Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Läppärit

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Läppärit

#46

Viesti joksanen »

Kiitti vaan kaverit. Nyt mua alkoi houkuttaa tuo 13" MacBook. Ehkä se pitäisi ostaa isolla prossulla ja hankkia lisää muistia sit myöhemmin. Toisaalta nää nykyajan puhelimet toimii ihan hyvin Facebookin ja sähköpostin tsekkaukseen treenimatkoiltakin. Että mihinkäs sitä läppäriä sit muka oikeasti tarvitsee.

Nykyinen läppäri on HPn kone, joka vuonna 2004 maksoi jotain 1000-1500 luokkaa (en voi muistaa enkä haluakaan). Ei tässä oikeastaan mitää vikaa ole, paitsi että Photarissa vähän hyydyskelee. Uudelleenkäynnistys yleensä auttaa. Puoleentoista gigaan oon muistin jälkikäteen päivittänyt. Virtanappihan tästä oli taannoin mukarikki, mutta se alkoi toimia sitten itsekseen. Yhtä kaikki, en oikein uskalla sammuttaa tätä, ja kone onkin kirjahyllyn päällä johdoissa kiinni kuin pöytäkone konsanaan. Akkukin kun on vähän solko. Musta tuntuu että mikään USB-portti ei toimi täydellä nopeudella, mutta nykyään kun ei ole kameraakaan niin mihinkäs tuota nopeutta erityisesti tarvitsisikaan. Kovalevy loppuu joskus vähän kesken, ja taitaa tosiaan olla alkuperäinen.

Isäni osti samoihin aikoihin halvemman Dellin, jonka testamenttasi tässä välissä äidilleni ja joka on kypsynyt koneen auttamattomaan hitauteen. Ja hidashan se on. Ehkä tosiaan niihin halpoihin koneisiin ei kannata koskea. Emolevyissä on myös rajat kuinka paljon muistia ne ottaa vastaan vaikka niitä jälkikäteen päivittäisikin. Ensimmäinen läppärini oli myös 10.000 markan kone. Onneksi sain siinä välissä töistä käyttöön Thinkpadia, jota myös merkkinä arvostan.

Itseäni koneen valinnassa erityisesti kiinnostaa juuri näppäintuntuma. Silloin kun tuli tehtyä enemmän koodia, Acerin Fn-nappien taakse piilotetut <hakasulkeet> olivat kyllä suorastaan raivostuttavia. Ibareissa mua risoo windows-napin puuttuminen. Fujitsussa puolestaan Home/End on siroteltu sinnetänne. Saahan nuokin korjattua ulkoisella näppäimistöllä, jota tosiaan nykyään käyttelen. HPsta kun meni F-kirjain hataraksi pojan käsittelyssä, vaikka vähänhän mä F-sanoja kirjoittelen.

Voi miksi voi miksi äitee mäni juuri ostamaan halvan Acerin kun olisi saanut tästä multa hyvän perintökoneen.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Läppärit

#47

Viesti mronkain »

Jos vain yhdellä koneella on tarkoitus pärjätä niin itselläni se on ainakin pöytäkone (tai siis torni). Aina sille jostain tilaa löytyy, teho, laajennettavuus ja hinta-laatusuhde on ihan omaa luokkaansa. Jos hirveästi pätäkkää olisi niin hankkisin rinnalla kaksi läppäriä: tehokkaamman multimedialäppärin jolla voi vaikka leffoja katsella, pelailla ja tien päällä editoida valokuvia ja videota, sekä miniläppärin jolla voi kirjoittaa ja lukea mailit, surffailla ja käyttää tarvittaessa välivarastona esim. kuville. Sinänsä joku Sonyn pikkuVaio tai vaikka iPad voisi kiinnostaa, oleellista olisi kännykkää tai PDA:ta isompi koko mutta kuitenkin kannettavuus. Deskari on nyt kohta kolme vuotta vanha ja ajattelin seuraavaksi investoida läppäriin, se toisi lisäikää deskarille siinä rinnalla. Läppäreiden ongelma on mielestäni tehon kova hinta, ja nopea arvonpudotus. Hyvä deskari on käyttökelpoinen pienillä päivityksillä useamman vuoden, läppäriä ei hirveästi päivitetä ja lähtöhinta on kova jos kaipaa tehoa ja multimediaominaisuuksia.
Miniläppäreiden suurin puute taitaa elokuvien katselua silmällä pitäen olla DVD-aseman puute.

