Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sijoittaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sijoittaminen

#211

Viesti Point »

Itse olin kiinnostunut juuri pörssin kautta ostettavista ETF rahastoista. Osin niinkin hölmön syyn takia, että saisin pidettyä pankkisuhteen (ainakin toistaiseksi) tietyllä tasolla Nordeassa. Sen takia olisin kiinnostunut niistä ETF rahastoista, joita saisi ostettua Nordean salkkuun.

Siellä on jo pieni pesämuna sitä Seligsonin ETF-rahastoa, mutta koska se sijoittaa Suomeen, niin olisi kiinnostusta hajauttaa myös muillekin markkina-alueille. Yksittäisistä toimialoista olisin kiinnostunut lääketeollisuudesta, lähinnä sen takia, että pidän todennäköisenä, että kyseinen toimiala ei tule todennäköisesti katoamaan.

Täysin, et vastannut kysymykseeni, mutta sain jälleen kerran uutta tietoa. Kiitos. Sinun kautta heräsi taannoin mielenkiinto Seligsonia ja sitä kautta pörssinoteerattuja ETF rahastoja kohtaan. Piensäästäjän kannalta tietenkin näissä huonona puolena on se, että kaupankäyntikulujen takia ajallinen hajautus maksaa. Varsinkin kun on itsepintainen omaan pankkiin keskittäjä. :/

Onkos sinulla itsellä minkälaisia kokemuksia Nordnetin käyttämisestä? Vai oletko keskittänyt Seligsoniin?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#212

Viesti Totte »

Itselläni ei ole mitään omakohtaisia kokoemuksia Nordnetistaä. Sijoitan itse Seligsonin kautta.

On hyvin mahdollista että lääketeollisuus ei tule katoamaan, mutta on myös monta muuta teollisuutta jotka eivät tule katoamaan. Onko sinulla lääketeollisuudesta jotain tietoa mitä markkinoilla ei ole? Toisin sanoen, onko sinulla syytä olettaa että tietosi että lääketeollisuus ei tule katoamaan on siinä määrin ainutlaatuinen, että tietoa ei ole huomioitu lääketeollisuuden osakkeiden arvoissa?

Lääketeollisuuteen tosin pystyy sijoittamaan Seligsonin kautta. Minulla ei ole mitään tietoa Nordean sijoitusmahdollisuuksista, sillä en ole Nordean asiakas. Nämä selviänee nettipankissa?

Jos huoli on että ajallinen sijoittaminen maksaa, haluan jälleen kerran huomauttaa että Seligsonin kautta tämä on ilmaista. Tiedän että tätä ei kysytty, mutta jos kasassa ei jo ole maantieteellisesti hajautettya salkkua jossa on myös hyvässä suhteessa korkoja, niin onko syytä olettaa että jonkun yksittäisen toimialan menestyksen arvaaminen paikkaisi näitä puutteita?

Pahoittelen jos vastaus oli taas tylyhkö, mutta koska antamistasi lähtökohdista (kulujen optimointia ei voida harrastaa koska rajoitutaan Nordeaan) en voi antaa hyviä neuvoja, niin paasan taas omiani. Lupaan että en jatka vaan annan muille vastausvuoron.

Lisäksi vastauksessani on kaljakerrointa ;)
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Sijoittaminen

#213

Viesti Aihki »

Totte kirjoitti: Lisäksi vastauksessani on kaljakerrointa ;)
Mikä? :lol:
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Sijoittaminen

#214

Viesti Point »

Kaljakerroin tekee vastaukistasi selkeämmät :) Täytyy kyllä myöntää, että olen harkinnut välillä harkinnut, että pitäisikö luopua keskittämisen tuomista eduista sen takia, että voin harrastaa pientä sijoitustoimintaa/säästämistä pikkaisen edullisemmin ja paremman iloisella tuotteilla . Toistaiseksi harrastan vielä sellaista nappikauppaa, että olen katsonut, että teen sitä rajatussa ympäristössä.

Toinen peruste miksi mietin, että miksi voisin sijoittaa/säästää tietyn markkina-alueen lisäksi myös yksittäiselle toimialalle, on se että "sitten on kivempi lukea talousuutisia". Niin... Onhan niitä muitakin teollisuuden aloja, jotka eivät katoa mihinkään , mutta katson että alati kasvava vanheneva (länsimaalainen) vauras väestö tulee käyttämään lääketeollisuuden tuotteita jatkossa yhä enemmän ja siten markkinat tulevat melko suuresti kasvamaan. Mutta siellä voi olla kuten mainitsit, niissä voi olla yliarvostusta kuten esim kehittyvien markkinoiden indekseissä taisi olla/taittaa olla ainakin joidenkin näkemysten mukaan.

Mutta kiitos taas :)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#215

Viesti Totte »

Ajattelin mainita vielä yhden asian. Kun valitsee ETF:ää niin kannattaa vähän myös tarkastella miten paljon sitä on liikkeellä ja miten paljon sillä käydään kauppaa. Jos kauppaa käydään vähän niin sen myyminen voi viedä aikaa ja alhaiset maksut kostautua korkeampana spreading-kuluna. Lisäksi pieniä ETF:iä voidaa lopettaa kokonaan (jolloin joutuu etsimään uuden, ei menetä kaikkea siihen sijoitettua).

