Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kevätväsymys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Kevätväsymys

#1

Viesti Mars »

Onko sellasta olemassa? Rupesin miettimään että lähes joka kevät on sellainen olo että olisi jotenkin sairas, mutta ei kuitenkaan ole. Veto on pois ja ja illalla sammuu kuin saunalyhty. Nukuttaa kyllä hyvin ja aamulla nousen ihan ok kellonsoittoon. Mutta treeneissä ei kertakaikkiaan jaksa käydä kun yläluomi alkaa painaa jo illalla seitsemän jälkeen. Viimekevät taisi olla parempi kun selvisin kuitenkin peruskurssista joka oli näihin aikoihin.

Mites muilla?
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
susitar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 888
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kevätväsymys

#2

Viesti susitar »

Alhainen hemoglobiini voi väsyttää aikalailla, onko ruokavalio kunnossa ja tuleeko ulkoiltua riittävästi?
Keväällä D-vitamiininkin saanti on alimmillaan, joten voisiko se vaikuttaa asiaan?
Kas-Pin 2004 ->
Taijiquan (Yang) 2006 ->
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Kevätväsymys

#3

Viesti Mars »

Olen siinä käsityksessä, että miespuoliselle ei raudanpuutetta hevillä tule. Ja kalanmaksäöljyä olen syönyt koko talven.

Voi myös olla että joku "pöpö" vaivaa, yleensä näitä tuntemuksia on kai tullut vasta keväämmällä.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Kevätväsymys

#4

Viesti Mars »

Mars kirjoitti: Onko sellasta olemassa? Rupesin miettimään että lähes joka kevät on sellainen olo että olisi jotenkin sairas, mutta ei kuitenkaan ole. Veto on pois ja ja illalla sammuu kuin saunalyhty. Nukuttaa kyllä hyvin ja aamulla nousen ihan ok kellonsoittoon. Mutta treeneissä ei kertakaikkiaan jaksa käydä kun yläluomi alkaa painaa jo illalla seitsemän jälkeen. Viimekevät taisi olla parempi kun selvisin kuitenkin peruskurssista joka oli näihin aikoihin.

Mites muilla?
Taas muuten samoja "oireita". On kyllä sitkeä flunssa takana, mutta ei tää nyt enää sitä ole.

Liikaa valoa varmaankin.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kevätväsymys

#5

Viesti Mika »

Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö. Paljonkohan sitä on tutkittu?
Kun ulkoilman lämpötila nousee, verisuonet laajenevat ja verenpaine laskee. Siinä voi olla yksi syy väsymykseen ja haluttomuuteen juuri kevätaikaan. Nopeat säänmuutokset voivat aiheuttaa ongelmia erityisen herkille henkilöille, kun hormonitasapaino joutuu sopeutumaan uusiin olosuhteisiin – siinä voi olla toinen syy kevätväsymykseen. Hormonien säätelemä sisäinen kello alkaa tilapäisesti jätättää.

Ilman ulkopuolisten tekijöiden vaikutusta kehomme noudattaa noin 24 tunnin rytmiä. Samoin kuin mekaaninen taskukello, meidänkin sisäinen kellomme on aika ajoin vedettävä. Se tapahtuu, kun auringonvalo säätelee aivotoimintaamme.

Kun auringonsäteet osuvat silmän verkkokalvolle, aivojen valoherkkä metronomi, niin sanottu SCN-tumake prosessoi nämä ärsykkeet. Se säätelee käpyrauhasen hormonituotantoa valon mukaan. Näin se määrää nukkumisen ja valveillaolon syklin ja vaikuttaa eri sisäelinten toimintaan. Kun valon määrä keväisin lisääntyy, hormonitasapaino muuttuu. Tähän sopeutuminen voi olla joillekin vaikeaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Kevätväsymys

#6

Viesti Mars »

Pirun kylmäähän nyt on ollut. Mikäli en ole luulotautinen, asia liittyy varmaan tuohon valoon ja sen aikaansaamiin muutoksiin.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Kevätväsymys

#7

Viesti Aleksi T »

Minustakin tuntuu, että kun nyt herätessä (8-9 välillä) on paljon valoisampaa ja pidän vielä itse verhot aina auki, niin tuntuu aamut paljon väsyneemmiltä. Herään kyllä entistä paremmin tuon valon vuoksi, mutta yleisesti aamuisin olen tavallista väsyneempi.
Kuvake
Lasileuka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 864
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Kevätväsymys

#8

Viesti Lasileuka »

