Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Lunttaaminen
Valvoja: Valvoja
-
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 689
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Yhteystiedot:
Lunttaaminen
Saksan prelissä lunttasin, tosin opettajalta Istuin aivan opettajan pöydän edessä ja opettajalla ei ollut sen prelin monivalintatehtävän (jokin aiemman vuoden yo-koen) oikeita vastauksia, joten hän luki tekstiä ja täytti samalla oikeat vastaukset tarkistuslomakkeelle, jota helposti pystyin vilkuilemaan.
The only difference between myself and a madman is that I am not mad.
- Woodpeckress
- sääreenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 76
- Lauteille: Syyskuu 2008
- Paikkakunta: Nokia
Lunttaaminen
Kun olin lukion ykkösellä (pääsen nyt keväällä ylioppilaaksi), oli poikaystäväni kolmosella. Äijäni tarvitsi yhden englanninkurssin iltalukion/etälukio tmv. puolelta (päivälukiossa ei ollut silloin saatavilla sitä kurssia) ja menin sinne sitten hänen kanssaan, saisinhan minä itsekin siitä sitten helposti kurssin. Tunnit meni ihan ok (oliko niitä nyt kuusi vai kahdeksan kertaa 1h 45 min), vaikka tekstit olivatkin mulle hieman hankalia (taisi olla kutoskurssi, kun itse paahdoin vasta tokaa tai kolmatta normaalisti), vaikka olivathan ne vaikeita äijällenikin, kun ei ihan hirveästi englannin kielioppiakaan osaa. No, kun tuli koe, suoritimme ainoina sen. Varsinaisessa luokassa oli silloin joku etälukion ruotsintunti ja opettaja pisti meidät käytävään, minut aulan pöydän ääreen ja Mikon portaiden alapäähän pöydän ääreen.
Oli niin pirun vaikea koe! Kaikki sanat olivat ihan totaalisen hukassa! Ensin varovasti kuiskittiin toisillemme sanoja vaikka väliä oli portaiden verran, mutta sitten, ah siunattu Mikko keksi että kännykällä pääsee nettiin! No ei muuta kun sanakirjat esille. Mulle napsahti sitten loppujenlopuksi seiska ja Mikolle kutonen, ja kyl me oltiin onnellisia. Eihän me viitsitty kaikki sanoja hakea, sen verran mitkä nyt pyöri kielenpäällä tai muuten olivat avanasemassa jonkun tehtävän suhteen.
Älkää kertoko kellekään, kyl mua ihan pikkasen hävettää..
Oli niin pirun vaikea koe! Kaikki sanat olivat ihan totaalisen hukassa! Ensin varovasti kuiskittiin toisillemme sanoja vaikka väliä oli portaiden verran, mutta sitten, ah siunattu Mikko keksi että kännykällä pääsee nettiin! No ei muuta kun sanakirjat esille. Mulle napsahti sitten loppujenlopuksi seiska ja Mikolle kutonen, ja kyl me oltiin onnellisia. Eihän me viitsitty kaikki sanoja hakea, sen verran mitkä nyt pyöri kielenpäällä tai muuten olivat avanasemassa jonkun tehtävän suhteen.
Älkää kertoko kellekään, kyl mua ihan pikkasen hävettää..
Hakkaa kuin tikka.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 1454
- Lauteille: Kesäkuu 2006
Lunttaaminen
Kerran eläessäni olen "luntannut" pistokokeessa, josta sain yllättäen täydet pisteet.
En tajunnut, että kysymyksessä on pistokokeet vaan jotenkin tilanne meni täydellisesti multa ohi ja luulin sitä tavalliseksi harjoitustehtäväksi, joka jaettiin naaman eteen.
Olin tietenkin yli-innokkaana koululaisena kaivanut jo tunnin alussa oppikirjan pöydälle esille enkä tajunnut kiinnittää huomiota, että muilla ei kyseistä kirjaa pöydällä ollut tai kirja ei ainakaan ollut auki vaan visusti kiinni.
