteli, että tyhjennän lompakkoni ja pidän perhettäni nälässä seuraavat kaksi viikkoa, jotta he saisivat tämän jutun pois käsistään? Mitä Vi...a, näinkö se hoituu?
MUOKKAUS: Sekä tämä kohta, aikaisemmin tuossa tekstissä. Ei voi käsittää...
Sitten viime keväänä sain sähköpostin joltain asianajajalta, joka ilmoitti minulle vaativansa korvauksen laittomasti levittämästäni äänitallenteesta, jota olin hänen mielestään levittänyt Pirate Bay- nimisessä tiedostojenjako domainissa. Piti maksaa 600 € ( KUUSISATAAEUROA) tilille (tilinumero oli mukana?!), ja allekirjoittaa vaitiolosopimus, jonka mukaan en saa kertoa tästä mihinkään / kenellekkään koskien korvaus summaa, määrää tai syytä. Ensivaikutelma oli vahva nigerialaistyyppinen-kirje, mutta avattuani liitetiedostot ja tarkistettuani taustat tästä "asianajajasta", vastasin kuitenkin sähköpostiin kysyen noin lyhennettynä, että mistä vitusta nyt oli kysymys?

[...]

Asia jäi kuitenkin vaivaamaan, joten otin taustoista selvää, ja kävi ilmi että nämä instanssit olivat ITSE LADANNEET TUON CHISUN LEVYN NETTIIN, ja kyttäsivät siellä ketkä bittinikkarit alkavat sitä laittomasti lataamaan!!!???
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Tekijänoikeudet nyky-yhteiskunnassa

#549

Viesti Point »

PDC kirjoitti: http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/l ... en/a857948" onclick="window.open(this.href);return false;
Lapsi latasi Chisun levyn "vahingossa" - 600 euron lasku ja poliisi takavarikoi koneen


Helsinkiläismies kertoo lapsensa laittomasti lataaman cd-levyn johtaneen ensin 600 euron korvausvaatimukseen ja sitten kotikoneen takavarikkoon.

Mies kertoo Facebookissa saaneensa Ttvk:lta 600 euron korvausvaatimuksen. Hän sanoo myöhemmin ostaneensa kyseisen levyn lapselleen, joka halusi esikuunnella sitä ennen ostoa. 9-vuotias oli isän kertoman mukaan päätynyt ilmeisesti ymmärtämättömyyttään lataamaan levyn vertaisverkosta, jolloin tiedostoja tulee samalla jakaneeksi muille käyttäjille.

Isä kieltäytyi maksamasta korvaussummaa. Sen seurauksena poliisin talousrikosyksikkö haki nyt tietokoneen tutkittavaksi.
Kanattaa lukea se facebook teksti. Järjettömin oli tämä kohta
Homma siis huipentui tänä aamuna kun kaksi talousrikospuolen konstaapelia soitti ovikelloa klo 08.17 kotietsintälaput käsissään ja vaativat tyttäreni tietokonetta mukaansa. Kun unenpöpperössä tuumasin että olisiko minun nyt aika soittaa asianajajani paikalle, totesivat he sen olevan lopputuloksen kannalta turhaa, kone lähtisi tutkintaan joka tapauksessa. (Siis tästä "latauksesta" on jo vuosi aikaa...???).

Vielä ennen poistumistaan asunnosta tyttäreni kone kainalossa, sanoi tuo konstaapeli minulle että "jos maksat sen korvaus summan, joka ei heidän "tietääkseen" ole "edes" nelinumeroinen, tippuvat heidän hanskansa tämän jutun suhteen välittömästi, eli eikö olisi vain kaikkien kannalta helpompaa jos maksaisin sen pikimmiten??? Siinä vaiheessa viimeistään leukani loksahti kolahtaen eteisen lattialle, enkä ollut enää varma olenko hereillä vai unessa?

Siis tämä jutun tutkija, rivien välistä suositteli, että tyhjennän lompakkoni ja pidän perhettäni nälässä seuraavat kaksi viikkoa, jotta he saisivat tämän jutun pois käsistään? Mitä Vi...a, näinkö se hoituu?
MUOKKAUS: Sekä tämä kohta, aikaisemmin tuossa tekstissä. Ei voi käsittää...
Sitten viime keväänä sain sähköpostin joltain asianajajalta, joka ilmoitti minulle vaativansa korvauksen laittomasti levittämästäni äänitallenteesta, jota olin hänen mielestään levittänyt Pirate Bay- nimisessä tiedostojenjako domainissa. Piti maksaa 600 € ( KUUSISATAAEUROA) tilille (tilinumero oli mukana?!), ja allekirjoittaa vaitiolosopimus, jonka mukaan en saa kertoa tästä mihinkään / kenellekkään koskien korvaus summaa, määrää tai syytä. Ensivaikutelma oli vahva nigerialaistyyppinen-kirje, mutta avattuani liitetiedostot ja tarkistettuani taustat tästä "asianajajasta", vastasin kuitenkin sähköpostiin kysyen noin lyhennettynä, että mistä vitusta nyt oli kysymys?

[...]

Asia jäi kuitenkin vaivaamaan, joten otin taustoista selvää, ja kävi ilmi että nämä instanssit olivat ITSE LADANNEET TUON CHISUN LEVYN NETTIIN, ja kyttäsivät siellä ketkä bittinikkarit alkavat sitä laittomasti lataamaan!!!???
Kappas!

Kaveri on tuttuni ja Fb kaveri hän ihmetteli eilen poliiseita ovellaan. Oli yöllä sitten postannut tämän postauksen ..

Päivän aikana onkin hieman levinnyt viesti ja kommentteja on tullut muiltakin kuin kavereilta. On se Some ihmeellinen
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 90
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tekijänoikeudet nyky-yhteiskunnassa

#550

Viesti MtJ »

Haaa! Eikös tämä ole vähän samaa touhua kuin valeostot huumekaupassa? Aika vekkulaa toimintaa :D
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Tekijänoikeudet nyky-yhteiskunnassa

#551

Viesti Polvi »

Rikokseen yllytyksestä mätkyt teosto-mafialle. :)
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

#552

Viesti Tapani »

Voiko pitää paikkansa, että ovat itse laittaneet sen tiedoston jakoon? Onko se ollut siis toimiva vai toimimaton? Ei taida kyllä ihan mennä lainkaan mukaisesti, oli kummin päin vaan.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

#553

Viesti PDC »

Tapani kirjoitti: Voiko pitää paikkansa, että ovat itse laittaneet sen tiedoston jakoon? Onko se ollut siis toimiva vai toimimaton? Ei taida kyllä ihan mennä lainkaan mukaisesti, oli kummin päin vaan.
Facebook statuksesta
Seuraavana ehtoona sitten tyttö valitteli löytäneensä kyllä kappaleita, mutta ei saanut niitä jostain syystä toimimaan. Jotain oli kuuleman mukaan saanut "ladattuakin", mutta kappaleet eivät tuottaneet kuin virhe-ilmoituksia tietokoneen näytöllä. Ei sydän kestänyt tuota pienen ihmisen tuskaa, joten marssimme paikalliseen prismaan, ja ostin tytölle tuon Suomen ykkösartistin CD:n.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

#554

Viesti Polvi »

Tapani kirjoitti: Voiko pitää paikkansa, että ovat itse laittaneet sen tiedoston jakoon? Onko se ollut siis toimiva vai toimimaton? Ei taida kyllä ihan mennä lainkaan mukaisesti, oli kummin päin vaan.
Ainakin suuressa maailmassa tuota on harrastettu. Ja kyseessä on käsittääkseni yleensä ollut toimimaton kura. Muistelen myös, että he ovat itse laittaneet useita clientteja lataamaan ko roskaa, jotta ne nousevat torrent-sivustojen hauissa kärkeen ja siten houkuttelevat mahdollisimman paljon uhreja.

Sitä en tiedä, ovatko pyrkineet träkkäämään muita lataajia, vai onko kyseessä pelkkä kiusanteko.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 90
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Laiton lataaminen (ns. warettaminen)

#555

Viesti MtJ »

Eihän tuossa mitään, minun mielestäni ihan asiallista toimintaa. Tälle pitäisi saada lain suoja meilläkin :)
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa