Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sienestäminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Oletko sienestänyt?

En koskaan
13
27%
Kerran
1
2%
Muutamia kertoja
11
22%
Lukuisia kertoja
20
41%
Olen kävelevä sieniopas
4
8%
 
Ääniä yhteensä: 49

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sienestäminen

#1

Viesti Mika »

Aika ikäviä uutisia nämä.
Ainakin kahdeksan ihmistä on tänä syksynä joutunut sairaalaan vakavan sienimyrkytyksen vuoksi, ilmenee STT:n sairaanhoitopiireille tekemästä kyselystä.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä on hoidettu kolmea valkokärpässientä syönyttä. Potilaat ovat olleet kriittisessä tilassa, mutta he paranevat jo hyvää vauhtia.

Hämeenlinnassa Kanta-Hämeen keskussairaalassa iäkäs nainen kuoli viikonloppuna syötyään valkoista kärpässientä. Lisäksi samassa sairaalassa on hoidettu murrosikäistä poikaa ja tämän äitiä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 1

Sienestäminen

#2

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

En ikinä, enkä meinaa. Toiset sanoo että ois fiksua edes tuntea sienet, että mitä voi syödä.

Mä sanon että jos se post-apokalyptinen maailma tulee,
niin mä vedän vaa spontaanin autokannibalisaation käyntiin.
:ahmii:
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Sienestäminen

#3

Viesti Kalle Koskinen »

Tykkään sienien keräämisestä todella. On se kiva vaania niitä vikkeliä suppilovahveroita ja lopulta kun ne saa kiinni, niin ilokseen huomaa niiden olleen liikkeellä isolla porukalla. Plus metsässä oleminen muutenkin on aina pirun miellyttävää. Harmi vain, etten tunne täällä päin mitään sienipaikkoja.

Suppilovahverot ja kanttarellit ovat suosikkejani. Kastiketta, keittoa, salaattia... Perhana, nyt tuli nälkä!
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Sienestäminen

#4

Viesti Esa Tyynismaa »

En syö sieniä,eli en kerää niitä.Kakarana jouduin silti keräämään muun perheen mukana,mutta en koe silti moisesta traumaantuneeni.Puolukoiden poimiminen olikin sitten jo ihan eri asia.Niitä menee ämpärilliseen niin pirun monta,ja ovat kertakaikkisen oksettavan makuisiakin.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sienestäminen

#5

Viesti AlexMachine »

Sinänsä paradoksaalista että olen etevä löytämään kanttarelleja, mutta en halua syödä mitään sieniä, en vain pidä niiden hajusta, mausta, koostumukseta.
Naisystävä kyllä kiittää jos tuon niitä, saatan jopa kokata sille niistä jotain herkkuja, mutta jää minulta syömättä.

Itseasiassa pitäisi mennä Kyrsii-ketjuun, mutta minkä ihmeen takia joka ikisessä lounasruokalassa/ravintolassa pitää niitä limaisia säilykeherkkusieniä tunkea lähes joka ruokaan, varsinkin niihin johon sienet EIVÄT kuulu. Yleensä vielä niin että listassa lukee vaikka pasta Bolognese, sitten ajat lounaalle parin kilometrin päähän, kuola jo suusta valuen, kun saat kauhottua ruoan lautaselle huomaat että mitäs siellä kelluskelee, sieniä stana, niin paljon ettei jauhelihaa edes erota niitten alta. Revi siitä sitte kulinarista nautintoa kun ruoka tunkee mahasta väärään suuntaan.
Olenkin ajattellut monen samoin ajattelevan kaverini kanssa perustaa "Sienet on stanasta" yhdistyksen.

Mutta, sienestän, joskus, jos osun apajille.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Sienestäminen

#6

Viesti bodyguard »

Muutaman kerran kaiketi. Ainakin koulussa ja voi olla etta vanhemmatkin ovat moiseen hommaan joskus laittaneet.