Siinä muistin, että "tämä tehtävä on pari sivua aikaisemmalta sivulta kopioitu ja vain nimet pyyhitty pois" Siinä siis oli vesikasvien kuvia ja nimiä ja jotakin muuta pientä, jotka piti tietää. Reippaana käänsin pari sivua kirjasta ja täyttelin puuttuvat kohdat sieltä, joita en muistanut.
Järkytykseni ja yllätykseni oli suuri, kun opettaja ilmoitti, että "palauttakaa pistokokeet ja ottakaa kirjat esille." Kukaan ei ollut kiinnittänyt huomiota, että kopsasin kirjasta suoraan vastaukset enkä minä ollut kiinnittänyt huomiota muihin.
Voin tunnustaa, että en ole koskaan tämän jälkeen luntannut vaan tällaiset muistamistehtävät, jotka liittyivät yleensä matematiikkaan jätin välistä. Kertotaulut ynnä muut vain eivät päähäni liian hyvin uppoa ja ne 13 x 17 jne laskut on kyllä nopeita laskeakin mikäli syystä tai toisesta vastausta tarvitsen. Opettaja vain vaati, että suuremmatkin kertotaulut pitää osata ulkoa ja koeaika oli varattu siten, että heitetään vain numerot paperille, joten "huijaaminen" laskemalla ei onnistunut.
Kokeiden välistäjättö onnistui olemalla kipeänä koepäivänä sekä vielä uusintapäivänäkin ja pitämällä turpansa kiinni, ettei ole niitä suorittanut. Eivät muuten tämän koulun opettajat koskaan tällaisissa tenttimissä ottaneet asiakseen katsoa, että oppilas ne suorittaa vaikka ennen kyseisen jakson alkua olikin uhkaillut, että kaikkien on ne osattava ja tentittävä ja vetkuttelu ei onnistu.
Varsinaiset jaksokokeet (tai mitä nämä ovatkaan) suoritin aina kiltisti ajallaan ja keskiverto 7-8 todistuksia saava oppilas olin.
En tajunnut, että kysymyksessä on pistokokeet vaan jotenkin tilanne meni täydellisesti multa ohi ja luulin sitä tavalliseksi harjoitustehtäväksi, joka jaettiin naaman eteen.
Olin tietenkin yli-innokkaana koululaisena kaivanut jo tunnin alussa oppikirjan pöydälle esille enkä tajunnut kiinnittää huomiota, että muilla ei kyseistä kirjaa pöydällä ollut tai kirja ei ainakaan ollut auki vaan visusti kiinni.
Siinä muistin, että "tämä tehtävä on pari sivua aikaisemmalta sivulta kopioitu ja vain nimet pyyhitty pois" Siinä siis oli vesikasvien kuvia ja nimiä ja jotakin muuta pientä, jotka piti tietää. Reippaana käänsin pari sivua kirjasta ja täyttelin puuttuvat kohdat sieltä, joita en muistanut.
Järkytykseni ja yllätykseni oli suuri, kun opettaja ilmoitti, että "palauttakaa pistokokeet ja ottakaa kirjat esille." Kukaan ei ollut kiinnittänyt huomiota, että kopsasin kirjasta suoraan vastaukset enkä minä ollut kiinnittänyt huomiota muihin.
Voin tunnustaa, että en ole koskaan tämän jälkeen luntannut vaan tällaiset muistamistehtävät, jotka liittyivät yleensä matematiikkaan jätin välistä. Kertotaulut ynnä muut vain eivät päähäni liian hyvin uppoa ja ne 13 x 17 jne laskut on kyllä nopeita laskeakin mikäli syystä tai toisesta vastausta tarvitsen. Opettaja vain vaati, että suuremmatkin kertotaulut pitää osata ulkoa ja koeaika oli varattu siten, että heitetään vain numerot paperille, joten "huijaaminen" laskemalla ei onnistunut.
Kokeiden välistäjättö onnistui olemalla kipeänä koepäivänä sekä vielä uusintapäivänäkin ja pitämällä turpansa kiinni, ettei ole niitä suorittanut. Eivät muuten tämän koulun opettajat koskaan tällaisissa tenttimissä ottaneet asiakseen katsoa, että oppilas ne suorittaa vaikka ennen kyseisen jakson alkua olikin uhkaillut, että kaikkien on ne osattava ja tentittävä ja vetkuttelu ei onnistu.