Muistelen että peruskouluaikoina oli aina ankara kevätväsymys ja syysuupumus. Työelämässä ei ehdi miettimään onko väsynyt vai pirteä, sumussa painetaan pitkät päällä (onneksi siis en ole rekkakuski), mutta treeneistä on enemmän apua kuin haittaa vireystason ylläpitämiseksi noin yleensä.
Minua ei kiinnosta tippaakaan mitä täällä tapahtuu.
Olen ollut uskossa 20 vuotta eikä minulla ole kuoleman pelkoa.
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Kevätväsymys

#9

Viesti n0k »

Kevätmasennus on tuttu, mutta tämä puhdas kevätväsymys on uusi tuttavuus :) Täytyykin tutkaista
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
nipsuli
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 965
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: HJJ, BJJ, modernisoitu shaolin kung fu, thainyrkkeily, escrima

Kevätväsymys

#10

Viesti nipsuli »

Lasileuka kirjoitti: Muistelen että peruskouluaikoina oli aina ankara kevätväsymys ja syysuupumus. Työelämässä ei ehdi miettimään onko väsynyt vai pirteä, sumussa painetaan pitkät päällä (onneksi siis en ole rekkakuski), mutta treeneistä on enemmän apua kuin haittaa vireystason ylläpitämiseksi noin yleensä.
Sitten kun vielä jaksaisi sinne treeneihin :smt003
Alkaa kyrsiä se, että töiden jälkeen ei jaksa yhtään mitään, tekis mieli mennä suoraan nukkumaan mutta ei viitsi kun kello on niin vähän ja pitäis oikeesti välillä tehdä esim. kotitöitäkin :( Oon kyllä muutenkin kroonisesti ympäri vuoden väsynyt, mutta nyt oon huomannu, että se on pahentunut helmikuun aikana. Ehkä siinä sitten on se kevätväsymys vielä päällä :?
Timo T84
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2008

Kevätväsymys

#11

Viesti Timo T84 »

Täälläkin on oltu tosi väsyneitä jo pidemmän aikaa. Luulin jo, että pitää vähentää viikonloppurientoja, mutta huh, löytyhän sille väsymykselle joku järkeväkin selitys ;)
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Kevätväsymys

#12

Viesti Aihki »

Muistaakseni D3 vitamiinin on todettu olevan yhteydessä kevätväsymykseen ja esim. C:llä ei ole vaikutusta. D3sen kanssa on hyödyllistä ottaa K2 (MK7 muotoa) niin ei mene Kalsiumtasapaino sekaisin niillä, joilla siihen on taipumusta. Tuo yhdistelmä ei sitten ole huono ylläpitämään luustoakaan.

Aihki
Beatrix
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 136
Lauteille: Marraskuu 2007

Kevätväsymys

#13

Viesti Beatrix »

Mars kirjoitti: Onko sellasta olemassa?
Mites muilla?
Täällä ainakin yksi, jolla on taas ihan innoton, vetämätön ja apea olo. Olkoot ilmiön nimi sitten mikä tahansa, mulle ainakin kevättalvi on nihkeää aikaa. Tänä vuonna jopa luulin välttäväni tän, koska olin reissussa lämmössä & auringossa, mutta p...at, ei se siitä ollutkaan kiinni.

Työt ei huvita, treenit ei huvita, ihmiset ei huvita. Mun resepti ja neuvo on, että jonkin verran pitää väkisin pitää kiinni rutiineista ja raahata itseään ihmisten ilmoille, jonkin verran suosiolla möllöttää kotona. Kaipa tuo mieli yrittää viestiä, että nyt vaan ei jaksa tavanomaiseen tahtiin.

(Ja joo, D-vitamiinia syön läpi talven. Ja rehuja. Että älkää tulko :evil: )

( ;) )
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Kevätväsymys

#14

Viesti Mars »

Taas on paras terä pois, lisäksi särkee päätä. Taitaa olla viimeinen kevät.

Toistaiseksi.
“Fatigue makes cowards of us all.”
nipsuli
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 965
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: HJJ, BJJ, modernisoitu shaolin kung fu, thainyrkkeily, escrima

Kevätväsymys

#15

Viesti nipsuli »

Millähän kofeiiniannoksella pysyisi iltapäivät hereillä? Ei taas mitään tolkkua kun aina vaan vois nukkua. :evil: Pitäis myös saada asioita tehtyä eikä vaan koko ajan vetää hirsiä! :x
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 117 kurkkijaa