Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sijoittaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 50
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sijoittaminen

#181

Viesti Mika »

Näkisin bitcoinit oikein mielenkiintoisena sijoitus- ja keinottelukohteena.
Hän ei halua kertoa omistustensa nykyistä arvoa.

- Ostin niitä, kun yksi bitcoin maksoi kymmenen euroa. Nyt yksi bitcoin maksaa noin 350 euroa.

Bitcoinien arvo heittelee voimakkaasti ja esimerkiksi joulun tienoilla yhdestä sellaisesta joutui maksamaan peräti noin 900 euroa. Heittely johtuu Linja-ahon mielestä siitä, että kyseessä on uusi tuote.

- Bitcoineja on liikkeellä 4-5 miljardin euron arvosta ja se on niin vähän, että markkinoiden toiminta heiluttelee arvoa paljon. Kun joku laittaa myyntiin ison potin, niin kurssi lähtee laskuun.

Seuraa samanlainen kierre kuin osakemarkkinoilla, kun muutkin alkavat myydä samanaikaisesti pois bitcoinejaan.

- Ihmisten pelko ja ahneus sitä heiluttavat suuntaan tai toiseen, kuten osakemarkkinoillakin.

Bittirahaa hän on käytänyt muun muassa kasvisravintolan laskun maksamiseen, elektroniikan ostamiseen nettikaupasta sekä lahjoituksen tekoon netin historiaa tallentavalle Archive.org-säätiölle.
Tuo on tuosta aiemmasta linkistäni.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Sijoittaminen

#182

Viesti Jorge »

Ovatko arpajaiset tai Wincapita sijoitustoimintaa?
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Sijoittaminen

#183

Viesti Ile »

Mielestäni bitcoinin voi nähdä hyvin riskaabelina ja spekulatiivisena sijoituskohteena. Sen perusolemus ja esim. laskennallinen maksimimäärä jne. on kuitenkin julkisesti tiedossa, joten lähtökohtaisesti siinä ei liene kyse esim. huijauksesta.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#184

Viesti Totte »

Itse olen kokenut mielekkääksi määritelmää että sijoituksen pitää tuottaa jotain. Näin ollen osakkeet, velkakirjat ja vuokra-asunnot ovat sijoituksia. Kulta ja bitcoinit eivät.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Sijoittaminen

#185

Viesti Ralle Ryökäle »

Eiväthän nuokaan varmuudella tuota. Tai jos tuottavat niin esim asunnoissa uppoaa helposti remontteihin yms. Tokihan jos on pinkka kunnossa niin hyväkuntoinen asunto suuremmassa kaupungissa tuottaa kyllä, ainakin tällähetkellä.
Sijoituksessa piilee aina riski, se tekee siitä sijoituksen. Sana sijoitushan tarkoittaa varojen sitouttamista jonkun asian toivossa, ja toivo ei ole sama kuin tuotto.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#186

Viesti Totte »

Vuokra-asunto tuottaa vuokratuloa, osakkeet osinkoja ja velkakirjat korkoa. Kulta ja bitcoin ei tuota mitään, vaan niillä spekuloidaan pelkästään arvonnousulla.

On tietenkin totta että yksittäinen vuokra-asunto voi hetkellisesti seisoa tyhjillään eikä se silloin tuota mitään. Nyt puhutaan kuitenkin omaisuusLAJEISTA.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Sijoittaminen

#187

Viesti Ile »

Niin no, ainakin laajempien tuottomääritelmien mukaan myyntivoitto on yksi tuoton muoto. Eli pelkkään arvonnoususpekulaatioon perustuva toiminta voi olla "tuottavaa sijoittamista". Ymmärrän toki myös kapeamman määritelmän.
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Sijoittaminen

#188

Viesti Ralle Ryökäle »

Kyllä mä miellän tuoton siksi mitä viivan alle jää. Tahtoo sanoa että, vuokra-asunnoissa on kulunsa. Velkaa, vastiketta, remppaa yms hoitokulua. Toki jos tuntee saavansa tuottoa kun vuokra kilahtaa tilille niin mikäs siinä, heh...
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#189