Varsinaiset jaksokokeet (tai mitä nämä ovatkaan) suoritin aina kiltisti ajallaan ja keskiverto 7-8 todistuksia saava oppilas olin.
- kenttiensankari
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 5265
- Lauteille: Toukokuu 2005
- Paikkakunta: Wroclaw
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate
Lunttaaminen
Suomessa en, ulkomailla kyllä. Täällä se on oikea tapa, ja en tietysti ole halunnut jäädä muita huonommaksi
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
- Alioppilas
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 5053
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Lunttaaminen
Meilläpäin joutuu kirjoittamaan ihan esseemuotoisia vastauksia rasti ruutuun -tehtävien sijaan, niin ei ole ollut lunttaamiselle tarvetta.
- Eppu
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 3340
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Hattula
- Etulaji: Holismi
- Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Lunttaaminen
Mitä kostuit tästä? "Ymmärrän" jos joku jopa lukioikäisenä lunttaa päästäkseen kokeista ja kursseista läpi, mutta prelissä lunttaaminen on vain itsensä huijaamista, tarkoitus on tiedostaa millä tasolla oikeasti on, ja mitä pitää ennen kirjoituksia vielä tehdä.Slind kirjoitti: Saksan prelissä lunttasin, tosin opettajalta Istuin aivan opettajan pöydän edessä ja opettajalla ei ollut sen prelin monivalintatehtävän (jokin aiemman vuoden yo-koen) oikeita vastauksia, joten hän luki tekstiä ja täytti samalla oikeat vastaukset tarkistuslomakkeelle, jota helposti pystyin vilkuilemaan.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja
Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Treenipäiväkirja
Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 93921
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Lunttaaminen
- Janne Oksanen
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 1576
- Lauteille: Tammikuu 2009
- Paikkakunta: Praha
- Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan
Lunttaaminen
Kerran olen yrittänyt luntata lukiossa. Oli joku sähkömagnetismin kurssi ja ihan järkyttävä määrä kaavoja, mitä ei MAOL:sta löytynyt ja jotka olisi pitänyt muistaa ulkoa. Näpyttelin ne sitten laskimen muistiin, kun tuo oma muisti on niin kovin huono. Noh, se on ainoa kerta missään kun opettaja on ennen koetta resetoinut kaikkien laskimet. En muista enää pääsinkö läpi. Keskeytin lukion pian tuon jälkeen ja kävin sen loppuun iltalukiossa wanhempana.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
-
- Viestit tässä aiheessa: 1
Lunttaaminen
En ole pahemmin lunttaillu alaylälukio-aikoina, mutta ammattikorkeassa eräs opettaja on kunnolla aukaissut mulle (ja kaikille muillekki oppilailleen) tenttien olemusta, ja nyt pidän lunttaamista joissain tapauksissa oikeana ratkaisuna.
Kyseinen opettaja nimittäin havainnollisti heti ensimmäisen pitämänsä kokeen kautta miten kurssin loppukokeen tulee toimia oppimistapahtumana, niin että ulkoa opettelun vaikutus minimoidaan. Hän piti aivan saatanallisen vaikeita tenttejä, ja kaikki lukumateriaali esimerkkeineen ja muistiinpanoineen sai olla mukana. Tehtävät (materiaalioppia, lujuuslaskentaa ym. mekaniikan juttuja) oli kurssien keskeisimmistä ja yksinkertaisimmista konsepteista väännettyjä 'from hell'-versioita, niistä ei yksinkertaisesti saanut ainuttakaan pojoa jos ei osannut ratkaista tehtävää sillä oikealla tavalla. Ja jos ei ollu oppinu kurssin aikana kunnolla sitä ratkaisumallia, niin nyt oli se vipa mahollisuus, kokeisiin myös varattiin rutkasti aikaa, enemmän kuin minkään muiden kurssien kokeisiin. Tämä opettaja jopa parilla kurssilla tuli auttamaan viimeisinä näprääjinä koeluokkaan jääneitä, heitellen Yodamaisia vihjeitä, eli semmosia että ne tajus jos oikeasti halus ymmärtää aiheesta.
