Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sienestäminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Oletko sienestänyt?

En koskaan
13
27%
Kerran
1
2%
Muutamia kertoja
11
22%
Lukuisia kertoja
20
41%
Olen kävelevä sieniopas
4
8%
 
Ääniä yhteensä: 49

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sienestäminen

#46

Viesti Mika »

Nyt Nuorikko ammensi niitä torvia ja vähän muitakin enemmänkin.

shrooms.jpg

Se on kyllä mielenkiintoista, että ainakin nykyisistä suomalaisista sienikirjoista on melko tehokkaasti poistamalla poistettu yksi Suomen luonnon sienistä: suippumadonlakki. Yksi kirja Nuorikolla on, jossa se on esitelty. Sillä kun on psykydeelisiä vaikutuksia. Täysin selvästi tämän sienen poistaminen sienikirjoista on ollut harkittua. Voisin ihmetellä sitä, miten joku voi kuvitella, että www-aikana mikään tuollainen oikeasti pysyisi pimennossa, mutta olen jo ajat sitten lakannut ihmettelemästä älyllisesti velttoja ihmisiä. Lähinnä ne spedet huvittavat minua. Ihan yhtä harhaista on se, ettei kyseistä sientä saa kerätä. Mitä ihmettä se kenellekään kuuluu, jos joku lähtee tutkimusmatkalle sisäavaruuteen? :D

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suippumadonlakki
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Sienestäminen

#47

Viesti Kerkko »

Pari vuotta sitten kaipailin herkkutatteja. Viime vuonna löysin pari oivallista paikkaa, ja niitä on edelleen jäljellä. Tänäkin vuonna tuntuu olevan ihan hyvä tattivuosi. Olenkin löytänyt ja syönyt herkkutatteja mm. eilen ja tänään.

Muitakin on löytynyt ihan mukavasti, joskin kantarelleja haluaisin vielä lisää.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3297
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Sienestäminen

#48

Viesti Eppu »

Mika kirjoitti: syys 2, 2018, 17.33 Mitä ihmettä se kenellekään kuuluu, jos joku lähtee tutkimusmatkalle sisäavaruuteen? :D

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suippumadonlakki
Niin, äkkiseltään voisi kai kysyä, että mitä ihmettä se kenellekään kuuluu jättääkö lapsensa rokotusohjelmasta tai bilettää metamfetamiinin voimalla? Omat tietoni kyseisistä sienistä perustuvat toki ainoastaan tuttavieni käyttäjäkokemuksiin ja ymmärrän asioiden mittakaavaaeroa. Silti ihan kohtuullisen laaja yleinen konsensus on ollut, että ihan jännä, ei olisi pitänyt ja seuraukset toimintakyvylle ovat olleet ihan huolettavia.

Itse uskon tässä olevan taustalla jälleen strict father -politiikan: tiukka faija pitää perheen lompakkoa taskussaan ja tästä vastineeksi hän odottaa perheenjäseniltä omien näkemystensä mukaisesti järkeviä toimia vastineeksi huolenpidosta. Suomessahan yhteiskunta rakentuu tällaiselle ajattelulle, sillä erolla, että todella monien mielestä perheenjäsenillä ei ole velvollisuutta olla lojaali maksavalle kädelle, vaan huolenpito on tämän velvollisuus.

Niin sienistä! Itse olen tutustunut ravintosieniin vasta aikuisiällä ja tie on ollut pitkä. Isäni hoki huolimattoman vitsinä, ettei hän söisi sieniä, vaikka ne söisivät hänet. Taaperoiköisestä asti tällaista kuunnelleena seuraukset ovat ilmeiset, samanlaiset kuin äänekkään lihansyöjän kasvisruokanarina. Totuus on kuitenkin se, että tuolla luonto tarjoaisi hyvää ja ravitsevaa sapuskaa, jota talousnökökulmakin kannustaa syömään :)
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sienestäminen

#49

Viesti AlexMachine »

337F939A-D518-431C-A99A-D141614657B7.jpeg
En ole suuri sienten ystävä. Pienenä soin hyvin mielin mutta eräs episodi jätti traumoja.
Mutsi oli mökillä poiminut sieniä ja laittoi niitä jauhelihakastikkeeseen. Tatteja.
Valitettiin että on pahaa, mutta syödä piti lautanen tyhjäksi. Mutsi sitten saapui itse syömään ja sylkäisi ruoan takaisin lautaselle. Sappitatteja.
En koskenut seiniin yli 20 vuoteen. Nyt syön kun tarve vaatii, eli ravintolassa satunnaisesti. Joskus jopa nautin kuten viimeksi kun tarjoiltiin kermaista mustatorvisienikeittoa.

