Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
58
41%
Olen mies ja osaan jonkin verran
46
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 140

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#316

Viesti Mjölnir »

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Kokkaaminen

#317

Viesti Kerkko »

Olen saamassa puolikkaan poron. Nyt hyviä vinkkejä tai jopa reseptejä eri osille! Kokemukseni rajoittuvat käristykseen ja kerran tehnyt jotain pataa. Tällä hetkellä ajattelisin, että:

- filepalat pihveinä tai kokonaisena paistettuna, ei mitään kovin kummallista
- jauhelihasta ehkä lihapullia, kannattaa varmaan lisätä possua tai sikanautaa sekaan.
- Jos mukana on jotain epämääräisiä luullisia paloja, niitä voisi varmaan nytkin käyttää jonkinlaiseen pataan tai keittoon.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

#318

Viesti AlexMachine »

Kerkko kirjoitti: marras 16, 2019, 11.55 Olen saamassa puolikkaan poron. Nyt hyviä vinkkejä tai jopa reseptejä eri osille! Kokemukseni rajoittuvat käristykseen ja kerran tehnyt jotain pataa. Tällä hetkellä ajattelisin, että:

- filepalat pihveinä tai kokonaisena paistettuna, ei mitään kovin kummallista
- jauhelihasta ehkä lihapullia, kannattaa varmaan lisätä possua tai sikanautaa sekaan.
- Jos mukana on jotain epämääräisiä luullisia paloja, niitä voisi varmaan nytkin käyttää jonkinlaiseen pataan tai keittoon.
Lapa, etuselkä, rinta yms ja luulliset lihat voisi keitellä Ragu-tyyppisesti. Ei välttämättä suoraan vaan vähän varioiden.

https://www.is.fi/ruokala/resepti/art-2 ... 03223.html
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#319

Viesti Mjölnir »

Kerkko kirjoitti: marras 16, 2019, 11.55 Olen saamassa puolikkaan poron. Nyt hyviä vinkkejä tai jopa reseptejä eri osille! Kokemukseni rajoittuvat käristykseen ja kerran tehnyt jotain pataa. Tällä hetkellä ajattelisin, että:

- filepalat pihveinä tai kokonaisena paistettuna, ei mitään kovin kummallista
- jauhelihasta ehkä lihapullia, kannattaa varmaan lisätä possua tai sikanautaa sekaan.
- Jos mukana on jotain epämääräisiä luullisia paloja, niitä voisi varmaan nytkin käyttää jonkinlaiseen pataan tai keittoon.
Älä laita possua joukkoon, pilaa hyvän maun...
Luiset palat ovat parasta pitkään haudutettuna miedolla lämmöllä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kokkaaminen

#320

Viesti Kari Aittomäki »

Mikäs se soppa on jossa keitellään luita lähes päivä, tarkoituksena saada aikaan lihaisenpehmeä perusliemi?
Siihen sitten lisätään olikohan paahdettuja lihasiivuja, tai saatto ne olla raakojakin.
Poroversiona aivan jumalattoman maukasta, tosin specsit sopinevat lihaan mihin tahansa.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Kokkaaminen

#321

Viesti Kerkko »

Ragu voisikin olla. Mietin, että bolognesekastiketta voisi tehdä jauhelihasta, mutta tuo kokolihasta tehtävä ragu onkin parempi idea.
Mjölnir kirjoitti: marras 16, 2019, 16.43 Älä laita possua joukkoon, pilaa hyvän maun...
No tätä vähän mietiskelin, mutta sitten toisaalta ajattelin, että jääkö kuivaksi pelkällä porolla? Tai tulee siihen taikinaan muutakin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#322

Viesti Mjölnir »

Ei jää kuivaksi, kun et paista liian kypsäksi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Kokkaaminen

#323

Viesti Pyrkele »

Mjölnir kirjoitti: marras 16, 2019, 16.43
Älä laita possua joukkoon, pilaa hyvän maun...
Luiset palat ovat parasta pitkään haudutettuna miedolla lämmöllä
Hear hear!
Totuuden sanoja tulee tuolta.
Jos potkakiekkoja haudutat, muista että luuytimen imailut kuuluu asiaan. Sama homma muuten keittoluissa.
Jos käristystä tehet, muista käristää mukaan poron rasvaa pieninä palasina. Tulee pehmeää makua mukavasti. Monet käyttää suolasilavaa, mutta siinä ei ole sitä samaa makua. Ihan ok tulee kyllä silläkin.
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Kokkaaminen

#324

Viesti Kerkko »

Pyrkele kirjoitti: marras 18, 2019, 18.07 Jos potkakiekkoja haudutat, muista että luuytimen imailut kuuluu asiaan. Sama homma muuten keittoluissa.
Jos käristystä tehet, muista käristää mukaan poron rasvaa pieninä palasina. Tulee pehmeää makua mukavasti. Monet käyttää suolasilavaa, mutta siinä ei ole sitä samaa makua. Ihan ok tulee kyllä silläkin.
Luuytimen arvostus on tuttu juttu, joskaan en ole ihan varma miten siihen suhtaudun. Jokusen kerran maistanut, mutta en vielä ole ihan vakuuttunut. Tuota käristyskikkaa en olisi varmaan keksinyt. Pekonia tavallisesti olen käristykseen lykännyt. Pitääpä testata, kiitos.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kokkaaminen

#325

Viesti Kari Aittomäki »

Taas kysymys, noista luuytimistä joita olen koettanut hyödyntää.
Miten se toimenpide tehdään oikeasti?
Mulle se keittelyvaiheen hyytelöityminen on ikäänkuin nyt-onnistu.

