Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sijoittaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Antti P.K.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 102
Lauteille: Tammikuu 2009

Sijoittaminen

#286

Viesti Antti P.K. »

Jos sinulla on rahasto joka peittoaa indeksin tai muuten on hyvin hoidettu, kannattaa pitää rahat siellä. Todennäköisyys sille, että onnistuisit ajoituksella lisäämään tuotto-odotustasi suhteessa rahaston tuottoon ilman myyntejä, on tuskin kovin suuri. Jännää se tietysti on ja tuo hieman kihelmöintiä säästämiseen.
-Antti

"Sweep the legs."
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Sijoittaminen

#287

Viesti Point »

Antti P.K. kirjoitti: Jos sinulla on rahasto joka peittoaa indeksin tai muuten on hyvin hoidettu, kannattaa pitää rahat siellä. Todennäköisyys sille, että onnistuisit ajoituksella lisäämään tuotto-odotustasi suhteessa rahaston tuottoon ilman myyntejä, on tuskin kovin suuri. Jännää se tietysti on ja tuo hieman kihelmöintiä säästämiseen.
Juu. Pieni jännitysmomentti juttu on tietenkin plussaa vaikka todennäköisyys markkinoiden ennustamiseen on hyvin pieni. Lähinnä haaveena olisi, että onnistuisi hyödyntämään näitä muutamia markkinoiden "virheitä" tammi ja toukokuun nousuja (ja sen jälkeistä pientä korjausta alaspäin), kun veroista ei tarvitse välittää ja sitä kautta saada pientä hyötyä perusindeksiin.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#288

Viesti Totte »

Paerusongelma tuossa on, että kun myyt rahaston joka on noussut 5%, se ei välttämättä enää koskaan laske senhetkisen arvon alle. Milloin ostat ne osuudet silloin takaisin? Missä pidät rahat sen ajan kun odotat uutta ostotilaisuutta? Rajoitat keinotekoisesti sitä aikaa jolloin omistat nousevia rahastoja.

Tuo rahastojen kuluton vaihto on oikeastaan hyödyllinen salkun rebalansoimisessa, mutta jos siihen sijoittaa jatkuvasti lisää rahaa voi rebalansoinnin tietenkin yrittää hoitaa kassaviralla.

On totta että jos on hyvä rahasto se kannattaa pitää, mutta se, että rahasto on muutaman vuoden biitannut indeksin ei tarkoita että se on hyvä. Et voi koskaan tietää tuleeko omistamasi rahasto suoriutumaan hyvin. Voit kasvattaa voittavan rahaston saamisen todennäköisyyttä valitsemalla rahaston, jossa on mahdollisemmat pienet kulut, koska muihin rahaston menestykseen vaikuttavista tekijöistä on mahdotonta sanoa mitään.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että ei kannata. Markkinoiden ajoitus on hullujen hommaa. Itse vältän myös kaikkeja pankkien muodostamia tuotteita, sillä mikäli ne tuottavat pankeille rahaa, ne rahat on tultava jostain. Jos et pysty näkemään täsmälleen mistä ne tulevat, se tarkoittaa että ne ovat sinun taskuista pois. Tässä tapauksessa maksat 0,5% siitä hyvästä että sat käyttää koko tuotetta, jonka lisäksi rajoitat valintamahdollisuuksiasi halvimpien rahastojen suhteen.

Jos hyöty on mahdollisuus yrittää ajoittaa markkinoita, on kyseessä huono diili, sillä se homma tuottaa keskimäärin tappiota. Maksat siis mahdollisuudesta päästä tekemään tappiota tuottavaa homma vähän pienemmillä kuluilla. Saatko tuosta mitään muita etuja, esim. veroetuja. Missä pitäisit rahat jos ne eivät olisi tuolls? Jos vastaus on että halvemmassa rahastossa, silloin rahastojen kukujen ero on myös vaihtoehtokustannus.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Sijoittaminen

#289

Viesti Point »

No, onnistuttiin myymään minulle sijoitusvakuutuksen vero-edulla. Tai etu ja etu. Ideahan on, että kun sijoitusvakuutuksesta nostetaan jossain vaiheessa rahaa ulos, niin ensiksi otetaan ulos pääomaa, josta et maksa veroja ja vasta kun sijoitettu pääoma on otettu ulos, niin aletaan nostamaan voittoja, josta sitten maksetaan kulloinkin voimassa oleva pääomavero. Lisäksi jos päätät vaihdella rahastoja keskenään, niin tästä ei tule erikseen mahdollista verorasitusta. (Esim. Jos vakuutukseen säästää ensimmmäiset 30 vuotta pääosin osakerahastoihin ja sen jälkeen markkinatilanteesta riippuen siirtää rahat vaikka korkorahastoihin "turvaan" jos ajattelee rahoille olevan pian käyttöä. Toisin sanoen lykkäät veronmaksua pidemmälle tulevaisuuteen. Tietenkin tähän liittyi myös muita elämää helpottavia elementtejä, kun kuukaisisäästämisen, "tuttuturvallinen pankki" ja nätti pankkivirkailija joka söpösti piirsi paperille "kuoren".