Kuka muuten on keksinyt että korvasieni on syötävää ja herkkua?
Paistetaan sienet ja oho, kaikki kuoli. No jos keittäisi? Kaikki kuoli taas. Entä jos kerran sijaan ryöppäisi pari kertaa? No nyt!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Sienestäminen

#50

Viesti Pyrkele »

Korvasieniä tosiaan itekki tulee ajoittain pomittua. Tänä kesänä en jaksanu, mutta ehkä ens vuonna.
Mutta poimin minä marjastusreissulla tatin tuossa männä viikolla. Tais olla punikkitatti. Paistoin ja heitin eväsruuan mukkaan.
En tainnu paistaa riittävän hyvin tai mahani ei enää käsittele esim. sienisokeria erityisen hyvin.
Jännästi pääsin seuraavana päivänä vielä iltavuoroon, aamuisen jallajallan jälkeen. Hyvin se massu tuon kyllä ajotti.
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Sienestäminen

#51

Viesti Atticora »

Lampaankääpää tuli eilen mukavasti vastaan . Mokillä piti hieman soveltaa: Suolaa, pippuria, feta-oliivipurkin ylimääräinen öljy pintaan ja grilliin. Hyvää tuli. Säästin varret ja pienemmät palaset kotiin ja paistoin ne vielä pannulla voissa. Tuli vielä parempaa.
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2037
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Sienestäminen

#52

Viesti katar »

Mä menisin mielelläni sienestämään, mut minnehän mä menisin? Asun siis Helsingissä, eikä ole autoa. Enkä tunnista kuin pari laatua...
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Sienestäminen

#53

Viesti Pyrkele »

Saako suositella sitten menemään sienikurssille?

Eikö Helsinki ole kuitenkin aika mettässä.
Katsoin siis Peltsin kova vuosi-ohjelman maastopyöräilyjakson ja ainaki ihan mettäpolkuja se ajeli helsingin keskustasta lähtien.
Oisko ollut tuossa olympiastadionin nurkilla mistä lähtee ihan mettäkaistale ylöskäsin. Saattahan siellä olla muitaki ihmisiä ja sienissä koiran kakkaa ja pissaa. Mutta ei oo kaukana.
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Sienestäminen

#54

Viesti Kerkko »

AlexMachine kirjoitti: syys 3, 2018, 10.15 337F939A-D518-431C-A99A-D141614657B7.jpeg

En ole suuri sienten ystävä. Pienenä soin hyvin mielin mutta eräs episodi jätti traumoja.
Mutsi oli mökillä poiminut sieniä ja laittoi niitä jauhelihakastikkeeseen. Tatteja.
Valitettiin että on pahaa, mutta syödä piti lautanen tyhjäksi. Mutsi sitten saapui itse syömään ja sylkäisi ruoan takaisin lautaselle. Sappitatteja.
En koskenut seiniin yli 20 vuoteen.
Namnam :P
Kuka muuten on keksinyt että korvasieni on syötävää ja herkkua?
Paistetaan sienet ja oho, kaikki kuoli. No jos keittäisi? Kaikki kuoli taas. Entä jos kerran sijaan ryöppäisi pari kertaa? No nyt!
:D
Ehkä tämä on keksitty kuivauksen kautta. On keksitty, että kuivaamalla saa säilytettyä ruokaa. Kuivaus poistaa osan myrkystäkin. Jos sitten tämän jälkeen on lioteltu/keitetty kuivattuja sieniä, on siinäkin saatu osa myrkystä pois. Jotenkin näin on sitten tajuttu asia. Tai sitten on keksitty, että jostain toisesta asiasta saa myrkkyjä pois ryöppäämällä, joten ehkä tästäkin.
Pyrkele kirjoitti: syys 3, 2018, 10.41 Korvasieniä tosiaan itekki tulee ajoittain pomittua. Tänä kesänä en jaksanu, mutta ehkä ens vuonna.
Mutta poimin minä marjastusreissulla tatin tuossa männä viikolla. Tais olla punikkitatti. Paistoin ja heitin eväsruuan mukkaan.
En tainnu paistaa riittävän hyvin tai mahani ei enää käsittele esim. sienisokeria erityisen hyvin.
Jännästi pääsin seuraavana päivänä vielä iltavuoroon, aamuisen jallajallan jälkeen. Hyvin se massu tuon kyllä ajotti.
Punikkitattia pitää keitellä aika pitkään ja kaikkien maha ei kestä silti. Itse ihan tykkään niistä.
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2037
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Hyvän mielen ketju vol. 2