Ei se silti aina.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#326

Viesti Mjölnir »

Kun keittää riittävän pitkään niin mulla on aina hyytelöitynyt.

Itse keittelen kauriin rankoja 3-5 tuntia yleensä. Kun liemi jäähtyy, se on veitsellä leikattavaa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kokkaaminen

#327

Viesti Kari Aittomäki »

Tänään onnistuin. Niinku ikäänku. ?

Ostin naudanriekaleita, ohkasia levy-suikaleita jotka luultavasti oikeesti hevosta.
Raakamaisto ol' kyllä nautainen, tarpeeksi..

Hengittivät huonelämpöä pari tuntia... alan vieraantua jääkaapista mitä lihojen säilyttelyyn tulee. Kellari ois jotain kyllä. Ja onhan tossa tilaa..
- olen miettinyt sitä lihan suolaamista tossa hengittymisvaiheessa mutten ole vielä tohtinut.

Laittelin riisipedin kokojyväbasmatista ja ihan osto-pakastevihanneksista, mun kasvatteluyritykset on edelleen säälittäviä.. eivät kasva enkä osaa edes säilöä.

Tein goodfellasit eli liu'otin ohkasenohuisia valkosipulisiivuja öljyyn, minä käytän rypsiä kun se on niin kivaa..
Otin pekonia ja käristin, nostin pois ja palastelin. Tavoite oli saada se soundi paistorasvaan.

Sitte pannu uudelleen kuumalle, hetki ja nautalevykkeet tsäk.
Paistoaika alle minuutin kääntämisineen.
Pekonipalaset sekaan sattumiksi. nam.

Onnistu, niinku. Lopputulema oli maukas ja mehevä. Sain soundeja esiin. Ja ruokaisaa, korkea-oktaanisuushakuisuus täytty.

Vihannekset ei pelitä, vetinen oli maku yhä eikä se juttu tue kokonaisuutta kuten haen..

Oisko osaajilla mitään pikkuvinkkejä antaa, mitä mä teen väärin ja mitä kannattais kokeilla?
Siis kaikkiaan. ei vaan vihanneksien kohdalta.

Tack etuköteen.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

#328

Viesti AlexMachine »

Periaatteessa ei mitään vikaa, paitsi pakastevihannekset. Ovat paholaisen keskintö, ei siis juuri mitään makua. Käytä tuoreita kaupasta. Tuohon rinnalle olisi voinut tehdä vaikka Kreikkalaisesta jugurtista Aiolin. Suosittelen tätä.
https://www.valio.fi/tuotteet/jogurtit/ ... ogurtti-2/
Korvaa siis majoneesin tällä, sekaan valkosipulia, hiukan (Dijon) sinappia, hiukan suolaa, hiukan pippuria. Sitruunan mehua jos haluaa vähän happamuutta, ei ole pakko.
Tuohon ruokaan olisin ottanut kukkakaalia, ehkä sokeriherneen palkoja. Kukkakaali raakana, tai keitettynä al dente eli niin että on vielä puolikova. Hiukka voita sekaan ja lautaselle. Sokeriherneet nopeasti pannulla pekonirasvassa freesattuna. Aiolia sitten kylkeen, tai dippailee eri kulhosta.
Olen myös tehnyt perunasalaatin tuohon Valion jugurttiin ja hyvä tuli.
Edit: tai paahtaa kukkakaalia uunissa tovi, seuraksi ohuita porkkanaviipaleita, ulos kun al dente.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kokkaaminen

#329

Viesti Kari Aittomäki »

Kiitoksia.
Multa puuttuu laatikko alkuruoka/jälkiruoka-rakenteelle.
Ihan lieväksi ongelmaksi asti, kutsuttuna ei pääni tahdo hahmottaa että tää ei ois niinku vielä ruokaa vaan nyt vasta herätellään.

En vaan näe funktiota heille.
Mikä mahtaa olla aioli? Lisuke.. ei tajua.

Tänään onnistuin maanantaisopassa melko täydelleen.
Sunnuntaina meni kaksi hyvää kyljystä jotka valmistin elävällä tulella.
Revin raakana käsin riekaleiksi ja ikäänkuin paahdan öljytyt palaset ritilällä.
Pyhänä riitti luitten ympärys, jotka jyrsin tuorevihannesten ja lämmitetyn ruisleivän kanssa. Sieniä ja hillopulia salaatinlehden sisässä.

Tänään keittelin luut ja jäljelle jääneet lihariekaleet pitkän kaavan mukaan, mukana yksi iso peruna, valkosipulia ja hiukan niinikään revittyä pekonia.
Loppuhaudutukseen lisäsin sitä perusjuustoa, en uskaltanut vielä muuta. Funtsasin hakea jotain chilejä ja loiventajaksi just jotain laatujugurttia mutta piipkääk..

Voivoi kun tuli makoisa soppa, just mullesopiva pikkukattilallinen.
Lientäkin jäi kivasti leivällä melottavaksi.

Sääli että siskolikka ja kummityttöni on alkaneet vegaaneiksi.
Niille oli niin kiva tehdä mässyjä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 313
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#330

Viesti Mjölnir »

Aioli on valkosipulimajoneesi

Kevyempi versio on esim jugurttiin tehty kastike
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: kasi ja 84 kurkkijaa