Kun sitten tässä vuosien varrella olen peilannut tämän opettajan opetusmallia muihin, niin auttamatta tulee surullinen fiilis niiden muiden kurssien loppukokeissa, että tälläistäkö kivettynyttä sillisalaattia nämä kaikki muut ovat, helpot tehtävät joka paperin alussa joilla saa minimipisteet tentin läpäisemiseksi kun vaan opettelee ulkoa ne jutut, mitään ei todellisuudessa tarvi osata tai ymmärtää kunnolla. Lisäksi koetehtävät on sieltätäältä, eikä tentit ylöjään koherentisti kuvaa kurssin tärkeintä sisältöä. Pahimmissa tapauksissa, joissa siis työhönsä leipääntynyt opettaja pitää samat tentit vuodesta toiseen, eikä kehitä tai korjaa tenttien olemusta vaikka huomautuksia tulee, niissä tapauksissa minä lunttaan kylmästi jostain, ja jos aihe kiinnostaa niin opiskelen sitten omalla ajalla tentistä askarruttamaan jääneet asiat. Hyvä opettaja tekee semmosia tenttejä joissa ei tarvi luntata kuin sellasten idioottien jotka ovat väärässä koulussa. Huono opettaja tekee semmosia tenttejä joissa hyvätkin, aiheesta kiinnostuneet oppilaat lunttaa, koska tentillä ei alkuunkaan ollut potentiaalia toimia opetustapahtumana.
Kyseinen opettaja nimittäin havainnollisti heti ensimmäisen pitämänsä kokeen kautta miten kurssin loppukokeen tulee toimia oppimistapahtumana, niin että ulkoa opettelun vaikutus minimoidaan. Hän piti aivan saatanallisen vaikeita tenttejä, ja kaikki lukumateriaali esimerkkeineen ja muistiinpanoineen sai olla mukana. Tehtävät (materiaalioppia, lujuuslaskentaa ym. mekaniikan juttuja) oli kurssien keskeisimmistä ja yksinkertaisimmista konsepteista väännettyjä 'from hell'-versioita, niistä ei yksinkertaisesti saanut ainuttakaan pojoa jos ei osannut ratkaista tehtävää sillä oikealla tavalla. Ja jos ei ollu oppinu kurssin aikana kunnolla sitä ratkaisumallia, niin nyt oli se vipa mahollisuus, kokeisiin myös varattiin rutkasti aikaa, enemmän kuin minkään muiden kurssien kokeisiin. Tämä opettaja jopa parilla kurssilla tuli auttamaan viimeisinä näprääjinä koeluokkaan jääneitä, heitellen Yodamaisia vihjeitä, eli semmosia että ne tajus jos oikeasti halus ymmärtää aiheesta.
Kun sitten tässä vuosien varrella olen peilannut tämän opettajan opetusmallia muihin, niin auttamatta tulee surullinen fiilis niiden muiden kurssien loppukokeissa, että tälläistäkö kivettynyttä sillisalaattia nämä kaikki muut ovat, helpot tehtävät joka paperin alussa joilla saa minimipisteet tentin läpäisemiseksi kun vaan opettelee ulkoa ne jutut, mitään ei todellisuudessa tarvi osata tai ymmärtää kunnolla. Lisäksi koetehtävät on sieltätäältä, eikä tentit ylöjään koherentisti kuvaa kurssin tärkeintä sisältöä. Pahimmissa tapauksissa, joissa siis työhönsä leipääntynyt opettaja pitää samat tentit vuodesta toiseen, eikä kehitä tai korjaa tenttien olemusta vaikka huomautuksia tulee, niissä tapauksissa minä lunttaan kylmästi jostain, ja jos aihe kiinnostaa niin opiskelen sitten omalla ajalla tentistä askarruttamaan jääneet asiat. Hyvä opettaja tekee semmosia tenttejä joissa ei tarvi luntata kuin sellasten idioottien jotka ovat väärässä koulussa. Huono opettaja tekee semmosia tenttejä joissa hyvätkin, aiheesta kiinnostuneet oppilaat lunttaa, koska tentillä ei alkuunkaan ollut potentiaalia toimia opetustapahtumana.