Normaalit indeksirahasto-osuudet ovat aina ja heti likvidejä, kuten käytännössä myös isot ETF:t.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 50
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sijoittaminen

#216

Viesti Mika »

Ruotsin finanssivalvonnan raportti antaa ymmärtää, että yhtäältä rahaston hallinnoinnista ja toisaalta rahasto-osuuksien myynnistä maksettavat palkkiot erotetaan, kirjoittaa Morgingstar.

Se tarkoittaa, että sijoitusneuvojalta poistuu houkutus tarjota asiakkaille suurinta provisiota maksavan rahastoyhtiön rahastoja.

Kun palkan maksaakin asiakas, täytyy sijoitusneuvojan keskittyä valitsemaan mahdollisimman tuottavia rahastoja.


Tuo kuulostaa ihan järkevältä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sijoittaminen

#217

Viesti Point »

Ruoditaanpa nyt huhuja Potkun pörssinikkareiden kanssa. :)

Morningstarin ja hevosmiesten uutistoimiston (lisäksi yhden verisukulaisen :) ) mukaan kotimaiset ja pohjoismaiset osakkeet ovat tällä hetkelle hieman yliarvostettuja. Ei paljoa, mutta katsonta kannasta päätellen 5-7 %. Sinäänsä järkeenkäyvä huhu sillä kun vertailee "Suomi indeksit" ovat kolmen vuoden aikana kehittyneet huomattavasti muita indeksejä paremmin (lyhyt arvio Nordea rahastovertailussa). Voi olla siis mahdollista, että jossain vaiheessa tulisi pieni korjausliike. Jos tämä olettamus pitäisi paikkansa, niin mihin ajankohtaa mahdollinen korjausliike voisi sijoittua? Ennen lomia? Suomen lomien jälkeen? Euroopan lomien jälkeen? Vai kannattaako odottaa tammikuun ilmiötä, jos haluaa tehdä puolen vuoden sisään normaalia kuukaisisäästämistä suuremman kertasijoituksen pohjoismaisiin/suomalaisiin indekseihin?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#218

Viesti Totte »

Jos kotimaiset osakkeet ovat YLIarvostettuja, niin eikö aktiivisella sijoittelijalla pitäisi olla halu myydä niitä pois eikä ostaa niitä lisää?

Itse tekisin tietenkin seuraavasti: jos arvelisin jonkun tyyppisen osakkeen olevan yli- tai alipainossa, tarkistaisin onko allokaatio vielä toivotun mukainen ja tasapainottaisin sitä sijoitussuunnitelman mukaisesti. Tämän tekisin tosin vaikka en epäilisi minkään sijoitustyypin olevan yli- tai alipainossa, joten tästä nyt ei ollut apua. Oon vähän tylsä näissä jutuissa.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sijoittaminen

#219

Viesti AlexMachine »

Tuo on vaikea kysymys Point. Itse tarkastelin juuri salkkuani ja mietin samaa. Pitää ehkä myydä osa ja tankata yhta tai kahta mielenstäni aliarvostettua. No yksi tapa ainakin on katsoa koska osingot laukeavat maksuun, heti sen jälkeenhän kurssi tapaa notkahtaa ja lappuja lähtee jonkin verran myyntiin.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Sijoittaminen

#220

Viesti Totte »

AlexMachine kirjoitti: Tuo on vaikea kysymys Point. Itse tarkastelin juuri salkkuani ja mietin samaa. Pitää ehkä myydä osa ja tankata yhta tai kahta mielenstäni aliarvostettua. No yksi tapa ainakin on katsoa koska osingot laukeavat maksuun, heti sen jälkeenhän kurssi tapaa notkahtaa ja lappuja lähtee jonkin verran myyntiin.
Sen verran huomauttaisin että sillä ei pitäisi olla merkitystä ostaako osakkeen ennen vai jälkeen osingonmaksun. Ennen ostamalla se on kalliimpi mutta saa osingon, jälkeen ostamalla se on halvempi koska se osinko meni edelliselle omistajalle. Sama tietenkin myynnissä.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sijoittaminen

#221

Viesti AlexMachine »

Totte kirjoitti:
AlexMachine kirjoitti: Tuo on vaikea kysymys Point. Itse tarkastelin juuri salkkuani ja mietin samaa. Pitää ehkä myydä osa ja tankata yhta tai kahta mielenstäni aliarvostettua. No yksi tapa ainakin on katsoa koska osingot laukeavat maksuun, heti sen jälkeenhän kurssi tapaa notkahtaa ja lappuja lähtee jonkin verran myyntiin.
Sen verran huomauttaisin että sillä ei pitäisi olla merkitystä ostaako osakkeen ennen vai jälkeen osingonmaksun. Ennen ostamalla se on kalliimpi mutta saa osingon, jälkeen ostamalla se on halvempi koska se osinko meni edelliselle omistajalle. Sama tietenkin myynnissä.
Hyvä tarkennus, oleellista on tietysti se että jos lappu halpenee enemmän kuin maksettu osake.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sijoittaminen

#222

Viesti Point »

Itsellä ei ole ainakaan vielä aktiivista osakesalkkua vaan pääpaino on indekseissä ja yhdessä ETF:ssä. Kyseisen ETF:n myötä sijoitusten paino on Suomi painoitteinen. Olen vielä harrastelija, joten tämän hetken summat ovat vaan muutamia tuhansia kuten myös aiottu kertasijoitus. Siksi se pieni korjausliike ei välttämättä tappion puolesta peloittaisi kun kuitenkin olen hyötynytkin tästä "yliarvostuksesta". Ei kuitenkaan huvittaisi laittaa suurempaa kertasijoitusta juuri ennen korjausliikettä.

Mutta ehkä tosiaan voisi hetkeksi aikaa muttaa sijoitusten painoa kotimaasta pois.

ja tässä "tieteellinen" arvio. (juu indeksejä on erilaisia ja noi olivat vaan yhden pankin, mutta kuitenkin..)


Kuva
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#223

Viesti Totte »

Hypoteettisesti: Olettaen että Suomi-osakkeet ovat todella yliarvioituja, eikö parempi strategia olisi myydä ne nyt pois ja ostaa takaisin kun korjausliike on tapahtunut? Selitä nyt vielä miksi suunnittelet ostavasi lisää yliarvioiduksi luultuja osakkeita?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#224

Viesti Totte »

AlexMachine kirjoitti:
Totte kirjoitti:
AlexMachine kirjoitti: Tuo on vaikea kysymys Point. Itse tarkastelin juuri salkkuani ja mietin samaa. Pitää ehkä myydä osa ja tankata yhta tai kahta mielenstäni aliarvostettua. No yksi tapa ainakin on katsoa koska osingot laukeavat maksuun, heti sen jälkeenhän kurssi tapaa notkahtaa ja lappuja lähtee jonkin verran myyntiin.
Sen verran huomauttaisin että sillä ei pitäisi olla merkitystä ostaako osakkeen ennen vai jälkeen osingonmaksun. Ennen ostamalla se on kalliimpi mutta saa osingon, jälkeen ostamalla se on halvempi koska se osinko meni edelliselle omistajalle. Sama tietenkin myynnissä.
Hyvä tarkennus, oleellista on tietysti se että jos lappu halpenee enemmän kuin maksettu osake.
Mielestäni ei ole. Osinko on etukäteen tiedossa oleva julkinen asia, joten markkinat ovat siinä suhteessa aivan varmasti tehokkaat. Osakkeen arvo heittelee muutenkin sattumanvaraisesti. On siis tietenkin mahdollista että osake halpenee euron enemmän kuin maksetun osakkeen verran, mutta tämä ei eroa mitenkään tilanteesta jossa osingosta johtuvaa arvonlaskua ei ole ja osake halpenee muuten vain eurolla.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Sijoittaminen

#225

Viesti Point »

Totte kirjoitti: Hypoteettisesti: Olettaen että Suomi-osakkeet ovat todella yliarvioituja, eikö parempi strategia olisi myydä ne nyt pois ja ostaa takaisin kun korjausliike on tapahtunut? Selitä nyt vielä miksi suunnittelet ostavasi lisää yliarvioiduksi luultuja osakkeita?

Ei siinä periaatteessa mitään selittämistä ole. :) Aluksi ajattelin, etten nyt hät' hätää luopuisikaan, koska "jos korjausliikettä ei tulisikaan" vaan ostaisinlisää niitä oletetun korjausliikkeen jälkeen "kun halvalla saa". Tarkoitukseni kun oli kasvattaa tämän vuoden puolella sijoitussalkun kokoa kerralla kuukausierää hieman suuremmalla summalla.

Mutta tuli taas todistettua se, että välillä on hyvä "avata suu" sanoakseen mitä ajattelee, huomatakseen joko itse tai muiden toimesta, ettei siinä ole mitään järkeä. Samalla tässä tuli katsottua sijoitusten jakaumaa ja huomasin, että turhan suomi-painoitteinen se on.

Tarkoitus olisi siis kesän aikana myydä osaa kotimaan sijoituksia (omassa tapauksessa ETF-rahastoa, mikä on tuonut salkkuun aika vahvan kotimaisen painotuksen) ja tarkastella tuleeko syksyn aikana korjausliikettä vai ei. Jos tulee, niin sitten ostellaan sen jälkeen.. jos taas ei... niin mietitään jokatapauksessa miten kannattaisi tasapainottaa sijoitusten hajontaa uudestaan.

Mietin, että missä kannattaa pitää rahat säilössä (korot vai pääomaturvattu pankkitili) sen aikaa ja kuinka kauan kannattaisi katsoa meneekö arvaus oikein?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 141 kurkkijaa