No, sitten kävin laskemaan, että nyt maksan 0,5 % säilytyksestä + se tavallaan kalliimman rahaston 0,3-0,5 % hintaero, siitä että säästän rahojani ajatuksena, että nostan ne joskus 30 vuoden päästä. Sen takia aloin miettimään, että miten pääsisi hyödyntämään tätä rahastojen vaihtoideaa "markkinoita ennustamalla", kun ei ole vauhtokuluja eikä mitään verorasitettakaan.

No, tämä sijoitusvakuutus on vaan yksi osa säästämissuunnitelmaa/toteutusta. Pääasiallinen paino koostuu Seligsonin ja nordnetin indeksirahastoista sekä Nordnetin ETF kuukausisäästöstä.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#290

Viesti Totte »

Ok, tuo että saa nostaa pääoman ensin verottomana on kieltämättä hyvä etuus. Saako ne varat nostaa milloin tahansa? Tällöin se toimii hyvänä vararahasto-tyyppisena paikkana, sillä siit voi myydä ja uudelleensijoittaa ilaman penaltia.Verojen lykkääminen on aina hyvästä, mutta tuolle ei oikein voi antaa euromääräistä hintaa ellei ole tiedossa joku likvidointisuunnitelma.

Jos itselläni olisi tuollainen häkkyrä, käyttäisin sitä rahastojen sujuvaa vaihtoa nimenomaan allokaation rebalansointiin ja tarkistuksiin. Allokaatiohan koostuu kaikista sijoituksista, eli jos Seligsonin osakerahasto nousee, voit myydä osakerahastoja vakuutuksesa ja ostaa tilalle korkoja (oletan nyt esimerkinomaisesti että allokaatiossa korot menivät alipaonoon). Rahavirralla balansointi kun ei välttämättä enää toimi jos salkku on oikeasti iso.

Varsinaista markkinoiden ajoitusta en lähtisi tekemään, koska sillä ei ole positiivista odotusarvoa edes ilman kuluja. Kirjaa siis sijoitussuunnitelmaasi tarkat säännöt sitä varten missä olosuhteissa rebalansoit salkkuasi (2 krt vuodessa? Kun joku osa heittää 5%? Jne.).

Kuukausisäästäminen onnistuu melkein joks paikkaan, joten sitä en laskisi tuon plussaksi.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Sijoittaminen

#291

Viesti Point »

Totte kirjoitti: Ok, tuo että saa nostaa pääoman ensin verottomana on kieltämättä hyvä etuus. Saako ne varat nostaa milloin tahansa? Tällöin se toimii hyvänä vararahasto-tyyppisena paikkana, sillä siit voi myydä ja uudelleensijoittaa ilaman penaltia.Verojen lykkääminen on aina hyvästä, mutta tuolle ei oikein voi antaa euromääräistä hintaa ellei ole tiedossa joku likvidointisuunnitelma.

Jos itselläni olisi tuollainen häkkyrä, käyttäisin sitä rahastojen sujuvaa vaihtoa nimenomaan allokaation rebalansointiin ja tarkistuksiin. Allokaatiohan koostuu kaikista sijoituksista, eli jos Seligsonin osakerahasto nousee, voit myydä osakerahastoja vakuutuksesa ja ostaa tilalle korkoja (oletan nyt esimerkinomaisesti että allokaatiossa korot menivät alipaonoon). Rahavirralla balansointi kun ei välttämättä enää toimi jos salkku on oikeasti iso.

Varsinaista markkinoiden ajoitusta en lähtisi tekemään, koska sillä ei ole positiivista odotusarvoa edes ilman kuluja. Kirjaa siis sijoitussuunnitelmaasi tarkat säännöt sitä varten missä olosuhteissa rebalansoit salkkuasi (2 krt vuodessa? Kun joku osa heittää 5%? Jne.).

Kuukausisäästäminen onnistuu melkein joks paikkaan, joten sitä en laskisi tuon plussaksi.
Tässä Nordean sijoitusvakuutuksessa voi nostaa. Tosin sopimuksen pitää olla voimassa viisi vuotta, jotta selviää ilman nostokuluja. Nostokuluja ei peritä sen jälkeen. Muilla rahastoyhtiöltä voi löytyä erilaisia sopimuksia ja valikoimissa on erilaisia rahastoja. Joissakin on mahdollista käydä myös osakekauppaa. Niissä voi tosin olla rapeammat kulutkin. Tätä sijoitusvakuutustahan on myyty eläketuotteena myös. Vakuutuksella voi olla myös etuja perinnön suunnittelussa. Tuo vakuutussysteemihän on käsittääkseni ollut pitkään markkinoilla, mutta vasta hiljan tullut tuulipukujen saataville.

Hyvä idea tuo sijoitusvakuutuksen laskeminen mukaan allokaatioon ja sitä kautta salkun tasapainottamiseen. Nyt kun olen pitänyt sitä tavallaan erillisenä "saarekkeena". En ole myöskään laskenut käteisiä sinne. Tosin säästökäteisissä ei ole paljon kiinni muutenkaan rahaa. Lähinnä siirrän ensin kuukausittain tilille x rahaa vaikkapa 500 € ja tästä eri rahastoihin 400 €. Sen yli jääneen satasen jätän pahanpäivän varalle (jos joskus ei olisikaan varaa siirtää 500 €, niin saa silti säästöön sen 400 €) tai jos markkinat yllättäen pikkaisen laskevat, niin voi laittaa laskeneisiin kursseihin pikkaisen enemmän rahaa. (niin kuin nyt lokakuussa)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#292

Viesti Totte »

Pitää vielä mainita, että tuo mahdollinen veroton pääoman nostohan on etu mikä kasvattaa arvoaan, mitä hitaammin tuo lilvidoidaan. Jos koko homma nostetaan könttänä 30v päästä,mitään veroetua ei tule, sillä kaikki verot lankeavat heti maksuun. Jos joutuu nostamaan kannattaa tietenkin hyödyntä verotappioiden keruuta muissa sijoitustileissä, mutta jos tämä ei ole mahdollista, sinulla on ikään kuin jokerina vielä tuo mahdollisuus vältellä verojen maksu.

Vinkkinä vielä seuraava jos ei ole tuttu. Kun myyt Seligsonin rahasto-osuuksia, olethan tietoinen että voit valita tarkalleen mitkä osuudet myyt? Esim. ostit 2011 300 eurolla rahastoa jonka arvo on tuplaantunut. Ostit samaa rahastoa 500 eurolla vuonna 2013 joka on noussut vain 20%. Jos teet myynnin nettipalvelun kautta se tehdään FIFA (first in first out) periaatteen kautta, jolloin 600 euron myynti kohistuu 2011 ostoon, ja myyntivoittoja tulee 300e. Voi kuitenkin ilmoittaa asiakaspalveluun että haluat myydä 2013 ostetut osuudet, jolloin myyntivoittoja syntyy vain 100e. Muista huomioida että tietyissä rahastoissa joutuu maksamaan myynnistä jos ne myy liian nopeasti(esim. 6kk sisällä ostosta).

Tätä mahdollisuutta ei ole olemassa ETF:ien kanssa, eikä silloin kun omistetaan osakkeita suoraan. Kuten sanoin nämä indeksirahastot ovat veroja ajatellen suht hyviä, joka on yksi syy miksi olen tyytynyt niihin.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#293

Viesti Totte »

Pitää vielä mainita, että tuo mahdollinen veroton pääoman nostohan on etu mikä kasvattaa arvoaan, mitä hitaammin tuo lilvidoidaan. Jos koko homma nostetaan könttänä 30v päästä,mitään veroetua ei tule, sillä kaikki verot lankeavat heti maksuun. Jos joutuu nostamaan kannattaa tietenkin hyödyntä verotappioiden keruuta muissa sijoitustileissä, mutta jos tämä ei ole mahdollista, sinulla on ikään kuin jokerina vielä tuo mahdollisuus vältellä verojen maksu.

Vinkkinä vielä seuraava jos ei ole tuttu. Kun myyt Seligsonin rahasto-osuuksia, olethan tietoinen että voit valita tarkalleen mitkä osuudet myyt? Esim. ostit 2011 300 eurolla rahastoa jonka arvo on tuplaantunut. Ostit samaa rahastoa 500 eurolla vuonna 2013 joka on noussut vain 20%. Jos teet myynnin nettipalvelun kautta se tehdään FIFA (first in first out) periaatteen kautta, jolloin 600 euron myynti kohistuu 2011 ostoon, ja myyntivoittoja tulee 300e. Voi kuitenkin ilmoittaa asiakaspalveluun että haluat myydä 2013 ostetut osuudet, jolloin myyntivoittoja syntyy vain 100e. Muista huomioida että tietyissä rahastoissa joutuu maksamaan myynnistä jos ne myy liian nopeasti(esim. 6kk sisällä ostosta).

Tätä mahdollisuutta ei ole olemassa ETF:ien kanssa, eikä silloin kun omistetaan osakkeita suoraan. Kuten sanoin nämä indeksirahastot ovat veroja ajatellen suht hyviä, joka on yksi syy miksi olen tyytynyt niihin.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sijoittaminen

#294

Viesti Point »

Hyvä, kun muistutit tuosta Seligsonin nettiominaisuudesta. Nordeallahan voi itse valita mitä osuuksia myy. Osuuksia kannattaa myydä muutenkin säännöllisesti sen tonnin rajoissa ( http://salkku.info/verosuunnittelu" onclick="window.open(this.href);return false; ) ja valkata sieltä ne eniten nousseet.

Mutta tosissaan tuon sijoitusvakuutuksen etu on ehkä se helppous, jolloin pankki huolehtii osaltaa verokikkailusta puolestasi. Jos käytät tätä "lisäeläkkeenä", niin se voi olla helppoa, että voit ohjelmoida niin että säästöistä nostetaan säännöllisesti esim 200 kuukaudessa. Itse tehtynä "tavallisten rahastojen/sjoitusten" kautta se olisi edullisempaa, mutta tässähän maksat myös palvelusta ja onhan tuo edullisempaa kuin vanhat eläkevakuutukset. Jossain vaiheessahan (kun viisi vuotta on kulunut) tuota voi pitää sinä vararahastona pankkitilin sijaan. Tämä tietenkin edellyttää, että markkinat ovat olleet nousevat, eikä kovin suurta "korjausliikettä" ole tullut.

Itse olen ottanut pienellä osuudella allakaatiooni ETF:t Nordnetin kuluttoman ETF-säästöohjelman kautta. Osan (tällä hetkellä pääosan) sijoituksissa on kuitenkin indeksirhastoissa juuri niiden helppouden takia. Lisäksi summat ovat vielä, niin pieniä ettei ole suurta merkitystä ovatko kulut 0,2 % vai 0,45 %.

Milläs muuten seuraa itse sijoituksiasi? Omalla exelillä vai jollain muulla salkkupalvelulla (esimm Morningstar)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Sijoittaminen

#295

Viesti Totte »

Point kirjoitti: Milläs muuten seuraa itse sijoituksiasi? Omalla exelillä vai jollain muulla salkkupalvelulla (esimm Morningstar)
Ihan exceliä on tullu käytettyä. Lähinnä sen takia että ohjaan uudet merkinnät sillä tavalla että pysyy allokaatio kunnossa.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Sijoittaminen

#296

Viesti JariMarjamaa »

Tänne kait tämä kuuluu.
Tyhjensin sukan varret ja maksoin asuntolainan pois, viimeiset 8500e.
Lainanotto hetkellä maksuajaksi tuli 22v. Suunnittelin 15v. Meni noin 11v.

Kuva
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Sijoittaminen

#297

Viesti JariMarjamaa »

:)
Kuva
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Sijoittaminen

#298

Viesti JariMarjamaa »

2007 lopetin väkevien juomisen kun ex haukku meikäläistä juopoksi.
Yksi lemppari oli Jack Daniels... Olin juomatta vuosia... Sitten joskus
tuli pari speciaali tapausta ja otin kaverin kaa parit kylillä.

Nyt tuntuu, että pitäisikö illalla tilata taksi ja käydä ottaan parit tuossa naapurikylissä :)
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Sijoittaminen

#299

Viesti Point »

JariMarjamaa kirjoitti: 2007 lopetin väkevien juomisen kun ex haukku meikäläistä juopoksi.
Yksi lemppari oli Jack Daniels... Olin juomatta vuosia... Sitten joskus
tuli pari speciaali tapausta ja otin kaverin kaa parit kylillä.

Nyt tuntuu, että pitäisikö illalla tilata taksi ja käydä ottaan parit tuossa naapurikylissä :)

Sijoitus itseensä kannattaa aina...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Sijoittaminen

#300

Viesti JariMarjamaa »

Raha kyllä meni tililtä, mutta kummasti meni aikaa, ennen kuin laina meni nollaan.

Kuva

No nyt sekin on totta. :)

Loppukorotkin maksettu, joten its over, velaton mies :)
Korkoja tuli maksettua 20100e :cry:
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa