Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
58
41%
Olen mies ja osaan jonkin verran
46
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 140

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kokkaaminen

#211

Viesti Jussi Häkkinen »

Vaikka arkiruoka olisi yksinkertaista, näkisin, että siisti, kaunis asettelu lautaselle on siltikin tärkeää. Tällöin ruokaa ei vain mätä suuhunsa sen kummemmin ajattelematta vaan myös "syöden silmillään", jolloin ruoka maistuu paremmalta ja kylläiseksi tulee nopeammin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Kokkaaminen

#212

Viesti Pyrkele »

Miksi pitäisi tulla kylläiseksi nopeammin?
Itse olen sitä mieltä että kaikelle on aikansa ja paikkansa tietnki. Tänään esim. paistoin taimenfilettä ja tehtiin kerrassaan nätit annokset salaatilla siitä. Ja kivahan tuommosta on välissä.
Mutta kun puhutaan oikeasti syömisestä niin sehän loppuu vasta sitten kun on syödessä menettänyt kaikki itsekunnioituksen rippeetkin. Ja siihen ei nätit kivasti asetellut annokset kuulu.
Ja hyvää se saattaa olla silloinki.
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kokkaaminen

#213

Viesti Jussi Häkkinen »

Pyrkele kirjoitti: Miksi pitäisi tulla kylläiseksi nopeammin?
"Nopeammin" ruokamäärään nähden l. vähemmän syötyään. Ihmiset syövät usein yksinkertaisesti liikaa.

Eli: Hyvin asettelemalla riittää pienempi ruokamäärä. Toki ruokailuun voi kuluttaa aikaa niin paljon kuin haluaa.


Tosin, en tunnista "oikeaa syömistä" sinun määritelmälläsi. Tosin, olen ollut totaalisen ähkyssä syötyäni Michelin-ravintolassa 16 pientä ruoka-annosta. Jokainen oli aseteltu äärimmäisen tarkasti.


Yleisesti ottaen huono asettelu pilaa ruokailukokemuksen ja huonontaa kokemusta ruoan mausta. Lisäksi näin esteetikkohedonistina pidän siitä, että mahdollisimman suuri osa elämästäni on kaunista.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Kokkaaminen

#214

Viesti Pyrkele »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Pyrkele kirjoitti: Miksi pitäisi tulla kylläiseksi nopeammin?
Yleisesti ottaen huono asettelu pilaa ruokailukokemuksen ja huonontaa kokemusta ruoan mausta. Lisäksi näin esteetikkohedonistina pidän siitä, että mahdollisimman suuri osa elämästäni on kaunista.
Tässä lienee se ero. Itselläni ei yhdisty aivan samalla tavalla ulkonäkö ja ruuan maku. Ymmärrän kyllä ruuan ulkonäön merkityksen ihmisille, enkä itsekkään suostuisi ravintolassa syömään ihan minkäläisen näköisiä annoksia tahansa. Kun ravintola-alaa opiskelin jouduin enemmänkin kiinnittämään tällaiseen huomioita. Ja muistelisin olleeni loppujen lopuksi ihan hyvä siinä. Mikä on hassua, koska muuten minulla ei taiteelllista silmää kyllä ole.

Mutta arkiruaasta puhuttaessa en koe asettelulla olevan erityisen suurta merkitystä ainakaan itselle. Tai se saa olla kyllä todella persiillään ennen kuin koen että se heikentää ruokailukokemusta.
Sitte jos todella paneudutaan siihen ruuanlaittoon tai tehään jotain erikoisempaa, niin sitte on kiva tehä siitä myös hyvännäköistä.

Pitäisi joskus kokeilla käydä tuollaisessa mainitsemassasi Michelin-ravintolassa syömässä samalla tapaa. Ihan testatakseni että koenko sellaisen asettelun olevan sen arvoista. Voi olla että kokisin, mutta olisi suuri riski että kokisin osan rahoistani menneen hukkaan.
En tiedä.
Haluaisko joku tarjota tommosen kokeilun?
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#215

Viesti Mika »

Kokkailin intialaista, alu kauli taitaa olla aterian nimi. Tämä oli taas suhteellisen helppoa.

Pesin ja kuorin perunat. Hauskaa oli se, että nämä pikkuruiset perunat eivät meinanneet millään pysyä hyppysissäni vaan ne lentelivät pitkin keittiötä. Lisäksi tuon minikoko aiheutti sen, että vasen käteni jotenkin kramppasi koko toimituksen ajan. :D No, sen jälkeen paloittelin perunat ja kukkakaalin sekä tomaatit. Sysäsin kolme kaverusta kattilaan juustokuminan, paprikajauheen, chilijauheen ja suolan keran. Sitten annoin niiden kypsyä rauhassa. Lopulta paistoin tuotoksen pannulla miedolla lämmöllä. Kyytipojaksi keitin basmatiriisiä samassa kattilassa.
india.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Kokkaaminen

#216

Viesti Rawson »

Kokeilimme juhannuksena yhdistää sous viden ja hiiligrillauksen. Väkisinkin meni liha vähän yli. Olisi tullut parempi parilan päällä tai sitten olisi pitänyt arvata sisälämpötila alemmas. Mureaa oli sisäfile kuitenkin ja hyvin maustunut kun oli vakuumissa maustettuna yli vuorokauden.

Kuva
Purple belt papa power
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#217

Viesti Mjölnir »

Sain ihan hyvää, kun laitoin ensin pihvit 50C sous videnä ja sitten nopea grillaus hyvin kuumalla parilalla
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Kokkaaminen

#218

Viesti Rawson »

Mjölnir kirjoitti: Sain ihan hyvää, kun laitoin ensin pihvit 50C sous videnä ja sitten nopea grillaus hyvin kuumalla parilalla
Ok. Mutulla ja viikonlopun kokemuksen perusteella sanoisin että noi arvot voisivat kelvata meidänkin perheessä.
Purple belt papa power
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kokkaaminen

#219

Viesti Jussi Häkkinen »

Rawson kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Sain ihan hyvää, kun laitoin ensin pihvit 50C sous videnä ja sitten nopea grillaus hyvin kuumalla parilalla
Ok. Mutulla ja viikonlopun kokemuksen perusteella sanoisin että noi arvot voisivat kelvata meidänkin perheessä.
Noilla minä teen, suosittelen! "Hyvin kuuma parila" -kohtaa ei voi liikaa korostaa.

Joskus, tosin, vedän ensin pinnat ja sitten sous vide:n ja jälkeenpäin vielä pikapinta. Noin pinta-aromit jakaantuvat myös lihaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#220

Viesti MikkeM »

Mikä liha kyseessä ?

Yli 50c alkaa olemaan jo fileelle maksimi.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Kokkaaminen

#221

Viesti Mjölnir »

Tein itse entrecoten kyseisellä tavalla. Sisälämpö oli valmiissa tuotteessa noin 54-55C väristä päätellen. Sisäfileen jätän raaemmaksi, 47C ennen paistoa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#222

Viesti Mjölnir »

Olen muutaman kerran tehnyt pulled porkia sous vide, sirkulaattoriin 93C, Lidlistä ostettu vakuumiin pakattu kassler suoraan pakkauksessaan veteen, ja 5-6 tunnin päästä pois. Helppoa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#223

Viesti MikkeM »

Olen itsekkin miettinyt sirkulaattorin hommaamista, mutta toistaiseksi olen sen jättänyt hankkimatta, koska se kuitenkin vain pieni osa ruoanlaittoa, itse teen niin, että vakumoin tuotteen ja laitan uunin sopivaan lämpötilaan ja vesiastian sinne , tietysti sillä ei saa aivan tarkkaa lämpötilaa, mutta useimmiten riittävän tarkan.

Ainoa missä sirkulaattori on aivan ehdoton edellytys on täydellisen kanamunan saaminen, kaikki muut ruoat pystyy valmistamaan ilman sitä :)
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Kokkaaminen

#224

Viesti Rawson »

MikkeM kirjoitti: Olen itsekkin miettinyt sirkulaattorin hommaamista, mutta toistaiseksi olen sen jättänyt hankkimatta, koska se kuitenkin vain pieni osa ruoanlaittoa, itse teen niin, että vakumoin tuotteen ja laitan uunin sopivaan lämpötilaan ja vesiastian sinne , tietysti sillä ei saa aivan tarkkaa lämpötilaa, mutta useimmiten riittävän tarkan.
Kuten ylläolevasta keskustelusta selviää, niin 2 astetta liikaa vedenlämpöä ja väärä metodi paistopinnan valmistamiseksi riitti epätäydelliseen lopputulokseen 8-) . Sirkulaattori on meille ollut hyvä hankinta. Ei tarvitse stressata kalliin proteiinin pilaamisesta ja ajoituksen kanssa ei ole niin tarkkaa. Lisäksi halvemmistakin proteiineista saa todella hyviä, ts. laite alkaa maksamaan itseään takaisin samantien.
Purple belt papa power
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#225

Viesti Mjölnir »

Minäkin tein aiemmin lämpömittarilla ja vesihauteella kattilassa tai uunissa, mutta kun Rawson mainosti tuota Anova Culinaren sirkulaattoria, niin en voinut olla hankkimatta. Nyt ei tiedä, miten pärjäisi ilman :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kari Aittomäki ja 84 kurkkijaa