Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#301

Viesti Pauli »

Mjölnir kirjoitti: Minun mielestäni lapsia ei pitäisi aivopestä mihinkään poliittiseen "uskontoon"
Näistä tämän tapaisista lauseista en ole ikinä ymmärtänyt sitä syytä, että miksi ei?
Jos puhutaan siis, että vanhemmat pistää kesäleirille. Eri asia on sitten jos olisi jokin esivallan pakottama määrätynkaltainen poliittinen kesäleiri.

Edit. Ja tietysti riippuu mitä "aivopesulla" perimmillään tarkoitetaan.
Gorewitch
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 25
Lauteille: Heinäkuu 2011

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#302

Viesti Gorewitch »

nassesetä kirjoitti: Halonen ei tanssi, mutta on muutoin ihan pihalla koko asiasta. Tuomioja taas vetää ripaskaa niin, että rapa roiskuu.
Tuomioja on käsittääkseni pidempään ollut aselain tiukentamisen kannalla ja tähän hänellä on toki oikeus. En näe ongelmaa siinä, että hän esitti sitten vaatimuksensa tän kyseisen tapahtuman jälkeen. Eli itse kannatan aktiivista yhteiskunnallista keskustelua ja mulle ei tämä tanssimishomma aukene.

Jos kommentoitaisiin vahingoniloisesti, kuten jotkut tekivät esim 9/11 -iskun jälkeen oltaisiin mun mielestä siinä tanssiosastossa. Sellainen ilo olisi inhottavaa ja perverssiä ja muistuttaisia ilakointia ihmisten haudoilla. Mutta sellaista en tosiaan ole mielestäni nähnyt tästä tapahtumasta käydyssä julkisessa keskustelussa.
Gorewitch
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 25
Lauteille: Heinäkuu 2011

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#303

Viesti Gorewitch »

Pauli kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Minun mielestäni lapsia ei pitäisi aivopestä mihinkään poliittiseen "uskontoon"
Näistä tämän tapaisista lauseista en ole ikinä ymmärtänyt sitä syytä, että miksi ei?
Jos puhutaan siis, että vanhemmat pistää kesäleirille. Eri asia on sitten jos olisi jokin esivallan pakottama määrätynkaltainen poliittinen kesäleiri.

Edit. Ja tietysti riippuu mitä "aivopesulla" perimmillään tarkoitetaan.
Tässä on ainakin yksi aika diippi ja häiritsevä esimerkki sellaisesta leirityksestä mikä olisi lähempänä aivopesua ja muuta epäilyttävää. "Jesus Camp" http://video.google.co.uk/videoplay?doc ... 6332081185" onclick="window.open(this.href);return false; Dokkari löytynee jostain kokonaisenakin. Seuraavanlaisia esimerkkejä löytyy sitten enemmänkin " onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Pauli
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2135
Lauteille: Maaliskuu 2005

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#304

Viesti Pauli »

Mjoo olen nähnyt jesus campin, aivan erinomainen dokumentti kyllä.
Tuo ei kyllä muistaakseni ollut niin aivopesua, koska se on vain vahvistamassa jo kotona saatua uskonnollista koulutusta (ainakin suurimmalla osalla osallistujista).
Omasta mielestäni juuri se aate voi tehdä erilaisista leireistä arvelluttavia. Juuri aikaisemmin mainitut vihaan, epädemokraattisuuteen, rasismiin jne kannustavat kuuluvat tähän ryhmään. Jokin muslimien/kristittyjen leiri jossa opetetaan uskontoa tai puolueiden aatteellisuusleirit eivät niinkään (kunhan siis leireille ei kannusteta noihin mitkä tekevät hommasta arvelluttavan).
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#305

Viesti Mjölnir »

Gorewitch kirjoitti: Taustaoletuksena mulla tässä on se, että en usko tuollaisilla leireillä lapsia aivopestävän mihinkään.
Ok.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#306

Viesti Vanhakankea »

Gorewitch kirjoitti: Mun mielestä taas politiikkaan suhtaudutaan nykyään yleisesti vähän liian karsaasti. Yhteiskunnallinen osallistuminen on osa toimivaa demokratiaa ja siihen on ihan suotavaa kannustaa ihmisiä.
Tämä menee nyt pikkusen OT mutta miksiköhän? Olisiko syynä se, että politiikka nähdään enemmän "minun" kun "meidän" asioiden hoitamiseksi? Toki näin on kaiketi aina ollut, idealistinen meidän asioiden ajaminen lienee ollut ikiaikainen kulissi, joka vaan viime aikoina on rapissut.

Vai mitä tuumaat istuvasta kansanedustajasta joka näkee, että Suomen edustakunta ei ole kovin kiinnostava paikka kun siellä on niin pieni palkka. Euroopan parlamentissä on tavoite, koska siellä voi tienata kunnolla.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Gorewitch
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 25
Lauteille: Heinäkuu 2011

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#307

Viesti Gorewitch »

Vanhakankea kirjoitti:
Gorewitch kirjoitti: Mun mielestä taas politiikkaan suhtaudutaan nykyään yleisesti vähän liian karsaasti. Yhteiskunnallinen osallistuminen on osa toimivaa demokratiaa ja siihen on ihan suotavaa kannustaa ihmisiä.
Tämä menee nyt pikkusen OT mutta miksiköhän? Olisiko syynä se, että politiikka nähdään enemmän "minun" kun "meidän" asioiden hoitamiseksi? Toki näin on kaiketi aina ollut, idealistinen meidän asioiden ajaminen lienee ollut ikiaikainen kulissi, joka vaan viime aikoina on rapissut.

Vai mitä tuumaat istuvasta kansanedustajasta joka näkee, että Suomen edustakunta ei ole kovin kiinnostava paikka kun siellä on niin pieni palkka. Euroopan parlamentissä on tavoite, koska siellä voi tienata kunnolla.
Joukossa on toki kaikenlaista yrittäjää mutta tietynlainen epätäydellisyys on pakko hyväksyä. En tarkoita hyväksymisellä sitä, ettei ongelmiin pitäisi yrittää puuttua mutta politiikan täydellinen hylkääminen (puhun yleisellä tasolla, eli tietynlaisesta suhtautumistavasta) väärinkäytösten yms. takia sisältää aimo annoksen epäkypsyyttä.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#308

Viesti Aihki »

Gorewitch kirjoitti: Jos leirin taustaryhmän aate olisi jotenkin epädemokraattinen, syrjintään, vihaan tai vastaavaan liittyvä olisin toista mieltä.
Hmmm.... olivatkohan ne Nuoria Kotkia vai mitä aikanaan, vihreät paidat ja punaiset huivit kaulassa, taustayhteisö ymmärtääkseni ajoi Suomen sen hetkisen yhteiskuntajäjestelmän väkivaltaistakin muuttamista. Opetustekstit olivat luulemma enemmän kuin kieroutuneita.

Aihki
Gorewitch
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 25
Lauteille: Heinäkuu 2011

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#309

Viesti Gorewitch »

Aihki kirjoitti:
Gorewitch kirjoitti: Jos leirin taustaryhmän aate olisi jotenkin epädemokraattinen, syrjintään, vihaan tai vastaavaan liittyvä olisin toista mieltä.
Hmmm.... olivatkohan ne Nuoria Kotkia vai mitä aikanaan, vihreät paidat ja punaiset huivit kaulassa, taustayhteisö ymmärtääkseni ajoi Suomen sen hetkisen yhteiskuntajäjestelmän väkivaltaistakin muuttamista. Opetustekstit olivat luulemma enemmän kuin kieroutuneita.

Aihki
En kyllä tunne Nuorten Kotkien historiaa pahemmin mutta taidat sekoittaa johonkin muuhun.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#310

Viesti MtJ »

“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 44

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#311

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Pauli kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Minun mielestäni lapsia ei pitäisi aivopestä mihinkään poliittiseen "uskontoon"
Näistä tämän tapaisista lauseista en ole ikinä ymmärtänyt sitä syytä, että miksi ei?
Jos puhutaan siis, että vanhemmat pistää kesäleirille. Eri asia on sitten jos olisi jokin esivallan pakottama määrätynkaltainen poliittinen kesäleiri.

Edit. Ja tietysti riippuu mitä "aivopesulla" perimmillään tarkoitetaan.
Richard Dawkins tästä asiasta kaiketi ekana rupes aikoinaan puhumaan. Eli että lapsia pitäs vaan varjella asioilta joita he ei voi mitenkään ymmärtää vielä täysin. Uskonnot ja politiikka nyt ekoina juttuina. Koska siinä vaikutetaan suoraan nuoren mielen puolueellisuuteen, ja sen kaikki tietää miten voimakasta jo se kotona tehty liputtaminen voi olla vaikutuksiltaan. Lasten hyväksikäyttöä, oli se sitten tahatonta tai tahallista. Aivopesun kriteerit se täyttää mielestäni heti kun lapsi mieltää että "tää juttu jossa mun vanhemmatki on mukana on parempi ku kaikkien muiden jutut", vaikkei oikeasti ymmärrä koko poliittisen puolueen tai uskonnollisen ryhmän toiminnasta hölkäsen pöläystä.

Tällä perusteella, en lähe ainakaan ite sanomaan että kyllä sen ja sen puolueen leirille voi viedä alle 16-vuotiasta nuorta kuulemaan miten maansa asiat pitäisi nähdä. Ihan samaten ku en hyväksy alle 18-vuotiaiden viemistä kirkkoon, mihinkään kirkkoon. Eikä kotonakaan saisi höpöttää kersoilleen poliittisista tai uskonnollisista asioista siihen malliin, että "tästä jutusta pitää sunkin ajatella näin koska isi ajattelee näin." Toki, tätä ei voi valvoa kotona mitenkään järkevästi, jotenka ihmiset pitäs vaan saada tajuamaan että miksei oo hyvä altistaa lasta täysillä vanhempien poliittiselle tai uskonnolliselle ajattelulle.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#312

Viesti MtJ »

Mä olen niin samoilla linjoilla Jaawan kanssa lasten kasvatuksesta.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#313

Viesti Kristian Hyvärinen »

Jaawa kirjoitti: Tällä perusteella, en lähe ainakaan ite sanomaan että kyllä sen ja sen puolueen leirille voi viedä alle 16-vuotiasta nuorta kuulemaan miten maansa asiat pitäisi nähdä. Ihan samaten ku en hyväksy alle 18-vuotiaiden viemistä kirkkoon, mihinkään kirkkoon.
Aivan totta. Kattokaa ny mitä juma lauta mustakin tuli.

Olen siis viestisi kanssa samaa mieltä muutoin kuin lainaamani osan kanssa. Minua on raahattu kirkkoon ja koulussa opetettiin tunnustuksellisesti ja onhan sitä politiikkaakin tullut kuultua, mutta töttöröö, tässä sitä ollaan fiksumpana ja kriittisempänä kuin kukaan muu (ainakin melkein). Nähdäkseni kotiolot vaikuttavat kuitenkin eniten (sikäli olenkin kanssasi samaa mieltä) ja yli muiden. Tuo lainaamani osa kuulostaa lähinnä joltakin tosi omituiselta rajoittamiselta - miksi ihmeessä vaikkapa kristityt eivät saisi mennä perheenä kirkkoon sunnuntaisin? Vanhemmat paukuttavat hyväksi havaitsemaansa settiä lapsilleen riippumatta siitä, mitä laki sanoo.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Juho
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Hki

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#314

Viesti Juho »

Tuli tuosta Jaawan tekstistä mieleen tapaus lapsuudestani, kun kopioin kaverilleni kasetille Metallican levyn, oisikohan ollut ...And Justice for All. No, tämä kaverini oli erittäin kristillisestä perheestä, ja tuli myöhemmin ylpeänä kertomaan, kuinka oli yhdessä äitinsä kanssa repinyt kasetin kappaleiksi. En ihmettele. :D
Jokainen tsänssi on mahdollisuus!
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 44

Oslon pommi-isku ja Utøyan joukkosurma

#315

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Kristian Hyvärinen kirjoitti:
Jaawa kirjoitti: Tällä perusteella, en lähe ainakaan ite sanomaan että kyllä sen ja sen puolueen leirille voi viedä alle 16-vuotiasta nuorta kuulemaan miten maansa asiat pitäisi nähdä. Ihan samaten ku en hyväksy alle 18-vuotiaiden viemistä kirkkoon, mihinkään kirkkoon.
Aivan totta. Kattokaa ny mitä juma lauta mustakin tuli.

Olen siis viestisi kanssa samaa mieltä muutoin kuin lainaamani osan kanssa. Minua on raahattu kirkkoon ja koulussa opetettiin tunnustuksellisesti ja onhan sitä politiikkaakin tullut kuultua, mutta töttöröö, tässä sitä ollaan fiksumpana ja kriittisempänä kuin kukaan muu (ainakin melkein). Nähdäkseni kotiolot vaikuttavat kuitenkin eniten (sikäli olenkin kanssasi samaa mieltä) ja yli muiden. Tuo lainaamani osa kuulostaa lähinnä joltakin tosi omituiselta rajoittamiselta - miksi ihmeessä vaikkapa kristityt eivät saisi mennä perheenä kirkkoon sunnuntaisin? Vanhemmat paukuttavat hyväksi havaitsemaansa settiä lapsilleen riippumatta siitä, mitä laki sanoo.
Myönnän että ikävuodet on vedetty hatusta, tai ainakin melkein. Kyse on enempi siitä että vastoin nuoren omaa tahtoa, ei tulis viedä noihin juttuihin, ja että koen 18-vuotiaan vapaaksi valita minkä uskonnon lystää (tai olla valitsematta), ja 16-vuotiaalle saa jo sepittää politiikasta, koska sillä on kaks vuotta aikaa äänestysikään. Ne oli silti vaan mun omia heittoja. Ja tottahan nuorissa on eroja, toiset ottaa vaikutteita helpommin, toiset on kriittisempiä jo nuoremmalla iällä. Tärkein on se että vanhemmat ymmärtäis jättää auki sen ajattelun ja henkisen kehityksen oven, eikä kertoa että tämä on totuus, ja lasta tulis varjella semmosilta tyypeiltä jotka ei osaa enään sanoa "minä en tiedä" tai "mä ajattelen näin, mutta maailma on täynnä yhtä arvokkaita ajatuksia ja sä voit yrittää löytää omas jos haluat." Tosta rajottamisesta, en oo mitenkään totisen lujaa sen kannalla, mutta jotain piti sanoa. Ja sit toi "kristitty perhe" vihloo aika lujaa, on kristittyjä äitejä ja isiä, mutta ei ole olemassa semmosta asiaa ku kristitty lapsi. Ihan kuten ei oo semmosta asiaa ku kokoomuslainen lapsi. Ne lapset pitäs jättää näiden aikuisten juttujen ulkopuolelle, kunnes ne kykenee ymmärtämään näiden asioiden päälle oikeasti. Mä en näissä kommenteissa oo tarkottanu että mulla ois joku selvä ratkasu tähän, tai että näitä juttuja pitäs lähteä tyyliin lakisääteisesti rajottamaan. Vaan enempi haen sitä ajattelua, että vanhemmat tajuais etteivät lykkää sitä pakkopullaa lastensa kurkuista alas.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eppu ja 133 kurkkijaa