Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lunttaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Oletko koskaan luntannut kokeissa tai tenteissä?

Olen katsonut muilta tai jostakin lähteestä
38
45%
Olen antanut katsoa itseltäni
26
31%
En koskaan
20
24%
 
Ääniä yhteensä: 84

Slind
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 689
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä
Yhteystiedot:

Lunttaaminen

#16

Viesti Slind »

Saksan prelissä lunttasin, tosin opettajalta :) Istuin aivan opettajan pöydän edessä ja opettajalla ei ollut sen prelin monivalintatehtävän (jokin aiemman vuoden yo-koen) oikeita vastauksia, joten hän luki tekstiä ja täytti samalla oikeat vastaukset tarkistuslomakkeelle, jota helposti pystyin vilkuilemaan.
The only difference between myself and a madman is that I am not mad.
Kuvake
Woodpeckress
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 76
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Nokia

Lunttaaminen

#17

Viesti Woodpeckress »

Kun olin lukion ykkösellä (pääsen nyt keväällä ylioppilaaksi), oli poikaystäväni kolmosella. Äijäni tarvitsi yhden englanninkurssin iltalukion/etälukio tmv. puolelta (päivälukiossa ei ollut silloin saatavilla sitä kurssia) ja menin sinne sitten hänen kanssaan, saisinhan minä itsekin siitä sitten helposti kurssin. Tunnit meni ihan ok (oliko niitä nyt kuusi vai kahdeksan kertaa 1h 45 min), vaikka tekstit olivatkin mulle hieman hankalia (taisi olla kutoskurssi, kun itse paahdoin vasta tokaa tai kolmatta normaalisti), vaikka olivathan ne vaikeita äijällenikin, kun ei ihan hirveästi englannin kielioppiakaan osaa. No, kun tuli koe, suoritimme ainoina sen. Varsinaisessa luokassa oli silloin joku etälukion ruotsintunti ja opettaja pisti meidät käytävään, minut aulan pöydän ääreen ja Mikon portaiden alapäähän pöydän ääreen.
Oli niin pirun vaikea koe! Kaikki sanat olivat ihan totaalisen hukassa! Ensin varovasti kuiskittiin toisillemme sanoja vaikka väliä oli portaiden verran, mutta sitten, ah siunattu Mikko keksi että kännykällä pääsee nettiin! No ei muuta kun sanakirjat esille. Mulle napsahti sitten loppujenlopuksi seiska ja Mikolle kutonen, ja kyl me oltiin onnellisia. :smt003 Eihän me viitsitty kaikki sanoja hakea, sen verran mitkä nyt pyöri kielenpäällä tai muuten olivat avanasemassa jonkun tehtävän suhteen.
Älkää kertoko kellekään, kyl mua ihan pikkasen hävettää.. :oops:
Hakkaa kuin tikka.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Lunttaaminen

#18

Viesti J. Suojanen »

Kerran eläessäni olen "luntannut" pistokokeessa, josta sain yllättäen täydet pisteet.
En tajunnut, että kysymyksessä on pistokokeet vaan jotenkin tilanne meni täydellisesti multa ohi ja luulin sitä tavalliseksi harjoitustehtäväksi, joka jaettiin naaman eteen.

Olin tietenkin yli-innokkaana koululaisena kaivanut jo tunnin alussa oppikirjan pöydälle esille enkä tajunnut kiinnittää huomiota, että muilla ei kyseistä kirjaa pöydällä ollut tai kirja ei ainakaan ollut auki vaan visusti kiinni.

Siinä muistin, että "tämä tehtävä on pari sivua aikaisemmalta sivulta kopioitu ja vain nimet pyyhitty pois" Siinä siis oli vesikasvien kuvia ja nimiä ja jotakin muuta pientä, jotka piti tietää. Reippaana käänsin pari sivua kirjasta ja täyttelin puuttuvat kohdat sieltä, joita en muistanut.
Järkytykseni ja yllätykseni oli suuri, kun opettaja ilmoitti, että "palauttakaa pistokokeet ja ottakaa kirjat esille." :nauruhammas: Kukaan ei ollut kiinnittänyt huomiota, että kopsasin kirjasta suoraan vastaukset enkä minä ollut kiinnittänyt huomiota muihin.