Tuosta akun kestosta vielä, MtJ taisi jo vihjaillakin siihen suuntaan että akku pois koneesta kun poweri on kiinni. Itse kaipaisin konetta jossa akku voi olla aina paikallaan mutta virransyöttö katkeaisi automaattisesti kun powerin tökkää kiinni. Latausta varten joku namikka jota pitää erikseen vääntää että akulle saa virtaa powerin ollessa kiinni. Luulisi moisiakin olevan.

- Marko
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Läppärit

#48

Viesti Mars »

mronkain kirjoitti: Tuosta akun kestosta vielä, MtJ taisi jo vihjaillakin siihen suuntaan että akku pois koneesta kun poweri on kiinni.
Jaa miksi?
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Läppärit

#49

Viesti MtJ »

Mars kirjoitti:
mronkain kirjoitti: Tuosta akun kestosta vielä, MtJ taisi jo vihjaillakin siihen suuntaan että akku pois koneesta kun poweri on kiinni.
Jaa miksi?
Akku otetaan pois sen takia, että jatkuva lataus tappaa tehokkaasti akun. Niin ja nopeasti. Toinen mahdollisuus säilyttää akun kesto on tyhjentää akku latauksen jälkeen tyhjäksi säännöllisesti.






Tähän oli komea insinööriselityskin, mutta ei varmaan kannata mennä selvittämään niitten varausten liikkeitä aineessa, koska ei siitä ole mitään hyötyä kellekään...
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Läppärit

#50

Viesti joksanen »

Mä ymmärsin jossain sivulauseessa että jossakin macissa olisi sisäinen akku jota ei saa irti ja siten vaihdettua uuteen. Pitääkö tämä paikkaansa?
Kuvake
teejii
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 178
Lauteille: Marraskuu 2006

Läppärit

#51

Viesti teejii »

joksanen kirjoitti: Mä ymmärsin jossain sivulauseessa että jossakin macissa olisi sisäinen akku jota ei saa irti ja siten vaihdettua uuteen. Pitääkö tämä paikkaansa?
Pitäähän se, esim. uusissa MacBook Pro:ssa on sisäinen akku, jota ei voi itse vaihtaa. Eli pitää vaihdattaa liikkeessä.

Itselläni 13" MacBook Pro ollut nyt puolisen vuotta enkä voisi tyytyväisempi koneeseen olla. Käyttö pääasiassa softakehitystä + normikäyttöä (surffailua, musan kuuntelua, videoita jne). Mac + OSX on vaan PC + Windows -yhdistelmään verrattuna aivan ylivertainen eikä Linuxitkaan ihan lähelle pääse. Pelaamiseen PC tietty soveltuu kyllä paremmin.
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Läppärit

#52

Viesti Mars »

MtJ kirjoitti:
Mars kirjoitti:
mronkain kirjoitti: Tuosta akun kestosta vielä, MtJ taisi jo vihjaillakin siihen suuntaan että akku pois koneesta kun poweri on kiinni.
Jaa miksi?
Akku otetaan pois sen takia, että jatkuva lataus tappaa tehokkaasti akun. Niin ja nopeasti. Toinen mahdollisuus säilyttää akun kesto on tyhjentää akku latauksen jälkeen tyhjäksi säännöllisesti.
Uskonpa, että nykylaitteet eivät täyttä akkua enää varaa, varsinkin kun Li-Ion akut ovat kai aika herkkiä kapistuksia. Jonkinlainen itsepurkautumista kompensoiva ylläpitovaraus on kyllä mahdollista, mikä voi olla tietysti heikko lenkki...

Mutta tuota akun turhaa purkamista tyhjäksi kannattaa vältää. Periaatteessa akku kestää tietyn määrän varaus/purkaus-syklejä, joten ei kannata. Li-Ion akku on muutenkin enempi sentyyppinen että se tykkää ennemmin olla melko täysi kuin toistuvasti tyhjä.