#55

Viesti katar »

Aaaah, mä oon kade @Kari Aittomäki sun saaliista! Me käveltiin mettässä (ihan kodin lähellä), ei löytynyt mitään, mökillä tarvottiin yli puoli tuntia eikä silloinkaan mitään. Toivon kovasti, että ens kuussa löytyisi vielä jotain sieniä, kun lähdetään sinne Keski-Suomeen uudestaan.

Valvomo: Viestejä on siirretty. Yllä oleva on vastaus tähän viestiin.
Frankly my dear, I don`t give a damn.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Hyvän mielen ketju vol. 2

#56

Viesti tapsaattori »

Mä en löydä nuita kanttarelleja mistään vaikka yritän. Toi sienien löytäminen on muutenki sellasta ihme salatiedettä.. oikeesti, jotain ylisukupolvisia salaisia kanttarellimättäitä.. pitäkää sienenne. Sen sijaan minä olen löytänyt kangasrouskuja mitkä kelpaa ihan kastikkeeseen ja isohaperoita mikä on hyvä. Suppilovahveroitakin alkaisi olla

Katar, puoli tuntia metsässä 😁 äiti sano että niillä kesti jotain 10 vuottakin löytää hyvät sienipaikat. Karttaselain mukaan ja plottaat paikat jos onnistaa ja eväitä ja hyvät kengät.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Hyvän mielen ketju vol. 2

#57

Viesti AlexMachine »

Sama. 52 vuotta ikää ja ainakin 7-vuotiaasti liikkunut hyvinkin laajasti metsissä ja soilla. Lähinnä mustikkaa, puolukkaa ja karpaloa poimien, mutta myös sieniä. Muutamia yksittäisiä kanttarelleja... kaverit postaa kuvia missä maa keltaisena mattona... pitäkää kanttarellinne prkl. Minä syön sitten lampaakääpää.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Hyvän mielen ketju vol. 2

#58

Viesti Kerkko »

Mä just mietin viimeksi metsässä käydessä, että kantarellien kanssa ei tarvi edes puhua, että menee etsimään niitä, vaan voi sanoa, että menee hakemaan. Niitä löytyy aina. Nyt taitaa olla myös hyvä vuosi torvisienien kanssa, en ole koskaan löytänyt yhtä paljoa kerralla. Mutta herkkutatteja ei ole näkynyt sen paremmin tänä kuin viime vuonnakaan. Se olisi isoin suosikkini.
Kuva
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Sienestäminen

#59

Viesti tapsaattori »

Välillä minäkin löydän jotain, rusko-orakkaita. Lakin alla piikkejä, helppo tunnistaa eikä sekoitu myrkyllisiin. Litra tuosta, muuten meni taas ulkoilun merkeissä sienestysreissu, mikä sekin on oikein mukavaa.
Kuva

Kuva
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Sienestäminen

#60

Viesti Pyrkele »

Ollu kyllä ihan kiva sienisyksy. jos olis jaksanu ja ehtiny niin olisin varmaan suppiksia käynyt nyt etsimässä. Mutta enpäs ole. Niitä kuitenkin ollut täällä ilmeisen paljon.
Herkkutatteja löysin ihan riittävästi ja pari tuoksuvalmuskaakin.
Olis pitänyt vain tajuta poimia samalla männynsuomuorakkaat poimia, kun niitä oli niin maan penteleesti. ja löysin muutaman veriherkkusienen meidän tontin vierestä. Se oli erittäin hauska yllätys.
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kari Aittomäki ja 75 kurkkijaa