Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miten sotilas määritellään

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miten sotilas määritellään

#1

Viesti Mika »

Sardaukar kirjoitti: Itsellenikin on kapiaisaikana pitänyt useampikin siviili erilaisia kursseja...ja tämä ei tee heistä sotilaita vaikka ovat mnulle kursseja pitäneet.
Kun tässä nyt muutenkin termeistä keskustellaan, niin kertoisitko miten itse määrittelet kapiaisen ja miten määrittelen sotilaan (ihan siis SA-Intin kontekstissa)? Onko kapiainen aina sotilas? Mikä tekee sotilaasta sotilaan, pelkkä kapiaisasemako?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Sardaukar
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 223
Lauteille: Syyskuu 2008

Jim Shortt vastaa

#2

Viesti Sardaukar »

Mika kirjoitti:
Sardaukar kirjoitti: Itsellenikin on kapiaisaikana pitänyt useampikin siviili erilaisia kursseja...ja tämä ei tee heistä sotilaita vaikka ovat mnulle kursseja pitäneet.
Kun tässä nyt muutenkin termeistä keskustellaan, niin kertoisitko miten itse määrittelet kapiaisen ja miten määrittelen sotilaan (ihan siis SA-Intin kontekstissa)? Onko kapiainen aina sotilas? Mikä tekee sotilaasta sotilaan, pelkkä kapiaisasemako?
Sotilas on sotilaan virkaan nimitetty henkilö, jolla on myös asian todistavat asiakirjat.

Isossa-Britanniassa sotilaaksi katsotaan henkilö, joka on suorittanut yksikön peruskoulutuksen (ns. recruit training).
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Jim Shortt vastaa

#3

Viesti Mjölnir »

Sardaukar kirjoitti:
Mika kirjoitti:
Sardaukar kirjoitti: Itsellenikin on kapiaisaikana pitänyt useampikin siviili erilaisia kursseja...ja tämä ei tee heistä sotilaita vaikka ovat mnulle kursseja pitäneet.
Kun tässä nyt muutenkin termeistä keskustellaan, niin kertoisitko miten itse määrittelet kapiaisen ja miten määrittelen sotilaan (ihan siis SA-Intin kontekstissa)? Onko kapiainen aina sotilas? Mikä tekee sotilaasta sotilaan, pelkkä kapiaisasemako?
Sotilas on sotilaan virkaan nimitetty henkilö, jolla on myös asian todistavat asiakirjat.

Isossa-Britanniassa sotilaaksi katsotaan henkilö, joka on suorittanut yksikön peruskoulutuksen (ns. recruit training).
Onko määräaikaisessa virassa palveleva reservin upseeri tai -aliupseeri sotilas? Entä sotilasvirkamies? Entä sotilaspappi? Entä Kenttäsairaanhoitaja?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Sardaukar
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 223
Lauteille: Syyskuu 2008

Jim Shortt vastaa

#4

Viesti Sardaukar »

Mjölnir kirjoitti:
Sardaukar kirjoitti:
Mika kirjoitti:
Sardaukar kirjoitti: Itsellenikin on kapiaisaikana pitänyt useampikin siviili erilaisia kursseja...ja tämä ei tee heistä sotilaita vaikka ovat mnulle kursseja pitäneet.
Kun tässä nyt muutenkin termeistä keskustellaan, niin kertoisitko miten itse määrittelet kapiaisen ja miten määrittelen sotilaan (ihan siis SA-Intin kontekstissa)? Onko kapiainen aina sotilas? Mikä tekee sotilaasta sotilaan, pelkkä kapiaisasemako?
Sotilas on sotilaan virkaan nimitetty henkilö, jolla on myös asian todistavat asiakirjat.

