Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Fysiikan ja kemian ilmiöt

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Fysiikan ilmiöt

#256

Viesti Aihki »

Veden pintajännitys ei taida kyseisessä mittakaavassa vaikuttaa. Sen sijaan veden syrjäyttäminen alkaa jossain vaiheessa vaatia oikeasti voimaa, en kyllä heti myöskään oikein usko,että se raja kulkisi juuri jossain DV:n koon alapuolella.

Tiedän kuitenkin, että veden pinnan rikkominen oikein tekee pinnan läpäisystä helpomman, pintaan tehdään sopiva "kolo".
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Fysiikan ilmiöt

#257

Viesti Totte »

Noniin, nyt on meneltemän rakentelu valmis.

Homma ei vaadi mitään iterointia, vaan tarvittava lasku tarkastellaan dimensiottoman korkeuden mukaan. Onnistuu siis käsin.

Kerroin (mitä vaatimattomasti kutsun Toten luvuksi), riippuu dimensiottomasta matkasta x_star seuraavalla tavalla:

T=0.8, jos x_star < 0.8

T=0.8/((1+ x_star-0.8)^0.48), muutoin


Tätä kerrointa käytetään siis pienentämään ilmanvastuksen tekemää työtä, mikä saadaan n.k. Lassen integraalista.

Lisäksi, mikäli x_star > 2.5, suoritetaan lasku paikalle x_star=2.5, sillä tässä saavutetaan terminaalinopeus. Lisäksi saadaan tietää, että ilmanvastus pitää ruveta ottamaan huomioon sen jälkeen, kun dimensioton matka x_star on noin 0.2, ennen sitä voidaan mennä ihan klassisella energialaskuilla.

Tulokset:

Kuva
Kuva 1: Nopeus dimensiottoman matkan mukaan. Sininen numeerisesti laskettu. Tähdet menetelmän tuloksia.

Kuva
Kuva 2: Nopeus matkan funktiona. Sininen numeerisesti laskettu. Punaiset tähdet laskettu ilman ilmanvastusta. Magentan väriset tähdet laskettu yllä kuvatulla menetelmällä.

Yritin muutella parametreja, ja homma näyttää toimivan, sillä muutokset laskuihin tehdään dimensiottoman matkan perusteella.

Harjoituksena hauska. Tietääkö esim. @Aihki onko näitä menetelmiä kehitetty ja onko lähestymistapa yhtään samanlainen?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Fysiikan ilmiöt

#258

Viesti Aihki »

Enpä ole ihan noin nähnyt asiaa käsiteltävän, mutta erilaisia dimensiottomia suureita on käytetty paljon ennen laskennallista virtausmekaniikkaa. Tässäkin näkyvä vastuskerroin on yksi yleisimmistä ja käyttökelpoisimmista.

Kun ajattelee asiaa hieman eteenpäin niin luulen, että Toten menetelmä vastaa aika läheltä jos tehtäisiin käyränsovitus, jossa alkuosa on nopeus ilman vastusta ja pistettäisiin se lähestymään asymptoottisesti (tai lähes) rajanopeutta, jolle on olemassa helppo analyyttinen ratkaisu.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Fysiikan ilmiöt

#259

Viesti Aihki »

Toten numeroleikki on toisaalta erittäin hyvä esimerkki tietokoneen hyötykäytöstä tietyn tyyppisiä reaalimaailman ongelmia ratkottaessa. Nopeuden ratkaiseminen analyyttisesti olisi saattanut olla varsin raskasta (tein diplomityössäni hieman samantyyppisen ongelman ratkaisun ja se oli kyllä ei-triviaali).
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Fysiikan ilmiöt

#260

Viesti Totte »

Aihki kirjoitti: Kun ajattelee asiaa hieman eteenpäin niin luulen, että Toten menetelmä vastaa aika läheltä jos tehtäisiin käyränsovitus, jossa alkuosa on nopeus ilman vastusta ja pistettäisiin se lähestymään asymptoottisesti (tai lähes) rajanopeutta, jolle on olemassa helppo analyyttinen ratkaisu.
Niin, itse rajanopeushan on helposti määriteltävissä, mutta paikka missä se saavutetaan ei kai sitten enää ole analyyttisesti ratkaistavissa, ja sehän on tarpeen jos yleistä asymptoottista sovitusta halutaan tehtä.

Minun menetelmällähän nopeus on laskettavissa käsin minne tahansa (taskulaskinta joutuu ehkä käyttämään jos pitää laskea se ^0.48). Ei se tietenkään eksakti analyyttinen ratkaisua ole, mutta sen jälkeen kun se on tietokonepyörittelyn avulla kehitetty, tietokonetta ei enää laskemiseen tarvita (laske yksi analyyttisesti ratkeava integraali, laske T-arvo, sijoita molemmat kaavaan).

Pitää ihan mielenkiinnosta selvitää minkälaisia approksimaatioita löytyy.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Fysiikan ilmiöt

#261

Viesti Aihki »

Totte kirjoitti: Niin, itse rajanopeushan on helposti määriteltävissä, mutta paikka missä se saavutetaan ei kai sitten enää ole analyyttisesti ratkaistavissa, ja sehän on tarpeen jos yleistä asymptoottista sovitusta halutaan tehtä.
Teoriassa näin; käytännössä on itselleni muutaman kerran käynyt niin, että käyränsovituksen pikaratkaisu on ollut "insinööriratkaisuksi" yleisen järjenkäytön kera riittävä.

Jos alkuosana käytetään vastuksetonta käyrää niin se jo määrittelee polynomin aika selvästi, eikä sillä ihan tarkalla kohdalla monesti ole nerkitystä. Täytyy muistaa, että vastuskerroin on yleensä vain kaksinumeroinen ja jälkimmäinenkin heittelee, tämä rajaa saavutettavan tarkkuuden aika hyvin.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Fysiikan ilmiöt

#262

Viesti Totte »

Wikipedian mukaan (http://en.wikipedia.org/wiki/Free_fall" onclick="window.open(this.href);return false;) tuo ratkeaa kyllä ihan analyyttisesti (joskin se differentiaaliyhtälö ei varmaan ole ihan helppo ratkaista jos ei saa luntata), jolloin kaikenlaiset tällaiset approksimaatiot ovat oikeastaan vain hauskoja (joskin opettavaisia) leikkejä. Paitsi tietenkin jos ei ole laskinta. Silloin nuo ln cosh(x) voi jäädä laskematta, ja polynomit otetaan kiitollisena vastaan.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Fysiikan ilmiöt

#263

Viesti PetriP »

Niin se on analyyttiseti ratkaistavissa KUN oletetaan että ilmanvastus on vakio ja että vetovoiman kiihtyvyys on vakio. Laitappa kumpi tahansa realistiseksi ja kokeile sitten :)

Ilman vastuksen muutos lienee useammin merkittävä. Vaikkapa korkealta tehtävässä laskvarjo hypyssä ennuste nopeudesta menisi pieleen jos ei ota huomioon ilman vastuksen muutosta.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Fysiikan ilmiöt

#264

Viesti Aihki »

Tuossa myös todetaan, että ihminen saavuttaa rajanopeuden n. 450 m pudotuksessa, eli sillä matkalla ei ilman tiheyden ja vetovoiman muutoksella ole merkitystä.

Korkeissa laskuvarjohypyissä ilman tiheys taasen sitten muuttuu merkittävästi, vetovoiman muutoksen taitaa voida ensimmäisessä aproksimaatiossa unohtaa.

Ei tuo silti vielä tarkoita, että jos ro ja g ovat korkeuden funktioita etteikö ratkeasi, mutta saattaa jo olla helpompi ratkaista numeerisesti.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 72
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Fysiikan ilmiöt

#265

Viesti Lasse Candé »

PetriP kirjoitti: Niin se on analyyttiseti ratkaistavissa KUN oletetaan että ilmanvastus on vakio ja että vetovoiman kiihtyvyys on vakio. Laitappa kumpi tahansa realistiseksi ja kokeile sitten :)
En ihan ymmärrä tätä. Nuo oletuksethan ovat täysin väärät, paitsi toki jos putoamismatka on niin lyhyt ettei ilmanvastus muutu merkittävästi suhteessa maan vetovoimaan. Kuten toki vaikkapa esimerkkitapauksessamme.

Noin muuten on tietenkin niin että tämäntapaiset asiat ovat ratkaistavissa jopa täydelliseksi lausekkeeksi, mikäli oletetaan että maan vetovoimalle ja ilmanvastukselle on lausekkeet. Helppoa tämä ei varmaan ole siltikään. Olen ratkaissut vastaavantyyppisen tehtävän kerran suhteessa kirjaimin merkittyihin vakioihin ja muuttujiin, kun Tottemaisin menetelmin olisi saanut niin tyydyttäviä ratkaisuja kuin haluaa helpommalla. Ennustan että tuon ratkaisusta tulisi hieman ruma pituudessaan, mutta että se sisältäisi sinänsä nättejä elementtejä.

Tuota, nyt kun tarkemmin mietin, niin tarkoititkohan että oletetaan että putoamiskiihtyvyys ilman ilman vastusta on vakio ja että ilmanvastuksen lauseke on "kohdillaan"? (Jälkimmäinenhän on nopeuden funktio eikä siis vakio.)
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fysiikan ilmiöt

#266

Viesti Totte »

Itse tajusin että puhutaan muuttuvasta tiheydestä ja gravitaatiosta. Tuo analyyttinen ratkaisu wikissähän ei oleta että itse ilmanvastus on vakio.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Fysiikan ilmiöt

#267

Viesti Aihki »

Niin sen luin minäkin, nyt täytyy muista myös, että vaikka vastuskerroin on (lähes) vakio nopeuden funktiona niin vastus ei suinkaan ole. Vastuskerroinhan on nimenomaan normalisoitu dynaamisella paineella.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fysiikan ilmiöt

#268

Viesti Totte »

Sanoitko nyt jotain muuta kuin että vastus on v*v riippuvainen vaikka C_d on nopeuden funktiona vakio? Onko tossa ilmanvastuksessa vielä muita muuttujia?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 19110
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Fysiikan ilmiöt

#269

Viesti Jussi Häkkinen »

Totte kirjoitti: Sanoitko nyt jotain muuta kuin että vastus on v*v riippuvainen vaikka C_d on nopeuden funktiona vakio? Onko tossa ilmanvastuksessa vielä muita muuttujia?
Esim. kosteus.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Fysiikan ilmiöt

#270

Viesti Aihki »

Joo, nimenomaan referoin v2 tekijään, tämähän on vastuskertoimessa sisällä, vaikkakaan ei näy jos et katso määritelmää. Sittenhän vastuskerroin on tietyllä alueella voimakkaasti Re riippuvainen ja noin yleensäkin sitä ei kannata juuri kahta numeroa tarkemmin yrittää käyttää.

Kosteus tulee mukaan tiheydessä, kostea ilma on kevyempää, mutta vaikutus on aika pieni.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 61 kurkkijaa