Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Arvostelujen kirjoittamisesta

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Viimeisin katsomasi elokuva

#61

Viesti Jussi Häkkinen »

Ei se ole viileyttä tai kontrollia. Annan hyvän elokuvan viedä itseni mukanaan. Samoin minua tökkii huono elokuva. Samoin myös tunnistan laadun (ja laaduttomuuden) vaikka oma näkemykseni elokuvasta poikkeaisi sen laatutasosta - voi siis olla aivan erinomaisesti tehtyjä huonoja elokuvia ja huonosti tehtyjä elokuvia, joista minä nautin suunnattomasti.

Se, että pystyy sanomaan, miksi pitää tai ei pidä, ei vähennä nautintoa. Päinvastoin. Se myös antaa kyvyn arvostaa osaamistasoa, vaikkei samastuisikaan. Se myös poistaa fanituksen ja esikuvat - jota noin yleisesti sanotaan silmien avaamiseksi.

Kontrolli...ei. Havainnointi, kokeminen ja näkeminen: kyllä. Ymmärtäminen: ehdottomasti.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Viimeisin katsomasi elokuva

#62

Viesti Kari Aittomäki »

Hyvin kiteytetty. Kiitos.
Tosin.. mikä on hyvä tai huono? Leffa.
Suhteessa missä?
Mä edelleen liputan sitä arvottamattomuutta, mä katson että senjonkun aikaansaajan silkka viitseliäisyys on Kunnioituksenarvoinen. ja vähin mitä mä voin tehdä on riisua tennarit jalasta ja lähetyä kyhäelmää kuin Mooses palavaa pensasta.
Toimii, siis mulle, asiayhteydestä riippumatta. Myös tappeluskontekstilla, jokasuhteessa.
Mä katson että mun velvollisuus on vetää omahyväisyys-anturat pakkaselle ja vaan katella sitä aikaansaannosta.
Imee siitä ne mehut mitä vajavaisine tietoineni pystyn.

Tuo viittaus fanittamiseen on vähä outo, ikäänkuin nostaisit pöydälle härskiintyneen voipaketin ja kertoisit että tää on teiän tyhmempien energialähde.
Jos otetaan vaikka Fincher ja tuo Lohikäärmetattoo..
Mä TIESIN että puikoissa on mestarismies.
Joten odottelin ja passasin alkuperäisen vahtaamista, jopa kirjaa.

Eiollu pettymys, oli Elämys.
Onko tuo fanittamista sinun maailmassasi?
Kokema syventyi svedu-originaalin yötä ja kirjan kautta aukes koko maailma, miltei.

Kyllämä väitän että muntapa on mehukkaampi ku.
Ja kiitos vastauksesta.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Viimeisin katsomasi elokuva

#63

Viesti Jussi Häkkinen »

Fanitusviittaus ei ollut kohdistettu keneenkään erityisesti, kunhan totesin. Olen siis näitä ihmisiä, joilla ei ole koskaan ollut erityisesti esikuvia tai jotka eivät ole koskaan olleet erityisesti minkään asian faneja. Toki sanon, että olen esim. Joss Whedon -fani, mutten tarkoita sitä fanikulttuurillisessa mielessä - olen vain havainnut hänen kerrontatapansa sellaiseksi, että sitä on sekä nautinto katsoa että rikasta hyödyntää omassa elämässä.

Kari Aittomäki kirjoitti: Tosin.. mikä on hyvä tai huono? Leffa.
Suhteessa missä?
Hyvä ja huono ovat minulle elokuvapuolella subjektiivisia asioita. Laadukas ja laaduton taas sitten ihan määritettävissä olevia - mutta vaativat toki opiselua. Omalla kohdallani opiskelu on johtunut ihan sekä kiinnostuksesta että aikoinaan ammatillisen osaamisen tarpeesta (vastaavissa ympyröissä). Arvioinnin lähestymistapoja on toki monia - koko elokuvakenttä, genret, menetelmät jne. sekä toki myös aikakonteksti, sisäinen koherenssi ja...no, monet asiat. Yleensä, vaikka kaiken muun pudottaisi pois, ainakin sisäisen koherenssin tasolla pystyy toteamaan, onko elokuva laadukas vai laaduton. Olen myös havainnut, että omalla kohdallani tämä usein myös tekee pätkän hyväksi tai huonoksi - jos elokuva ei pysy pystyssä edes itseensä tukeutuen, siitä on vaikea nauttia edes taidonnäytteenä. Tällöin ohjaaja ei ansaitse minkäänlaista arvostusta työssään.

Viitseliäisyys ei riitä. Elokuva - sekä viihde-elokuva että varsinainen taide-elokuva - on ihan samalla tavalla arvioitavissa kuin käsityö tai muukin duuni. Osa ohjaajista, näyttelijöistä jne. osaavat, osa ei osaa. Tällöin alavalinta on väärä ja tämä (todennäköisesti) näkyy myös urakehityksessä. Onneksi ihminen voi työssään myös kehittyä. Nykyisin, monien elokuvantekijöiden kurotellessa myös kaksisuuntaisten mediamuotojen pariin (elokuvan sinänsä ollessa yksisuuntainen, vaikka elokuvat voivat ilmiöinä olla myös kaksisuuntaisia ja sosiaalisiakin), tuo ammattitaidon taso on entistä kriittisempi tekijä.

Tässä taannoin katselin runsaasti kehutun Driven. Vaikka elokuva ei minuun tehnyt oikeastaan minkäänlaista vaikutusta tunnetasolla, tunnistin silti siitä laadun ja ohjaajan osaamisen. Näinpä aikani ei mennyt hukkaan, vaikken sinänsä itse tarinallisesta osuudesta saanutkaan käytännössä mitään. Moni ohjaajan oivallus - joita juuri tuon analyyttisen katsomistavan puitteissa sain kasailtua - meni muistiin (jokunen jopa muistiinpanoihin) käytettäväksi aivan eri elämänalueilla.

Elokuvaa voi siis katsoa monilta kanteilta. Oikeaa tapaa ei sinänsä ole - ja minun tapani on sekä tarpeen että henkilöhistoriani värittämä. Saan siitä kuitenkin erittäin paljon, sekä puhtaasti kokemustasolla että jokapäiväisen elämäni erään tarveaitan tasolla.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Viimeisin katsomasi elokuva

#64

Viesti Lasileuka »

Heihei, täysin väärä mielipide tässä ketjussa.
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Arvostelujen kirjoittamisesta

#65

Viesti Lasileuka »

Siirrettiinkö tuo yo. elokuvaketjusta tänne? Kun tuo ei nyt liity Häkkisen kirjoitukseen laisinkaan.
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Arvostelujen kirjoittamisesta

#66

Viesti Mika »

Lasileuka kirjoitti: Siirrettiinkö tuo yo. elokuvaketjusta tänne? Kun tuo ei nyt liity Häkkisen kirjoitukseen laisinkaan.
Kannattaa siis miettiä niitä nollaviestejä ennen niiden lähettämistä... ;)

Edellisten viestien otsikkorivillä lukee, mistä ketjusta ne on siirretty. Kyynikon viestissä on maininta siirrosta.
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Arvostelujen kirjoittamisesta

#67

Viesti Lasileuka »

Haha, oukei, varmistelin vain kun tapatalkilla ketjujen selailu on välillä vähän niin ja näin.
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 71 kurkkijaa