Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Olen köyhä

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Olen köyhä

#1

Viesti Polvi »

Mikä on raja köyhyydelle?
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Olen köyhä

#2

Viesti Elina »

Määrittele köyhä.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Olen köyhä

#3

Viesti Polvi »

Elina kirjoitti: Määrittele köyhä.
Hienosti oivalsit aiheen.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Olen köyhä

#4

Viesti J. Suojanen »

Muistieni mukaan köyhyysrajaksi on määritelty olikohan se nyt, että saa puolet vähemmän kuin mitä keskivertoihmiset saavat arviolta kuukaudessa palkkaa. Olikohan köyhyysraja jossakin 750 euron tietämillä, että sen alapuolelle tienesteissä jäävät ovat tilastollisesti köyhiä.
Ikävä kyllä lähdettä ei ole enää näyttää, koska en muista mistä tämän olen lukenut. Liekkö vaikkapa iltalehti. :smt003

Ja kyllä voin tilastollisesti sanoa olevani köyhä kuin kirkon rotta. Asiasta olisi paljonkin käkäteltävää, mutta säästetään se mietintämyssyn alle myöhemmäksi suurin osa. Tunnen vain porukkaa, joiden vanhemmat ovat esim leipomon perustaneet lapsensa nimiin ja lapsella on näin ollen omaisuutta aivan pipona eikä tukia heru vaikkakin oikeasti lapsi ei rahaa vanhemmilta saisi ja olisi täysin persaukinen.
Itselläni on ollut vähän samankaltainen tilanne ja stressaavaahan se on. :smt003 Suomessa on todellakin mahdollisuus päästä siihen tilanteeseen, että rahaa ei ole eikä tukia kamalasti heru. Ihmeen hyvin sitä on silti aina vuokran kyennyt maksamaan ja sitä mitä ei ole pystytty ostamaan on haettu roskiksesta. :lol:
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Olen köyhä

#5

Viesti Polvi »

J.S. on jyvällä. Virallisen määritelmän mukaan köyhyys on suhteellista, eikä absoluuttista, niin kuin hölmömpi voisi kuvitella.

Tästä seuraa se, että talouden noustessa köyhien määrä voi kasvaa ja absoluuttinen arvo voi olla hyvinkin korkea.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Olen köyhä

#6

Viesti J. Suojanen »

Jeps köyhyysraja vaihtelee sen mukaan minkä verran ihmisillä on sitä rahaa käytettävissä. Näin ollen kummatkin äärimmäiset palkansaajan ääripäät voivat mahdollisesti jopa vääristää tuota köyhyysrajaa jompaan kumpaan suuntaan.
Suhteellista on myös se, että milloin ihminen itse tuntee elävänsä niukilla ja olevansa erittäin köyhä (kuten käy ilmi ketjussa "paljonko hyväpalkkainen tienää.")
Itse kun en ole koskaan yli tonnia kuukaudessa tienannut niin pitäisin semmosta 1200-1400 kuukausipalkkaa hyvänä ja 2000 kuukausipalkalla tanssisin onnesta ripaskaa päivittäin ja kulkisin joka aamu hymy persiissä töihin.... Tietenkin mikäli joku on tottunut saamaan "vain" 5000 euroa kuukaudessa niin hänhän ampuisi aivonsa pellolle mikäli hänen tulonsa puolitettaisiin tai vielä sekin tulo puolitettaisiin (johon olisin itsekin vielä tyytyväinen.) Raha on suhteellista.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

Olen köyhä

#7

Viesti Jussi Häkkinen »

Tovi surfausta (helpolla meiningillä):

Köyhyys tarkoittaa tulotasoa, jonka alapuolella ihmisellä ei ole varaa hankkia siedettävään elintasoon riittäviä elintarvikkeita. Euroopassa tämä raja on yleisesti määritetty suhteellisesti ja on n. 60% mediaanitulosta, Suomessa v. 2004 n. 1400€/kk. Käytännössä siis mm. opiskelijat elävät perustasolla huomattavasti suhteellisen köyhyysrajan alapuolella.

Absoluuttinen köyhyys onkin sitten tylympi juttu. Sen määritelmänä on minkä tahansa kahden puuttuminen seuraavista:

- Painoindeksi väh. 16
- Puhdas juomavesi alle 15 minuutin kävelymatkan päässä
- Käymälätilat kotona tai kodin lähettyvillä
- Asianmukainen hoito vakaviin sairauksiin ja raskauteen saatavilla
- Koti, jossa huoneittain on alle neljä ihmistä. Huoneissa ei saa olla maa- tai savilattia
- Lukutaitokoulutus jokaiselle
- Lehtien, radion, television, tietokoneen tai puhelimen käyttömahdollisuus kotona
- Mahdollisuus käyttää suhteellisen vähällä vaivalla koulutus-, terveys-, lakiasiain-, sosiaali- ja pankkipalveluita


Pidän molempia määrittelytapoja aivan toimivina.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Olen köyhä

#8

Viesti Kalle Koskinen »

Mutta kuinka Polvi aloitit tästä aiheen, kun et itse antanut aloituslausetta kummempaa? Olen sattunut huomaamaan, että monet hyvän mielen aiheesi ovat liittyneet työssä menestymiseen, rahan tienaamiseen ja rahan käyttämiseen, joten miten köyhyys nyt sinua koskettaa?
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Olen köyhä

#9

Viesti J. Suojanen »

No jos kysymyksessä ei olekaan varallinen köyhyys? :nauruhammas: (Anteeksi pakko oli.)

Edit: Jatketaas vielä... Siis voihan kait köyhyyttä kokea aivan oikeasti muullakin tavalla kuin pankkitiliä katsellessa tai kun tajuaa, että ei kykene ostamaan kaikkea mitä haluaa, tai että johonkin tuotteeseen pitää säästää vuosia.
Terveisiä nimimerkiltä pesin reippaasti yli kaksi vuotta pyykkiä käsin, koska tärkeämmät hankinnat menivät ennen pesukonetta ostoslistalle. :D :oops: Ne yllättävät menot kun tuppaavat viemään aina suurimman osan rahavaroista.

Tällä hetkellä koen tekemisen köyhyyttä ja oli pakko ilveillä ihan sen takia, että ehkä en ole ainoa... :smt003
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Olen köyhä

#10

Viesti Aleksi T »

Ei meikäläinenkään opintotukea saa, kun vanhemmat tienaa niin "hyvin". Äiti alkaa vasta nyt syksyllä saamaan kunnollista opettajan palkkaa ja isällä on edelleenkin puolet vähemmän töitä kuin ennen tullimiehenä, oli vuorotteluvapaalla vajaan vuoden. Vielä, kun perheessä on 8 lasta, joista 2 asuu kotona ja vielä joutuvat muillekin lapsille paljon auttamaan ja tukemaan opiskeluissa ynnä muissa.

Koen itse olevani köyhä, koska joudun periaattessa maksamaan kaiken opintolainalla ja jos jotain uutta haluaa hankkia, niin se pitää kiristää jostain muualta. Ehkä sitten valmistumisen jälkeen saa jonkinlaisia pätkätöitä, joilla tienaisi sitten ylimääräistä ennen yliopistoon menoa.
Slind
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 689
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä
Yhteystiedot:

Olen köyhä

#11

Viesti Slind »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Köyhyys tarkoittaa tulotasoa, jonka alapuolella ihmisellä ei ole varaa hankkia siedettävään elintasoon riittäviä elintarvikkeita. Euroopassa tämä raja on yleisesti määritetty suhteellisesti ja on n. 60% mediaanitulosta, Suomessa v. 2004 n. 1400€/kk.

Pidän molempia määrittelytapoja aivan toimivina.
Itse olin töissä melkein 5 vuotta, tulot n. 1100e/kk. Silti säästöön jäi useita satasia joka kuukausi. En siis pitänyt itseäni köyhänä, en edes pienituloisena vaikka toki tiesinkin sellainen olevani.
The only difference between myself and a madman is that I am not mad.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Olen köyhä

#12

Viesti J. Suojanen »

Jeps opiskelijat kuuluvat ehdottomasti köyhään kastiin monessa tapauksessa. Se on vielä typerää, että mikäli et halua lainaa ottaa niin armoton työnteko opiskelujen ohella on luvassa... Armoton sanon sitä varten, että nostan hattua heille, jotka jaksavat päivät opiskella ja illat olla duunissa... Tiedänpähän porukkaa, jotka ovat todenneet, että duunista tienaisi ihan mukavasti ilman sitä opiskelua, kun voisi keskittyä töihin kokopäiväisesti ja sille tielle ovat jääneet.
Eräs kaveri tienasi sivutöistä niin paljon rahaa käydessään aikuiskoulutuksessa samaan aikaan ammattia opiskelemassa, että tuet putosivat aivan minimiin... Valinta oli helppo, että ottaako lisää vuoroja tai elääkö kituuttaen.

