Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kasvissyönti

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kasvissyönti

#706

Viesti Jorge »

Tuo disclaimeri siitä, että tuo kirjoitus ei muka olisi punaviherkuplaa.... Se on juurikin sitä: muutetaan maailma nyt päätöksellä sellaiseksi, että se olisi mun mielestäni kiva.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kasvissyönti

#707

Viesti Point »

Jorge kirjoitti: Tuo disclaimeri siitä, että tuo kirjoitus ei muka olisi punaviherkuplaa.... Se on juurikin sitä: muutetaan maailma nyt päätöksellä sellaiseksi, että se olisi mun mielestäni kiva.
Eli jos jonkun asian muuttumista halutaan vauhdittaa politiikalla/mielipidevaikuttamiselle/markkinoinnin säätelyllä/jne, niin se on punavihreää kuplaa?

Tekeekö se kuplan, että jotain muutosta halutaan ja sen eteen tehdään töitä punavihreää kuplaa? Vai se, että sen tekee joku ärsyttävä ihminen? Vai se, että tämän katsotaan olevan jollain määrin "Vähemmistön tahto"?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kasvissyönti

#708

Viesti Jorge »

Tuo kirjoitus oli nyt niin täyttä puppua, että en tiedä, kuinka sen nyt edes pilkkoisi.

Ensin otetaan esimerkki, että "kun MEILLÄ syödään, niin"...

Sitten julistetaan, että jos halutaan olla REHELLISIÄ, niin tokihan kaikkien tulisi olla vegaaneja (siis noudattaa erästä ismiä) ja sitten se vielä julistetaan tieteelliseksi totuudeksi; kohtuu löysin perustein.

Sitten vielä sekoillaan jotain antiikin ajasta, ihan niin kuin joku 1300 vuoden ajanjakso Kreikassa ja Roomassa liittyisi millään tavoin mihinkään.

Kirjoitus on kuraa, mutta kasvikset hyviä ja terveellisiä ja suosittelen toki jokaiselle niiden lisäämistä ruokavalioon.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kasvissyönti

#709

Viesti Point »

No, voihan sen noinkin lukea...

Itse kuin sen, niin että siinä mainittiin tutkimuksesta, jonka vielä sanottiin, että se on tietenkin arvio. En katsonut, että sitä nostettiin tieteelliseksi totuudeksi, kun löhdeviitteet ja muutkin tutkimukset puuttuivat tuosta kolumnista.

Antiikkijuttu oli ehkä vähän turhan pitkälle mennyt, koska saman
olisi voinut sanoa 1900-luvun Suomesta.

Sitten siinä arveltiin syyksi, että syynä miksi suurin osa syö lihaa on tottumus ja se että pihvi on hyvää

Vegaanisuutta siinä ei ehdotettu, vaan sitä että kasvisruokaa syötäisikään enemmän ja jotta tämä olisi mahdollista, niin olisi hyvä, jos joku osaisi tehdä hyvää ruokaa.

Muualla päin internettiä suurin osa vastakommenteista oli: En tilaa Hesaria nyt enköhän varmasti jatkossakaan... Joten kaipa se siitä...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kasvissyönti

#710

Viesti Jorge »

En mä tiedä, miten mä tän pukisin sanoiksi, mutta ainakin itselleni tuosta kirjoituksesta loistaa asenne, jolla ei varsinaisesti vaikuteta positiivisesti niihin, jotka eivät jo valmiiksi ole kasvissyönnistä innostuneita.

Huolimatta siitä, että siinä määrin oltiin oikeilla jäljillä, että hyvin valmistettu kasvisruoka on se tapa, jolla kasvisten syöminen yleistyy.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kasvissyönti

#711

Viesti Point »

Mitenköhän saisi vakuutettua sellaiset ihmiset kasvissyönnistä ylipäätänsä, jotka ovat sitä mieltä, että sekasyöminen merkitsee sitä, että eläinproteiinia pitää olla joka aterialla tai vähintään päivittäin? Ilmeisesti pitäisi aloittaa, että siihen lautaselle laitettaisiin vähän jotain kasvista.

Kas näin tehdään johtopäätöksiä muiden motiiveista ja tarkoitusperistä omien kokemusten perusteella.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kasvissyönti

#712

Viesti Jorge »

Miksi edes pitäisi vakuuttaa?

Ei päivittäisessä eläinproteiinissa ole mitään vikaa. Siis noin pääsääntöisesti - tunnen toki kaverin, jolle ei ole liha maistunut koskaan ja sitä perua hän on kasvissyöjä. Häntä ärsyttää, jos joku kutsuu häntä vegaaniksi, koska sitä hän ei todellakaan ole.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kasvissyönti

#713

Viesti MikkeM »

Monesti ajattelu on se, että kun ruoasta lounaalla maksetaan n 5-10€/kerta, että sitä pitää saada paljon ,siinä pitää olla proteiinia(miel lihaa) jos kalaa, niin mielellään lohta.

Itse uskoisin , että joku nyhtökaura,yms muu kasvisproteiini, voisi lisätä menekkiä myös lounaalla.

Omassa työpaikassani sanoisin n 90% kasvisruoasta tehdään itse ja eineksiä vain kun niiden tekeminen ei onnistu/ole järkevää itse tehdä .

Porkkana- ja pinaattiletut ovat suosikkeja, niitä menee paljon, tosin suurin osa ottaa ns lisäkkeeksi.

Yksi vaihtoehto olisi, että olisi esim kerran viikossa kasvisruokapäivä, mutta sen tietää , että siitä tulee negatiivista palautetta.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Kasvissyönti

#714

Viesti Totte »

Jorge kirjoitti: En mä tiedä, miten mä tän pukisin sanoiksi, mutta ainakin itselleni tuosta kirjoituksesta loistaa asenne, jolla ei varsinaisesti vaikuteta positiivisesti niihin, jotka eivät jo valmiiksi ole kasvissyönnistä innostuneita.
No mielestäni paras ja positiivisin ratkaisu on nimenomaan tuo, että ei tarvitse ryhtyä vegaaniksi, vaan esittää ajatuksen kasvis ja liharuoan tasapainon muuttamisesta. Tuohan on nimenomaan ei-ehdoton tapa tuon asian lähestymiseen.
Jorge kirjoitti: Tuo disclaimeri siitä, että tuo kirjoitus ei muka olisi punaviherkuplaa.... Se on juurikin sitä: muutetaan maailma nyt päätöksellä sellaiseksi, että se olisi mun mielestäni kiva.
Millä päätöksellä? Eihän tuossa esitetä mitään sanktioita, lakeja tai rajoituksia. Ideana on, että ihmiset voisivat liukuvasti oman mielen mukaan muuttaa syömistään site, että liha ei välttämättä ole enää niin suuressa osassa.
Jorge kirjoitti: Miksi edes pitäisi vakuuttaa?

Ei päivittäisessä eläinproteiinissa ole mitään vikaa.
No korkea hiilijalanjälki ei kai nyt ole "ei mitään vikaa".

Oletko miettinyt sitä mahdollisuutta, että omat asenteesi ovat niin ehdottomia, että luet kaikki kirjoitukset tätä koskien tiettyjen lasien läpi ja poimit kirjoituksista vain omaa ennakkokäsitystä koskevat kohdat (tai tulkinnat)?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Kasvissyönti

#715

Viesti Point »

Juu. Kyllä tuo ruokavalio ja siihen liittyvät nimitykset ovat ihmisille herkkä asia ja niistä puhuminen aiheuttaa aika usein monille ihmisille kiukkuisen reaktion jossa omia subjektiivisia kokemuksia laitetaan vastakkain vaikkapa niiden tutkimustulosten kanssa. Sen voi huomata vaikka näissä rasvakeskusteluissa


Sent from my iPhone using Tapatalk
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kasvissyönti

#716

Viesti Mika »

Jorge kirjoitti: Ei päivittäisessä eläinproteiinissa ole mitään vikaa.
Tätä jo ehdittiinkin kosketella, mutta kertoisitko mitä tällä tarkemmin ottaen tarkoitat?
Siis noin pääsääntöisesti - tunnen toki kaverin, jolle ei ole liha maistunut koskaan ja sitä perua hän on kasvissyöjä. Häntä ärsyttää, jos joku kutsuu häntä vegaaniksi, koska sitä hän ei todellakaan ole.
Hän de facto on kasvissyöjä, mutta häntä ei saa kutsua sellaiseksi. Oukki-doukki! :D Uskon sydämestäni että olette kavereita, sillä niin tutulta tuo asennemaailma (josta nyt tällä kertaa joku muukin kuin minä ehti mainita) kuulostaa. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Re: Kasvissyönti

#717

Viesti Jorge »

Totte kirjoitti: Millä päätöksellä? Eihän tuossa esitetä mitään sanktioita, lakeja tai rajoituksia. Ideana on, että ihmiset voisivat liukuvasti oman mielen mukaan muuttaa syömistään site, että liha ei välttämättä ole enää niin suuressa osassa.
Kokkien ja keittäjien koulutusta muutettava: olen oikeastaan samaa mieltä, että kokin olisi tarpeen osata myös herkullisen kasvisruuan valmistus ollakseen täysin ammattitaitoinen. Tämä nyt ei kuitenkaan käänny siihen, että esim. laitoskeittiöistä alkaisi saamaan hyvää kasvisruokaa, kun harvemmin sieltä mitään muutakaan kovin inspiroivaa safkaa saa.

3-4 kasvisruokapäivää viikossa kouluissa? Jos tuo tarkoittaa sitä, että vain kasvisruokaa, niin eipä juuri vapaaehtoisuudesta tai valinnanvarasta voi puhua; ollaan vain menty toiseen äärimmäisyyteen siitä, että kunnollisia kasviksia ei ennen saatu.

Point kirjoitti: Juu. Kyllä tuo ruokavalio ja siihen liittyvät nimitykset ovat ihmisille herkkä asia ja niistä puhuminen aiheuttaa aika usein monille ihmisille kiukkuisen reaktion jossa omia subjektiivisia kokemuksia laitetaan vastakkain vaikkapa niiden tutkimustulosten kanssa. Sen voi huomata vaikka näissä rasvakeskusteluissa
Itse olen sitä mieltä, että se mitä syöt, on oma henkilökohtainen asia. Vähän niin kuin vaikkapa seksuaalisuus; siinä mielessä, että toisten puuttuminen siihen koetaan henkilökohtaisesti tungettelevaksi - paitsi että keskivertoihminen syö useammin kuin sekstaa :p

Totte kirjoitti: No korkea hiilijalanjälki ei kai nyt ole "ei mitään vikaa".
Vai niin... liittynee ennemmin tuotannon/kulutuksen kokonaismäärään, kuin siihen, kuinka usein eläinperäistä proteiinia käyttää.

Miten sitten tämä oletettu kuolleisuuden väheneminen? Eli suomeksi eliniän odotuksen kasvaminen kasvissyönnin seurauksena noin niin kuin globaalisti; miten se vaikuttaa hiilijalanjälkeen?

Oletetaan, että kasvissyöntiin liittyy monipuoliset, tuoreet kasvikset globaalisti; mikä on kuljetus- ja kylmäketjun hiilijalanjälki?

Mikä on suhtautumisesi torjunta-aineiden ja geenimuuntelun käyttöön, joka on se realistinen seuraus kasvisten lisääntyneestä, maailmanlaajuisesta kysynnästä?
Mika kirjoitti: Hän de facto on kasvissyöjä, mutta häntä ei saa kutsua sellaiseksi. Oukki-doukki! :D Uskon sydämestäni että olette kavereita, sillä niin tutulta tuo asennemaailma (josta nyt tällä kertaa joku muukin kuin minä ehti mainita) kuulostaa.
Ei kun häntä ei saa kutsua vegaaniksi. Onhan se ärsyttävää, jos ihminen leimataan jonkin aatteen kannattajaksi sen perusteella, että syö omaan kroppaansa sopivaa ruokaa; eikä hän noin muutenkaan elä vegaanisti, vaan käyttää oikein nahkakenkiäkin.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Kasvissyönti

#718

Viesti Point »

Jorge kirjoitti:
Point kirjoitti: Juu. Kyllä tuo ruokavalio ja siihen liittyvät nimitykset ovat ihmisille herkkä asia ja niistä puhuminen aiheuttaa aika usein monille ihmisille kiukkuisen reaktion jossa omia subjektiivisia kokemuksia laitetaan vastakkain vaikkapa niiden tutkimustulosten kanssa. Sen voi huomata vaikka näissä rasvakeskusteluissa
Itse olen sitä mieltä, että se mitä syöt, on oma henkilökohtainen asia. Vähän niin kuin vaikkapa seksuaalisuus; siinä mielessä, että toisten puuttuminen siihen koetaan henkilökohtaisesti tungettelevaksi - paitsi että keskivertoihminen syö useammin kuin sekstaa :p


Nimenomaan ja sitten vasta ärsyttääkin ihan sikana, jos siihen liittyy, joku väite joka ei omasta mielestä ole totta.

-Ei kannata masturboida niin usein. Se heikentää kuuloa ja kämmeniin kasvaa karvoja.
-Mitä???!!!111 No, kyllähän ne saa ajettua pois ja mitä väliä..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kasvissyönti

#719

Viesti Mika »

- Minkäs pihvin tilaat? Mä otan tuon sisäfilepihvin
- En mä tilaa pihviä...
- Hä? Mitä sä nyt höpötät?
- No, kun en oikein tykkää lihasta...
- Mikä senkin homo susta on tullut?
- Haista pipari!
- Haista itte, vegaani
- MÄ EN OO MIKÄÄN VEGAANI!

Ja ikään kuin veganismi itsessään olisi objektiivisesti tarkasteltuna jotenkin vahingollinen ideologia. Miettikää montako itsestään ylpeää immosta tässä maassa on... Siksi toiseksi se veganisminkin määritelmä vaihtelee.
Käytän vanhaa nahkavyötä. Poltan toisinaan tuohuksia, jotka on tehty mehiläisvahasta. Kulutan filmiä ja valokuvapaperia; molemmissa on lähes poikkeuksetta gelatiinia. Talouteeni kuuluu kaksi kissaa, joille ostan lähes päivittäin tehotuotettua ruokaa; se on tehty toisista eläimistä, ja voiton ostoksistani käärivät imperialistiset jättiläisfirmat. Perheeseeni kuuluu ihmisiä, jotka käyttävät maitotuotteita. Niinpä käytän rahojani melko usein myös juustoon ja jugurttiin. Saatanpa itsekin joskus syödä jotain, missä on E120:tä tai hunajaa, ja aivan yhtä tietoisesti tapan hyttysiä, jos ne sattuvat haittaamaan olemistani. En liioin kunnioita riisihäröjen itseisarvoa tai eläinoikeuksia. Itse asiassa olen onnistunut hävittämään kokonaisen populaation ruokakaapistamme!

Eikö ole älyllisen ja moraalisen epärehellisyyden huippu, että kaiken tämän jälkeen kutsun itseäni vegaaniksi?

Kyllä on. Eikä ehkä sittenkään… Se, joka teistä on vegaani, heittäköön ensimmäisen kiven!
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kasvissyönti

#720

Viesti Point »

Tietenkin täytyy ymmärtää ihmisten ärsytysreaktioita, mikä liittyy eri nimityksiin. Luulin olevani ennen ihan tavallinen pulliainen. Nyt sitten kuulen olevani omien kulutustottumusten perusteella sekaani. Kyllähän tuollainen väkinäinen nimitys ärsyttää pikkaisen tällaista keski-ikäistä miestä. Ainakin vähän... :smt003
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 73 kurkkijaa