Sienet on hyvia.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
bantza
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1122
Lauteille: Elokuu 2007

Sienestäminen

#7

Viesti bantza »

En ole koskaan sienestänyt. En laske koulun biologian tunteja sellaiseksi. Nykyään en osaa varmuudella tunnistaa kuin punakärpässienen. Ja vain niitä sieniähän sai kerätä, mitkä tuntee. Punakärpässienestä saatavat tripit kuitenkin saattavat aiheuttaa ikävää pahoinvointia ja ripulia, joten taidan jättää kuitenkin väliin.
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Sienestäminen

#8

Viesti navajas »

Viimeksi tänään. Hauskaa puuhaa ja ilmaista ruokaa jota ei ole tehoviljelty. Eli aika usein tulee käytyä. Lähinnä kanttarelleja, suppiloita, tatteja, lampaankääpiä ja orakkaita. Pitäisi kyllä laajentaa lisää. Huomenna pitäisi syödä kanttarelleja kuhan kera. Kummankin hinta 0 e.
Kuvake
SkaNestori
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 875
Lauteille: Heinäkuu 2007

Sienestäminen

#9

Viesti SkaNestori »

Itse käyn silloin kun vain tilanne sen suo. Ilmainen metsäruoka on hyvä asia.

Kaikemmaailman kantotuheroita minä poimiskelen sieltä. Hyviä ovat. Tykkään metsistä ja niitten tarjoamista ruuista. Paitti puolukoita inhoan kun ne ei minun värisokeeseen silmään näy. Pirulaiset.
True, we love life, not because we are used to living, but because we are used to loving. There is always some madness in love, but there is also always some reason in madness.

Miun Blog
F. M. Luder
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 371
Lauteille: Joulukuu 2006

Sienestäminen

#10

Viesti F. M. Luder »

AlexMachine kirjoitti: en halua syödä mitään sieniä, en vain pidä niiden hajusta, mausta, koostumukseta.
Sama kuin yllä. En siis myöskään sienestä. Sinänsä se metsässä kulkeminen ja sienten kerääminen olis varmaan mukavaa puuhaa, mutta turhaa tosiaan kun en niitä ällötyksiä kumminkaan söis.
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

Sienestäminen

#11

Viesti Verr »

Kävin toissapäivänä. En löytänyt kuin muutaman kangashaperon. :(
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

Sienestäminen

#12

Viesti Nade »

Minä en ole koskaan sienestänyt. Mielelläni keräisin niitä, mutta kun en osaa enkä uskalla ottaa riskejä.
Joskus joku tuttu lupautui opettamaan minulle sienestystä, mutta koskaan ei ole aikaa.
Ostan niitä mielelläni ja syön aina kun on tilaisuus. Kaikki sienet maistuvat paitsi purkkiherkkusienet, jotka ovat jotenkin epäluonnonmukaisen makuisia.
Kuvake
Joni Samanen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 698
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Raisio

Sienestäminen

#13

Viesti Joni Samanen »

Tälläkin hetkellä pakastin pullottelee kantarelleista, lampaankäävistä, orakkaista ym..

Om nom.

On muuten hauska mitä jossain sienikirjoissa ensimmäisena sanotaan:

1. Kerää vain niitä sieniä jotka tunnet.
2. Opettele tunnistamaan kaikki myrkkysienet.

....
-Joni Samanen-
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Sienestäminen

#14

Viesti Elina »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Kakarana jouduin silti keräämään muun perheen mukana,mutta en koe silti moisesta traumaantuneeni.Puolukoiden poimiminen olikin sitten jo ihan eri asia.Niitä menee ämpärilliseen niin pirun monta,ja ovat kertakaikkisen oksettavan makuisiakin.
+ 1!!! Pentuna pakotettiin aina sienimetsään, puolukkametsään, mustikkametsään. Kaikkee on kerätty, tuntikaupalla, väkipakolla, paljon :smt003 Ei se nyt välttämättä tietenkään ole ollut vanhemmillekaan herkkua raahata 3-4 kitisevää kakaraa tuntikausia itikkaisessa metsässä, mutta perheen yhdessäoloa tietty sekin (tosin yleensä oltiin iskän perässä siellä, kun se tunsi kaikki lähitienoon metsät ja tiesi aina ilman karttaa, että missä oltiin). Ja kotipihasta on tietty kerätty kaikenlaista muuta marjaa ja mansikkatilalla käyty poimimassa itse kaikki talven mansikkavarastot (se oli ihan kivaa, kun sai syödä itsensä samalla ähkyyn mansikoista, ainoastaan ne paarmat siellä haittasi).

Nyt tässä tulee mentyä aina pyörällä sadon aikaan jollekin Tampesterin toreista ja sieltä on helppo puolessa minuutissa poimia muutama rasiallinen :smt003
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Sienestäminen

#15

Viesti nassesetä »

Millainen on sienten ravitsemuksellinen koostumus? Pärjäisikö kauan syömällä pelkkiä tatteja?
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 71 kurkkijaa