Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pelit ja pelaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Pelit ja pelaaminen

#1

Viesti Rojola »

Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella peleistä ja pelaamisesta yleisesti. Tieteelliset tutkimukset ja artikkelit tervetulleita. Aihetta sivuavia ketjuja on mm. Pelit[/linkki] johon on kerätty linkkejä erilaisiin peleihin ja Vaikuttaako pelit psyykeeseen?[/linkki], jossa keskustellaan pelien psykologisesta vaikutuksesta pelaajaan.

Aloitan linkittämällä tutkimusraportin Gaming Nation? Piloting the International Study of Games Cultures in Finland[/linkki]. Tutkimuksessa selvitettiin mm. minkälaisia pelejä suomalaiset pelaavat.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Pelit ja pelaaminen

#2

Viesti Rojola »

...Josta jatkammekin siihen, että tutkimuksen mukaan toimintapelien pelaaminen parantaa näkökykyä[/linkki].
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
ollih
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1278
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Pelit ja pelaaminen

#3

Viesti ollih »

Tämähän nyt ei liity aiheeseen mitenkään, mut hirveesti sinisiä laatikoita tässä ketjussa! Parantaakohan nekin näkökykyä? :p
Sanshou, vapaaottelu, Sin Moo Hapkido ja Wushukin taas mukana kuvioissa.

"Sanda is the ultimate evolution of kung fu."
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Pelit ja pelaaminen

#4

Viesti Rojola »

Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Pelit ja pelaaminen

#5

Viesti Kristian Hyvärinen »

Onhan se toki niin, että jos puhutaan esimerkiksi Wow tai Cod -pelien yhteydessä käytetystä chattitoiminnosta, se on hyvin kaukana engelskasta mitä siellä puhutaan. Se on nörtiskaa.

Ei-MMORPG peleistä oppii kyllä englantia, tehokkaastikin.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Nauses
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1270
Lauteille: Syyskuu 2007

Pelit ja pelaaminen

#6

Viesti Nauses »

Uskoakseni mun kohtalaisen hyvä (ylppäreistä ennakkoon pistettä vaille L ja en ole sitä koskaan opiskellut muuten kuin olemalla tunneilla jotenkin messissä) englanninkielentaito on alkujaan peräisin Baldurs Gate kakkosesta.

Offline roolipeli jossa on paljon puhetta ym. ja yläasteen alussa immersoiduin siihen aika tehokkaasti. Diablo kakkonen kasvatti myös sanavarastoa aika runsaasti, tosin varmaan 95% siitä oli erilaisten aseiden nimiä :D
Erillisyyden harhan pauloissa
Ishiel
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 62
Lauteille: Helmikuu 2008

Pelit ja pelaaminen

#7

Viesti Ishiel »

Itse ainakin opein englantia juurikin tietokonepelien kautta ja englannin numerokin oli heti ala-asteelta lähtien aina 9 tai 10 ja lukiossakin YO-kirjoituksista se Laudatur sieltä haettiin. Tietty se, että lapset eivät koe sen olevan "oikeaa" englantia ei tarkoita etteikö se olisi :D.

Täytyy tähän väliin hiukan puolustaa MMORPG:eja. Toki monet (varsinkin esim. etelä-eurooppalaiset) kirjoittavat sanat ihan väärin ja kielioppikin on hakusessa - sitten tietty päälle vielä tämä pelien oma sanasto ja nörttikieli - mutta kyllä niistä massamoninpeleistäkin on hyötyä! Itse ainakin olen huomannut, että olen oppinut paljon "ihmismäisempää" englantia netissä kuin koulunpenkillä. Varsinkin pohjoismaista*, USA:sta, Benelux-maista ja Saksasta tulevien kanssa keskustelun näkisin todella hyödyllisenä. Britit kyllä välillä puhuvat sellaista englantia että huhhuh :D (olen tosin aina kokenut pohjoisamerikkalaisen englannin muutenkin läheisemmäksi).

Tietysti virallisissa teksteissä ja tilaisuuksissa kannattaa käyttää koulumaisempaa englantia.

*Suomalaiset puhuvat (=kirjoittavat) muuten todella hyvää englantia! Kävipä kerran niin hassusti, että juttelin kauan englanniksi erään suomalaisen kanssa! Paljon myöhemmin selvisi, että olimme molemmat suomalaisia, sitä sitten naurettiinkin melkoisen kauan :D "Ai sää oot Porista!"-jäi lentäväksi lauseeksi!
Kuvake
Nauses
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1270
Lauteille: Syyskuu 2007

Pelit ja pelaaminen

#8

Viesti Nauses »