Isossa-Britanniassa sotilaaksi katsotaan henkilö, joka on suorittanut yksikön peruskoulutuksen (ns. recruit training).
Onko määräaikaisessa virassa palveleva reservin upseeri tai -aliupseeri sotilas? Entä sotilasvirkamies? Entä sotilaspappi? Entä Kenttäsairaanhoitaja?
Jos on nimitetty sotilasvirkaan, tällöin on sotilas.
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

Miten sotilas määritellään

#5

Viesti Pauli »

Alkaa näyttää vaan aika typerältä siinä vaiheessa kun iskee haastattelijalle romaanin kokosen cvn käteen.
Sparrissa sanonut palomiehelle, et nyt sulla olis jujin paikka -> kouluttanut palomiehiä. Saa aika miehekkään kokosen nivaskan aikaseks
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Jim Shortt vastaa

#6

Viesti bodyguard »

Sellaista porukkaa kyllä löytyy. Varsinkin turva-alalta :roll:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mosa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1264
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

Jim Shortt vastaa

#7

Viesti Mosa »

Mika kirjoitti: Okei, näkemyksemme eroavat aika lailla. Minusta sotilasvirka tarkoittaa lähinnä kapiaista eli kantahenkilökuntaan kuuluvaa, mutta ei sotilasta. Sotilas on SA-Intin puitteissa minun näkökantani mukaan henkilö, joka on käynyt monivuotisen, kokopäivätoimisen koulutuksen, josta nykyään vastaa Maanpuolustuskorkeakoulu. Mutta tämä on vain minun käsitykseni. Pitääkin väärinkäsitysten välttämiseksi jatkossa aina vähän tarkistella, mitä kukin missäkin yhteydessä sotilaalla tarkoittaa.
Tämä on vahvasti OT joten modet siivotkoon jos katsovat tarpeelliseksi mutta kyllä nyt tuli aika raju väite. Täytyykin muistaa sanoa Utin erikoisjääkäreille, ettei ne mitään sotilaita ole. Tai vartioston vartiopäällikölle. Millä nimikkeellä heitä pitäisi kutsua, kun eivät ole sotilaita?
Olli Leimu
Kepistä päähän vuodesta 1998
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Jim Shortt vastaa

#8

Viesti Mika »

Miten Mosa minun näkemykseni terminologiasta liittyy siihen, millä nimellä Utin erikoisjääkäreitä tai vartioston vartiopäälliköä kutsutaan?

MUOKKAUS: Eikä kyseessä ole väite, vaikka näin sanot, vaan kuten aika selkeästi ilmaisen, mielipide. Pyytäisin tarkkuutta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mosa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1264
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

Jim Shortt vastaa

#9

Viesti Mosa »

Ei se liitykään mitenkään siihen, miten muut heitä kutsuvat. Lähinnä meinasin millä nimellä sinä heitä kutsuisit?

Ja korjaan siis edellistä viestiäni, pitäisi sanoa notta "aika raju mielipide".
Olli Leimu
Kepistä päähän vuodesta 1998
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

Jim Shortt vastaa

#10

Viesti Pauli »

Itse ihmettelin aivan samaa asiaa edellisellä sivulla.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Jim Shortt vastaa

#11

Viesti Mika »

Kyse ei olekaan siitä, millä nimellä minä ketäkin kutsuisin, vaan siitä, miten itse kutsuisin itseäni jos olisin PV:n palveluksessa. Jos minut nyt vaikka palkattaisiin kuntotestaajaksi PV:lle ja saisin rautaa kaulaan (esimerkin todenperäisyyteen ei nyt kannata tarttua, idea tullee selville), en pitäisi itseäni sotilaana. Jos kanssani samaan aikaan samaan tehtävään palkattu henkilö puhuisi itsestään sotilaana, kysyisin häneltä sotilaan määritelmää ja kertoisin myös omani.

MPKK:n mainitsin siksi, että se on varma valinta. Sen käyneitä voi minun näkemykseni mukaan ihan satavarmasti kutsua sotilaiksi. Ainakaan en nyt tiedä, milloin MPKK:sta valmistunut ei olisi sotilas. Kuitenkaan kaikki PV:n palveluksessa olevat eivät näkemykseni voi kutsua itseään sotilaaksi - ja tuskin kutsuvatkaan. Kuten sanoin, tämä on vain minun mielipiteeni. Tuskin Pääesikunnassa ruvetaan ruuvaamaan terminologiaa uusiksi tämän takia.