Voin tunnustaa, että en ole koskaan tämän jälkeen luntannut vaan tällaiset muistamistehtävät, jotka liittyivät yleensä matematiikkaan jätin välistä. Kertotaulut ynnä muut vain eivät päähäni liian hyvin uppoa ja ne 13 x 17 jne laskut on kyllä nopeita laskeakin mikäli syystä tai toisesta vastausta tarvitsen. Opettaja vain vaati, että suuremmatkin kertotaulut pitää osata ulkoa ja koeaika oli varattu siten, että heitetään vain numerot paperille, joten "huijaaminen" laskemalla ei onnistunut.
Kokeiden välistäjättö onnistui olemalla kipeänä koepäivänä sekä vielä uusintapäivänäkin ja pitämällä turpansa kiinni, ettei ole niitä suorittanut. Eivät muuten tämän koulun opettajat koskaan tällaisissa tenttimissä ottaneet asiakseen katsoa, että oppilas ne suorittaa vaikka ennen kyseisen jakson alkua olikin uhkaillut, että kaikkien on ne osattava ja tentittävä ja vetkuttelu ei onnistu.
Varsinaiset jaksokokeet (tai mitä nämä ovatkaan) suoritin aina kiltisti ajallaan ja keskiverto 7-8 todistuksia saava oppilas olin. :)
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

Lunttaaminen

#19

Viesti kenttiensankari »

Suomessa en, ulkomailla kyllä. Täällä se on oikea tapa, ja en tietysti ole halunnut jäädä muita huonommaksi :D
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Lunttaaminen

#20

Viesti Alioppilas »

Meilläpäin joutuu kirjoittamaan ihan esseemuotoisia vastauksia rasti ruutuun -tehtävien sijaan, niin ei ole ollut lunttaamiselle tarvetta.
Kuvake
nyyski
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 682
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Lunttaaminen

#21

Viesti nyyski »

Oon luntannu amiksessa sähkön kokeessa. Jäin kiinni, eikä sanktioita. Ja onhan sitä tullu muutaman kerran tullu näytettyä monivalintoja muille.
Matti Lintula
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3340
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Lunttaaminen

#22

Viesti Eppu »

Slind kirjoitti: Saksan prelissä lunttasin, tosin opettajalta :) Istuin aivan opettajan pöydän edessä ja opettajalla ei ollut sen prelin monivalintatehtävän (jokin aiemman vuoden yo-koen) oikeita vastauksia, joten hän luki tekstiä ja täytti samalla oikeat vastaukset tarkistuslomakkeelle, jota helposti pystyin vilkuilemaan.
Mitä kostuit tästä? "Ymmärrän" jos joku jopa lukioikäisenä lunttaa päästäkseen kokeista ja kursseista läpi, mutta prelissä lunttaaminen on vain itsensä huijaamista, tarkoitus on tiedostaa millä tasolla oikeasti on, ja mitä pitää ennen kirjoituksia vielä tehdä.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lunttaaminen

#23

Viesti Mika »

Jaaha...
Most high-school students participating in a new study on academic honesty say they have cheated on tests and homework - and, in some alarming cases, say they don't consider certain types of cheating out of line.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1576
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Praha
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan

Lunttaaminen

#24

Viesti Janne Oksanen »

Kerran olen yrittänyt luntata lukiossa. Oli joku sähkömagnetismin kurssi ja ihan järkyttävä määrä kaavoja, mitä ei MAOL:sta löytynyt ja jotka olisi pitänyt muistaa ulkoa. Näpyttelin ne sitten laskimen muistiin, kun tuo oma muisti on niin kovin huono. Noh, se on ainoa kerta missään kun opettaja on ennen koetta resetoinut kaikkien laskimet. En muista enää pääsinkö läpi. Keskeytin lukion pian tuon jälkeen ja kävin sen loppuun iltalukiossa wanhempana.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 1

Lunttaaminen

#25

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

En ole pahemmin lunttaillu alaylälukio-aikoina, mutta ammattikorkeassa eräs opettaja on kunnolla aukaissut mulle (ja kaikille muillekki oppilailleen) tenttien olemusta, ja nyt pidän lunttaamista joissain tapauksissa oikeana ratkaisuna.

Kyseinen opettaja nimittäin havainnollisti heti ensimmäisen pitämänsä kokeen kautta miten kurssin loppukokeen tulee toimia oppimistapahtumana, niin että ulkoa opettelun vaikutus minimoidaan. Hän piti aivan saatanallisen vaikeita tenttejä, ja kaikki lukumateriaali esimerkkeineen ja muistiinpanoineen sai olla mukana. Tehtävät (materiaalioppia, lujuuslaskentaa ym. mekaniikan juttuja) oli kurssien keskeisimmistä ja yksinkertaisimmista konsepteista väännettyjä 'from hell'-versioita, niistä ei yksinkertaisesti saanut ainuttakaan pojoa jos ei osannut ratkaista tehtävää sillä oikealla tavalla. Ja jos ei ollu oppinu kurssin aikana kunnolla sitä ratkaisumallia, niin nyt oli se vipa mahollisuus, kokeisiin myös varattiin rutkasti aikaa, enemmän kuin minkään muiden kurssien kokeisiin. Tämä opettaja jopa parilla kurssilla tuli auttamaan viimeisinä näprääjinä koeluokkaan jääneitä, heitellen Yodamaisia vihjeitä, eli semmosia että ne tajus jos oikeasti halus ymmärtää aiheesta.

