Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kädentaidot

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kädentaidot

#1

Viesti Elina »

Millaisia nikkarointi-, ompelu-, askartelu-, maalaus-, taide-, tuunaustaitureita Potkusta löytyy? Kuviakin tuotoksistaan saa halutessaan laittaa. Aihe tuli mieleen, kun ompelin eilen vanhoista hajonneista lakanoista tyynyliinoja, joita tarvitsen - siihen nyt ei kummoisia taitoja vaadita, kunhan pystyy suoraan ompeleen, mutta kyllähän sekin vähäinen kyky ilahduttaa, kun sille on käyttöä (kuvan voin laittaa jossain vaiheessa).
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kädentaidot

#2

Viesti Paappa »

Kuiva ei taida löytyä, mutta jousiammunta-aikoina, vallankin silloin kun harrastin enemmän vaistoammuntaa, tein yleensä nuolet puuvarsista itse. Myös nahkatöitä, erilaisia nuoliviiniä, tuli tehtyä ja muutakin harrastukseen liittyvää. Myös miekkailuun liittyviä kamppeita olen yrittänyt tehdä, hyvin vaihtelevalla menestyksellä ja valovuosien päässä vaikka eräiden potkulaisten taidonnäytteistä.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
SammyB
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 389
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Kädentaidot

#3

Viesti SammyB »

Ei ole kuvia, mutta
Ompelin eilen farkuista taskun kuntoon, kun siinä oli reikä \:D/ hienosti on ainakin tämän puolipäivää kestänyt.
Peruskoulun yksi hienoimmista oppiaineista oli mielestäni tekninen työ eli puukässä. Silloin tehtiin ne pakolliset löylykauhat sun muut - ja muitakin käyttötavaroita tuli tehtyä kuten avainkaappi, paperitelineitä ja pieniä tuolia ja pöytiä. Kassakaappiakin rakentelin yläasteella - tosin puusta :S
No, mut se oli koulussa se...
Välillä on kyllä mukavata, kun töiden puolesta pääsee ruudun äärestä tai neuvotteluhuoneen tuolilta ihan labraan juottamaan ja väsäämään käsillään.
Kuvake
Kääpä
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 51
Lauteille: Marraskuu 2009

Kädentaidot

#4

Viesti Kääpä »

Käsityö peruskoulun jälkeen oli kymppi, mutta omasta mielestäni olen aivan surkea ompelemaan. Innoatun aina tekemään kaikkea, mutta harvois saan omatoimisesti mitään valmiiksi...

Sain kuitenkin kevään aikana tehtyä olkaimettoman korsettiyläösaisen vihreän mekon, josta olen kyllä aika ylpeä. Lisäksi tein kuvansiirtotekniikalla (en tiedä virallista nimitystä, mutta sellaista kivaa ainetta laitettiin tulostettuun kuvaan joka läntättiin kankaalle) treenipaidan itselleni. Paidan takana on aikido japanilaisittain kirjoitettuna ja alla suomella. Kolussa olen myös tehnyt ristipistoilla (kuulostaa tosi vanhanaikaiselta...) taulun ja neulonut villasukat ja kirjolapaset. Sitten tein pari vuotta sitten fleecestä itselleni mustan hupparin, jossa lukee valkoisella fleecellä Nightwish bändin omalla tavalla. Käytän sitä vieäkin aina joskus, sen verran ihana huppari on. Olin tosi imarreltu kun kaveri kertoi olevan sa hiukan kateellinen :lol:

Lisäksi olen tehnyt isäni kanssa edesmenneille rotilleni häkin. Häkki ainakin oli toimiva ja muut kertoi että se on ihana, mutta omasta mielestä ei-niin-esteettinen ja muutenkin hiukan epäkäytännöllinen.

Sitten nuoruuden innolla olen yrittänyt tehdä omaa kanoottia ja nauloista "takomalla" ja hiomalla veitsiä, mutta yritykset olivat niin säälittäviä, että hävettää vieläkin joten ei niistä sen enempää :oops:
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Kädentaidot

#5

Viesti Jussi Häkkinen »

Teen vaatteita tarpeen tullen itse (myös pukujen kaavoituksesta lähtien tekoon asti), puusta syntyy myös kaikkea kivaa eikä metallityökään vierasta ole. Neuloa tai virkata en ole koskaan osannut, eikä juurikaan hotsita opetella. Piirtäminen ja maalaaminen ovat osa ammattitaitoani ja taso erinomainen - pakosta ja runsaan treenauksen vuoksi.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
toni-f
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 269
Lauteille: Tammikuu 2009

Kädentaidot

#6

Viesti toni-f »

Entisöinti hommat ym. puutyö onnistuu mielestäni hyvin.
Just laitoin koko keittiön uusiks työpaikalle.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Kädentaidot

#7

Viesti Ile »

Mm. tommonen rinnemaastoa mukaileva epäsymmetrinen viiskulmainen auringonotto-/"tanssilava" mökille.