Lunttaaminen
peruskoulussa lunttasin äikän kokeessa pulpetin kannen alla olleesta äikänkirjasta. ihme etten jäänyt kiinni koska tuli nosteltua kantta jonkin verran (ei mua kiinnostanut opetella mitä tarkottavat preesens, perfekti, yms ihmesanat)
"hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta"
- Polvi
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 9836
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Wisteria Lane
Lunttaaminen
Lukiossa oli aika vakiokamaa pistää pahimmat fyssankaavat Texasiin. En ole ikinä nähnyt detskujen ulkoaopettelua järkevänä. Tenteistä on kyllä mahdollista tehdä sellaisia, että niihin saadaan haastetta, vaikka oppilailla olisi käytössään oppikirja tai itse tehty kaavakokoelma. Esimerkiksi eräät TKK:n tentit sai tehdä kotona.
Olen myös antanut lukea paperistani.
Olen myös antanut lukea paperistani.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Metallica - Holier than thou
Lunttaaminen
Kirjoitin joskus peruskoulussa kumin syrjään jonkin matemaattisen kaavan kun en ehtinyt muuten opetella. Samoin kertasin vuotta vanhemman kaverin vanhat matikankokeet ja pohdin niiden pohjalta mitkä olivat tärkeimmät asiat panostaa. Jälkimmäisestä en toisaalta tiedä oliko se varsinaisesti lunttaamista tai muutenkaan kepulikonstia, sillä lukiossa jaettiinkin ihan yleisesti vanhoja kokeita joiden pohjalta oli helpompi opetella tärppejä kokeisiin.
-
- reiteenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 371
- Lauteille: Joulukuu 2006
Lunttaaminen
Peruskoulussa/lukiossa en muista koskaan luntanneeni, mutta yliopistossa lunttasin latinan peruskurssin tentissä. Kielioppi oli mielestäni jotain käsittämättömän vaikeaa, vaikka yleensä olen aika hyvä kielissä. Kirjoitin jotain taivutussääntöjä pyyhekumin kylkeen. Kokeesta tais tulla 1,5 asteikolla 1-5 (5 on paras). Kyseisen kurssinkin kävin vain kun piti saada vähimmäismäärä kursseja kasaan siltä vuodelta. :p
Käytin saksankokeissa aina sellaista tekniikkaa, että opettelin sanojen taivutussysteemit ulkoa "hokemana" (der das die die, den das die die, dem dem der den, aus bei mit nach seit von zu an auf hinter in jne jne) ja heti koepaperin saatuani kirjoitin säännöt siihen. Siitä sitten vaan katselemaan kun teki koetta. Mielestäni se ei ollut lunttausta kun kerran ulkomuistista sen kirjoitin, mutta varoin kyllä koskaan näyttämästä tuota listaa opettajille.
Käytin saksankokeissa aina sellaista tekniikkaa, että opettelin sanojen taivutussysteemit ulkoa "hokemana" (der das die die, den das die die, dem dem der den, aus bei mit nach seit von zu an auf hinter in jne jne) ja heti koepaperin saatuani kirjoitin säännöt siihen. Siitä sitten vaan katselemaan kun teki koetta. Mielestäni se ei ollut lunttausta kun kerran ulkomuistista sen kirjoitin, mutta varoin kyllä koskaan näyttämästä tuota listaa opettajille.
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 93921
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Lunttaaminen
No, johan on...
Noin 300 ihmistä on pidätetty Intiassa Biharin osavaltiossa lunttaamisavun antamisesta oppilaille koulun päättökokeissa.
Kulovalkean tavoin levinneissä kuvissa näkyy, kuinka oppilaiden vanhemmat ja ystävät kiipesivät koulurakennuksen ikkunoille ojentamaan lunttilappuja kokeissa kärvistelleille. Pidätetyistä suurin osa on oppilaiden vanhempia.
Laajamittaisen lunttaamisen ja siitä kiinni jäämisen seurauksena ainakin 750 oppilasta hylättiin kokeissa.
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 93 kurkkijaa