Korjatkoon joku jos tietää olevansa oikeassa, akuista on niin paljon urbaanilegendaa ettei mitään rajaa.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Läppärit

#53

Viesti Mars »

joksanen kirjoitti: Mä ymmärsin jossain sivulauseessa että jossakin macissa olisi sisäinen akku jota ei saa irti ja siten vaihdettua uuteen. Pitääkö tämä paikkaansa?
MacBookissa joutuu avaamaan kuoren ruuvarilla, mutta kyllä se manuskan mukaan on käyttäjän vaihdettavissa.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
teejii
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 178
Lauteille: Marraskuu 2006

Läppärit

#54

Viesti teejii »

Mars kirjoitti:
joksanen kirjoitti: Mä ymmärsin jossain sivulauseessa että jossakin macissa olisi sisäinen akku jota ei saa irti ja siten vaihdettua uuteen. Pitääkö tämä paikkaansa?
MacBookissa joutuu avaamaan kuoren ruuvarilla, mutta kyllä se manuskan mukaan on käyttäjän vaihdettavissa.
Joo, taitaa olla niin, että osassa voi vaihtaa itse ja osassa suositellaan liikkeessä vaihdattamista.

http://support.apple.com/kb/HT3371?viewlocale=fi_FI
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Läppärit

#55

Viesti joksanen »

Jos kerran akkua ei saa ilman ruuvaria irti, se lienee suunniteltu niin, että voi olla jatkuvasti johdonnokassakin. Kuulostaa kyllä käyttäjäystävälliseltä, jos se tosiaan on niin. Mut vaihtoakun käyttäminen jossain sähköpistorasian ulottumattomissa on kyllä vähän hankalaa. Vaikka onhan tuo aika äärimmäinen tilannekin.
Kuvake
ville
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 584
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ylivieska

Läppärit

#56

Viesti ville »

Niin sanotut älykkäät laturit eivät ole uusi keksintö. Näiden kanssa laturia/akkua ei tarvi irroittaa, kun akku on täynnä.
Ongelma läppärin kyseessä ollen on vain siinä, että älykäslaturi ei voi tietää milloin tarvitset läppäriä pelkästään akun varassa ja milloin taas et. Siksi älykkään laturin käyttäminen läppärissä on aika vaikeeta.

En ole kuitenkaan akkuasiantuntija. Kunhan työn puolesta jonkin verran asiaan olen perehtynyt. Perinteiset akut eivät tykkää jatkuvasta latauksesta, se on fakta. Mutta en voi mennä sanomaan varmaksi näistä nykyaikaisista akuista.
Ville Kukonlehto - Ylivieska Wing Tsun

Hän joka haluaa - löytää keinot
Hän joka ei haluaa - keksii selitykset
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Läppärit

#57

Viesti Mars »

ville kirjoitti: Niin sanotut älykkäät laturit eivät ole uusi keksintö. Näiden kanssa laturia/akkua ei tarvi irroittaa, kun akku on täynnä.
Ongelma läppärin kyseessä ollen on vain siinä, että älykäslaturi ei voi tietää milloin tarvitset läppäriä pelkästään akun varassa ja milloin taas et. Siksi älykkään laturin käyttäminen läppärissä on aika vaikeeta.
Li-Ion akkujen kanssa varausjärjestelmän on pakko olla jokseenkin älykäs. Ja mikä estää käyttämästä konetta sen akulla, pitääkö sen olla 24/7 johdon perässä ja päällä? Silloin akun varmaan voi irrottaa, mutta siinä menee viimeinenkin kannettavan koneen hyöty: varavirta sähkökatkojen ajaksi.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
mikjum
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1016
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Turku

Läppärit

#58

Viesti mikjum »

Itse käyttelen läppäriä siten, että konttorilla ollessani (eli pääsääntöisesti) se on telakassa kiinni, jolloin se toimii siis verkkosähkön varassa ja lataa samalla akun täyteen. Kotona tai reissussa tuota sitten tulee käytettyä ihan akun varassa. Mitään akun heikentymistä en ole huomannut, vaikka kone on ollut jo miltei vuoden käytössä.

Latausjärjestelmä toimii tuossa nähdäkseni siten, että kun telakoin koneen, se lataa akun täyteen. Kun akku on täynnä, lataaminen lopetetaan ja kone käy pelkästään verkkosähkön varassa, kunnes se irroitetaan telakasta. Ainakin näin olen havainnoinut latauksen/virtalähteen tilaa indikoivasta ikonista ruudun oikeassa alalaidassa.