Pauli, en katsonut kysymystäsi muuksi kuin retorikseksi, siksi en vastannut siihen (et esittänyt tarkempaa kysymystä), koska aiempi viestini selitti kantani viestiisi nähden mielestäni riittävästi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mosa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1264
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

Jim Shortt vastaa

#12

Viesti Mosa »

Eivät kaikki PV:ssä töissä olevat kutsukaan itseään sotilaiksi, merkittävä osa on siviilihommissa. Siksi kysyin, että määritelmäsi rajasi pois huomattavan joukon PV:n palveluksessa olevia, jotka minun (ja lain laatijoiden) mielestä ovat sotilaita. Esim. ne erikoisjääkärit ja vartiopäälliköt. Joten millä nimikkeellä heitä kutsuisit?
Olli Leimu
Kepistä päähän vuodesta 1998
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Jim Shortt vastaa

#13

Viesti Mika »

Sotilaiksi. Kuten sanoin, tein rajanvedon MPKK:hon, koska tiesin melko varmasti olevani kuivilla sen suhteen. MPKK:n käynyt on aina sotilas - jos en nyt sitten unohda jotakin tai en vain tiedä jotakin.
Mosa kirjoitti: Eivät kaikki PV:ssä töissä olevat kutsukaan itseään sotilaiksi, merkittävä osa on siviilihommissa.
Jos näin olisi, en olisi ikinä koko asiasta maininnutkaan... Näin ei siis ole. Mutta ei siitä sen enempää tässä. Jatkan yxärillä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

Jim Shortt vastaa

#14

Viesti Pauli »

Onko rajavartija mielestäsi sotilas?
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Jim Shortt vastaa

#15

Viesti Ale »

Mika kirjoitti: Kyse ei olekaan siitä, millä nimellä minä ketäkin kutsuisin, vaan siitä, miten itse kutsuisin itseäni jos olisin PV:n palveluksessa. Jos minut nyt vaikka palkattaisiin kuntotestaajaksi PV:lle ja saisin rautaa kaulaan (esimerkin todenperäisyyteen ei nyt kannata tarttua, idea tullee selville), en pitäisi itseäni sotilaana. Jos kanssani samaan aikaan samaan tehtävään palkattu henkilö puhuisi itsestään sotilaana, kysyisin häneltä sotilaan määritelmää ja kertoisin myös omani.

MPKK:n mainitsin siksi, että se on varma valinta. Sen käyneitä voi minun näkemykseni mukaan ihan satavarmasti kutsua sotilaiksi. Ainakaan en nyt tiedä, milloin MPKK:sta valmistunut ei olisi sotilas. Kuitenkaan kaikki PV:n palveluksessa olevat eivät näkemykseni voi kutsua itseään sotilaaksi - ja tuskin kutsuvatkaan. Kuten sanoin, tämä on vain minun mielipiteeni. Tuskin Pääesikunnassa ruvetaan ruuvaamaan terminologiaa uusiksi tämän takia.

Pauli, en katsonut kysymystäsi muuksi kuin retorikseksi, siksi en vastannut siihen (et esittänyt tarkempaa kysymystä), koska aiempi viestini selitti kantani viestiisi nähden mielestäni riittävästi.
Kuntotestaajat eivät palvele sotilasvirassa elleivät ole saaneet sotilasviran edellyttämää koulutusta ja ole nimitetty sotilasvirkaan. Pääosa firman kuntotestaajista on päätoimeltaan sotilaita jotka ovat lisäksi käyneet testaajakurssit Hennalassa.
Kukaan tuntemani firman siviilivirassa palveleva ei kutsu itseään sotilaaksi ellei ole sotaharjoituksessa tai sotilastehtävässä ulkomailla.

Sotilasvirassa palveleva on sotilas. On hän sitten sotilaspappi tai muu erikoisupseeri, upseeri, opistoupseeri tai ammattialiupseeri. Kaikki sotilasvirassa palvelevat joutuvat vuosittain osoittamaan kenttäkelpoisuutensa joka sisältää fyysisen kunnon testit ja ampumataidon.

Se, että pidät akatemiista koulutusta, termin sotilas vaatimuksena, on loukkaavaa ja osoittaa, joko omaa tietämättömyyttäsi pv:n virkanimikkeistä tai ylimielistä asennettasi muihin kuin akateemisesti koulutetuihin.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 70 kurkkijaa