Lainan otto taas on just sitä. Tutkinto kourassa ja velka maksettavana... Ja käsitykseni mukaan moni ei sillä lainallakaan yhdistettynä opintotukeen kovinkaan hyvin pääse elämään, koska opiskelu ei ole todellakaan ilmaista (hitto sitä viiden-seitsemän viikon välein uudet kurssikirjat rumbaa!) ja siinä sivussa pitäisi vielä elämäänkin kyetä. :D

Tiedän myös sen köyhälistön porukan puuhista, joiden vanhemmat ovat perustaneet yrityksiä ja sitten lapsien nimille siirelleet joko omaisuutta, asuntoja tai niitä yrityksiä. Oma lukunsa ovat nämä 4-5 vuotiaat "yritysjohtajat", joilla on konkurssi takana ja velkaa tilillään... Loistava elämän aloitus ja varmasti lapset kiittävät sitten vanhempina isiään ja äitejään valinnoista! Osa porukasta ei uskalla pitää rahojaan tilillä, koska verokarhu veisi ne kuitenkin...
Toinen porukka on sitten tämä, että kotoa lähdettyä elämä ei lähde luistamaan halutulla tavalla ja tukia on aivan turha pyytää, koska esim tuo mainitsemani leipomoyrityksen takia vanhemmat aikoinaan pistivät omaisuuden lapsen nimille... Siitä omaisuudesta on sukulaissuhteiden takia hankala päästä eroon sitten millään mikäli vanhemmat eivät halua omaa omaisuuttaan takaisin omille nimilleen. Siinäkin tilanteessa on tyydyttävä vain sinnittelemään useasti.
Näin niitä väliinputoajia pääsee syntymään. Omaisuutta on, mutta sitä ei oikeasti olekaan. :smt003

En ole päivääkään saanut asumistukea tai toimeentulotukea. Työttömyskorvausta olen tupannut saamaan ainoastaan kurssien ajalta, mutta onneksi nyt on 25wee lasissa, joten tilanne helpottaa jonkin verran muutamien kuukausien sisällä ja vuokran maksaminenkin on jo "varma nakki" vaikka ei töissä tai kurssilla olisikaan kaiken aikaa. :lol:
Tavoitteena on säästää jonkin verran iltakoulutuksia varten ja hankkia se oma ammattikoulutus itse rahoittaen, jota haluaa alkaa tekemään "sitten isona."

Joo... koen olevani köyhä, mutta en pahassa tilanteessa enää... Kolme vuotta sitten koin olevani pahassa tilanteessa. Nyt alkaa pikkuhiljaa hommat luistamaan. 8-)
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Olen köyhä

#13

Viesti Aleksi T »

Pitäisi kyllä selvittää, miten tuon opintolainan joutuu sitten takaisin maksamaan. 10 vuotta lainanoton jälkeen on joissain se maksimiaika, jonka jälkeen pitäisi alkaa maksamaan ja jokin vaihtoehto taisi olla 5 vuotta opiskelujen päättymisen jälkeen. Itse taidan vielä pääomittaa korot, joten maksan ne sitten muun takaisinmaksun yhteydessä. Se on sen ajan murhe sitten.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Olen köyhä

#14

Viesti Mika »

malluainen kirjoitti: Pitäisi kyllä selvittää, miten tuon opintolainan joutuu sitten takaisin maksamaan. 10 vuotta lainanoton jälkeen on joissain se maksimiaika, jonka jälkeen pitäisi alkaa maksamaan ja jokin vaihtoehto taisi olla 5 vuotta opiskelujen päättymisen jälkeen. Itse taidan vielä pääomittaa korot, joten maksan ne sitten muun takaisinmaksun yhteydessä. Se on sen ajan murhe sitten.
En tiedä miten nykyään toimitaan, mutta omissa lainaehdoissani lainan lyhentäminen oli määrätty alkavaksi tasan kaksi vuotta valmistumisen jälkeen. Ja alkoi kanssa. Ja on raskas taakka, voin sanoa. Kestää kymmeniä vuosia. Mutta kuuntelen nytkin hyvää musaa omista tarkkaan valituista sterkoista, joten on se ollut sen arvoista 8-) :smt003

No, menihän niistä parista muusta lainasta ulkomailla opiskeluun kaikki.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

Olen köyhä

#15

Viesti Simpanssi »

Opintolainasta en oikeastaan ihan hirveästi jaksa välittää, vaan maksan sitä muutaman kympin kuussa + korot. Miksi? No, koska ne korot ovat verovähennyskelpoisia. Eli periaatteessa inflaatio syö pikkuhiljaa lainaa pois. En nyt tiedä, että millaisia korkoja porukoilla on omissa opintolainoissaan, mutta minulla ne ovat nyt luokkaa 2%. Paljonkohan se inflaatio on nykyään? Tosin ei taida tuo korko ollan ihan 100% vähennyskelpoista. Jokatapauksessa, jos maksaa lainan korot ja pikkuhiljaa lainaa pois, niin aika kyllä hoitaa loput.

Korkoa korolle ei tietenkään kannata ottaa eli jos opiskelee pitkään, niin opintolainan määrä voi sillä tavalla nousta aika kovaksi (nostetun lainan korot lisätään aina pääomaan, kun opiskelet +2 vuotta sen jälkeen, jos niin tahdot) ja lainan todellinen hintakin aika suolaiseksi.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 118 kurkkijaa