Kuva

Pienet rakentelut ja pintaremonttihommelit taittuu kohtuullisesti. Ja piirustus (kai sitä nyt pitää kehua voittaneensa sen koulun piirustuskilpailun) ja muu visuaalinen hahmottaminen ollut luonnostaan mun juttu, mutta piirtämisen harrastuneisuus ollut valitettavan vähäistä aikuisiällä.
timppa000
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 529
Lauteille: Tammikuu 2008

Kädentaidot

#8

Viesti timppa000 »

Elina kirjoitti: Millaisia nikkarointi-, ompelu-, askartelu-, maalaus-, taide-, tuunaustaitureita Potkusta löytyy?
Oletan että tässä haetaan sellaisia yleisesti hyväksyttyjä kädentaitoja eli remonttireiskuutta, oman talon rakentamista, auton/mp:n tuunausta, ompelutaitoja jne., ja se että olen aika hyvä tietokonehommissa (sekä Windows, Linux että PC-rauta, myös monet elektroniset kodinvehkeet kuten digiboksit) ei niinkään paina vaakakupissa koska se on nörtismiä?

Remontti- ja autojutuissa en ole kovin kummoinen johtuen mielenkiinnon puutteesta. Oma kämppä on, ja suurin saavutukseni tällä saralla onkin tämän kämpän seinien tasoitus + maalaaminen, puulattian hiominen isolla koneella + lakkaaminen, ja kaikkein ylpein ehkä olen yhden murentuneen seinänkulman kittaamisesta uudenveroiseksi ilman mitään käsitystä miten se pitäisi oikeasti korjata. Suora tuli, ei siitä edes erota että se on ollut joskus rikki.

En saanut tuosta ainutlaatuisesta remonttikokemuksesta kuitenkaan sen erityisempiä viboja eikä minuun purrut remonttikärpänen. Tein sen koska se piti tehdä, vähän kuten viikoittainen astioiden tiskaus, kuukausittainen imurointi ja kerran vuodessa vessan pesu.

Autosta vaihdan itse renkaat, lähinnä sen takia koska tuntuisi typerältä maksaa ulkopuolisille useita kymppejä niin triviaalista hommasta. Täytän myös pissapojan ihan itse, ensiluokkaisella itsetehdyllä pissalla.
People who live in glass houses
should not walk around naked.
timppa000
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 529
Lauteille: Tammikuu 2008

Kädentaidot

#9

Viesti timppa000 »

Jatkaakseni tuosta remonttiaiheesta, sinänsä tunnen ehkä pientä mielenkiintoa yrittää pistää esim. vanha keittonurkkaus itse ihan uusiksi, ja kylppärikin olisi kiva laittaa uusiksi. Ehkä myös rempata paremmaksi muitakin osia huoneistosta.

Kylpyhuoneen osalta homma ja halu kaatuu tietenkin siihen että tekijän pitäisi kaiketi olla ammattilainen, ominpäin ei saa ruveta tekemään erityisempää kylpyhuoneremppaa taloyhtiössä. Muun huoneiston (ml. keittiö) remppaamisen kynnys taas on se että oletan asuntoni muuttuvan pääosin asuinkelvottomaksi rempan ajaksi.

Jos nyt vedän tuon tiskitason tuosta huitsin hemmettiin enkä jaksakaan rempata sitä kerralla uudenveroiseksi, missäs sitten teen ruokani vai elänkö pelkällä mikroruoalla? Sama juttu esim. yhden nurkkauksen remppaamisessa, pitäisi siirtää sieltä kaikki kamat ensin jonnekin, elämä hankaloituisi rempan takia liikaa. Silloin kun tätä kämppää edellisen kerran remppasin, en tietenkään edes asunut täällä vielä. Nyt asun, siksi remppaamisen aloittaminen tuntuisi kovin vaikealta ajatukselta.

Toinen asia on se että ei remppaaminen mikään halpa harrastus ole. Varsinkin aloituskustannukset ovat kovat jos pitäisi ostaa alkuun kaikki mahdolliset työkalut, ja tarvikkeetkin tuntuvat aika arvokkailta. Ei sitä viitsi siksikään ihan vain huvikseen ja koittaakseen aloittaa.

Luultavasti jään odottamaan putkiremppaa, saavat laittaa keittiön ja kylppärin silloin samantien kuntoon.

Tietokoneen kanssa puljatessa ei ole samaa ongelmaa, se ei vaikuta elämääni paljoakaan jos en jaksakaan koota konetta takaisin samantien, varsinkin kun on tämä työläppärikin.
Viimeksi muokannut timppa000, elo 6, 2010, 15.44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
People who live in glass houses
should not walk around naked.
timppa000
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 529
Lauteille: Tammikuu 2008

Kädentaidot

#10

Viesti timppa000 »

Palstan aihealueisiin vielä liittyen, pikkupoikana nikkaroin itselleni ihka aidot nunchakut, ihan vain porailemalla reikiä kahteen puukalikkaan ja pujottamalla paksuja kengännauhoja väliin. Yllättävän hyvät niistä tuli. Äitini poltti kyseiset kapulat kun isoveljeni meni kielimään että ne ovat ase.
People who live in glass houses
should not walk around naked.
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Kädentaidot

#11

Viesti navajas »

Harrastan keskiajan elävöittämistä, joten historiallisia vaatteita tulee ommeltua käsin. Sen lisäksi mukana on historiallisten kenkien ompelua sekä muita nahkatöitä ja koristeveistoa. Opettelen tässä vasta, joten huipulle on pitkä matka.

Olisi tosin kiinnostusta opetella ompelemaan myös klassista miesten muotia, mutta saa nähdä opinko joskus. Se kun on varhaisempaa periodia hankalampaa toteuttaa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kädentaidot

#12

Viesti Kari Aittomäki »

Olen yrittäny Äijää patistaa kertoon miten punotaan pärekori.
Sentekemät pärekorit oli oiken maineessa aikanansa, ovat kestäneet näihin päiviin.
Mutta ei se mulukku kerro.
Pitäkööt pärekorinsa.
Kuka perkele jotain pärekoria mihinkään ees tarttee, nykyään tai ennenkään.
Tunkekoon päreensä vaikka päreeseensä, saatanan pärepätijä.

Mikä vettu on ees päre, joku paksu lastu vai?
Vettu, kansallisromantiikka on päreestä.
Het'aamusta lähen lidliin ja pöllin ostoskärrin.
Siinä on renkaat alla, kestää pärrytellä.

Pärkele.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Kädentaidot

#13

Viesti Jussi Häkkinen »

navajas kirjoitti: Harrastan keskiajan elävöittämistä, joten historiallisia vaatteita tulee ommeltua käsin. Sen lisäksi mukana on historiallisten kenkien ompelua sekä muita nahkatöitä ja koristeveistoa. Opettelen tässä vasta, joten huipulle on pitkä matka.

Olisi tosin kiinnostusta opetella ompelemaan myös klassista miesten muotia, mutta saa nähdä opinko joskus. Se kun on varhaisempaa periodia hankalampaa toteuttaa.
Ei se oikeastaan ole. Itse ompelu on huomattavastikin helpompaa (johtuen käytössä olevasta pistovalikoimasta ja kehittyneistä menetelmistä vrt. aiemmat mallit), mutta kaavoituspuolella vaaditaan kohtalaista osaamista ja ymmärrystä siitä, miten ihmiskeho ja sitä myötä puku toimivat. Tuntuman tulee olla aivan muuta kuin niissä puvuissa, joita kaupasta saa.

Aloita vaikka ompelemalla konepestävä irtotakki, jossa on vuorikangas vain hartia-alueella. Tällöin se vaikein rasti - eli tukikankaan ompeleminen (unohda liimakankaat) jää pois ja voit keskittyä kaavan hallitsemiseen. Hartioita lukuunottamatta menee pääosin ranskalaisin saumoin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Kädentaidot

#14

Viesti Ile »

Täähän kuulostaa siltä, että seuraavaan potkutapaamiseen pitäis otta Kill Arman-osio. Katsaus eksoottisiin taistelutaihoin ja hetiperään kamppailijoiden ompelukerho. Armanhan siis on siviiliammatiltaan vaatturi. Näin ompelet itsellesi tyylikkään gi:n...
Kuvake
Kääpä
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 51
Lauteille: Marraskuu 2009

Kädentaidot

#15

Viesti Kääpä »

Ile71 kirjoitti: Täähän kuulostaa siltä, että seuraavaan potkutapaamiseen pitäis otta Kill Arman-osio. Katsaus eksoottisiin taistelutaihoin ja hetiperään kamppailijoiden ompelukerho. Armanhan siis on siviiliammatiltaan vaatturi. Näin ompelet itsellesi tyylikkään gi:n...
Tästä tulikin mieleen, että jossakin käsityölehdessä oli joskus juttu judopuvun tekemisestä lapselle. Tiedä sitten voisiko niitäkin kaavoja näin kokeilunhaluisena vähän suurennella ja fiksailla ja kokeilläa tehdä omankokoinen puku? Kankaan pitäisi kyllä olla aika vahvaa eikä mun ompelukoneella varmaan saisi tarpeeksi kestävää jälkeä...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: AlexMachine ja 130 kurkkijaa