Edit: typo
Kyl ihminen aina peruseläimel pärjää.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Läppärit

#59

Viesti YJT »

Olen alkanut pohdiskelemaan uuden läppärin hankkimista, kun nykyinen on vähän liian iso ja painava rutiininomaisesti mukana kuljetettavaksi, ja akun kestokin on alle kaksi tuntia. Koska en käytä konetta käytännössä lainkaan pelaamiseen, Mäkkikin tulisi kyseeseen. Muutama tuttu on vaihtanut Mäkkiin ja kuulemma on ihan ylivertainen mm. käyttömukavuuden suhteen PC:hen verrattuna.

En tunne tietotekniikka juuri lainkaan, joten täytyy kysyä paria asiaa:
- ovatko PC ja Mac rautapuolelta yhteensopivia, eli sopiiko esim. nykyiseen koneeseeni hankkimani ulkoinen kovalevy mäkkiin?
- mites tekstitiedostot; minulla on melkoisen paljon PC:llä tehtyä tekstiä ja pöytäkoneeksi jäisi edelleen PC, kai PC:n ja Macin tekstinkäsittelyohjelmat osaavat käyttää tiedostoja ristiin?

Olen käsittänyt että koska PC ja Mac ovat hyvin erityyppiset laitteistot, suoraa tehovertailua on vaikeaa tehdä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että Mac olisi jonkin verran kalliimpi kuin vastaavan tehoinen PC keskimäärin. Onko näin, ja toisaalta saako Macissa enemmän kuin vastaavan tehoisessa PC:ssä (tarkoitan käyttöergonomiaan ym. vaikeasti mitattavia arvoja)?
mikjum kirjoitti: Latausjärjestelmä toimii tuossa nähdäkseni siten, että kun telakoin koneen, se lataa akun täyteen. Kun akku on täynnä, lataaminen lopetetaan ja kone käy pelkästään verkkosähkön varassa
Näin olen itsekin ymmärtänyt, toimiihan systeemi tällä tavalla yksinkertaisempienkin laitteiden kanssa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Jukka Suominen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1019
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Läppärit

#60

Viesti Jukka Suominen »

Itse siiryin mac puolelle kokonaan juurikin tuon paremman ja vaivattomamman toimivuuden perässä eikä tarvitse juuri lainkaan murehtia virusturvan tai puuttuvien päivitysten takia.
Rautapuolella ainakin itselläni on pc maailmasta siirtyneet laitteet toimineet ilman ongelmia, niissäkin toimivuus tai toimimattomuus riippuu ihan laitteen valmistajasta ja sitten vastaavasti OS X puolella ajureista. Uutta laitetta ostaessani toki tarkistan että vahvistettu toimivuus mac puolella. Usein on niin että laitteen mukana tulee PC ajuri cd mutta ei mac ajureita, koska laite toimii jo ilmankin niitä mac puolella. Yleensä kovalevyt yms tukee molempia, itsellä juurikin sellainen 1Tb WD MyBook tuossa hurisee pöydällä, ja Epsonin vanha printteri ja pc puolelta siirtynyt hiiri
Tekstinkäsittelypuolella löytyy ihan samat Word, Excel yms softat myös macille, ja nuo ovat ihan perusformaatteja mitä muutkin ohjelmat osaa avata.
Tuo hinta/laatu vertailu on vaikeaa sillä laatukokemus on vahvasti subjektiivinen, mutta rautapuolella olen ymmärtänyt että mac maailma ei ole juurikaan kalliimpi ja hintaero syntyykin paljolti siitä että esim macbookin ostaessasi saat jo mukana käyttiksen ja paljon muuta softaa mikö on oikeasti käyttökelpoista ja pc puolella vastaavat ostettuna monen sadan euron arvoista.

Olen ehkä vähän väärä henkilö vastaamaan kun tuntuu että osaan vain kehua mac puolta. Mutta jos nyt pitäisi miettiä mikä on mac puolella huonommin niin en kyllä kykene keksimään muuta kuin että ei ole pelejä paljoa ja sen että iMacin mukana vakiona tuleva mighty mouse hiiri on oikeasti huono.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 87 kurkkijaa