Kun sitten tässä vuosien varrella olen peilannut tämän opettajan opetusmallia muihin, niin auttamatta tulee surullinen fiilis niiden muiden kurssien loppukokeissa, että tälläistäkö kivettynyttä sillisalaattia nämä kaikki muut ovat, helpot tehtävät joka paperin alussa joilla saa minimipisteet tentin läpäisemiseksi kun vaan opettelee ulkoa ne jutut, mitään ei todellisuudessa tarvi osata tai ymmärtää kunnolla. Lisäksi koetehtävät on sieltätäältä, eikä tentit ylöjään koherentisti kuvaa kurssin tärkeintä sisältöä. Pahimmissa tapauksissa, joissa siis työhönsä leipääntynyt opettaja pitää samat tentit vuodesta toiseen, eikä kehitä tai korjaa tenttien olemusta vaikka huomautuksia tulee, niissä tapauksissa minä lunttaan kylmästi jostain, ja jos aihe kiinnostaa niin opiskelen sitten omalla ajalla tentistä askarruttamaan jääneet asiat. Hyvä opettaja tekee semmosia tenttejä joissa ei tarvi luntata kuin sellasten idioottien jotka ovat väärässä koulussa. Huono opettaja tekee semmosia tenttejä joissa hyvätkin, aiheesta kiinnostuneet oppilaat lunttaa, koska tentillä ei alkuunkaan ollut potentiaalia toimia opetustapahtumana.
Aikku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 773
Lauteille: Syyskuu 2008

Lunttaaminen

#26

Viesti Aikku »

peruskoulussa lunttasin äikän kokeessa pulpetin kannen alla olleesta äikänkirjasta. ihme etten jäänyt kiinni koska tuli nosteltua kantta jonkin verran (ei mua kiinnostanut opetella mitä tarkottavat preesens, perfekti, yms ihmesanat)
"hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta"
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Lunttaaminen

#27

Viesti Polvi »

Lukiossa oli aika vakiokamaa pistää pahimmat fyssankaavat Texasiin. En ole ikinä nähnyt detskujen ulkoaopettelua järkevänä. Tenteistä on kyllä mahdollista tehdä sellaisia, että niihin saadaan haastetta, vaikka oppilailla olisi käytössään oppikirja tai itse tehty kaavakokoelma. Esimerkiksi eräät TKK:n tentit sai tehdä kotona. :)

Olen myös antanut lukea paperistani.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Zia
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 114
Lauteille: Marraskuu 2009

Lunttaaminen

#28

Viesti Zia »

Kirjoitin joskus peruskoulussa kumin syrjään jonkin matemaattisen kaavan kun en ehtinyt muuten opetella. Samoin kertasin vuotta vanhemman kaverin vanhat matikankokeet ja pohdin niiden pohjalta mitkä olivat tärkeimmät asiat panostaa. Jälkimmäisestä en toisaalta tiedä oliko se varsinaisesti lunttaamista tai muutenkaan kepulikonstia, sillä lukiossa jaettiinkin ihan yleisesti vanhoja kokeita joiden pohjalta oli helpompi opetella tärppejä kokeisiin. :)
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

Lunttaaminen

#29

Viesti F. M. Luder »

Peruskoulussa/lukiossa en muista koskaan luntanneeni, mutta yliopistossa lunttasin latinan peruskurssin tentissä. Kielioppi oli mielestäni jotain käsittämättömän vaikeaa, vaikka yleensä olen aika hyvä kielissä. Kirjoitin jotain taivutussääntöjä pyyhekumin kylkeen. Kokeesta tais tulla 1,5 asteikolla 1-5 (5 on paras). Kyseisen kurssinkin kävin vain kun piti saada vähimmäismäärä kursseja kasaan siltä vuodelta. :p

Käytin saksankokeissa aina sellaista tekniikkaa, että opettelin sanojen taivutussysteemit ulkoa "hokemana" (der das die die, den das die die, dem dem der den, aus bei mit nach seit von zu an auf hinter in jne jne) ja heti koepaperin saatuani kirjoitin säännöt siihen. Siitä sitten vaan katselemaan kun teki koetta. Mielestäni se ei ollut lunttausta kun kerran ulkomuistista sen kirjoitin, mutta varoin kyllä koskaan näyttämästä tuota listaa opettajille.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lunttaaminen

#30

Viesti Mika »

No, johan on... :D

Kuva
Noin 300 ihmistä on pidätetty Intiassa Biharin osavaltiossa lunttaamisavun antamisesta oppilaille koulun päättökokeissa.

Kulovalkean tavoin levinneissä kuvissa näkyy, kuinka oppilaiden vanhemmat ja ystävät kiipesivät koulurakennuksen ikkunoille ojentamaan lunttilappuja kokeissa kärvistelleille. Pidätetyistä suurin osa on oppilaiden vanhempia.

Laajamittaisen lunttaamisen ja siitä kiinni jäämisen seurauksena ainakin 750 oppilasta hylättiin kokeissa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 93 kurkkijaa