Tuntuu että netissä englantia äidinkielenään puhuvat muksut vetävät sitä hirveintä settiä. Kuulemma WoW:in eurooppaservereillä puhutaan paljon parempaa englantia kuin jenkkiservuilla ja tosiaan jos vielä britit puhuu eurooppalaisista sitä pahinta mongerrusta. Ilmeisesti aika moni ei niin hyvin koulutettu amerikkalainen kirjoittaa englantia suht huonosti, tai ainakin tutuilla on kokemuksia amerikkalaisista meilikavereista jotka väkisinmakaa äidinkieltään aika rajusti.
Erillisyyden harhan pauloissa
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Pelit ja pelaaminen

#9

Viesti Rojola »

Suomen ensimmäinen pelitutkimuksen (digitaalinen) vuosikirja on ulkona, suomeksi tottakai.

http://www.pelitutkimus.fi/
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pelit ja pelaaminen

#10

Viesti Mika »

Onko tuota ollut työstämässä tuttuja? :p
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Pelit ja pelaaminen

#11

Viesti Rojola »

Kyllähän siellä allekirjoittaneenkin kontribuutio on löydettävissä :)
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Pelit ja pelaaminen

#12

Viesti Aleksi T »

Juu Wowissa tulee vastaan noita "Immah teh 7331 omg pwner"-tyyppejä. Itse käytän peleissä ja ulkomaalaisilla foorumeilla niin asiallista englantia, että yleensä tulee jotain kuittia siitä. :D En vain ole koskaan oppinut tuollaista englannin puhekieltä.

Jos peleistä jotain mainitsee, niin itse pelaan nykyisin aktiivisesti Super Smash Bros: Meleetä ja tarkoitus olisi vielä lähteä Etelä-Suomeen turnausreissuille kehittymään ja hankkimaan uusia tuttavuuksia/kokemuksia. Löytyykö kenties muita smahereita täältä?
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Pelit ja pelaaminen

#13

Viesti PDC »

Left 4 Dead;iä oon hakannu varmaan sen vuoden tässä. Jokapäivä, aina. Ei koskaan kyllästy.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 3

Pelit ja pelaaminen

#14

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Kyllä mä komppaan tuota "peleistä oppii enkelskaa" erittäin vahvasti. Mä sain ekan PC:n eteeni 5-vuotiaana, siitä asti oon pelaillu kaikenmoista missä on joku juonikin, eli tekstiä, ja kaikki tietenkin oli aina englanniksi. Zak McKracken and the Alien Mindbenders, Maniac Mansion, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Full Throttle, Grim Fandango jne. jne. Myöhemmin esim. Nauseksen mainitsema Baldur's Gate, toki mulle jäi tuo eka osa sellaseksi all-time-favoriteksi. Olin tuolloin siis 13-vuotias, ja englannin ymmärrys-/käyttötaidot olivat kutakuinkin samaa luokkaa kuin nykyisellään. Mulle vaan kolahti englanti kielenä jo ihan pikku naskina. Suuren osan tekee tietenkin se, että Darkstone-nimisen RPG:n kautta nettiin eksyneenä 10-vuotiaana kossina, mä tein välittömästi ystäviä ympäri maailmaa (20-30v ihmisiä, se oli hienoa, mulla oli vähä niinku nettiperhe, ja mä olin ainut lapsi), ja hilluin niiden kanssa päivittäin, puhuen tietenkin englantia. Pelit ja pelien kautta/yhteydessä tapahtuva sosiaalinen kanssakäyminen netitse, on parasta mitä varhaisnuorelle/lapselle voi tapahtua, kielitaidot, sosiaaliset taidot ja koko maailma kasvaa aivan pamahtaen. Pitää toki olla ottimet ja 100% kiinnostus. Sekä hyvät rakentavat pelit. Minäkö onnellinen kun vartuin seikkailupelien kultakaudella ja internetin ihmeiden kanssa samaan tahtiin? Jebou, todellakin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pelit ja pelaaminen

#15

Viesti Mika »

Rojola kirjoitti: Suomen ensimmäinen pelitutkimuksen (digitaalinen) vuosikirja on ulkona, suomeksi tottakai.

http://www.pelitutkimus.fi/
Uutiskynnys on tänään ylitetty 8-)
8.9.2009 13:55 Ensimmäisen Pelitutkimuksen vuosikirjan artikkeleissa perehdytään muun muassa tietokoneharrastajien ja peliteollisuuden suhteisiin Suomessa.

Kyseessä on kotimainen avoin ja maksuton, akateemisen vertaisarvioinnin periaatteita noudattava tiedejulkaisu.

Pelitutkimuksen vuosikirja kokoaa yhteen artikkeleita tutkijoilta, joiden kiinnostuksen kohteena on pelien erityisluonne. Pelitutkimus on paitsi monitieteinen tutkimusala myös nuori oppiaine muutamissa yliopistoissa.


Hyvä Rojola ja tiimi!
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: kasi ja 83 kurkkijaa