Viesti Totte »

Vuokra-asunto ja osakkeet tuottvat riippimatta siitä mikä arvonkehitys on. Kullasta ja bitcoinista saa rahaa takaisin pelkästään jos arvonkehitys sattuu olemaan suosiollinen. Toisessa ostetaan omaisuutta joka tuottaa sinulle tulovirtaa, toisessa ostetaan omaisuutta spekuloiden sen arvonkehityksellä.

Sinun ei tietenkään tarvitse olla samaa mieltä miten määrittelen sijoituksen, mutta noiden kahden kategorian erilaisuus nyt ei oikeastaan ole mielipidekysymys.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Sijoittaminen

#190

Viesti Ile »

Entäs osakesijoitus yhtiöön, joka käy kauppaa kullalla/bitcoineilla/taide-esineillä/rakentamattomilla rantatonteilla/etc ja jonka voitto perustuu tässä kaupankäynnissä arvonnousun kautta saatuihin myyntivoittoihin...
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Re: Sijoittaminen

#191

Viesti Jorge »

Totte kirjoitti: Vuokra-asunto ja osakkeet tuottvat riippimatta siitä mikä arvonkehitys on.
Miten niin? Ei kaikille osakkeille jaeta osinkoa ja vuokra-asuntokaan ei tuota välttämättä (sijoitukselle korkoa); varsinkaan, jos se on ostettu nykymarkkinaa kalliimmalla hinnalla.
Kullasta ja bitcoinista saa rahaa takaisin pelkästään jos arvonkehitys sattuu olemaan suosiollinen. Toisessa ostetaan omaisuutta joka tuottaa sinulle tulovirtaa, toisessa ostetaan omaisuutta spekuloiden sen arvonkehityksellä.
Kulta ja bitcoin, noin muuten, vertautuvat toisiinsa mahdollisimman huonosti; kulta on perinteisesti ollut "safe haven" ja jopa kansallisia valuuttoja on ennen sidottu kultakantaan ; bitcoin on pelkkää spekulaatiota.

Toki voidaan myös perustellusti sanoa, että kaikki kelluvat valuutat ovat enemmän tai vähemmän spekulatiivisia, vaikka teoriassa niiden arvolla jokin yhteys vastaava talousalueen kuntoon onkin.

Muistan, kun Suomen markkakin oli niin pieni valuutta, että yhden "traderin" kaupat heilauttivat sen arvoa. Bitcoinin houkutus "sijoituskohteena' perustuu nimenomaan sen volatiliteettiin, eli se on "korkean riskin pelikohde". En pidä edes normaalia valuuttakauppaa tai osakkeiden päiväkauppaa kovin hyvänä ideana yksilön sijoitustoimintaan - parempi olisi, että takana on jokin instituutio, joka pystyy kompensoimaan jollain toisella toiminnalla tappioita, joita väistämättä tulee jossain vaiheessa.

Vähintäänkin, volatiilien tuotteiden kaupan pitäisi olla täysipäiväistä ja sijoituksia tulisi hajauttaa.


Mutta jos bitcoin on sen takia oletettavasti jotenkin mielenkiintoinen sijoituskohde, että joku jossain on tehnyt sillä rahaa, niin kerrottakoon, että minäkin olen saanut voittajahevosen kiinni 140 kertoimella. Harmi, että siinä lapussa ei ollut kuin n. 5 euroa tuolle hepalle...

Aloinko sen jälkeen "sijoittamaan" tuhansia euroja yli 100 kertoimisiin heppoihin? En tietenkään.
Ja hevospelissä sentään pystyy helpommin päättelemään/arvaamaan lopputuloksen, kuin bitcoinin arvossa.

Oikeastaan, bitcoiniin "sijoittamista" ei voi edes verrata säädösten alaiseen vedonlyöntiin, vaan joihinkin "maanalaisiin vedonlyöntitoimistoihin" (illegal bookies) - jos et saakaan rahoja voittotikettiä vastaan, niin mihin valitat?

Caveat emptor, niin kuin seuraavassa artikkelissa todetaan.


So depending on your point of view, Bitcoin is either a wonderfully liberating new financial system, freed of the costs and poisonous history of the old banking and monetary world, or it is the dangerous and wacky Wild West, where law-abiding folk should fear to tread.

Which is it? Well we may be about to find out, following the disappearance from the internet of MtGox, one of the biggest Bitcoin exchanges - amidst rumours of all sorts of shenanigans and allegations that vast quantities of the currency have gone walkies.

The point is that Bitcoin's strength - that it has grown in an organic, slightly anarchic and devolved way, with no central oversight or control - is also its weakness.

There is no central authority to step in and give any kind of guidance to Mt Gox customers whether their money is safe or gone. And there's no compensation safety net.

Bitcoin has been set up on the basis of pure caveat emptor. If its participants take any losses in their stride, and learn the lessons, it can go from strength to strength.

If they are unable to develop any kind of governance system that provides confidence that Bitcoins are where they are supposed to be, then it will disintegrate into fringe territory for loons and wild-eyed monetary anarchists.
http://www.bbc.co.uk/news/business-26335547" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#192

Viesti Totte »

Puhttiin omaisuuslajeista, joten jos joku yksittäinen vuokrakämppä ei jossain tuota, niin se on tämän keskustelun kannalta täysin irrelevantia, ja on kertoo oikeastaan vain sijoitustoiminnan riskeistä.

Kullalla ja bitcoineilla on tottakai eroja, mutta molempia yhdistää se, että niihin rahansa laittava voi saada niistä tuottoa vain jos niiden kollektiivinen arvostus nousee ja ne myydään. Se että valuutat ovat olleet sidottuna kultaan ei millään tavalla oleellista, sillä eivät valuutatkaan ole sijoituksia kapean määritelmän mukaan. Nekään kun eivät tuota mitään.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#193

Viesti Totte »

Sanotaan nyt vielä että ns. daytrading missä ostetaan jotain osaketta tarkoituksena myydä se lyhyen ajan sisällä kalliimmalla, tai otetaan johdannaisilla kantaa markkinoita vastaan, ei myöskään ole kapean määritelmän mukaan sijoittamista. Tuottoa haetaan silloin pelkästääb siitä, että joku on valmis maksamaan enemmän samasta tuotteesta tulevaisuudessa.

Sijoituksilla voidaan siis spekuloida, mutta spekilatiivisiin omaisiislajeihin ei voida sijoittaa. Tämä siis sen rajanvedon mukaan minkä olen itse kokenut mielekkääksi. En väitä että se olisi joku yleinen määritelmä.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Sijoittaminen

#194

Viesti Point »

Tuosta bitcomista tulee kyllä mieleen se vanha esimerkki dollarin setelin (vai oliko se sadan?) huutokaupasta, jossa setelin arvo nousi huomattavasti sen nimellisarvoa korkeammalle.. Tietenkin sillä erotuksella, että Bitcomilla ei taida olla minkäänlaista nimellisarvoa olla olemassa? Vai onko se se arvo, mikä bitcomilla oli, kun se "laskettiin liikenteeseen"
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Sijoittaminen

#195

Viesti Jorge »

Totte: No joo, kulta ja bitcoin eivat siis ole - sinallaan loogisen- maaritelmasi mukaan sijoituskohteita, mutta eri syista.

Kullalla ennemminkin suojaudutaan kurssivaihteluja vastaan, vaikka viimeisen kymmenen vuoden aikana siinakin on ollut jonkinlaista vuoristorataa. Toisin kuin bitcoinissa, riski taydellisesta arvonmenetyksesta on melkoisen pieni.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jiu-Jitsu ja 49 kurkkijaa